Schøller Warberg forbindelsen

Steinar Olsen

Har i det siste fått to motstridende meldinger om forbindelsen mellom Arvid
(Torbergsen) Warberg og Schøllerslekten. Har laget et oppsett av de 5
første generasjoner etter Iver Schøller. Her er nokk flere mangler i dette
oppsettet. og jeg har tatt med en del av opplysninger fra Marit Bertling på
Bjarkøy i dette oppsettet

SO

1. Iver Schøller f. ca 1500, Meheren, Tsjekkoslovakia, d. Kiel, Tyskland.
han skal ifølge tradisjon være fra Mehren i Tjekia. Han befinner seg i Kiel
når sønnen Christopher blir født. Det het at han bar et våpen med rødt kors
på Sølvbunn. Dette våpnet ble benyttet i forbindelse med et skilt som
familien Hagerup hadde, de som stammet fra Hans Hagerup og Ellen Schøller
(d. 1689), og kom dermed med i våpnet som stiftsamtmann Hans Hagerup tok, da
han ble adlet under navnet Gyldenpalm i 1781. Det har ikke vært mulig å
fastslå noe forbindelse til andre Schøllerslekter i Tyskland.
Barn:
2. i Christoffer Iversen Schøller f. 1534.

2. Generasjon

2. Christoffer Iversen Schøller f. 1534, Kiel, Tyskland, g. 1567, Ribe, Dk,
Karen Hansdtr Ribe, f. 1544, Ribe, Dk, (datter av Hans Andersen Ribe og
Marine NN) d. Ribe, Dk. Christoffer døde 1594, Ribe, Dk.
Barn:
i Hans Christoffersen Schøller f. 12 nov 1570, Ribe, Dk, g. Karen
Jørgensdtr, f. ca 1580, d. Trøndelag. Hans døde før 1642, Orkdal, Trøndelag.
hans brødre fikk overdrat eiemdommen etter han den 13/2-1642, De hadde ikke
barn.
3. ii Anna Christoffersdtr Schøller f. 12 sep 1579.
4. iii Casper Christoffersen Schøller f. 28 jan 1582.
5. iv Eiler Christoffersen Schøller f. 1584.
6. v søster Christophersen SchøIIer.

3. Generasjon

3. Anna Christoffersdtr Schøller f. 12 sep 1579, Ribe, Dk, g. Mathias
Nilsen, f. Naskov, Lolland, Dk, d. Naskov, Lolland, Dk. Anna døde 20 sep
1637, Odense, Dk. hun er søster til Peter Tordenskjolds oldefar Eilert
Schøller.
Barn:
7. i Karen Mathiasdtr.

4. Casper Christoffersen Schøller f. 28 jan 1582, Ribe, Dk, g. Eline
Kristendtr, f. 1587, Dk, (datter av Kristen Jensen Jyde og Anne Hansdtr) d.
6 jul 1657, Trondheim. Casper døde 6 mai 1661, Trondheim, gravlagt: 12 mai
1661, Domkirken, Trondheim. omtalt i Mechlenborg slekten med til Gjømle bak
navnet. Han hadde tilsammen 16 barn med sin kone. Han ble flere ganger valgt
til borgermester i Trondheim, men ble ved kongens nåde befridd fra dette
embedet. Han kom til Trondheim i 1606. under krigen i 1612, tjente han som
løytnant ved Heer i Jemtland. Han ble etter krigen stiftsskriver i Trondheim
len, og fogd i Selbu fogderi. Han var overformynder i Trondheim.
Barn:
8. i Karen Caspersdtr Schøller f. 1607.
9. ii Kristen Caspersen Schøller f. 18 okt 1609.
iii Iver Caspersen Schøller f. 23 okt 1611, Trondheim, g. Marine Rasmusdtr,
d. Kjøpenhavn, Dk. Iver døde 1695, Kjøpenhavn, Dk.
iv Hans Caspersen Schøller f. 24 sep 1613, Trondheim, d. ung.
10. v Anne Caspersdtr Schøller f. 23 apr 1615.
vi Hilleborg Caspersdtr Schøller f. 20 nov 1617, Trondheim, g. Peder Madsen
Hiorth, d. ca 1678, Trondheim, Skifte: 3 jun 1679, Trondheim. Hilleborg døde
1701, Trondheim, Skifte: 9 feb 1701, Trondheim.
11. vii Eiler Caspersen Schøller f. 21 apr 1628.
12. viii Christoffer Caspersen Schjøller f. 20 nov 1630.

5. Eiler Christoffersen Schøller f. 1584, Ribe, Dk, g. Maren Kristendtr
Jyde, f. Trondheim, (datter av Kristen Jensen Jyde og Anne Hansdtr). Eiler
døde 1628, Warberg, Halland, Dk. oldefar til Peder Wessel Tordenskjold. Han
kom til Trondhjem og ble forvalter ved Bakke Mostergods
Barn:
13. i Christoffer Eilersen Schøller.
ii Ivar Eilersen Schøller.
iii Maren Eilersdtr Schøller g. Morten Larsen Lerche, d. Trondheim. Morten:
han avløste 12/1-1648 Henrik Sommerschiel som rådmann i Trondheim
14. iv Anne Eilersdtr Schøller.
v Datter Eilersdtr Schøller g. Anders Clausen, d. Trondheim.
vi Karen Eilersdtr Schøller g. Lars Bastiansen Stabel.

6. søster Christophersen SchøIIer g. Jørgen NN. søster døde Trondheim.
Barn:
15. i Maren Jørgensdtr.

4. Generasjon

7. Karen Mathiasdtr f. Naskov, Lolland, Dk, g. Hans Jakobsen Wolff, f. 1602,
Odense, Dk, (sønn av Jakob Jakobsen Wolff og Maren Iversdtr Middelfart) d.
22 feb 1659, Odense, Dk. Karen døde 14 des 1674, Odense, Dk.
Barn:
16. i Iver Hansen Wollf f. 1628.

8. Karen Caspersdtr Schøller f. 1607, Trondheim, g. (1) Peder Madsen Hiorth,
d. ca 1678, Trondheim, Skifte: 3 jun 1679, Trondheim, g. (2) Mads Bøyeson
Friis, f. Trondheim, (sønn av Boye Petersen Friis og Gidsken Aleksandersdtr)
d. Trondheim. Karen døde Trondheim.
Barn med Peder Madsen Hiorth:
17. i Karen Pedersdtr Hiorth.
ii Barbara Pedersdtr Hiorth f. Trondheim, g. Nils Pedersen Lemb, d.
Nordmøre.
iii Casper Pedersen Hiorth f. Trondheim.
iv Mads Pedersen Hiorth f. Trondheim, d. før 1680, Trondheim.

9. Kristen Caspersen Schøller f. 18 okt 1609, Trondheim, g. 1636, Kjøge, Dk,
Anne Rasmusdtr, f. Kjøge, Dk, (datter av Rasmus Peter og Barbara Friis) d.
Kjøge, Dk. Kristen døde ca 1690, Kjøge, Dk.
Barn:
i Rasmus Kristensen Schjøller f. 3 feb 1639, Kjøge, Dk, d. 22 nov 1690.
ii Casper Kristensen Schøller f. 6 jun 1644, Kjøge, Dk, d. 29 des 1719,
Kjøpenhavn

10. Anne Caspersdtr Schøller f. 23 apr 1615, Trondheim, g. Oluf Jakobsen
Mechlenborg, (sønn av Jakob Olufsen Mechlenborg og Maren Mikkelsdtr) d. ca
1655, Fosen, Nord-Trøndelag. Anne døde Fosen, Nord-Trøndelag.
Barn:
18. i Casper Olufsen Mechlenborg f. 1646.

11. Eiler Caspersen Schøller f. 21 apr 1628, Trondheim, g. (1) 1 nov 1653,
Trondheim, Gunelle Melchiorsdtr Falch, f. Hitra, S-Trøndelag, (datter av
Melchior Jakobsen Falch) d. Trondheim, g. (2) Susanne Christoffersdtr
Tønder, f. ca 1637, Kristiansund, (datter av Christoffer Nilsen Tønder og
Karen Olufsdtr Skriver) d. Trondheim. Eiler døde 14 feb 1705, Trondheim,
Skifte: 14 feb 1705,
Trondheim. skiftet etter mannen som døde i dag (14/2) i losji hos enken
maren Rolf Heyes.
Barn med Gunelle Melchiorsdtr Falch:
i Milde Caspersdtr Schøller f. 21 sep 1655, Trondheim, g. 1674, Trondheim,
Peder Kaasbøl, f. Trondheim. Milde døde Trondheim.
ii Casper Eilertsen Schøller f. 17 nov 1656, Trondheim, d. 1680, på reise
til Ostindia.
19. iii Ellen Eilertsdtr Schøller f. 31 okt 1657.
iv Melchior Eilertsen Schøller f. 7 okt 1659, Trondheim. han var på Fitje i
1701.
20. v Karen Eilertsdtr Schøller f. 16 jan 1662.
vi Gunille Eilertsdtr Schøller f. 12 mai 1667, Trondheim, g. Johan Helsing,
d. Inderøy, Nord-Trøndelag. Johan: han frasa seg arv og gjeld i boet til
svigerfaren. Er dette den samme som Hans Helsing viss datter var gift med
sogneprest Hans (Wivel) Johansen?
vii Mette Susanne Eilertsdtr Schøller f. 11 aug 1671, Trondheim, g. Nikolai
Jakobsen Tostrup, f. Kvernes, Kristiansund, (sønn av Jakob Fredrik Tostrup
og Mette Tostrup) d. 1719, Grip Prestegård. Mette døde Trondheim. hadde ikke
barn.

12. Christoffer Caspersen Schjøller f. 20 nov 1630, Trondheim, g. Maren
Andersdtr, f. 1633, d. 1701, Harstad. Christoffer døde 1681, Trondheim.
Barn:
i Maren Christoffersdtr Schøller f. Trondheim, g. Vincentz Meintz.

13. Christoffer Eilersen Schøller.
Barn:
21. i Maren Christoffersdtr Schøller f. 17 apr 1656.

14. Anne Eilersdtr Schøller g. (1) Anders Mikkelsen, d. Trondheim, g. (2)
Jens Jensen Friis, f. 2 jul 1634, Trondheim, (sønn av Jens Nilsen Friis og
Johanna Vincentsdtr) d. Trondheim.
Barn med Anders Mikkelsen:
22. i Mikkel Andersen.

15. Maren Jørgensdtr f. Trøndelag, g. m. Arve Torbergsen Warberg, f. 1584,
Warberg, Halland, Dk, d. ca 1650, Trondheim. Arve: Han var 1643 bosatt i
Trondheim Warberg ligger et stykke nord for Gøteborg i Sverige, var da
dansk. Denne forbindelsen mot Schjøller er usikker, og er basert på s.
271/72 i Trondhjem etter cicignon der en Arve Torbergsens kone omtales Eiler
Sch. som hans kones morbror.
Barn:
23. i Rasmus Arvesen Warberg f. 1630.

5. Generasjon

16. Iver Hansen Wollf f. 1628, Naskov, Lolland, Dk, g. Maren Povelsdtr
Haderslev, f. 1630, Haderslev, Sørjylland, Dk, d. 1711, Ervik, Harstad,
Skifte: 15 jun 1712, Ervik, Harstad. Iver døde 1690, Ervik, Harstad.
Barn:
i Hans Iversen Wollf f. 1660, Ervik, Harstad, g. (1) Karen Kristensen
Trane, f. 1668, Trondheim, (datter av Kristen Mathisen Trane og Øllegård Tyg
esdtr) d. 1711, Vebostad, Kvæfjord, g. (2) Trondenes, Karen Povelsdtr Egede,
f. 1687, Harstadgård, (datter av Povel Hansen Egede og Kirsten Jensdtr Hind)
d. 1752, Sama, Harstad. Hans døde 1744, Sama, Harstad.
ii Anna Iversdtr Wollf f. 1662, Ervik, Harstad, g. Trondenes, Peder Jensen
Hind, f. 1657, Harstad, (sønn av Jens Pedersen Hind og Kirsten Nyrop) d.
1720, Trondenes, Skifte: 22 apr 1721, Trondenes. Anna døde 1721, Trondenes,
Skifte: 3 jun 1722, Trondenes.
iii Povel Iversen Wolff f. 1666, Ervik, Harstad, d. Strand, Kvæfjord.
iv Elsa Marie Iversdtr Wollf f. 1670, Ervik, Harstad, g. 20 okt 1696,
Domkirken, Trondheim, Fredrik Adrian Bremer, f. 1668, Kiel, Tyskland, (sønn
av Jørgen Bremer og Christina) d. 1711, Ervik, Harstad. Elsa døde 1743,
Ervik, Harstad.
v Karen Iversdtr Wollf f. 1672, Ervik, Harstad, g. Nils Jensen Schjelderup,
f. 1680, Oppeid, Hamarøy, (sønn av Jens Nilsen Schjelderup og Marit Nilsdtr)
d. 1742, Oppeid, Hamarøy.

17. Karen Pedersdtr Hiorth f. Trondheim, g. Seyer Rasbech, f. Trondheim, d.
Gravrok, Dverberg, Andøy. Denne Seyer Rasbech skal vistnokk være av
Blix-slekt er det noen som kan bekrefte/avkrefte dette?
Barn:
i Ellen Rasbech Seyersdtr f. Trondheim, g. Christian Bruun, f. ca 1699,
Trondheim. Christian: han var i det Norfdefjelske dragonregiment, og var
oberstløytnant og komandant i Kristiansund.

18. Casper Olufsen Mechlenborg f. 1646, Edøy, Fosen, Møre og Romsdal, g.
Susanne Larsdtr Stabel, f. ca 1650, Trondheim, (datter av Lars Bastiansen
Stabel og Susanne Pedersdtr Krabbe) d. før 1707, Fosen, Nord-Trøndelag.
Casper døde 1682, Edøy, Fosen, Møre og Romsdal. overtok Edøy gård i Fosen på
Nordmøre i 1666 etter at moren hadde bestyrt den fra farens død ca 1655.
Barn:
i Oluf Caspersen Mechlenborg f. ca 1671, Edøy, Fosen
ii Lars Caspersen Mechlenborg f. Edøy, Fosen, d. Fjordmansøyen (Flisvær),
Møre.
iii Peder Caspersen Mechlenborg f. Edøy, Fosen
iv Jakob Caspersen Mechlenborg f. ca 1677, Edøy.
v Anna Marie Caspersdtr Mechlenborg f. Edøy, Fosen.

19. Ellen Eilertsdtr Schøller f. 31 okt 1657, Trondheim, g. 1683, Kvernes,
Kristiansund, Hans Hansen Hagerup, f. 1650, Trondheim, (sønn av Hans Hansen
Hagerup og Anne Chastensdtr Esche).
Barn:
i Eiler Hansen Hagerup f. Trondheim.
ii Hans Hansen Hagerup f. 27 okt 1717, Kalundborg, Dk, g. (1) 8 jan 1740,
Trondheim, Anne Catthrine Sommer, f. 4 aug 1707, Trondheim, d. 10 nov 1745,
Trondheim, g. (2) 1748, Anne Margrethe Høyer, f. 1702, Trondheim, d. 22 feb
1764, Torget, Helgeland. Hans døde 19 feb 1781, Kristiansand. han vokste opp
i Trondheim. Anne: var først gift med en Toller i Borgund, eier av
Giskegodset. og etter det med Amtmann i Romsdal, Peter Soelgaard.

20. Karen Eilertsdtr Schøller f. 16 jan 1662, Trondheim, g. Jakob Paulsen
Rosenwinge, f. 1664, d. 10 jul 1735, Vinje, Bø i Vesterålen. Karen døde
Skotnes, Buksnes, Vestvågøy.
Barn:
i Peder Kaasbøl Jakobsen Rosenwinge f. 1701, Skotnes, Buksnes, Vestvågøy,
g. (1) Mille Marie Friis, d. ca 1764, Selbu, S-Trøndelag, g. (2) Anna Marie
Hornemann, f. 1723, Trondheim, (datter av Hans Henriksen Hornemann og Mette
Christine Bonsach) d. 1796, Trondheim, gravlagt: 11 des 1796, Vår frues
kirke, Trondheim. Peder døde 1766, Selbu, S-Trøndelag. Mille: hun var søster
til Biskop Nikolai Christian Friis.
ii Eiler Schøller Rosenwinge f. Skotnes, Buksnes, Vestvågøy, g. Ellen
Heningsdtr Junghans, f. Kvæfjord, (datter av Henning Junghans og Anna
Meldal) d. Frosta, Trøndelag. Eiler døde Frosta, Trøndelag.

21. Maren Christoffersdtr Schøller f. 17 apr 1656, Trondheim, g. Johan
Wessel, f. 1684, d. 1729.
Barn:
i Peter Wessel Tordenskiold f. Trondheim, d. Kjøpenhavn, Dk.
ii Karen Wessel f. ca 1780, Trondheim, g. Knud Brun, f. ca 1775, Trondheim,
d. Trondheim. Karen døde Trondheim.
iii Christoffer Jansen Wessel f. 28 des 1674, Trondheim, g. 1714, Helene
Fredrikke Bredal, f. 1692, Veøy, Molde, (datter av Anderas Eriksen Bredal og
Karen Juul) d. 26 des 1714, Bjørnør, Sør-Trøndelag. Christoffer døde 30 mai
1754.

22. Mikkel Andersen f. Trondheim, g. Dorthea Danielsdtr Pristrup, d.
Trondheim. Mikkel døde før 1669, Trondheim. Dorthea: hennes to menn var
begge sogneprester i Bynesste menighet i Trondheim.
Barn:
i Gidsken Mikkelsdtr Pristrup f. 1640, Trondheim, g. 25 apr 1669, Bynesset
prestegård, Trondheim, Ulrich Hieronimus Brüghmann, f. 4 nov 1636,
Trondheim, (sønn av Hieronimus Johansen Brüghmann og Anna Aleksandersdtr
Sampson) d. 3 feb 1717, Nippelberg, Nesna. Gidsken døde 23 jul 1682,
Nippelberg, Nesna. Ulrich:
ii Daniel Mikkelsen Pristrup f. 1649, Trondheim, g. Anna Alexandersdtr
Brüghmann, f. Trondheim, (datter av Aleksander Hieronimusen Brüghmann og
Anna Poulsdtr Resen). Daniel døde 1709, Trondheim.

23. Rasmus Arvesen Warberg f. 1630, Trondheim, g. ca 1670, Trondheim, Anne
Hansdtr Nysted, f. ca 1640, Trondheim, (datter av Hans Olufsen Nysted og
Mette Andersdtr Bredal) d. 1711, Tovik, Skånland. Rasmus døde 1677,
Trondenes, gravlagt: 1677, Trondenes. Jakob Arvesen som var bosatt i
Skjervøy, kan være bror av Rasmus han var en stund på Breistrand, som han
overtok etter Hans Starup, Bergen.
Barn:
i Hans Rasmusen Warberg f. 1673, Trondenes, g. (1) 7 okt 1697, Evenes
Kirke, Ludzie Henriksdtr Munch, f. 4 mai 1665, Trondheim, (datter av Henrik
Pedersen Munch og Ane Hansdtr Kruse) d. mar 1733, Tjelle, Ballangen, Skifte:
17 okt 1733, Tjelle, Ballangen, g. (2) 1736, Tjelle, Ballangen, Margrethe
Marie Hansdtr Ravn, f. ca 1687, Røkenes, Harstad, (datter av Hans Rasmusen
Rafn og Johanna Nilsdtr Hveding) d. 12 aug 1772, Tjelle, Ballangen, Skifte:
7 okt 1763, Tjelle, Ballangen. Hans døde 1749, Tjelle, Ballangen, gravlagt:
11 trf 1749, Skifte: 5 nov 1749, Tjelle, Ballangen.
ii Mette Maria Rasmusdtr Warberg f. 1675, Trondenes prestegård, Harstad, g.
Trondenes, Anders Pedersen Har, f. 1671, Haukebø, Harstad, (sønn av Peder
Rafaelsen Har og Marit) d. 1756, Renså, Skånland, Skifte: 1756, Renså,
Skånland. Mette døde 1730, Renså, Skånland.

--
Steinar Olsen

steo...@c2i.net

Simon Ellefsen

"Steinar Olsen" <steo...@c2i.net> wrote in message

[snip]

Om Schøller slægten, se artikelen "Slægtebogs-Optegnelser om Familien
Schøller" i PHT 2 rk. 5 bd. (1890), s. 217-250. De ældste oplysninger er
forfattede af overhofretsassessor Eiler Caspersen Schøller til Kirkesæter
(1628-1705).

> [...]
> 4. iii Casper Christoffersen Schøller f. 28 jan 1582.
> 5. iv Eiler Christoffersen Schøller f. 1584.

Her mangler du.

Iver Christophersen Schøller, f. onsdagen efter Alle Helgene 1568 i Ribe.
Else Christophersdatter Schøller, f. 16. okt. 1572 i Ribe. Iflg. en fodnote
i PHT død ugift efter 1622.
Eiler Christophersen Schøller, f. 14. okt. 1574 i Ribe, død som barn.
Karen Christophersdatter Schøller, f. 14. febr. 1577 i Ribe. Iflg. en
fodnote i PHT død ugift før 1622.
Maren Christophersdatter Schøller, f. 8. nov. 1585 i Ribe. Iflg. en fodnote
i PHT død ugift før 1622.

Fodnoterne næver alle år 1622 hvor der vel må have været foretaget et
skifte, men det fremgår altså ikke af artikelen med hvilken begrundelse at
alle søstrene (på nær Anne) er døde ugifte.

Dåbsdata til alle Casper Christophersen Schøllers børn er nedtegnet i PHT.
Hans børn er født i perioden 1607-1630, men ingen af hans 4 søstre optræder
som fadder ved barnedåben.

> 6. søster Christophersen SchøIIer g. Jørgen NN. søster døde Trondheim.
> Barn:
> 15. i Maren Jørgensdtr.

[snip]

> [...]
> dansk. Denne forbindelsen mot Schjøller er usikker, og er basert på s.
> 271/72 i Trondhjem etter cicignon der en Arve Torbergsens kone omtales

[snip]

Ifølge Dahl, Embetsmenn 1536-1660, s. 68 nævnes Arvid 1631 som borger og
innvåner i Trondheim. Utnevnt til rådmann den 2. sept. 1639. Den 12. nov.
1631 utga han et gjeldsbevis på at han hadde 50 rdl av de husarmes penger
stående hos seg på rente, disse penge hadde vært utlagt til Maren
Christensdatter salig Eilert Schøllerts enke. Arvid sier i dette gjeldsbrev
at Eilert var hans hustrues mors bror.

Arve/Arvid kan være identisk med en Anfind Torbersøn, der optræder som
fadder 26. juli 1629 til Christopher Caspersen Schøllers barnedåb.

Et spørgsmål: hvem er Maren Jørgensdatter - hvilke oplysninger og kilder
ligger bag hendes eksistens, samt ægteskab med Arve Torbergsen ?

Mvh

Simon Ellefsen
sto...@proinf.dk

Christina

I'm descended from Anna Christoffersdtr Schøller (married Mathias
Nielsen abt 1612)--their grandson was Eiler Christian WOLF. Sources for
Christoffer Iversen Schøller sometimes list her as a daughter, but
usually just list the sons.

Does anyone have any information on her besides dates?

(My principle sources are various Slægten Wolf books).

Thanks

Christina

Per Nermo

Hvor skal vi plassere den (fogd i Orkdal)
Jacob (Christophersen ?) Schøller som i 1610 fikk
livstidsbrev på kronens gård Gjølme i Orkdal ?
(det framgår av mitt forslag til patronymikon hvor
jeg mener han hører best hjemme ...)

Per Nermo

- - - - - -

On Sat, 16 Sep 2000 20:03:33 +0200, "Simon Ellefsen"
<sto...@proinf.dk> wrote:

> [...]

>Hans børn er født i perioden 1607-1630, men ingen af hans 4 søstre optræder

Per Nermo

Christina;

- Who are the parents of Eiler Christian Wolf, and
- do you have dates of birth and death for him and
his parents ?

Regards,
Per Nermo
ne...@online.no

- - - -

On 17 Sep 2000 00:01:41 GMT, Christina <fmly...@concentric.net>

Simon Ellefsen

"Per Nermo" <ne...@online.no> wrote in message

> [...]
> livstidsbrev på kronens gård Gjølme i Orkdal ?
> (det framgår av mitt forslag til patronymikon hvor

Dahl, Embetsmenn, s. 123, skriver: Ifølge NRR så var den navnet til den
fogden som i 1610 fikk Gjølme gård, Jacob Christoffersen, men dette er
trolig en feilskrivning da Hans Christoffersen alt var fogd her i 1609.

I PHT 2 rk. 5 bd, s. 219, skrives i fodnoten: Hans Christophersen til Gjølmø
i Ørkedalen, som han 20. juni 1610 af Kongen faar Bevilling til at bruge sin
Livstid, og som han da paaboer (Norske Registr. 1596-1616, s. 369). 14. mai
1623 faar han denne Gaard, som skyldte 3 Spand, ved Mageskifte med Kongen,
idet han til Gjengjæld afstaar Gaardene Berbo og Ronningen i Ørkedal samt 4
Gd. i Guldalen, ialt 6½ Spand (Norske Registr. 1660-70, s. 633). Foged over
Ørkedal og Guldal. Gift med Karen Jørgensdatter [Jensdatter Bull], uden
Børn, død før 13. feb. 1624, da Brødrene Eiler og Caspar faar Confirmation
paa nævnte Mageskifte.

Igen vil jeg stærkt henvise til artikelen i PHT 2 rk. 5 bd. (1890), s.
217-250 "Slægtebogs-Optegnelser om Familien Schøller", hvor
overhofretsassessor Eiler Caspersen Schøller til Kirkesætter (1628-1705)
nævner 9 børn af Christoffer Iversen Schøler (1534-1594). På side 219 ff.
står der:

Anno 1567 d. 13de Søndag efter Trinitatis vaar min Farfaders Bryllup med min
Farmoder Karen sal. Hans Andersøns fordum Raadmand udi Ribe hans Datter,
huis Siæl Gud være naadig, som hafde en christelig Afskeed fra Verden og
lefede tilsammen udi 25 Aar og 3 Uger, huilcke aflede tilsammen 5 Sønner og
4 Døttre, nemlig:
1). Iver Christoffersøn blef fød Anno 1568 Onsdagen efter alle Helgene om
Morgenen mellem 5 og 6.
2). Hans blef fød Anno 1570 d. 22 Novb.
3). Else blef fød 1572 d. 16de Octbr. om Natten Klocken vaar 2.
4). Eyler blef fød 1574 d. 14de Octbr. om Middagen mellem 1 og 2 Slet.
5). Karen blef fød 1577 d. 14de Febr. ved 12 Slet om Natten.
6). Ane blef fød 1579 d. 12 Sept. om Aftenen mellem 9 og 10 Slet.
7). Caspar blef fød Ao 1582 d. 28 Jan. om Morgenen mellem 4 og 5 Slet. 1661
d. 6 Maj ved 3 Slet efter Middag hensov min Sal. Fader udi Herren, da han
hafde lefet 79 Aar og 14 Uger og lefede udi Ægteskab 50 Aar og 25 Uger. Anno
1657 d. 6 July der Klocken slog tolf døde min Sal. Moder Elen
Christensdatter, der hun hafde lefet 70 Aar ringere 5 Uger og en Dag.
8). Eyler fød Ao 1584 paa Søndag før Pintze Tid mellem 2 og 3 Slet.
9). Maren fød Ao 1585 d. 8 Novbr. om Natten ved 1 Slet.

Så fortsætter Eiler Caspersen Schøller med at opstille sig selv og sine
søskende.

Simon Ellefsen
sto...@proinf.dk

Simon Ellefsen

> Christina;
>
> - Who are the parents of Eiler Christian Wolf, and
> - do you have dates of birth and death for him and
> his parents ?

According to: S.H. Finne-Grønn, "Magister Jacob Jacobsen Wolf - Rektor i
Oslo 1584-1594" (1945).

1.a. Jacob Wolf, coppersmith in Odense, Denmark.

2.1.a. Jacob Jacobsen Wolf, b. 24. aug. 1554, Odense, Denmark, d. 31. mar.
1635, on the road between Slagelse and Korsør, Denmark. Rektor (~
headmaster, principal ?) at Kathedralskolen in Oslo. Married 4 times (13
children). 2nd marriage aug. 23, 1601 to Maren Iversdatter (abt. 1578 - jan.
3, 1605). 2 sons:

3.2.a. Hans Jacobsen Wolf (died 1658). Married abt. 1635 to Karen
Mathisdatter (buried dec. 22, 1674), daugther of Mathias Nielsen and Anne
Christophersdatter Schøller. 6 children.
4.2.b. Iver Jacobsen Wolf.

5.3.a. Iver Hansen Wolf, b. abt. 1635, Nakskov, Denmark, died 1690 Ervik,
Trondenes, Norway.
6.3.b. Eiler Hansen Wolf, b. 1637. Clergyman in Skælby, Denmark.
7.3.c. Jacob Hansen Wolf
8.3.d. Christoffer Hansen Wolf, bap. feb. 2, 1641, buried feb. 7, 1641.
9.3.e. Christoffer Hansen Wolf, bap. mar. 20, 1642.
10.3.f. Anna Hansdatter Wolf, bap. jul. 21, 1644, died mar. 13, 1674.

Simon Ellefsen,
sto...@proinf.dk

Per Nermo

Steinar;

Kan du angi rekkefølgen på ekteskapene mellom
hhv. Karen og Hilleborg Caspersdatter Schøller (søstre)
og Peder Madsen Hjorth, resp. Mads Boyesen Friis.
Det ble litt uoversiktlig for en stakkar ...

Per Nermo

- - - -

On Fri, 15 Sep 2000 15:47:52 GMT, "Steinar Olsen" <steo...@c2i.net>

Steinar Olsen

Hei

Det er noe jeg har misforstått som kommer frem på side 272 og når jeg ser
nøyere etter HAR JEG DESVERRE TATT MED KONEN TIL NESTE BRUKER SOM ER NEVNT

Per Nermo

Else Marie Krog (d. of headmaster/principal (?) at
Aarhus Kathedralskole, Niels Nielsen Krog (1615-1685)
and Cecilie Margrete Pedersdatter Blichfeld (died 1661))
was married 1st time to a man named Krog, and later
to Fredrik Adrian Bremer.

Would above mentioned mr. Krog by any chance be one
of the sons of Hans Jacobsen Wolf and Karen Mathisdatter ?

Per Nermo

- - - -

Per Nermo

Rekkefølgen skal altså være
Karen C. Schøller først gm. Mads Boyesen (Friis), deretter
med Peder Madsen Hjort som senere g. seg m.
Karen's søster Hilleborg.

Jeg har fra før notert at Mads Boyesen døde i 1648
og at Karens første barn med Peder Madsen Hjort,
nemlig Karen Pedersdatter Hjort, er født i 1635.

Dette kan jo ikke stemme. Er det dødsdatoen på
Mads som er gal ?

Fikk hverken Mads eller Hilleborg barn ?

Per Nermo

- - - - -

Per Nermo

Dorothea Danielsdatter var gm. Mikkel Andersen,
(1607-1664), sogneprest i Byneset, ST.

Steinar Olsen kaller henne Pristrup, men jeg har henne registrert
som (eldste) d. av borgermester i Trondheim, Daniel Rasmussen,
ca.1575-ca.1638. Jeg har videre notert at Pristroph-navnet
kommer fra Mikkel (men dette er jeg usikker på).

(Dorothea var såvidt jeg vet gift også for 3. gang (etter å ha
vært g. bare ca. 1 år med Jens Jenssen, også sogneprest i Byneset)
med Ole Henriksen Strøm).

Jeg får det ikke til å stemme at ovennevnte Mikkel Andersen
kan være sønn av Anne Eilersdatter Schøller og
Anders Mikkelsen. Jeg har Anne g. for 2. gang i 1657
med Jens Jensen Friis (1634-1680) (mye yngre enn sin stesønn !).

Anders Mikkelsen (Anne's mann) overtok Værnes gård (Stjørdal) i 1643.

Hva er det som er galt ?

Per Nermo
ne...@online.no

- - - -

wrote:

> [...]

>Brüghmann, f. Trondheim, (datter av Aleksander Hieronimusen Brüghmann og
>Anna Poulsdtr Resen). Daniel døde 1709, Trondheim.

Per Nermo

Jeg har lest Steinar Olsens forklaring
vedr. Maren Jørgensdatter, som såvidt
jeg skjønner dermed bortfaller som kone
til Arve Torbergsen Warberg (f. 1584).

Innebærer dette at man ikke vet hvilken
Christophersdatter Schøller (f. rundt 1580) som
var mor til Arvid's kone, samt hva denne kona het ?

Per Nermo

Per Nermo

I mitt register er mannen til Ellen Eilertsdatter Schøller,
Hans Hansen Hagerup, sogneprest i Kvernes (Kr.sund),
sønn av Hans Richertsen Hagerup og Anne Sørensdatter.
Hans Hansen skal ha overtatt kallet etter sin eldre bror Søren
i 1681 etter at denne døde. Søren var g.m. Ingeborg Andersdatter
Belter og ble far til Rickert, f. 1674.
Jeg kjenner ikke slektskapet mellom Hans Hansen H. og
hans navnebror som var g.m. Anne Carstensdatter Esche (f.ca. 1625).

Kan noen hjelpe til å avklare hvem som Hans' rette far ?

Per Nermo
ne...@online.no

- - -

wrote:

>19. Ellen Eilertsdtr Schøller f. 31 okt 1657, Trondheim, g. 1683, Kvernes,

Per Nermo

2. kona til Peder Kaasbøl Rosenvinge f. 1701 var
Anna Marie Hornemann, som hadde ektemannen
Ole Alsing før og Nicolaus Christian Friis etter Peder.

Hvem vet noe om ev. slektskap mellom denne
Nic. Chr. Friis (f.ca. 1710 ?) og biskop Nik. Chr. Friis
(f. 1714) som var bror av Peders første kone Mille ?
(Det er da vel ikke samme mann ?)

(Jeg har forreste Peder's far som Jacob Hermanssøn
Rosenvinge, ikke Paulssøn).

Per Nermo
ne...@online.no

- - - -

wrote:

>20. Karen Eilertsdtr Schøller f. 16 jan 1662, Trondheim, g. Jakob Paulsen

Per Nermo

- Johan (Jan) Wessel har feil f. og d. dato i Steinar Olsen's
oversikt. Han er f. 11 Mar 1646 og død Jul 1716.
Han hadde 6 døtre og 12 sønner.

- "Datteren" Karen Wessel f. 1780 og mannen f. 1775 passer ikke inn
kronologisk. Hvor hører hun hjemme ?

- Peter Wessel Tordenskjold (28 Okt 1690 - 12 Nov 1720) ble drept i
en duell i Sehlwiese, Hannover (med oberst Staël von Holstein).

Major Joachim Wessel f.ca. 1735 ? (g.m. Susanne Marie Vogel)
skal være brorsønn av Peter W. Tordenskjold.
Hvet noen hvilken bror av Peter det her er snakk om ?

Per Nermo
ne...@online.no

- - - -

Leiv Skjerve

Steinar Olsen <steo...@c2i.net> skrev i
meldingsnyheter:Iwrw5.1056$X46.1...@juliett.dax.net...

> [...]

> Gravrok, Dverberg, Andøy. Denne Seyer Rasbech skal vistnokk være av
> Blix-slekt er det noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

Major Zeier Christensen Rasbech født ca 1626, antatt i Jemtland, bodde på
Hjelsvold i Stjørdal i 1669, senere på Gravrok i Melhus, bygslet Rødde i
Stjørdal. Ifølge Ovenstad militær kariere fra 1644 til 1704, antatt død
1704.
Han var sønn av Christen Rasmussen (Rasbech), fogd i Jemtland fra 1624, født
antatt 1590. Død 1646.05.27. Se forøvrig Ovenstad (Rasmussen, Christen).
Zeiers mor var Fennichen Johansdatter, antatt født 1600, død 1659.

Hans bror Johan bygslet en halvpart i Reppe i Lånke av Kongen i 1652.
Kongen hadde makeskiftet Reppe med Hr Jon i Orkdalen i 1626

Hans bror Christian født ca 1625 var gift ca 1651 med Johanne Jonsdatter,
datter av Hr Jon.

Noen forbindelse til slekten Blix er meg ubekjent..

Forbindelse til Hr Jons slekt kan jo være en interessant hypotese.
Yngvar Kjelstrup sier i sin artikkel: "Prester i Orkdal 1600-1700" i Øvre
Orkedal historielags årbok 1973/74/75: "men sikkert er det at Joen Joensen
var en jemte"

> [...]
> oberstløytnant og komandant i Kristiansund.
>

> Ellen var ifølge mine notater f ca1665, gift med kapteinløytnant Christen
Petersen Brun f ca 1669,
sønn av oberstløytnant Peter Brun i hans andre ekteskap med Elisabeth
Nicolaisdatter Worm.

Leiv Skjerve

Simon Ellefsen

"Per Nermo" <ne...@online.no> wrote in message

Ja ! igen iflg. artikelen i PHT 2 rk. 5 bd. (1890), s. 219 var det kun Ane
Christoffersdatter Schøller, født 12. sept. 1579 i Ribe der blev gift og
efterlod sig børn. Søstrene Karen og Maren Christoffersdatter Schøller døde
begge ugift før 1622, og Else Christoffersdatter Schøller død ugift efter
1622.

Ane Christoffersdatter Schøller døde 20. sept. 1637 i Nakskov på Lolland i
Danmark. Hun var gift 1° med købmand i Nakskov Mathias Nielsen; 2° 23. juli
1615 med Mads Bergen, født i Rødby på Lolland, Danmark 30. jan. 1592, død i
Nakskov 5. juni 1649, han blev kirkeværge 1615, rådmand 27. nov. 1718,
borgmester (i Nakskov) 10. april 1630, og gift 2° 21. juli 1639 med Karen
Nielsdatter.

Ane Schøller havde i 1ste ægteskab 2 børn, hvis arveparter vare resp. 1028
og 600 sldl. foruden løsøre, nemlig Niels Mathiesen (levde 1644) og Karen
Mathisdatter, begr. 22. dec. 1674, gift omtr. 1635 med toldskriver Hans
Jakobsen i Nakskov (død 1658). I andet ægteskab havde Ane Schøller 2 sønner
og 1 datter, døde små, undtagen Mathias Bergen, begr. 3. dec. 1643, gift 13.
dec. 1640 med Karen Nielsdatter.

Simon Ellefsen

Simon Ellefsen

> [...]
> ca.1575-ca.1638. Jeg har videre notert at Pristroph-navnet
> kommer fra Mikkel (men dette er jeg usikker på).

Rigtigt, Pristrop er Mikkel Andersens navn, og Dorothea er datter af Daniel
Rasmussen (jvf. Dahl, Geistligheten, s. 142).

> (Dorothea var såvidt jeg vet gift også for 3. gang (etter å ha
> vært g. bare ca. 1 år med Jens Jenssen, også sogneprest i Byneset)
> med Ole Henriksen Strøm).

Ja.

> [...]
> Anders Mikkelsen. Jeg har Anne g. for 2. gang i 1657
> med Jens Jensen Friis (1634-1680) (mye yngre enn sin stesønn !).

Nej det er heller ikke rigtigt. Dahl. Embetsmenn 1536-1660, s. 60, skriver
at rådmand Anders Mikkelsen døde før 16. mar. 1655 (skifte), og han blev
gift 17. okt. 1639 med Anne Eilersdatter Schøller.

Michel Andersen Pristrop er født ca. 1607 (51 år gl. 1658 iflg. i maleri i
Byneset kirke).

Mvh

Simon Ellefsen
sto...@proinf.dk

Arnstein Rønning

Per Nermo skrev i meldingen <39c54e66...@news.online.no>...

>Else Marie Krog (d. of headmaster/principal (?) at
>Aarhus Kathedralskole, Niels Nielsen Krog (1615-1685)
>and Cecilie Margrete Pedersdatter Blichfeld (died 1661))

Giessing skriver i Genealogia KROGIANA at rektoren hadde 8 barn og at 4
levde. Det var biskop i Trondheim Peder Krog, sogneprest i Skive og prost
Niels Krog, Cicilia Krog g.m. Lars Krabbe og Anna Margr. Krog gift med
Melchior Sommerfeld. Hvor har du opplysningene om Else Marie fra?

Med hilsen
Arnstein Rønning

Per Nermo

Jeg har registrert f. år 1628 på
eldste barn (Iver) av Karen Mathiasdatter (død 1674)
og toldskriver Hans Jacobsen Wolf (1602-1659),
som ble g. ca. 1635 og fikk sitt neste barn (Eiler) i 1637.
Er Iver Hansen Wolf (1628-1690) født utenfor ekteskap, eller
har han en annen mor ?

Per Nermo

Per Nermo

Det med Else Marie var en beklagelig misforståelse.
Kona til Fredrik Adrian Bremer heter Elsa Marie Iversdatter Wolf.

Var rektor Niels N. Krog g. én gang (m. Cecilie Margrete
Pedersdatter Blichfeld, død 1661) ?

Jeg har nemlig en Anne Dorthea Nielsdatter Krog, g.m.
Thomas Eriksen Bredal, som jeg har trøbbel med å få plassert.
De har barn født fra ca. 1733.
Er hun d. av sognepresten i Skive ?

Finnes forresten f./d. datoer for de 3 yngste barna til rektor
N.N. Krog (Niels, Cecilia og Anne Margrethe) ?

Jeg har forøvrig Cecilia/Sidsel Krog g.m. PEDER LARSEN Krabbe
(død 1701), ikke Lars.

Vennlig hilsen
Per Nermo

- - - - -

Simon Ellefsen

"Per Nermo" <ne...@online.no> wrote in message

Artikelen i PHT 2 rk. 5 bd. (1890), s. 219 er upræcis på gifteåret og
skriver:

Karen Mathisdatter, begr. 22. dec. 1674, gift OMTRENT 1635, og det er vel
udifra at artikelen kun kender fødselsår på sønnen Eiler Hansen Wolf, f.
1637, d. 1711. Men samtidigt skal det nævnes at S.H. Finne-Grønn i sit hæfte
om magister Jacob Jacobsen Wolfs efterslægt skriver at Iver Hansen Wolf er
født ca. 1635 i Nakskov. Ligeledes skriver Trondenes bygdebok at han er født
ca. 1635.

Simon Ellefsen,
sto...@proinf.dk

Arnstein Rønning

Per Nermo skrev i meldingen <39c6b5a2...@news.online.no>...

> [...]
>N.N. Krog (Niels, Cecilia og Anne Margrethe) ?
>
>Jeg har forøvrig Cecilia/Sidsel Krog g.m. PEDER LARSEN Krabbe

Han var gift 2. gang med Giertrud, enke etter borgermester Christen Jensen i
Aarhus "uden Børn".

Anne Dorthea var sønnedatter av biskopen, dvs datter av Niels Krog, f 13.
juli 1683, som reiste lenge utenlands, ble 1710 rektor i Trondhjems Skole,
1729 nedlagde sit Embede, og blev Cancellieraad, død 1740 i Maintz, gav i
sitt testamente 1000 Rd til Trondhjems Domkirke.

Niels Krog sogneprest i Skive døde i 1680 - 35 år.

Arnstein Rønning

anlih

Hei
Jeg har ikke noe direkte svar å komme med, men jeg ser at du skriver at
Mikkel Andersen er
sønn av Anders Mikkelsen og Anna Eilertsdatter Shøller. Da synes jeg det er
rart at Jon Leirfall i boka "Liv og lagnad i Stjørdalsbygdene" bind 1 del 2
skriver: Jens Friis giftet seg
med den barnløse enken etter Anders Mikkelsen Shjøller. Dette står på side
105, og på side
109 står det at Anna Eilertsdatter Shøller ga gavebrev på gårder og sagbruk
til noen hun
var tante til. Dette hadde hun vel ikke gjort, hvis hun hadde barn?Boka er
utgitt i 1968, så
det kan nok hende at noen har nyere opplysninger her. Jeg er selv
etterkommer av den angi-
velige sønnen Mikkel Andersen, gjennomdatteren Gisken, gift med Ulrik
Hieronimussen Brug-mann.Noen har også lagt ut på internett det du skriver
her, men noen må jo ta feil her.Det er
ellers minst 1 år siden jeg forsket på denne delen av min slekt.Jeg påstår
ikke at Jon Leirfall
hadde rett i 1968, men ville bare påpeke det jeg har skrevet her.

Steinar Olsen <steo...@c2i.net> skrev i
meldingsnyheter:Iwrw5.1056$X46.1...@juliett.dax.net...

Lars Steinar Hansen

"anlih" <an...@online.no> wrote:

Iflg. Dahl: Embetsmenn i Midt-Norge i tiden 1536-1660 ble Anders
Mikkelsen og Anne Eilersdtr. Schøller gift 17/10 1639. Det var skifte
etter Anders 16/3 1655. Av umyndige var det da bare to brorbarn. Det
nevnes ingen barn av Anders selv i skiftet. Det er selvfølgelig en
mulighet at han hadde myndige barn, men han kan ikke ha hatt det fra
det ekteskapet som ble inngått i 1639 i alle fall.

For øvrig fremgår det av Dahl: Geistligheten i Nord-Norge og
Midt-Norge i tiden 1536-1700 at Byneset-presten Michel Andersen var
prest der trolig fra 1641. På et maleri av ham fra 1658 sto det at han
da var 51 år og altså født ca. 1607. Han giftet seg med Dorothea
Danielsdtr. 3/9 1637.

Alt tyder med andre ord på at Anders Mikkelsen og Michel Andersen
tilhørte samme generasjon. Det synes helt utelukket at de var far og
sønn. Og i tillegg er det høyst tvilsomt om Anders Mikkelsen hadde
barn som levde opp.

lar...@online.no
http://home.online.no/~larssh/