Ole Ursin Olsen Brun f.1844 / Vaage Gudbrandsdalen

Roger Kristiansen

Etterlyser informasjon (forfedre, søsken, gård og gode kilder fra dette
området) om Ole Ursin Olsen Brun f.1844 i Vaage, Gudbrandsdalen.

Ole flyttet til Trondenes i Troms (tidsrom ukjent), han drev derimot som
gårdbruker på gården Skaanland Store når jeg finner han i folketellingen for
1900.

Følgende opplysninger har jeg funnet i Bygdebok for Trondenes ved Lysaker,
Trygve

"Ole Olsen Ursin Brun (f. 1844), fra garden Bruen i Vågå, Gudbrandsdal. Ole
var snekker og bonde og var gift med Karen Marie Olsen (f. 1848), født og
oppfostret på Gansås Troms."

Han hadde i tillegg følgende barn som jeg kjenner til:

1. Amalie Brun, Født, Trondenes, 1873
2. Katinka Johanna Olsdtr Brun, Født, Vika, Troms, 1877
3. Einar Brun, Født, Trondenes, 1879
4. Augusta Brun, Født, Trondenes, 1881
5. Konstanse Brun, Født, Trondenes, 1884
6. Olaf Bruun, Født, Trondenes, Troms, 03 mai 1887, Død, Sør-Varanger,
Finnmark, 29 aug 1976
7. Sigurd Brun, Født, Trondenes, 1890
8. Marie Brun, Født, Trondenes, 1893
9. Dagmar Brun, Født, Trondenes, 1897

Slekten har i ettertid benyttet etternavnet "Brun" og "Bruun"

Håper det er noen som kan hjelpe meg med dette.

mvh
mailto:rkkr...@online.no
Roger Kristiansen

vikn...@online.no

I følge " Folk og slekt i gamle Trondarnes" av Bjørkenes/Jensen kom
Ole Olsen Brun fra Brue, Vågå og faren het Ole Olsen, moren ikke
oppgitt.Han hadde 3 søsken:
1. Ole f.1854
2.Gyda, f.1857
3.Ragnhild, f.1859.

Karen var fra Harstadhavn,, foreldre:
Ole Gabrielsen/ Anne Olsdtr.

Med hilsen
Viktor Nilsen.

Roger Kristiansen

vikn...@online.no skrev i meldingen <38a0812f....@news.online.no>...

Takk :-)

Sitter med de samme opplysningene, men har problemer med å komme videre.

Gården "Brue/Bruen" i Vågå har jeg problemer med å finne. Er det noen som
vet noe om denne gården ?

Har ofte lurt på om disse opplysningene kan være et blind spor da jeg ikke
klarer å finne noe om denne gården, Ole`s søsken eller far. (Har søkt i
folketellinger og bygdebøker for området)

Har noen opplysninger om gode kilder for Vågå området for perioden 1780 -
1860 ?

Alf Sanden

Otto Jørgensen <otjo...@online.no> wrote in message
> Tue, 8 Feb 2000 23:51:58 +0100, in no.fritid.slektsforsking.etterlysing,
> "Roger Kristiansen" <rkkr...@online.no> wrote:
>
> <klippet>

<klippet>
Sel hørte så vidt jeg vet inn under Vågå i sin tid. Dette er ikke mitt
spesialfelt. Det går an å prøve Opplandsarkivet, avd. Vågå, postnr 2680 Vågå

--
Alf Sanden
alsa...@c2i.net

Aud Sandbu

Roger Kristiansen <rkkr...@online.no> skrev i artikkelen
<191o4.25693$in5.4...@news1.online.no>...

> Gården "Brue/Bruen" i Vågå har jeg problemer med å finne. Er det noen som
> vet noe om denne gården ?

Dette var ikke en gård, men en husmannsplass under gården Nedre Åsåren,
beliggende i den delen av Ottadalen som på den tiden lå i Sels anneks til
Vågå prestegjeld. Plassen lå like ved ei bru over Otta-elva, derav navnet
Brue, Bruen el. Broen, men i folketellingene 1865 og 1875 kalt Broløkken.

> [...]
> klarer å finne noe om denne gården, Ole`s søsken eller far. (Har søkt i
> folketellinger og bygdebøker for området)

Neida, de opplysningene du sitter med - og opplysningene fra bygdebøkene
for Trondenes/gamle Trondarnes som andre bidragsytere har kommet med - er
riktige. Men hvis man ikke er lokalkjent skal det en del fantasi til for å
finne ut at folk fra Bruen el. Broløkken (Brulykkja) etter hvert kalte seg
Brun el. Bruun. Det gjorde også folkene som bodde på plassen. (Syver
Olsen Brun som var en bror til "din" Ole, finnes på Aasaaren søndre i
1900-tellinga.)

I 1875 vil du faktisk finne at "din" Ole Olsen med kona Karen Marie og
døtrene Otelia Berntine og Amalia Kjerstina er på besøk hos Oles foreldre i
Broløkken.

Familien finnes på Broløkken i 1865 også, men "din" Ole var ikke tilstede.
Han
var forøvrig den nest eldste av syv søsken, og jeg har ubekreftede
opplysninger om at søsteren Jøda (Gyda) ble gift med en Bernhard Markussen
og finnes i 1900 på Høyden i Trondenes. (Kanskje noen kan bekrefte det ?)

Ellers har jeg litt om foreldre og øvrige søsken også, men det blir for mye
å ta med her og nå.

> Har noen opplysninger om gode kilder for Vågå området for perioden 1780 -
> 1860 ?

Det finnes dessverre ikke noen bygdabok for Sel/Vågå tilsvarende den for
Trondenes. Man må derfor bruke kirkebøkene og folketellingene som kilder,
evnt. lete i statsarkivet på Hamar etter tinglyste dokumenter.

Aud.

Roger Kristiansen

Roger kristiansen
mailto:rkkr...@online.no

Kristoffer Rusten

Aud Sandbu skrev i meldingen bl.a.:>

> [...]
>og finnes i 1900 på Høyden i Trondenes. (Kanskje noen kan bekrefte det ?)

I Trondenes bygdebok, "Trondenes herred med Harstad" av Trygve Lysaker
(1956)
står det på s. 290:
"Matrikkelgården Høgda (G nr. 86) Br. nr. 5 Smibakken 1) Bernhard Markussen
(f. 1852, d. 1927) overtok det utskilte bruk og bygde i Smibakken, ovenfor
sin bror. Han var g. M. Gyda Olsdtr. Bruen (f. 1857) fra Sel i
Gudbrandsdalen. Deres sønn, 2) Markus J. Bernhardsen (f. 1896), fikk skjøte
på bruket 5/6 1916, men måtte gå fra det i 1931. Hans bror Ole Hiden,
Harstad, kjøpte eiendommen ved tvangsauksjon, og i 1936 fikk Magnus
Bernhardsens datter, 3) Gunnerine Katrine Høiden, hjemmel. Henne sønn, 4)
Georg Bernhard Høiden, er eier fra 1946." Georg Høiden står ellers oppført i
siste utgave av telefonkatalogen, under Harstad.

Med hilsen
Kristoffer Rusten

hakon...@lofotkraft.net

tirsdag 8. februar 2000 09.00.00 UTC+1 skrev Roger Kristiansen følgende:
> [...]
>
> Slekten har i ettertid benyttet etternavnet "Brun" og "Bruun"
>

> Håper det er noen som kan hjelpe meg med dette.

Ole Olsen Ursin Brun er min oldefar, og jeg har en god del informasjon, men er på jakt etter mer informasjon. Jeg har navnene på mange av hans forfedre, men mangler informasjon om gårdene, husmannsplassene rundt Sel. Holder på å lage ei familiebok for etterkommerne etter hans sønn Sigurd og hans kone Jensine, mine besteforeldre. I den forbindelse ønsker jeg også å registrere alle etterkommerne etter Ole Olsen Brun og Karen Marie. De bodde på gården Breibu på Skånland en periode og er begravd på Skånland kirkegård. mvh Håkon