Christiana Lange (f. Holst) ca. 1757-1812

Robert Chr. H. Skogly

Hvem var Christiana Holsts foreldre? Hun skal være f. ca. 1757, og døde 1812
i Christiania (begr. 28.9.1812).
Hun var g.m. Christopher Andreas Lange, og paret fikk ihvertfall Dorthea
Andrea, Alexander (f. 1792, g.m. Christine Aall Castberg), Christiane (f.
1795, g.m. Jacob Dybwad) og Jens.
Jeg har på at Christiana Holsts mor var en av Michel Christiansen Brochmann
(1693-1767) og Dorothea Nilsdtr. (1695-1775) sine døtre, født på Kråkstad
(Ski) i Akershus.

(Et sidespørsmål: var den nevnte Dorothea Nilsdtr. fra Vang på Hedmark?)

Mvh.
Robert Chr. H. Skogly, Oslo

Bjørn Flor

En teori går ut på at hun kan være datter av Hans Petter Holst (1709 - 1769)
og Elisabeth Marie Mustekeit (1720 - 1781). Denne Christiana ble døpt i Vor
Frelsers Kirke, Oslo, 24.2.1755.
mvh
Bjørn Flor

"Robert Chr. H. Skogly" <vi...@heimr.net> skrev i melding

Robert Chr. H. Skogly

"Bjørn Flor" <bjorn...@nrk.no> skrev i melding

> [...]
1769)
> og Elisabeth Marie Mustekeit (1720 - 1781). Denne Christiana ble døpt i

Takk for svaret! Både navn og år passer jo bra; imidlertid har jeg fått en
e-post direkte som foreslår at foreldrene kan være Hans Alexanderss. Holst
(1703-1783), proprietær til Stabekk (Bærum; Asker prgj.) og Michel
Christianss. Brochmanns datter Ellen Gunille Brochmann (ca.
1724?-2.6.?1788).
Michel Christianss. Brochmann (lensmann i Kråkstad) hadde også sønnen Jørgen
Brochmann (krigsassessor, Akershus), som i ft. 1801 oppgis å være
husmoderens (Christiana Holst) morbror (onkel). Det innebærer at hennes mor
må være en av døtrene til Michel Brochmann og Dorothea Nilsdtr. fra Vang.
Jeg har notert at de hadde ihvertfall flg. døtre: Anne Marie, Anneken, Ellen
Gunille (ca. 1724?-2.6.?1788) og Magdalena (ca. 1726-21.1.1765), g.m. Hans
Jenss. Rud.

Men Hans Alexanderss. Holst og Hans Petter Holst var kanskje slektninger?
Forøvrig var Christopher Andreas Lange 1.g.g.m. en Dorthe Holst, muligens en
slektning av hans andre kone Christiana Holst.

Alle mulige tips mottas med takk. (Folk som f.eks. har jobbet med Alexander
Kiellands slekt sitter muligens på svaret? Christopher A. Lange og
Christiana Holst var foreldre til Alexander Lange, Alexander Kiellands
morfar).

Med beste hilsener
Robert Chr. Skogly, Oslo

Tom Brøndsted

> [...]
> må være en av døtrene til Michel Brochmann og Dorothea Nilsdtr. fra Vang.

Kan du (eller en anden) fortælle om Michel Christiansen Brochman måske
var søn af Christen Jørgensen Brochmann, også lensmand i Kråkstad
(Krogstad); Boede på gården Grøstad 1685-99 og var i mange år kirkeværge
i Ski. Ejede eller erhvervede en del gårde i området: Nes og Askerud i
Ski, Siggerud, Siverud mm. Død ca. 1732.

Du kender vel H.J. Huitfeldt-Kaas: Om familien Brochmann i Norge,
(dansk) Prs.Hist.Tidsskr. 3 r. IV.

mvh tom

Robert Chr. H. Skogly

"Tom Brøndsted" <t...@cpk.auc.dk> skrev i melding

> [...]
> Ski, Siggerud, Siverud mm. Død ca. 1732.
>
> Du kender vel H.J. Huitfeldt-Kaas: Om familien Brochmann i Norge,

Ja, det stemmer. Christian Jørgensen Brochmann (ca. 1664 - ca. 1732) og hans
danske hustru Maren Knudsdtr. (c. ca. 1665) fikk ihvertfall to sønner,
Michel og Jørgen (ca. 1686 - ca. 1736), g.m. Karen Christensdtr.
Christian J. Brochmann var selv sønn av (lensmann i Kråkstad) Jørgen
Andersen Brochmann (død 1682) og hustru Maren Andersdtr.

Familien er bl.a. omtalt i NST XII (1950), hefte 4, ss. 415-16 (en kort sak
forf. av Kjeld Bugge, et tillegg til Huitfeldt-Kaas).

Jeg kjenner til PHT-artikkelen av Huitfeldt-Kaas (fra 1895 (97?)), men jeg
har den dessverre ikke for meg nå.

Mvh.
Robert Christian H. Skogly, Oslo