Ludvig (Louis) Phillipe fra Frankike i Norge?

Trond Johansen

Hei.

Har hørt rykter om at en med overnevnte navn,
keiser eller liknende fra Frankriket har vært på besøk
i Finmark og etterlatt seg avkom, og at det skal
være en del etterslekt av denne personen i Nord-Norge.

Ryktene skal ha det til at også jeg er en av den slekta, men
har aldri funnet noen bekreftelse på dette.

Er det noen som har noen flere detaljer om dette, eller som har
noen form for bekreftelse av etterslekt med mere?

(Mest av nyskjerrighet, men også av historisk interresse)

Hilsen
Trond Johansen

Maria Pedersen

Trond Johansen <tr...@bwsnett.no> skrev i

> Har hørt rykter om at en med overnevnte navn,
> keiser eller liknende fra Frankriket har vært på besøk
> i Finmark og etterlatt seg avkom, og at det skal
> være en del etterslekt av denne personen i Nord-Norge.
(...)

> Er det noen som har noen flere detaljer om dette, eller som har
> noen form for bekreftelse av etterslekt med mere?

Ble det ikke gitt ut en bok om dette for noen år siden?
Bare noen bjeller som ringte her...

Hilsen
Maria

Andreas Snildal

Denne historien er ganske spesiell, og sannhetsgehalten i den kan jeg
ikke stå inne for.
Personen det er snakk om, er i alle fall Erik (Beatasson) Kohlström,
f. 1796 i Tornedalen (i Muonio tror jeg), angivelig sønn av den
daværende hertug Louis Philippe av Orléans, senere fransk konge.
Erik Kohlström flyttet til Tana, og døde der i 1879. Han ble gift i
1824 med Margareta Johansdotter Hetta, og disse har etterslekt den dag
i dag (jeg har vært i kontakt med en av dem).

Eriks mor var Beata Katarina Wahlbom, som ble født i 1768 i Arboga i
Sverige. Hennes søster, Brita Elisabet Wahlbom, var gift med
kyrkoherden (sognepresten) i Muonio, Mattias Johansson Kohlstöm.
Sammen med disse levde også Beata Katarina Wahlbom. Louis Philippe
bodde en stund hos Mattias Kohlström på prestegården i Muonio i
1795/96 på sin reise oppover Tornedalen, og det var altså da han skal
ha hatt en forhold med Kohlströms svigerinne, som skal ha resultert i
sønnen Erik.

Som sagt, om dette faktisk stemmer eller ikke, det vet ikke jeg, men
det er i alle fall slik historien lyder. Jeg tror det skal stå noe om
dette i Östen Groths bok "Nordkalotten - Kung Faravids land"

Mvh.
Andreas Snildal, Oslo

Andreas Snildal

On Sat, 11 Jan 2003 13:13:08 +0100, Andreas Snildal
<svsni@_fjern_online.no> wrote:

> [...]
>det er i alle fall slik historien lyder. Jeg tror det skal stå noe om
>dette i Östen Groths bok "Nordkalotten - Kung Faravids land"

Her er forresten den påståtte kongssønnen i FT 1875:
http://www.rhd.uit.no/ftsoek/ftsoek.asp?kommando=bosted&ftaar=1875&spraak=norsk&kommnr=2025&kretsnr=005&bostnr=0017&leilnr=00

Hilsen Andreas

Jo Rune Ugulen

<svsni@_fjern_online.no> wrote:

>Som sagt, om dette faktisk stemmer eller ikke, det vet ikke jeg, men
>det er i alle fall slik historien lyder. Jeg tror det skal stå noe om
>dette i Östen Groths bok "Nordkalotten - Kung Faravids land"

Eg skal heller ikkje gå god for sanningsgehalten i denne historia, men
den finst også i ein artikkel i NST.

von Knorring, Helge. «Bourboner-blod i slekter fra det høye nord.»
_Norsk slektshistorisk tidsskrift_ 29 (1984): 248–257.

beste helsingar
Jo Rune Ugulen

Knut Bryn

Andreas Snildal <svsni@_fjern_online.no> skrev:

> [...]
> 1824 med Margareta Johansdotter Hetta, og disse har etterslekt den dag
> i dag (jeg har vært i kontakt med en av dem).

Helge von Knorring har skrevet en artikkel om Erik Kolström og hans
herkomst i det svenske tidsskriftet "Släkt och hävd" 1981:2. Se mer om
dette på denne web-siden

http://www.genealogia.fi/genos/68/68_117.htm

Ellers vil jeg nevne at Ludvig Philip etterlot seg andre ting i Norge
også. På sin vei nordover i 1795 bodde han hos sagbrukseier Jonas
Christian RICHTER (1743-1839) i Åsen, Nord-Trøndelag. Der skal han
gitt frua en ring da han reiste videre. Mon tro om noen vet hvor det
har blitt av denne ringen?

Knut Bryn

Andreas Snildal

Jeg mener å ha lest at Louis Philippe angivelig skal ha lagd barn på
sin reise nedover Helgelandskysten også. Er jeg helt på bærtur?

Ellers er det vel temmelig håpløst å bevise at Erik Kohlström var sønn
av hertugen av Orléans - det eneste måten å gjøre dette på, måtte vel
være sammenlikning av DNA mellom Erik Kohlströms agnatiske
etterkommere (hvis de finnes) og Louis Philippes agnatiske
etterkommere (hvis de finnes).

Hilsen Andreas

Dag T. Hoelseth

Jan Tiller

I Trondhjems Byleksikon 1996 står fölgende skrevet:
"Holmberggården, Munkegaten 62, hjörnegården mot Ravnkloa,
huset i mange år Madame Elen Olava Holmbergs losji som var vel ansett. I
1777 eide slakter Jörgen Lyng gården, og hans enke satt deretter med den. Da
hun döde arvet Elen Holmberg den. Madame Holmberg (1763-1846) hadde bl.a.
den emigrerte franske tronarving, Hertug av Orleans, Louis Phillippe (på
flukt fra den Franske revolusjonen) boende her i 1795. Da han senere ble
fransk konge, sendte han i 1839 fruen et taffelur med en Napoleonsfigur som
erindring. Uret er av fruens arvinger overdratt til Videnskapsselskapet, og
befinner seg nå i museets bysamling."

Jan Tiller, Australia

Andreas Snildal

<svsni@_fjern_online.no> wrote:

> [...]
>det er i alle fall slik historien lyder. Jeg tror det skal stå noe om
>dette i Östen Groths bok "Nordkalotten - Kung Faravids land"

På denne siden http://home.chello.no/~tbird/SLEKTSHISTORIE.doc finnes
det en del etterkommere av "Puolikko-Erkki".

Hilsen Andreas

Message has been deleted

sonjakris...@gmail.com

Han var i finnmark i 1795. Min bestemor har fortalt meg at han fikk en datter i kvænangen og at hun er en av mine forfedre. Vi vet ikke om det er helt sant. Men han var hvertfall i finnmark i 1795.

arpe...@gmail.com

shedd...@gmail.com

Trenger du et raskt lån for å løse din nåværende økonomiske krise? så bekymre deg ikke mer som SHEDDY Investment inc. er endelig her for å gi deg et raskt lån av noe beløp til den billigste renten. det er raskt og veldig pålitelig.
SHEDDY Investment Inc. er et uavhengig privat lånselskap som nylig er registrert og godkjent av verdensbanken.
gi oss en prøveversjon i dag, kontakt oss på shedd...@gmail.com