sønner av Nils Jensson (Hess) + ca 1698 på Beim i Hafslo

Michael G Landmark

Iflg Lærdal bygdebok side 23 skulle prestesønnen Nils Jensson,
handelsmann som døde ca 1698 på Beim i Hafslo ha hatt 2 (to!?) sønner
som begge het Jens Hess.
Jeg kjenner bare den ene (1675-1742) som var lensmann i Hafslo og gift
med Lucretia von Krogh fra Flahammer.
Den andre Jens skulle ha vært handelsmann i Norane for siden å komme
til Erdal. (ref. samme bok side 615)

Syns det er merkelig at to sønner skulle ha samme navn når begge
vokste opp og spekulerer på om dette kan være feil.
Kan noen hjelpe?

Godt nyttår, alle sammen!
Michael G Landmark.

Knut Bryn

Michael G Landmark skrev:

> [...]
> med Lucretia von Krogh fra Flahammer.
> Den andre Jens skulle ha vært handelsmann i Norane for siden å komme

Jeg tror jeg kan bekrefte at den andre Jens Nilsen HESS virkelig
eksisterte ettersom han var min TTTTTToldefar. Det har likevel ikke så
mye godt dokumentert stoff om ham, men fra en fjern slektning har jeg
fått tilsendt dette:

Jens Nilsen HESS d.e. var født på Beim i Hafslo i 1660 og døde i Lærdal
i 1733, 72 år 6mnd. 7 dager gml. (begr. 31.3.). I manntallet fra 1701 er
han ført som strandsitter på Sande i Lærdal (trolig menes Sanden på
sørsiden av Lærdalsfjorden). I 1714 bygslet han Sæbø av Thomas Pedersen
BRATT. Han var gift to ganger. Den første kona er ukjent, men han var
annen gang gift med Anne Hansdatter GAMST (d.1766). Med den første kona
hadde han i alle fall disse barna: Ellen, Jens (ca.1696-1760) og Nils
(1699-1757) [min TTTTToldefar]. Med kone nr. 2 hadde han sønnen Hans
(1714-1756).

Fortsatt god jul fra Knut Bryn, Molde

Per Nermo

Jeg har en Maren Christensdatter Hess, f. ca. 1630
som ble g.m. sogneprest på Hvaler Ole Nielsen Krog
(ca.1620 - ca.1685).

Dessuten Christen Hess, f.ca. 1735, g.m. Lisbeth Jensdatter,
(f. 1739) som døde på Faleide, Indvig i Nordfjord og fikk sønnen
Niels Christensen Hess, f. 1771 på Faleide, g.m. Inger
Fredriksdatter Parelius fra Rogne i Haram.

Noen forbindelse til Michael's og Knut's Hess ?

Per Nermo
ne...@online.no

Tor Kvien

Per Nermo skrev i meldingen <3a4cc69b...@news.online.no>...

I følge mine opplysninger (Bygdebok for Innvik-Stryn) er historien således:
"To av brukerne på Midtigard på Faleide var lensmenn. Det var Lars Nilsson
og sonen Nils Larsson. Nils Larsson var gift inn i Busch-ætta i Utvik og
fekk derved både meir midel og meir ættevyrdnad. Då første kona hans døde,
gifte han seg oipp att med Anne Andersdatter Høyer, og sonen hans, Kristen
Nilsson gifte seg med jomfru Elisabeth Jensdtr Hess. Sonen deira, sersjant
Nils Kristenson, tok mora sitt ættenamn Hess til etternavn." (Nils Larsson
d. 63 ag. 1769).
Det var jo ikke helt uvanlig å ta konas etternavn hvis dette var "finere".
Det er vel ikke usannsynlig at Michael Landmarks Nils Jenson Hess og
Elisabeth Jensdatter Hess var søsken????
Nils Kristenson ble gift (i følge samme kilde) med Inger Helene
Fredriksdatter Parelius. Han var bruker av Midtigard på Faleide i 1790-åra,
men flyttet senere fra Faleide. Broren, Lars Kristenson (Hess?)bosatt i
København. Det er ikke opplyst om han tok morens familienavn, men det er vel
ikke usannsynlig.
Mvh.
Tor Kvien
http://www.itbase.no/kvien

Lars Steinar Hansen

Oppkallingsreglene kunne vel føre til at man måtte gi to sønner samme
navn. Hvis f.eks. faren var en Jens-sønn og mora en Jens-datter og de
hadde tilstrekkelig antall barn, ble det vel to Jens'er av det, eller?

For øvrig har jeg en referanse til NST IX s. 170 på de personene du
etterspør.
--
Lars Steinar Hansen
lar...@online.no

Frank Johansen

Lars Steinar Hansen wrote:

> Oppkallingsreglene kunne vel føre til at man måtte gi to sønner samme
> navn. Hvis f.eks. faren var en Jens-sønn og mora en Jens-datter og de
> hadde tilstrekkelig antall barn, ble det vel to Jens'er av det, eller?

Javisst! Men det kan bli noe forvirrende. Jeg har et eksempel fra Hof i
Solør, der to brødrene som het Ole Olsen, ble oppkalt etter deres farfar
og morfar, som begge het Ole Olsen. I tillegg hadde de også en onkel som
het Ole Olsen!! Jeg bare håper at bygdebokforfatteren har klart å pusle
det sammen riktig!

--

Vennlig hilsen
Frank H. Johansen

Michael G Landmark

On Fri, 29 Dec 2000 14:54:33 +0100, Knut Bryn <Knut.Bryn@himolde

Per Nermo

On Fri, 29 Dec 2000 23:03:32 +0100, "Tor Kvien" <tkv...@online.no>
wrote:
- - -

> [...]
>Nils Kristenson, tok mora sitt ættenamn Hess til etternavn." (Nils Larsson

Tor, dette var interessant. Vet du om det var "NN Busch" eller
Anne Andersdatterr Høyer som var mor til Nils Kristenson ?

Per Nermo
ne...@online.no

Per Nermo

wrote:

>Det var jo ikke helt uvanlig å ta konas etternavn hvis dette var "finere".

>Det er vel ikke usannsynlig at Michael Landmarks Nils Jenson Hess og
>Elisabeth Jensdatter Hess var søsken????

Nils Jenson Hess (f. ca. 1620 ?) kan være farfar (ikke bror) til "min"
Lisbeth Jensdatter Hess, f. 1739. I så fall er det den yngste av de to
navnebrødrene, nemlig lensmann i Hafslo, f. 1675 (som da må ha fått
Lisbeth som 64-åring).

Per Nermo
ne...@online.no

Tor Kvien

Per Nermo skrev i meldingen <3a4f4e5a...@news.online.no>...

Godt nyttår alle sammen!
Nils Larson på Faleide - d. 63 år gammel 1769 var gift med:
1) Anne Christensdatter Busch, d. 34 år gammel 1750 (Faren var gjestgiver i
Utvik)
2) Anne Andersdatter Høyer, d. 83 år gammel 1795.

Barn med kone 1 (det var flere barn, men det er vel denne sønnen som har
størst interesse?):
Christen Nilsson d. 38 år gammel 1782, og gift med
Jomfru Elisabet Jensdatter Hess d. 72 år gammel 1782.

Nils Christenson, bruker av Midtigard i 1790-årene, var sønn av Christen og
Elisabet. Han var sersjant, og flyttet fra bruket. Dette var han som tok
"Hess" som familenavn etter moren.

Jeg håper dette var avklarende. Som sagt er det bygdeboka som er kilde, og
Jacob Aaland som bygdebokdforfatter er ikke bestandig like pålitelig, så
kilder bør sjekkes ut.

Mvh.
Tor Kvien

Tor Kvien

Michael G Landmark skrev i meldingen <3a4c7bb0....@news.get2net.dk>...

Hallo, Michael.
Det er kanskje denne Jens du søker, men han heter Jens Jensen..? : Fra
Bygdebok for Eid/Hornindal, gården Naustdal, bnr.1:

"Etter Tage Giertson budde skrivar Jacob Henrichsen her på bruket nokre få
år-. Så vart løytnant Rein eigar og budde her i 4 år. Han selde til Just
Larsson By (eller Biy) som var borgar. Arvingane hans, mellom dei Jakob Kås
i Bergen, selde til Capitaine des Armes Jens Jensson Hess for 97 rdl. (Dette
er vel kanskje di Jens?). Han (Jens) var så skuldtyngd at han måtte skilje
seg med bruket, og selde i 1739 til kaptein Cristian Holberg Paust for 134
rdl. Paust og enkja etter han budde her i våningshuset, men bygsla bruket
til Mattis Steffenson, musketer i kompaniet til Paust (Mattis er en av mine
forfedre)..
Forøvrig:
I 1725 solgte Jens Hess 4 mk. som Lisbet By, kona hans, hadde ervt etter
far sin, J. L. By.
I 1729 solgte Jens Hess 4 mk. til brukaren, Hans Olson.
Videre står under bnr. 1, Naustdal (i Nordfjord):

Just Larson By, f. 1666, sk. 1697 av løitn. Rein, d. f. 1723, gm. Kirsten
Krøger. Dei hadde døtrene
1) Lisbet gm. Jens J. Hess
2) Anne, gm. J.P. Glad
3) Beate gm. klokkaren i Selje (?)

Jens Jenson Hess, br. 1/2 ku 21 mk i 1725. Kjøpte i 1730 av verbror sin,
Laurits Henrikson By for 97 rdl. Selde i 1739 til kaptein Chr. Paust for 134
rdl.

Jens er også nevnt under gården Berget (gnr. 79 bnr.1):
"Fyst på 1700-tallet var Kirsten Krøger eigar. Ho budde ved Eidselva og let
versonen sin, "catitaine des armes" Jens J. Hess få garden for kåret som han
skulle yta henne. Han selde i 1728 til lensmann Didrik Madsen for 36 rdl."

Mvh.
Tor Kvien

Knut Bryn

Tor Kvien wrote:

> [...]
> i Bergen, selde til Capitaine des Armes Jens Jensson Hess for 97 rdl. (Dette

Dette kan kanskje heller være den eldste sønnen til Jens Nilsen Hess
d.e. Han var som nevnt i min forrige melding, født ca.1696, og iflg.
mine kilder hadde han nettopp tittelen "Capitaine des Armes".

Nyttårshilsen fra Knut Bryn, Molde

Tor Kvien

Knut Bryn <knut...@himolde.no> skrev i
meldingsnyheter:3A519DD8...@himolde.no...

> [...]
> d.e. Han var som nevnt i min forrige melding, født ca.1696, og iflg.
> mine kilder hadde han nettopp tittelen "Capitaine des Armes".

Du har helt sikkert rett i det. Det ble så mange Nilser og Jenser og
hoderegningen fungerer ikke like godt bestandig mht. å beregne alder ol
:=)).
mvh.
Tor Kvien