Jens Pedersen Randulf

njaal

Jens Pedersen Randulf (1620-1682), var i 1656 fogd i Nordfjord, og senere i
Guldalen.
Han var bosatt på Øiegård i Melhus, og var forvalter ov er Reja Klosters amt
(?)
Jens P.R. var sønn av Anne Baltzersdotter og Peder Andersen Randulf
(d. 1620, Kjøbenhavn), rådmann og borgermester i Kjøbenhavn.
Jens P. Randulf var gift med Kirsten P. Falch (1630-1691)
Jeg lurer på om noen vet noe om Jens Pedersen Randulf
eller Kirsten Pedersdatter Falchs forfedre
Takknemlig for all hjelp, Sigurd Østrem

Per Nermo

Sigurd Østrem

Som "kandidater" til Kirsten's foreldre har jeg sett lansert
fogd i Helgeland Peder Jacobsen Falch (1591-1643) og
Anna Jonsdatter (d.1673). Anna "kan" være datter
av Jon Trondsen Benkestok og Birgitte Nielsdatter.

Per Nermo
- - -

Arne Langås

Per Nermo <ne...@online.no> wrote in message

> Som "kandidater" til Kirsten's foreldre har jeg sett lansert
> fogd i Helgeland Peder Jacobsen Falch (1591-1643) og
> Anna Jonsdatter (d.1673). Anna "kan" være datter
> av Jon Trondsen Benkestok og Birgitte Nielsdatter.

Mener å ha sett at Kirsten var søster til Else Pedersdatter, g.
stiftsamtsskriver Iver Baltzersen i Trondheim. Tror det var slik at ei
datter av Jens og Kirsten vokste opp hos sin moster, Else Pedersdatter. Iver
Baltzersen døde en gang før 1685, Else noe senere (før 1700).
Er det noen som har opplysninger om deres familie? En av mine forfedre,
Bjørn Jenssen Balch (en tid lensmann i Stjørdalen) var tjener hos Else og
fikk en av Fløan-gårdene på Skatval i gave fra henne. I Skatvalsboka antas
det at det kunne være et slektskap mellom Bjørn og Else. Kan dette
bekreftes/avvises? Bjørn var forøvrig gift med Otelie Fredriksdatter Studt.
Jeg kjenner ikke til noe om forfedrene til verken Bjørn eller Otelie.

Mvh
ArL

Simon Ellefsen

njaal wrote in message ...

> [...]
>Jeg lurer på om noen vet noe om Jens Pedersen Randulf
>eller Kirsten Pedersdatter Falchs forfedre

Så vidt jeg mindes har vi tidligere været igennem denne personage i denne
nyhedsgruppe.

Vi starter med:

Peder Jacobsen, forvalter over Tyndels Gaard og Gods (Tøndel godset i
Hemne). [PHT 5 bind (1884)].

Han har følgende fire døtre:

1. Giertrud Pedersdatter (benævnes ej Falck). Skifte 21. maj 1685 (Fosen 1)
på strandsetet Åserø i Åfjord. [NST 23, s. 236]. Gift med Nathanael Hansen
Buch. Efterslægt [ NST 19 (1963-64), s. 218 og NST 23 (1972), s. 221, 236].

2. Wibecke Pedersdatter (Falck?). Skifte 31. marts 1691 i Trondhjem hvor hun
benævnes Falck af Kjeld Bugge muligvis fordi Henry Berg utvetydigt skriver
hun var datter af foged på Helgeland Peder Jacobsen Falck [NST 16, s. 315 og
Henry Berg, s. 141]. Gift med rådmann Jacob Christensen (død ca. 1685).
Ingen fællesbørn. Hendes søstre Kirsten sl. Jens Randulfs og Else sl. Iver
Baltzersens og søsterdatter Regisse Randulf nævnes i hendes skifte (men ikke
søsteren Giertrud, død 1685 og hendes børn med Nathanael Buch)

3. Kirsten Pedersdatter (benævnes ej Falck). Død imellem 1691-1696. Gift med
Jens Pedersen Randulf. Efterslægt.

4. Else Pedersdatter (benævnes ej Falck). Skifte 19. maj 1696 i Trondhjem
[NST 23, s. 221]. Gift med Iver Baltzersen. Ingen fællesbørn. I skiftet
nævnes hendes avdøde søstre Giertruds 3 børn og Kirstens 4 børn [se NST 23,
s. 221].

Så det er altså meget tvivlsomt om denne slægtsgren har benyttet Falck/Falch
navnet.

Simon Ellefsen,
sto...@proinf.dk

Sivert Fløttum

Singsåsboka, bind 1 del 1 s 192 omtaler Johan Randulf, f. Singsås 1.8.1774,
d Elverum 2.1.1837. Samme slekta?
Sivert Fløttum
njaal <nja...@online.no> skrev i
meldingsnyheter:M13Q3.9295$7G2....@news1.online.no...

Lars Steinar Hansen

"njaal" <nja...@online.no> wrote:

> [...]
>Jeg lurer på om noen vet noe om Jens Pedersen Randulf
>eller Kirsten Pedersdatter Falchs forfedre

Hans sønn Peder har skrevet følgende:

"Min Fader var den høyachtbare og velforstandige Mand Jens Pederss:
Randulf, da Kongl. Mayst. Fogd over ovenbemældte Fogderie [Nordfjord],
mens siden Kongl. Mayst. Fogd over Guldals Fogderie og Forvalter over
Rensklosters Gods udj Thrundhiemslehn." (PHT bind 5 (1884) - s. 244)

Henry Berg skriver i "Trondheim før Cicignon" at han i 1650 var foged
i Nordfjord, bosatte seg 1661 på Reinskloster, som han fikk i
forlening samtidig som han ble foged i Gauldal og flyttet to år senere
til Trondheim. I 1668 hadde han plass i Domkirkens 13. stol, mens
hustruen Christine, datter av fogden i Helgeland Peder Jacobsen Falch,
hadde plass i 7.

24/8 1682 ble det til Vår Frue kirke betalt for begravelsen til "sl.
Jens Pedersen Randulf, leiet ligklæd."
--
Lars Steinar Hansen
lar...@online.no

Per Nermo

Sivert Fløttum;

"Min" yngste Randulf er Bolette Jensdatter Randulf,
f. i Gauldal 1716, d. 1770. Hun skal ha fått 2 døtre
med mannen Søren Pedersen Schjelderup.
Jens Pedersen Randulf (f. ca. 1620), gm. Christine
Pedersdatter (Falch?) var Bolettes farfars far (alle Jens).

Johan Randulf, f. Singsås 1.8.1774 er to generasjoner
senere, og er vel kanskje etterkommer etter en bror av
Bolette, dvs. barn av J.J. Randulf (1686-) og Riborg
Madsdatter Hage (1687-), begge f. i Trondheim.

Vet noen om Gjertrud Madsdatter Haga (f. 1687), gm.
Paul Madsen Holst (1679-1719, Selbu) var Riborg's
søster ? Gjertrud var 2. g. gm. bergskriver Henning Irgens
på Røros, og døde der 16 Jan 1752.

Vennlig hilsen
Per Nermo
ne...@online.no
http://home.sol.no/~nermo/slekt/surnames.html
Morseth/Fløttum: http://home.sol.no/~nermo/slekt/d0008/g0000088.html#I5257

Hogne Holst

Per Nermo skrev i meldingen <2XhQ3.9794$7G2....@news1.online.no>...

> [...]
>Bolette, dvs. barn av J.J. Randulf (1686-) og Riborg
>Madsdatter Hage (1687-), begge f. i Trondheim.

Johan var etterkommer etter biskopen i Bergen, Niels Envoldsen Randulf
(1630-1711) og Dorothea Catharina Wandal (1660-1707). Se også melding
over.

>Vet noen om Gjertrud Madsdatter Haga (f. 1687), gm.
>Paul Madsen Holst (1679-1719, Selbu) var Riborg's
>søster ? Gjertrud var 2. g. gm. bergskriver Henning Irgens
>på Røros, og døde der 16 Jan 1752.

Det stemmer. Gjertrud og Riborre var søstre. Jeg har begge som født
1687. Men jeg tror Riborre var yngre. ??

mvh
Hogne Holst

Per Nermo

Med fare for å ha misforstått: jeg ender nå opp med hele 10 barn
av fogd over Helgeland Peder Jacobsen Falch og Anna Jonsdatter,
hvorav 7 døtre.

I. Margrete f. CA 1627, Nord Herøy, Helgeland, g. 1647, Alstahaug,
Jesper Hanssøn Richard, f. 1610, Svendborg, Fyn, Danmark, (sønn av
Hans Ricktertsen) Fogd Helgeland, Kaupanger, d. 1677, Kaupanger, Sogn
og Fjordane. Margrete døde FØR 1660, Nord Herøy, Helgeland.

II. Maren f. 1629, Nord Herøy, Helgeland, g. (1) 6 Jun 1646, Herøy,
Helgeland, NO, Petter Pettersøn Don Dass, f. CA 1620, Skottland,
Handelsmann på Helgeland, d. 1653, Nord Herøy, Helgeland, Nordland, g.
(2) 1659, Mogens Pedersøn Thilemann, f. 1599, Prest i Hadsel, d. 1664,
g. (3) 9 Okt 1670, Peter Christophersen Broch, f. 26 Okt 1641, Fogd på
Helgeland, d. 1 Feb 1707, Nord Herøy, Helgeland, 1668, Overtok embedet
etter Jesper Hanssøn. Maren døde 15 Jun 1709, Nord Herøy, Helgeland.

III. Christine f. 1630, Nord Herøy, Helgeland, g. Jens Pedersen
Randulf, f. 1620, Danmark, (sønn av Peder Andersen Randulf og Anne
Baltzersdatter) Fogd Nordfjord, s.Gauldal, d. 22 Jun 1682, Øie gård,
Melhus, Gauldal, 1661, Bos. på Reinskloster, som han forvaltet.
Christine døde FØR 19 Mai 1696 (Mellom 1691-1696) 4 barn.

IV. Gjertrud f. CA 1630, g. Nathanael Hansen Buch. Gjertrud døde FØR
21 Mai 1685, Åserød, Åfjord, 3 barn.

V. Wibecke f. CA 1630, g. Jacob Christensen, Rådmann i Trondheim, d.
CA 1685. Wibecke døde FØR 31 Mar 1691, Trondheim.

VI. Else f. CA 1630, g. Iver Baltzersen, f. CA 1620, Stiftsamtsskriver
Tr.heim, d. FØR 1685. Else døde FØR 19 Mai 1696, Trondheim.

VII. Jacob f. CA 1631, Nord Herøy, Helgeland, Gårdbruker, g.
Margrethe. Jacob døde 1715, Tjøtta gård, Tjøtta, Helgeland, 4 barn.

VIII. Lauritz f. 1636, Tjøtta gård, Tjøtta, Helgeland, Sogneprest i
Fosnes, g. 1674, Helene Andersdatter Belter. Lauritz døde 30 Jan
1705, Fosnes, Nord-Trøndelag, 10 Mar 1683: ble sogneprest i Fosnes.

IX. Melchior f. 1641, Tjøtta gård, Tjøtta, Helgeland, Jekteskipper, g.
1685, Birgitte Henriksdatter Rytter, f. 1648, Ytre Stangvik gods,
Surnadal, Nordmøre, (datter av Henrik Mogensen Rytter og Elen
Michelsdatter) d. 28 Jan 1703, Sørvik, Alstahaug, Helgeland. Melchior
døde Mar 1721, Sørvik, Alstahaug, Helgeland.

X. Kirsten f. 1643, Tjøtta gård, Tjøtta, Helgeland, g. CA 1668, Jens
Albriktsen, f. Nordmøre, MR, Godsbestyrer, Handelsmann, d. 1684,
Åkvik, Dønna, Helgeland. Kirsten døde 1718, Alstahaug, Helgeland
(Skar, Herøy ?).

Har tidliger notert at de skulle ha 9 barn, ikke 10.

Else var gm. stiftssamtsskriver Iver Baltzersen (f. ca. 1620 ?).
Christine (Kirsten?) 's ektemann Jens P. Randulf sønn av
Anne Baltzersdatter (f. ca. 1585 ?) Er det snakk om samme Baltzer ?

Takknemlig for kommentarer.

- - - - - - - - - - -

Simon Ellefsen

Per Nermo wrote in message <38134e39....@news.online.no>...

>Med fare for å ha misforstått: jeg ender nå opp med hele 10 barn
>av fogd over Helgeland Peder Jacobsen Falch og Anna Jonsdatter,
>hvorav 7 døtre.

Ja, dette er misforstået - jeg skulle måske have præciseret det bedre.

De fire døtre jeg nævner, Gertrud, Vibecke, Else og Kirsten Petersdøtre er
IKKE døtre til foged i Helgeland Peter Jacobsen Falch (o.1591-1644) og Anna
Jon(a)sdatter (død 1673). Dette ægtepar havde 9 barn ("som levde opp"), 5
drenge og 4 døtre. Kendskabet og slægtskabet imellem disse 9 børn dukker op
i skiftet 1693 efter fogedens søn Peder Petersen Falch som døde barnløs.

Simon Ellefsen,
sto...@proinf.dk

PS! - på http://www.nose.dk/Norge/falch.html har jeg en efterslægtstavle til
Adrian Rickertsen "Falkener", baseret primært på Gudrun Høibos bog og Arnt
Åsvangs hæfter.

Oddrun Renaa