Forståelse av stamtavler

Sigbjørn Brun

Jeg har fått tak i en stamtavle som ble laget i 1953 over slekten von
Grabow.

Jeg skjønner ikke helt hvordan den henger sammen.

Hvem er barn til hvem her?

Her er hele stamtavlen:

Denne slekt er fra Østprøysen i Tyskland og har hatt sitt hovedsete i
Brandenburg, nærmere bestemt godset Grabow, som før 1900 dannet en forstat
til Stetin, men etter denne tid ble innlemmet i denne by.

I Christian IVs tid tjenestegjorde en Adolf Fredrik von Grabow først i
utenrkstjenesten og fra 1626 som bestyrer for Kongsberg Sløvverk, hvilket
embete han hadde i to år. Han ble uenig med kongen om driften, hvorfor han
søkte og fikk avskjed fra sitt embete.

Han var gift, og hadde sønnen Joachim. C. von Grabow (07.03.1619) og
datteren Barbara von Grabow.

Joachim C. von Grabow var kaptein og bodde i Verdalen. Han var gift med
Bergitte Olafsdatter Baarteig og han døde i Verdalen i 1655 og hun døde på
Steinkjer gård 25.01.1713.

Barbara von Grabow var gift med admiral og lensherre Galtung.

Født
Død

A1
Margrete von Grabow.

Gift med Mads Andreassen Tønder. Han var rådmann i Trondheim
15.07.1645

1720

A2
Sabine von Grabow. Døde på Steinkjer gård.

Gift med Nils Nilsen Bie som var kjøpmann i Trondheim.

1719

20.07.1688

A3
Hans Kristoffer von Grabow. Han var kaptein og tjenestegjorde i Danmark
i 1713. Han var gift, men hustruens navn er ukjent.

B1
Jochun Ernst von Grabow, kapteinløytnant. Tjenestegjorde ved annet
regiment i tiden 01.01.1713 til 01.07.1718. Døde i Oppdal.

Var gift med Gisken Marie Kneckben.

Hun gift for annen gang med Johan kristoffersen Auseg.

1723

B2
J. H. von Grabow, kaptein og bodde på Utvik i Beistan.

Var i 1713 ved armeen i Hamburg.

Var gift med Anne Hansdatter Breier.

25.11.1782

C1
Hans Kristoffer von Grabow. Var Løytnant og bodde på Bjertnes i
Verdalen hvor han døde.
1721
22.07.1785

C2
HansBreier von Grabow var løytnant
1722
05.06.1756

C3
Anne von Grabow, konfirmert i Beistand i 1739. Død ung.

C4
Oddo Adolf von Grabow dipt i Beistan 12.03.1730. Død ugift ung.

C5
Jørgen kristian von Grabow. Døpt i Beistan 25.06.1730

1771

C6
Johan Kristoffer von Grabow. Døpt i Beistan 15.04.1732. Han var
løytnant.

Gift med Karen Bergitte Tønder.

1814

1783

C7
Johan Fredrik von Grabow, løytnant.

Først gift med Maren Kristin Wulf og annen gang med Gisken
Roaldsdatter Friis.

Han døde på gården Hun i Overhalla.
1771

C8
Anne Marie von Grabow.

Gift med Størker Hansen og bodde i Ila i Trondheim
1740

D1
Anna von Grabow. Død i Beistan
1753
1757

D2
Hans Wulf von Grabow. Døde som ung

D3
Birgitte Kristine von Grabow.

Gift med organist Abraham Bech.
1753
1780

D4
Hedvig Margrete von Grabow.

Gift med Nils Nilsen Gran, Eian i Roan.
1758

D5
Bergitte Henrikke von Grabow.

Gift med Ole Lindal i Nordland.
1754

D6
Maren Kirstine von Grabow.

Gift med Hans Jakob Figenskaug.
1764

D7
Johan Fredrik von Grabow. Død ung.
1768

E1
Ovedie Marie von Grabow.
1811

E2
Johan Kristian von Grabow. Døde som skriver i Guldalen.
1812
1877

E3
Kariline Bergitte von Grabow.

Gift med Kastenskjold
1813

Jørgen Andreas von Grabow.

Bankdirektør, amtmannsskriver.

Gift med Katerine Holchog.
02.05.1773
1817

Angående Adolf von Grabow kan man lese i Norgeshistorien utgitt i 1910, samt
i Nordisk koversasjonsleksikon. Det samme gjelder datteren Barbare von
Grabow.

--
---
Sigbjørn Brun

***

Assumption is the mother of all fuckups

Elin Galtung Lihaug

"Sigbjørn Brun" <sig...@start.no> skrev i melding

> [...]
> Grabow. Jeg skjønner ikke helt hvordan den henger sammen.
> Hvem er barn til hvem her? Her er hele stamtavlen:

Hei Sigbjørn,

Her er kopi av et innlegg jeg skrev til Debattforum på Digitalarkivet den 6.
februar i tråden
12947: Ane Cathrina Grabow Karlsø 1801:

"Barbara Grabow var gift med min 6. tippoldefar, Lauritz Galtung fra Torsnes
i Hardanger.

Jeg tar i min kommende artikkel i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift
utgangspunkt i Barbara Grabows far, Joachim Grabow, og følger hans slekt
bakover i Tyskland og fremover bl.a. i Norge hvor jeg presenterer
etterkommerne etter Lauritz Galtung og Barbara Grabow i fire generasjoner. I
de tidligste generasjonene er navnene Galtung og Butler de vanligste.

Joachim Grabows slekt kommer fra tettstedene Grabow og Wutike i Mark
Brandenburg. Det finnes flere andre slekter i Tyskland som heter Grabow,
både i tidl. Preussen og i nåværende Mecklenburg-Vorpommern og Brandenburg.

Jeg kan nevne at Barbara Grabows far hadde en fetter, Adolph Friederich
Grabow, som var øverstkommanderende for norsk bergverksdrift i 1624.
Hvorvidt han er i slekt med noen av de Grabowene som er nevnt tidligere i
denne tråden, har jeg ikke undersøkt, da det faller utenfor mitt tema i
denne artikkelen.

Barbara Grabow hadde også en bror, Hans Johan Grabow, som bosatte seg i
Norge (Agder). Han var antagelig barnløs."

Som du ser var Barbara Grabow som ble gift med Lauritz Galtung ikke datter
av Adolf Fredrik von Grabow men av hans fetter, Joachim Grabow. (Joachims
far, Hans, var bror av Adolf Fredriks far, Viviens.)

Vennlig hilsen
Elin Galtung Lihaug

Anders Jørn Jensen

Er denne opsætning da korrekt, efter deres mening: https://www.roskildehistorie.dk/stamtavler/adel/Grabow/Grabow.htm

Vennlig hilsne
Anders Jensen

Anders Jørn Jensen

søndag den 9. februar 2003 kl. 20.36.44 UTC+1 skrev Elin Galtung Lihaug:
Kære Elin

Har du mere information om denne grabow-familie? Og hvor denne person passer ind i stamtavlen? https://www.geni.com/people/Jochum-Joachim-von-Grabow/6000000011160535988

Venlig hilsen
Anders Jensen