Magnus Stabel

Jan Harold Stabell

Kjenner noen til Magnus Stabel ? De opplysningene jeg har er at han er født
i (1802 )eller 1804. Han ble gift 14. okt. 1829 i Skjervøy kirke, Troms med
Rakel Birgith Hardersdtr. fra Fjordbotn, Gratangen/TR. Han døde 2. jul.
1836. Alder ved giftemål er 26 år og 32 år ved død. De fikk 4 barn og 1 av
disse fikk navnet Martin Lauritz Magnussen Stabel f. 12. aug. 1833. Hvor
kommer Magnus Stabel fra og hvem er foreldrene? I kirkeboka for Skjervøy er
ikke faren til brugommen oppført så jeg kommer ikke noe videre der.
Takknemlig for svar.
Hilsen Astrid Lima

Per Nermo

"Jan Harold Stabell" <hjel...@online.no> wrote in message

Eneste Magnus Stabell jeg kjenner er major Magnus Lorentz Stabel
(1713-1785) på Orkdal, gm. Ingeborg Cathrine Johansdtr. Crantz
(1729-1785) fra Byneset. Hun var tidligere gm. Caspar Christopher Schøller
(1718-1754).

Jeg kjenner ikke foreldrene til noen av Ingeborgs ektemenn.
Hun og majoren bodde på Nervika på Byneset/Børsa.
Jeg kjenner heller ingen barn.

Per Nermo
ne...@online.no

Sųlvi Arntzen

"Per Nermo" <ne...@online.no> skrev i melding
Faren til major og sjef for Børsenske kompani, Magnus Larsen Stabell, født
1714, døpt i Sandeherred, død 1785 i Orkdal, var sønn av løytnant Lars
Stabell, gift 9/2 1712 i Sandefjord med Anne Kirstine Rosenberg, født ca
1695, død 1759.
Magnus var først gift 13/5 1745 med Marie Boeck (eller Boels), som han
ihvertfall hadde datteren Anna Christine Stabell (ca 1746 - 1828) med.
Så giftet han seg 1767 med Ingeborg Cathrine Crantz (1729-1785).
De fikk ihvertfall barna Marie Margrethe Stabell (1769-1807) og Albrecht
Crantz Stabell (1772-1819).
Albrecht var res. kap. til Hitra 1809, og giftet seg 1806 med Sophie
Møinichen Kolderup, født 1786

Sølvi Arntzen

Per Nermo

On Sat, 06 Apr 2002 19:07:47 GMT, "Sølvi Arntzen" <sol...@online.no>
wrote:

> [...]
>Crantz Stabell (1772-1819).
>Albrecht var res. kap. til Hitra 1809, og giftet seg 1806 med Sophie

Mange takk, Sølvi !
Kjennes foreldrene til

a) Ingeborg Cathrine Crantz (1729-1785) sin første ektemann,
Caspar Christopher Schøller (1718-1754) ?

b) Albrecht Crantz Stabell (1772-1819) sin hustru
Sophie Møinichen Kolderup, født 1786 ?

Per Nermo
ne...@online.no

Jan Harold Stabell

Foreldrene til Sophie Møinichen Kolderup Møller f. 4.7.1786 og døde
1.10.1852 i Christiansund er tollbetjent Jacob Møller og Ingeborg Stender.
Major Magnus Stabel f.1714 fikk 1 barn i 1. ekteskap og 5 barn i 2.
ekteskap som en kjenner til.
Barn i 2 ekteskap: Casper Christopher Stabel f. 1768, Marie margrethe
Mogensdtr. Stabel f. 1769, Lorentz Magnussøn Stabel f. 1771, Albrecht Crantz
Stabel f. 1772 og Johan Christian Stabel f. 1774.
astrid lima

Hogne Holst

"Per Nermo" <ne...@online.no> wrote in message

Foreldrene til Caspar var justisråd Christian Schøller og Anne Margrethe
Hiort. Caspar fikk skjøte på Geheimråd Caspar Schøllers eiendom i Trondheim
1707. Fra 11.nov samme år assistentråd i overhofretten og justisråd 1730.
Eier av gården Gjølme.

mvh
Hogne Holst
ho...@hognes.net
http://hognes.net

Per Nermo

On Wed, 10 Apr 2002 21:48:05 GMT, "Hogne Holst"
<hogne...@chello.no> wrote:

> [...]

>1707. Fra 11.nov samme år assistentråd i overhofretten og justisråd 1730.

Hogne, jeg antar at det er Christian (faren til Caspar f.1718)
som du beskriver her (som ble justisråd i 1730).

Kan du angi slektskapet mellom Christian og geheimråd
Caspar Schøllers i Trondheim, samt foreldene til Christian Schøller ?
(Viselagmann Christopher Caspersen Sch. (1630-81) på Gjølme og
Maren Andersdatter virker nærliggende).
Hvem var geimrådens far ?

Var Caspar (f.1718) offiser ?

Anne Margrethe Hjort er (selvsagt?) etterkommer etter
rådmann i Trondheim, Peder Madsen Hjort (d.1678),
men hvordan ?

(Peder Hjort var jo tilligemed gift med to
av viselagmann Schøllers søstre !)

Per Nermo
ne...@online.no

Anne Lise Hovdal

> On Wed, 10 Apr 2002 21:48:05 GMT, "Hogne Holst"
>
> Kan du angi slektskapet mellom Christian og geheimråd
> Caspar Schøllers i Trondheim, samt foreldene til Christian Schøller ?

Boka "Liv og lagnad i Stjørdalsbygdene" bind 1 og del 2 på side
101/102: Caspar Schøller kom til Trondheim i 1602, og kastet
seg straks over sagbruksdrift slik at han til slutt hadde 25 sag-
bruk i Trøndelag. Hans brødre(Hans og Eiler) døde etter å ha
underlagt seg mye jordegods, og han arvet brødrenes nøkkel-
posisjoner, og han ble hovedmann for slekta. Han døde i 1661.
Sønnen hans Christian presset leilendingene langt. Det står des-
sverre ikke noe om hvem disse var gift med. Dette er nok kan-
skje noen tidliger aner av dem det spørres etter? Håper det er
litt til hjelp iallefall.

Caspar hadde også en sønn som het Christopher. Jeg har
kortet ned en del det som står i boka, som er en historisk
bok og ikke en slektsbok. Den er skrevet av Jon Leirfall.

Anne Lise Hovdal

Anne Lise Hovdal

Per Nermo

"Anne Lise Hovdal" <an...@online.no> wrote in message

> [...]
> kortet ned en del det som står i boka, som er en historisk
> bok og ikke en slektsbok. Den er skrevet av Jon Leirfall.

Denne Casper/Caspar (1582-1661) var fogd i
Bakke klosterlen og er far til de av meg omtalte søsken
- Christopher (1630-1681) som overtok Gjølme
- Karen (1607-ca.1665) (g. m. Peder M. Hjort)
- Hilleborg (1617-1701) (g. m. Peder etter Karen's død)
Disse hadde ytterligere 13 søsken.

Casper f.1582 overtok Gjølme på Orkdal etter broren Hans f.1570
som var fogd og fikk livtidsbrev på Gjølme i 1610 og
døde i 1623. Broren Eiler (1584-1628) var fogd i Herjedalen
og forvalter ved Bakke gods i Trondheim.

Blant de øvrige barn var det 4 piker og to gutter,
Iver (skjebne ukjent for meg) og Eiler som døde ung.

Spørsmålet mitt er altså hvem som er ane til Christian Schøller,
g.m. Anne Margrethe Hjort, og dessuten hvor geheimråd
Caspar Schøllers (Trondheim) kommer inn i bildet.

Per Nermo

Hogne Holst

"Per Nermo" <ne...@online.no> wrote in message

Trondheim

> Hogne, jeg antar at det er Christian (faren til Caspar f.1718)
> som du beskriver her (som ble justisråd i 1730).

Ja, det stemmer
(kilde: Embetsmenn i Midt-Norge i tiden 1660-1700; Svein Tore Dahl,
Trondheim 1999, s.12-13)

> [...]
> Caspar Schøllers i Trondheim, samt foreldene til Christian Schøller ?
> (Viselagmann Christopher Caspersen Sch. (1630-81) på Gjølme og

Slektsforhold:
1. Christian Schøller (justisråd)

2. Christopher Caspersen Schøller, 1630-1681 (viselagmann i Trondheim)
3. Maren Andersdatter, 1633-1701

4. Caspar Chrisophersen Schøller, 1582-1661 (fogd i Trøndelag)
5. Ellen Christensdatter (Jyde), 1587-1657
6. Anders Olufsen, ca 1660- etter 1651 (borgermester i Fredrikstad)
7. Birgitte Rasmusdatter

> Var Caspar (f.1718) offiser ?

Caspar var fenrik ven 3. Trondhjemske nationale Infanteriregiments
Ørkedalske Livskompagnie. Premiærløytnant ved samme regiments Børsenske
Kompagnie. Siden kaptein og sjef fro samme regiments Klæbuske kompagnie.

> Anne Margrethe Hjort er (selvsagt?) etterkommer etter
> rådmann i Trondheim, Peder Madsen Hjort (d.1678),
> men hvordan ?

Anne M. Hjort var datter av Severin Hjort og Anna Elisabeth Howenbech.
Severin var oberst og sjef for 1. Trondhjemske nat. inf. regiment.
Har dessverre ingen flere opplysninger om disse foreldre.

> (Peder Hjort var jo tilligemed gift med to
> av viselagmann Schøllers søstre !)

Ifølge "Embetsmenn i Midt-Norge i tiden 1536-1660"s. 72 (Svein T. Dahl) var
han gift med Hilleborg Caspersdatter Schøller, 1617-1708. Datter av Caspar
Schøller og Ellen Christensdatter. Hun var enke etter Madts Boyesen.

Jeg har også notert meg at Peder var gift med Karen Schøller, f. 1607. Hun
var Hilleborgs eldste søster.
Dette er ikke nevnt i Dahls verk over embetsmenn eller i "C.E.A. Schøller;
Slægtebogs-optegnelser om familien Schøller". Jeg vet med andre ord ikke
hvor jeg har opplysningen fra.:-(

mvh
Hogne Holst