Slekten Hveding

anlih

Hei
Hvor kan jeg finne om slekten Hveding på internett? Har prøvd å
skrive inn Slekten HVeding på Startsiden, men det førte ikke fram.
Har også prøvd å skrive bare Hveding, men da fikk jeg alt mulig
annet enn slektsforskning inn. Har en slektsbok hvor dette slekts-
navnet er med, men min formor var der ikke. Kanskje er også
slekten Trofast beskrevet på internett? Kanskje noen har hjemme-
sider, med disse slektene?

En av mine formødre het Margrethe Didrikdsdatter Widing, og
var født i ca 1680. Hun ble gift med Fredrik Thoravest(Trofast)
fra Lubeck i Tyskland, og de fikk sønnen Didrik som i 1744 ble
gift med Maren Madsdatter Borchers. Denne familen bodde i
Bergen, og Margrethe døde i Bergen i 1729. Fredrik Trofast
døde i Bergen, i 1717.

Regner med at etternavnet Widing, er en annen skrivemåte for
Hveding?
Hilsen Anne Lise
PS: Fikk ikke sendt denne meldingen for noen minutter siden, og
måtte derfor prøve pånytt. Så nå håper jeg at samme melding ikke
blir stående 2 ganger.

Per Nermo

Prøv nedenstående

http://home.online.no/~nermo/slekt/index/ind0225.html#I12709

og "NEXT".

Vær obs på at er det her er minst to ulike Hveding slekter , idet
(1) Christen Hartvigsen Hveding (1710-1784) ikke
tilhører "den andre" Hveding-slekten, som f.eks.
(2) Jens Christensen Hveding (1620-1661) tilhører.
En tredje linje er (3) sogneprest i Torsken, Morten Hveding, f. 1580.
Jeg kjenner ikke forbinbdelsen til gren nr. 2, og mottar derfor
gjerne info. om dette.

Per Nermo
nermo@online

- - -

Simon Ellefsen

"Per Nermo" <ne...@online.no> wrote in message

> [...]
> En tredje linje er (3) sogneprest i Torsken, Morten Hveding, f. 1580.
> Jeg kjenner ikke forbinbdelsen til gren nr. 2, og mottar derfor

Hvor har du fundet Morten Hveding, sognepræst i Torsken ?

Simon Ellefsen,
sto...@proinf.dk

Per Nermo

Såvidt jeg vet stammer opplysningen om
Morten Hveding fra omtalen av hans sønn,
fogd i Senja, Niels Mortensen, født i Torsken,
bosatt i Sørvik, Trondenes, g.m. Riborg, datter
av Trondhjems borgermester Daniel Rasmussen,
i Bjørkenes B.H. og Jensen M.: Folk og slekt i Gamle Trondenes

Per Nermo

- - -

Simon Ellefsen

> [...]
> av Trondhjems borgermester Daniel Rasmussen,
> i Bjørkenes B.H. og Jensen M.: Folk og slekt i Gamle Trondenes

Nej - der stammer oplysninger ikke fra.

Mon ikke Morten Hveding har været et forsøg på at forklare (man kendte ikke
til hustruen Riborgs tidligere ægteskab med Jens Hveding) hvorfor hans 2
døtre er omtalt med navnet Hveding ?

Simon Ellefsen,
sto...@proinf.dk

Per Nermo

Kjenner du navnet på faren til Riborg's 2. ektemann,
fogd i Senja, Niels Mortensen, født i Torsken ?
Stemmer det at han skal ha vært sogneprest ?

Per Nermo

- - -

Simon Ellefsen

> Kjenner du navnet på faren til Riborg's 2. ektemann,
> fogd i Senja, Niels Mortensen, født i Torsken ?
> Stemmer det at han skal ha vært sogneprest ?

Nej, jeg kender ikke navnet - og jeg har heller ikke kendskab til at han var
en sognepræst i Torsken.

Simon Ellefsen,
sto...@proinf.dk

Kjell Eidet

anlih wrote:

> [...]
> skrive inn Slekten HVeding på Startsiden, men det førte ikke fram.
> Har også prøvd å skrive bare Hveding, men da fikk jeg alt mulig
--------------

Vil bare gjøre oppmerksom på at det er hele 171 telefonabonnenter
som heter Hveding i Norge idag, så det er jo nok å ta av også blant
levende personer.

Kjell
--
------------
Kjell Eidet, Lesterudveien 31 Phone: +47 67 56 11 01

Steinar Olsen

Hei

hvor har du sett omtalen av Nils Mortensen er født i Torsken?
I Hvedingslekten og i Trondenes Historie av Lysaker påstår han er fra
Danmark eller Trondheim Det siste er lite sannsynlig siden han ikke er nevnt
i skiftesamlinge til K. Bugge)
begge forfatterne viser til at han ikke er av Hvedingslekten. Som skal være
i fra Skotnes i Lofoten.

"Per Nermo" <ne...@online.no> skrev i melding

> [...]
> av Trondhjems borgermester Daniel Rasmussen,
> i Bjørkenes B.H. og Jensen M.: Folk og slekt i Gamle Trondenes

Kjell Weding

Vel - dersom du ikke er sikker på at det er Hveding du leter etter,
KAN det jo være ulike måter å skrive navnet på;
Hveding, Veding, Vitting, Weding (neppe denne familien, da jeg
ikke vet om noen Didrik Widing...), Wedding m.m. Hvor var hun født?
Kan hun være fra den Nord-tyske byen Weding? Eller er hun norsk?
I alle fall; lykke til! Gi ikke opp - selv fikk jeg for en knapp måned siden
svar på ett slektsproblem jeg har søkt etter i over 10 år!

Med hilsen
Kjell Weding

ThorSr1

>En tredje linje er (3) sogneprest i Torsken, Morten Hveding, f. 1580.

Jeg korresponderte med Svein Tore Dahl før han døde, siden noen sogneprest
Morten Hveding var ikke å finne i hans bok "Geistligheten i Nord-Norge og
Midt-Norge i tiden 1536-1700." Dessuten var Torsken op til 1761 et residerende
kapellani. Dahl var ikke optimistik over at noen Morten Hveding eksisterte.

Derimot, i følge Dahls bok (side 357) er det ikke til 1666 at man vet med
sikkerhet hvem alle kapellane var. Ingen residerende kappelan er nevnt, for
eksempel fra 1656 til 1666.

Thor Egede-Nissen

ketil....@gmail.com

Jeg har en masse informasjon om Hveding-slekten. Send meg en e-post på ke...@consolide.no, eventuelt ring meg på 91343942. Er også en egen siden på Facebook som heter "Hveding slekten". Siden er lukket så søk om medlemskap.
Kan sende en gedcom fil som kan legges inn i et familietre. Har selv registrert slektrstreet "Hveding Levanger" på MyHeritage.

Mvh
Ketil Hveding
Levanger