Foged Jesper Hansen ( -1677) og hans aner

Jan Tuxen

Jesper Hansen var foged i Helgeland 1647-68. Han var g. (1) med
Margrete Falch (datter af foged Peder Jacobsen Falch og Anna
Jonsdatter) og (2) med Karen Eriksdatter Blix (datter af sognepræst
Eriksen Blix og Elisabeth Pedersdatter).
Indtil fornylig troede jeg, at hans aner var stort set ukendte. I
"Middelalder-familier fra Flensborg og Nordfrisland og deres
efterkommere i Danmark, Tyskland og Norge", Knud Gether, Dansk
Historisk Håndbogsforlag 1986-87, fandt jeg imidlertid en del om
Jesper Hansen, herunder følgende:
"... Jesper Hansens våben ses at være identisk med det
paysen-rickertsenske adelige våben, ... derfor [tilhørte han]
beviseligt ... den fremtrædende købmandsslægt Paysen-Rickertsen i
Flensborg; denne oplysning vil måske interessere Jesper Hansens store
efterslægt i Norge og Danmark."

Efterfølgende summariske anetavle er bygget på oplysningerne i Gethers
værk, men udgør kun en brøkdel af, hvad han skriver om de pågældende.

1. Jesper Hansen, f. antagelig o. 1610, Svendborg, g. (1)
Margrete Falch, f. 1627, d. før 1660, g. (2) Karen Eriksdatter Blix,
f. 14 Nov 1620, Hammerdal. Jesper døde efteråret 1677, på Kaupanger.
Foged på Helgeland 1647-68; godsfoged og forpagter på Kaupanger. Førte
det paysenske våben.

Forældre

2. Hans Rickertsen d. 24 Maj 1635, Svendborg. Borgmester i
Svendborg 1618-35.

Bedsteforældre

4. Rickert Petersen g. 1 Jun 1567, Ingeborg Mathisen, d. 4 Maj
1581, Flensborg. Rickert døde 1611. Købmand i Flensborg. Også kaldet
Rickertsen. 5, muligvis 6 børn.

5. Ingeborg Mathisen d. 4 Maj 1581, Flensborg.

Oldeforældre

8. Peter Rickertsen g. 1 Jun 1567, i St. Marie Kirke, Flensborg,
Marine Peters, d. 5 Feb 1574, Flensborg. Peter døde 19 Aug 1593,
Flensborg. Kæmner i Flensborg 1581; nævnt som rådmand 1553, 1591. 6
børn.

9. Marine Peters d. 5 Feb 1574, Flensborg.

10. Mathias Hansen g. Anna. Borgmester i Tønder 1546-51; medlem
af Fastelavnslauget sst. 1551.

11. Anna.

Tipoldeforældre

16. Carsten Rickertsen d.Æ. f. ant. o. 1490, g. Marine Frese, f.
ant. i Emmelsbøl sogn, Viding Herred, d. 15 Sep 1570, Flensborg.
Carsten døde 1546. Købmand i Flensborg, antagelig fra o. 1521.
Borgmester i St. Marie Sogn sst. 1544-46.

17. Marine Frese f. ant. i Emmelsbøl sogn, Viding Herred, d. 15
Sep 1570, Flensborg.

20. Hans Ditmersen. Borgmester i Tønder.

Tip-2-Oldeforældre

32. Rickert Haysen g. Inghe. Købmand i Flensborg, hvor han nævnes
fra 1492. Gether (s. 42) siger udtrykkeligt, at Rickert 'utvivlsomt'
er søn af Haying og Catharina.

33. Inghe.

34. Ingghen Frese eller Inge Vedders (Frese). Er antagelig den
Inge Fedders, der i 1483 betalte 12 schilling i Skat og Bede for sit
landgods i Bargum sogn, Nørre Gøs herred. Tilsyneladende mindst 5
børn, hvoraf Marine var den yngste.

40. Olde Dithmers f. ca. 1465, g. Marina, f. ca. 1470. Borgmester
i Tønder.

41. Marina f. ca. 1470.

Tip-3-Oldeforældre

64. Haying Paysen f. 1417(?), g. Catharina. Haying døde 1483.
Borgmester i Flensborg.

65. Catharina.

Tip-4-Oldeforældre

128. Paye Jeppson g. Frouwe. Paye døde 1440. Formodes at være
født i slutningen af 1300-tallet. Købmand i Flensborg. Rådmand sst.

129. Frouwe. Muligvis datter af Magnus Haysen (død kort før 1440),
borgmester i Flensborg 1431 og hertug Adolphs befuldmægtigede ved det
såkaldte Syv-Herreds-Raad.

Tip-5-Oldeforældre

256. Jeppe. Født omkring midten af 1300-tallet. Kaldet 'Jeppe auf
der Bohle' ved Lytgenholm.

--------
Jan Tuxen, Kongshoej Alle 23, DK-5300 Kerteminde
jan....@get2net.dk

Simon Ellefsen

Otto Jørgensen wrote in message ...
>Tue, 14 Sep 1999 16:10:03 GMT, in no.fritid.slektsforsking.diverse,
>jan....@get2net.dk (Jan Tuxen) wrote:
[snip]
>Arnt Åsvang, i "Slekten Falch" men henvisning til bla. Høybo og Eriksen
>og flere andre sier
>
>Rickert Adriansen, født ca 1542, død etter 1597 ble sogneprest til
>Ørlandet og hadde flere barn. Han ble senere farfar til Jesper Hanssøn,
>Fogd på Helgeland og inngiftet i slekten Falch. (side 7)

Og S.H. Finne-Grønn skal i NST 1 (1928), på siderne 69 til 71 have skrevet,
at Jesper Hansen's fader, borgmester i Svendborg 1619-35, Hans Richartsen's
er her fristende at gætte på, at borgmesteren kan have været en søn af hr.
Rickert Adriansen, der i mange år var sognepræst til Ørlandet ved Trondhjem,
hvor han levede endnu i 1597«.

Og ifølge Knud Gether: Middelalder-familier i Flensborg og Nordfrisland og
deres efterkommere i Danmark, Tyskland og Norge. 2 Bind. (Lyngby 1986/87),
benyttede Jesper Hansen det paysen-rickertsenske våben og sønnesøn af
Rickert Petersen købmand i Flensborg.

Jeg har på http://www.nose.dk/Norge/paysen.html et mindre uddrag af
Paysen-Rickertsen slægten.

Simon Ellefsen

Carl Müller

Dette er meget interessant! Hittil har jeg bare sett den anerekken som
Finne-Grønn antyder, nemlig at borgermester Hans Rickertsen kunne være
sønn av sogneprest Rickert Adriansen (Falkener). Dette sier vel også
Albertine Hauglid i "Innflytterslekter til Vega..." såvidt jeg
erindrer. Jeg tror også Gudrun Johnsen Høibo sier det i sin bok om
slekten Falkener, Falch, Falck.
At Hans Rickertsen istedet skulle være sønn av kjøpmann Rickert
Petersen er nytt og spennende for meg. Vet du hva Knud Gether bygger
sitt syn på? Det med våpenet låter besnærende. Det er imidlertid et
MEN her. I sitt voluminøse verk utgitt i Glückstadt i 1905, sier
Adolph Halling i "Meine Vorfahren", bind 1, side 76 at Rickert
Petersen og Ingeborg hadde 5 barn, Rickert, Matthis, Anna, Dietrich og
Paul. Men altså ingen HANS som skulle kunne være far til Jesper
Hansen. Halling kan ta feil, slik at det skal være en sønn Hans i
tillegg.
Så, hvem kan ha rett, Finne-Grønn & co eller Knud Gether?
Vennlig hilsen
Carl Müller

Jan Tuxen

On Sun, 23 Jan 2000 16:17:47 GMT, carl....@ioks.uio.no (Carl
Müller) wrote:

<snip>

> [...]
>tillegg.
>Så, hvem kan ha rett, Finne-Grønn & co eller Knud Gether?

Jeg tror ikke, at det er et spørgsmål om, hvem der har ret. Finne-Grøn
har nemlig aldrig hævdet, at Hans Rickertsen var søn af Rickert
Adriansen (Falkener). Har har kun sagt, at der var fristende at
antage.
Mig bekendt (men jeg kan tage fejl) er Gether den første, som har
fremlagt noget af substans om Hans Rickertsens herkomst.
Der står ganske meget om denne slægt i Gethers værk, så jeg vil
anbefale dig at låne det. Det findes tilgængeligt på et par norske
biblioteker, vistnok i Bergen og Trondheim. Selv opgav jeg at kigge
mere på denne linie, da jeg opdagede, at jeg desværre ikke selv var
efterkommer af Jesper Hansen :-(