Jacob Knudsen, Austerfjorden i Visten

Liv Gylver

Kan noen bekrefte eller avkrefte at jeg har funnet fram til den riktige
Jacob Knudsen som i 1865 var bosatt i Austerfjorden i Visten sammen med kona
Ingebor Joensdatter.
Iflg F1865 var Jacob Knudsen 84 år i 1865 - dvs født i 1781.
Iflg kirkebok for Tjøtta døde han i 1868 og var da 80 år - dvs født i 1788.
Ifølge bygdebok for Vevelstad var Jacob født i Vefsn.
Den eneste Jacob Knudsen fra Vefsn som passer noenlunde med alderen er iflg
F1801 født i Sørjorden i Vefsn og er da 10 år, dvs født i 1791. Her spriker
det mye med alderen og jeg føler meg ikke sikker på at jeg er på rette
sporet.Jacob Knudsen var forøvrig gift med Ingebor Dorthea Joensdatter og
var også fra Vefsn. Jeg har ikke funnet deres giftemål. Takknemlig for et
godt forslag. V.h. Liv Gylver

Anne Lise Hovdal

"Liv Gylver" <lgy...@online.no> skrev i melding

> [...]
spriker
> det mye med alderen og jeg føler meg ikke sikker på at jeg er på rette

Det kan være store sprik fra det riktige fødselsåret i forhold til oppgitt
alder ved dødsfall, og FT-1801. Vet eksempel på noen som ifølge
FT-1801 skulle være født i 1745, men i kirkeboka var hun døpt i
1751. En i min slekt var oppgitt å være 84 år da han døde i 1860,
men hvis det hadde vært riktig så hadde han vært 14 år da hans første
barn kom i 1790. Så han har nok fått minst 5-6 år for lav alder ved
dødsfallet.

Jacob Knudsen var forøvrig gift med Ingebor Dorthea Joensdatter og
> var også fra Vefsn. Jeg har ikke funnet deres giftemål. Takknemlig for et
> godt forslag.

I 1803 er det skifte i Vefsn på gården Moe, etter Christiana Josdatter.
Blant arvingene er Ingeborg Jonsdatter på 14 år. Andre arvinger:
-Lars Jonsen 18 år
-Berth Jonsdatter 15 år
-Ole Jonsen 10 år
-Jon Jonsen 7 år
-Mathias Jonsen 3 år
Vet at det ikke var Ingeborg du spurte etter, men skriver dette likevel.

Er det i kirkeboka for Tjøtta du har sett etter giftermålet? Det er vel
mulig at de ble gift i Vefsn, og jeg skal se etter på mandag. Når omtrent
tror du de kan ha giftet seg?

Anne Lise Hovdal

Liv Gylver

Barna til Ingebor og Jacob er : Johannes f.1815, Lars Kristian f.1824,
Mathias f.1826 (Hun kaller opp brødrene sine) Giftemålet er vel rundt 1815.
Jeg har lett både i Vefsn og i Tjøtta sogn. Ingebor arver broren Lars, se
skifte Støvland 1822, og der er Jacob Knudsen nevnt som ektemake, og da er
de jo etablert i Austerfjorden. Kan du finne spor etter Jacob vil det være
topp. V.h. Liv Gylver
Anne Lise Hovdal <an...@online.no> wrote in message

Svein Edvardsen

Hei Liv
Vel overstått sommer.
Du er nok inne på den riktige Jacob Knudsen. Jacob Knudsen og Ingeborg ble
gift 12/7-1818 i Vefsn Kirke ref. kirkebok 820a8-side 330. Da var han på
Blaafjeld. Og ser man litt nærmere etter så var han hos sin onkel Jon
Andersen. Jon Andersen og Jacob's mor Ane var søsken. Deres far var Anders
Jonsen som levde på gården hos sin sønn. I kirkeboken for Vefsn 820a6 finner
du Jon født i 1754 ref. side 42 og Anne Martha født 1759 side 158. Så her
kan du nok med sikkerhet slå fast at det er den riktige.
Håper du ble hjelpen.
Svein

"Liv Gylver" <lgy...@online.no> skrev i melding

Liv Gylver

Takk for hjelpen så langt, men jeg er fortsatt en tviler. Er far til Jacob
Knudsen nevnt ved giftemålet i Vefsn i 1818? Er han i tilfelle identisk med
Knud Olsen som i F1801 er ført opp som husmand med jord på gården Sørjorden?
Moren til Jacob Knudsen - Anna Andersdatter - er tatt med i skifte etter
broren ved Blaafjeld/1810 og hun har merknaden: gift med Ole Larsen
Ømmervassbugt.Kanskje et ekteskap nr. 2?
Er fortsatt glad for gode forslag/bekreftelser. Vh Liv

Anne Lise Hovdal

> [...]
> de jo etablert i Austerfjorden. Kan du finne spor etter Jacob vil det være

Jeg finner kun en eneste Jacob Knutsen som døpt i Vefsn, for årene
1785-1792. Det er:
Jacob Knutsen
Døpt: Dom Cantate 1788
Foreldrene var Knut Olsen Nilskogen, og Ane Andersdatter.
Det stemmer jo godt overens med det Svein Edvardsen skriver
et annet sted her, og opplysningene om Jacobs foreldre ved FT-
1801. Han er jo litt eldre enn det FT-1801 tilsier, men der kan
det være feil på fødselsår med opptil flere år. Jacob har heller ingen
søsken født 1785-17992, og jeg finner ikke foreldrene som gift.

Siden Svein Edvardsen har svart angående Ane Andersdatter, så
fant jeg på at jeg skulle prøve å finne Knut Olsen som døpt og kon-
firmert. Vi kan jo ikke være helt sikre på at han var fra Vefsn, men
har funnet en som passer. Ut fra opplysningen ved FT-1801 om at
han da var 48 år(født ca 1753) begynte jeg å lete på mikrofilmen,
og fant en som kunne passe:

Knut Olsen
Døpt: 20.p.trinit 1751.
Far: Ole Knutsen Almlien.
Navnet Knut var nesten uleselig på mikrofilmen, men en sjekk på
¨"Family Seach" viser en Knut Olsen døpt 24.10.1751, med far
Ole Knutsen. På "Family Seach" er det ikke nevnt stedsnavn.
Konfirmert: Så sent som i 1779. Han var oppgitt til å være 30 år,
men må vel være 28 år. En så høy konfirmasjonsalder forekom ikke
så ofte, men jeg har sett en og annen i kirkebøkene som var så gamle
som konfirmanter.

Kom også over en søster av denne Knut Olsen:
Kiersten
Døpt: 3.p.trinit 1749.
Far: Ole Knutsen Almlien

På Mikrofilmen var det ingen andre Knut Olsen som var født på
i kirkeboka for årene 1749-Dom Jubilate 1756(ministralbok for
Vefsn 17?-1752 bok nr. 5?, på mikrofilm PF-403).

Ellers var det en Knut Olsen som var konfirmant i 1775, og han
var 16 år. Det syns jeg blir litt for mye forskjell fra 1753(FT-1801).
Kan likevel nevne at i 1765 er det skifte på hans far Ole Knutsen,
og Knut er da oppgitt å være 8 år. Skiftet var i Persjorden.

Liv Gylver

Takk for hjelpen Anne. Nå føler jeg at jeg har begge foreldre til Jacob
Knudsen i Austerfjorden - min tipp-oldefar. Hilsen Liv.

Anne Lise Hovdal

> Takk for hjelpen Anne. Nå føler jeg at jeg har begge foreldre til Jacob

Det er bare hyggelig å hjelpe. Håper at jeg har funnet riktig
Knut Olsen, som døpt i 1751.

Anne Lise Hovdal

elk...@gmail.com

Gjør Oppmerksom På At Det Som Omhandler Ingeborg Dorthea Joensdatter I Denne Tråden, Er FEIL. Hun Er Blandet Sammen Med Ingeborg Dorthea Jonsdatter F. 1789 Moe, Vefsn - Død 1809 Moe, Vefsn. Gravlagt 02. September 1809.

Den Riktige Ingeborg Dorthea Joensdatter:
DÅP Dom 5 Post Trinit. 1788 = 22. Juni 1788 Dolstad Kirke, Vefsn: (Venstre Side)
INGEBORG DORTHEA Med Foreldre JON LARSEN FINNES Og H. SYNNØVE OLSDATTER

Nordland fylke, Vefsn i Vefsn, Ministerialbok nr. 820A07 (1780-1799), Kronologisk liste 1788, Side 166-167
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20071004630265
**************************
VIELSE 12. Juli 1818 Dolstad Kirke, Vefsn: (Høyre Side)

Nordland fylke, Vefsn i Vefsn, Ministerialbok nr. 820A08 (1800-1819), Viede 1816-1818, Side 330-331
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20071004630477
**************************
SKIFTE 28. August 1822 Etter LARS JOHNSEN STØVLAND I Vefsn
Arvinger:
1. Moderen Synnøve Olsdatter, Enke
2. Broderen Ole Jonsen, Stedsnavn, Vanskelig Å Tyde
3. Søsteren Ingeborg Jonsdatter Gift Med Jacob Knudsen, Oppholder Seg Paa Tjøtta

Nordland fylke, Helgeland, Skifteprotokoll nr. 33 (1820-1822), Skifteprotokollside, Side 378b-379a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090225660919
Link Til Roy Slektssider:
http://www.roysofting.com/Slekt/getperson.php?personID=I90863&tree=roy

(Et Klassisk Eksempel På Hvordan Et Slektsvirus Kan Spre Seg, Ble Nesten Overbevist). Ikke Ofte To Personer Med Så Likt Navn Som Disse To, Så Ikke Alltid Enkelt ..