GILDESKÅL

Klaus Johnsen

Hågen Olsen født i 1823 i Loftfjellet i Nord-Rana, var lærer i Nord-Rana i
en periode og lensmann i Gildeskål og Beiarn fra 1858. Han giftet seg med
Annette Neumann fra Kristiansund. Barna tok etternavnet etter gården hans i
Gildeskål - Sund.
Jeg har registrert 7 barn. Jeg nevner:
Haakon Sund, født i 1873, gift med Emilie.. fra Gran på Hadeland. Han var
riksadvokat i perioden 1929-1940.
Oscar Sund, født i 1884, havforsker (stor bauta står ved Gildeskål
hovedkirke?).
(ved Ft 1900 bor han i Trondheim, han er gymnasiast. Hans mor Annette som er
enke, bor også der).
Kan noen gi nærmere opplysninger om etterkommere av denne familien ?

Vennlig hilsen
Klaus Johnsen

Steinar

Hei

har etter å ha fylt inn dine opplysninger følgende om dem.

1. Hågen Olsen f. 1823, Loftfjellet, Rana, yrke: Lærer, Lensmann, g. Annette
Katharin Neumann, f. 1840, Kristiansund, d. Trondheim. Hågen døde Sund,
Gildeskål. var lærer i Nord-Rana i en periode og lensmann i Gildeskål og
Beiarn fra 1858.
Barn:
i Anne Bergliot Sund f. 1862, Sund, Gildeskål.
2. ii Olaf Olsen Sund f. 21 des 1864.
iii Jacob Christian Neumann Sund f. 1867, Sund, Gildeskål.
iv Carl Magnus Christian Sund f. 1869, Sund, Gildeskål.
v Håkon Ragnvald Olsen Sund f. 1873, Sund, Gildeskål, yrke: riksadvokat,
g. Emilie N. N., f. Gran, Hadeland. riksadvokat i perioden 1929-1940

2. Generasjon

2. Olaf Olsen Sund f. 21 des 1864, Sund, Gildeskål, g. Nikoline Charlotte
Nicolaysen, f. 19 mai 1873, Gildeskål, d. 1 okt 1955, Våg, Steigen. Olaf
døde 12 sep 1941, Våg, Steigen.
Barn:
3. i Annette Katrine Neuman Sund f. 1 okt 1898.
ii Haagen Sund f. 11 jan 1900, Våg, Steigen, d. 1931.
iii Charlotte Sund f. 8 aug 1901, Våg, Steigen.
iv Eilif Nikolai Sund f. 20 aug 1902, Våg, Gildeskål, d. 1917.
v Brynhild Adeleide Sund f. 3 nov 1905, Våg, Gildeskål.
vi Marie Kristine Sund f. 30 jun 1907, Våg, Gildeskål.
vii Eystein Jarl Sund f. 15 nov 1913, Våg, Gildeskål.

3. Generasjon

3. Annette Katrine Neuman Sund f. 1 okt 1898, Våg, Steigen, g. 1928,
Steigen, Jean Gustav Cappellen, f. 11 apr 1900, Fredrikstad.
Barn:
i Jean Gustav II Cappelen f. 31 des 1928, Laskestad, Steigen,
g. Wenche Floor Jakobsen, f. 20 jun 1926.
ii Håkon Cappellen f. 25 jun 1932, Laskestad, Steigen,
g. Nora Margrethe Pahle, f. 24 jun 1932.

"Klaus Johnsen" <kla...@online.no> skrev i melding

Tove Skolseg

Hei!
Haagen Olsen f.20 sept.1823 i Vesterfjell, d.19 okt.1899, var sønn av Ole
Alexander Haagensen og Beret Kristine Olsdatter. (mine tippoldeforeldre). De
hadde, etter hva jeg vet 11 barn. De 6 eldste ble født i Vesterfjell.
(Haagen var eldst). De neste 5 ble født i Loftfjell.
Anne Cathrine Neumann f.30 aug 1840 i Kristiansund, var datter av Jacob
Christian Neumann og Anne Skarphol

Haagen og Anne giftet seg i Trondheim 16 okt. 1861

I tillegg til barna som er nevnt av deg og Steinar, har jeg også:
Olaf Neumann Sund f. 1863, d. samme år
Harald Torbjørn Sund f.16 feb. 1876, d. 9 apr. 1940, Arkitekt
Magnus Wilhelm Sund f.1879 d. 1921

Mvh
Tove Skolseg

"Klaus Johnsen" <kla...@online.no> skrev i melding

Klaus Johnsen

Hei
Jeg takker hjertelig for opplysningene jeg har fått av Steinar og Tove.
Med vennlig hilsen
Klaus

"Tove Skolseg" <2v...@online.no> skrev i melding

svarte...@gmail.com

Hei! Snublet nettopp over denne siden. Jeg er tippoldebarn etter Carl Sund fra Gildeskål. Hans datter Astrid som ble gift Wahlstrøm var min mormor. Min mor var Anne Helene Høivik født Wahlstrøm.

Vennlig hilsen
Atle Høivik

hasse...@gmail.com

Hei!
Jeg er kanskje mange år for sent ute, fant denne siden da jeg skulle sjekke noe om familien.
Jeg er barnebarn av Haakon Sund og har i alle fall oversikt over alle hans etterkommere. Ellers
hadde jeg kontakt med Zenja Sund ( datter av Håkon Sund i Moskva) rett før hun døde.
Hilsen Karen Hassel