Peder Andreas Rist født i Bø i Vesterålen ca 1801

Anne-britt Nygaard

Søker forfedre til denne personen.
Han ble senere gift i Steigen.

Trond Kristensen

> Søker forfedre til denne personen.
> Han ble senere gift i Steigen.

Jeg får ikke opplysningene dine til å stemme helt, men det nedenfor er et
forslag. Hva slags andre opplysninger har du?

Som stamfar til Vesterål-grenen av Rist regnes Jens Laurentzius Rist. Han
ble født 1776 i Moskenes, Lofoten, og ble gift 29.10.1801 i Gildeskål kirke
med Valborg Olsdtr, født 1773, Sandnes, Gildeskål, død 28.03.1840. Jens døde
16.03.1848, Sand, Hadsel.

Jens flyttet fra Gildeskål til Hadsel ca 1801 og var gjestgiver på Svartsund
i Hadsel til 1816, deretter gårdbruker på Sand.

Barna var:
1) Ole Johan Jensen Rist, f. feb.1802
2) Peder Jensen Rist, f.1804 (døde som ugift kårmann)
3) ? Jensdtr. Rist, f.1806
4) Jens Laurentius Jensen Rist, f.1809
5) Hans Andreas Rist, f.1810 (døde ung)
6) Anna Margrete Ryberg Rist, f.18.05.1815

mvh Trond Kristensen
tro...@online.no

Steinar

Hei

Ifølge skiftet til David Pedersen bosatt på Dypingspold i Steigen er Peder
Rist hans søster Pernilles sønn og født i Steigen. Skiftet er på film HF
1978, Protokoll nr. 25 løpenr 19 folioside 143. Den finnes som skifte nr.
12659 i DIS-Saltens skiftesamling. Det er på 3 sider og inneholder alle
Davids søsken og deres barn.

Pernille er var den første konen til Anders Guttormsen f. 1776 og de ble
gift 1805. og bodde på Bø i Steigen.

den Peder Rist søm er født ca 1799, i Hadsel er ugift bosatt hos sin søster
Anne Rist i 1865.

Steinar

"Trond Kristensen" <tro...@online.no> skrev i melding

Anne-britt Nygaard

Den Peder Rist jeg søker er ikke født eller konfirmert i Steigen. Ved
folketellingen 1865 er han oppgitt til å være født i Bø prestegjeld.
Han ble viet i Steigen, navnet der står som Peder Andreas Rist (Dreyer).
Dreyernavnet er strøket over, men allikevel tror jeg at det gir en
pekepinn på at
han stammer fra Hadselgrenen av slekten Rist. Bø er jo tross alt bare
rett over
fjorden. Anne-Britt

Steinar

Hei

Sitter her med Rist slekten, det står dessverre veldig lite om den grenen
som kan bevise sin tilknytning til den første Rist. Det som står om
Rist/Dreyer dekker ikke din Peder Rist (Dreyer). Har du sjekket opp Øksnes
bygdebok som og dekker en del av Bø. Det bor mange Dreyer på Mykland i
Øksnes.
Har Steigenboken på data (tekstfil).
Har forresten sjekket opp tidligere nevnte skifte og der er bare PEDER rist
nevnt som barn av Pernille, selv om hun hadde flere gifte barn, og
barnebarn. Har du sjekket de feltene bak der årstallet står med opplysninger
om attester som han skulle vise fra presten (vaksinasjon altergang etc) der
kan jo være noe å hente.

SO

"Anne-britt Nygaard" <nyg...@online.no> skrev i melding

Anne-britt Nygaard

Hei igjen.
jeg har bestilt kirkeboka for Bø i Vesterålen, så nå håper jeg at gåten
kan løses.
Ifølge Ristboka s.67 er det flere Dreyer/rist i forbindelse med Hadsel.
Peder Andreas Rist giftet seg med Berith Iversdatter Holt som er en
etterkommer
av Iver Olsen Holt og Mette Larsdatter Brems.S.66) Så slikt sett skulle
de være i
samme slekt. ABN

Steinar

hei

har sjekket med den nye bygdeboken fra Bø med navneregister og ingen av de
med Dreyernavnet er knyttet mot Steigen.

Kan ellers opplyse at Ristslekten kommer inn i Brems via konen til Iver Olen
Holst sønn Kristen som var gift med Karen D. Johansdtr Blix fra Sørarnøy i
Gildeskål. Og siden Steigen-grenen går via Ivers datter Ellen har de jo ikke
felles Rist aner. se nr. 13 s. 66 i Rist-slekten

SO

"Anne-britt Nygaard" <nyg...@online.no> skrev i melding

Holger Hertzum-Larsen

Hej Ubekendte. Har du prøvet den nye bog om slægten Rist?
"Trond Kristensen" <tro...@online.no> skrev i en meddelelse
> [...]

Anne-britt Nygaard

Jeg har kjøpt boken, som er svært interssant. Jeg har dessverre ikke
funnet det manglende ledd (antagelig).
Skal undersøke i Bø kirkebok, har bestilt den. ABN

Anne-britt Nygaard

"Anne-britt Nygaard" <nyg...@online.no> wrote in message

> Søker forfedre til denne personen.
> Han ble senere gift i Steigen.

Takk til alle for engasjement. Jeg har endelig klart å finne "den
bortkomne sønnen".
Han var nok døpt Rist, som Steinar sier. Jeg finner han konfirmert i Bø
prestegjeld i 1821, 17 år gammel og sønn av Andreas Friedriksen og
Pernille Pedersdatter, Søegaard.
Hans far skrev seg for Klæboe Friedrichsen, som nok også var et
døpenavn.
Peder er således bror av Fredrik Andreas Ringkjøp Andresen f. 1805.,
Søberg i Bø.
Han kalte seg bare Peder Rist, men i folketellingen for 1801 står han
som Peder Rett Andersen, Bø prestegjeld.
Hilsen Anne-Britt