Båtkjøp og kontraktsvilkår

John Hilt

Jeg vurderer å kjøpe en litt nyere seilbåt, og spør da alltid selger om
båten kan garanteres fri for skader. Noen blir da straks meget ærlige,
og forteller om totalhavari der spantene har løsnet fra skroget.

Andre forsøker å dekke over skader. Men så kommer det ultimate; en
selger som forlanger at kjøper skal garantere båten fri for skader.
Sitat fra utveksling av e-post:

- Jeg er svært interessert i denne båten. Forutsatt at den aldri har
grunnstøtt, og i kontraktsform kan garanteres fri for skader over og
under vannlinjen.

Dessuten må jeg vite om oljeskift og vinterkonservering har blitt utført
hvert år. Dersom du har noe mer å fortelle om båten enn det som står i
annonsen er jeg "all ears".

Hilsen
John Hilt

Svaret:

- Båten er som ny og skadefri. Alt er i orden. To slangeklemmer på
toalett skal byttes. Motor gått 220 timer. "Nybretter" på seilet
fremdeles. Båten er brukt til dagsturer, stort sett.

Vi er på linje når det gjelder skader: Jeg forlanger i min kontrakt at
kjøper bekrefter at kjølfester er skadefrie ved levering. Da slipper vi
noen misforståelser. Skjønner på responsen at min pris er lav. Jeg
selger rimelig grunnet et nytt gunstig båtprosjekt.

hp

Kommentar: For å inspisere kjølfestene må kjøper i tilfelle løsne
kjølboltene og løfte skroget av kjølen. Dette blir ikke aktuelt for meg.

Krakkelering av gelcoat og hårfine sprekker kan avsløre en kraftig
grunnstøting. Men dette kan "sminkes" bort med bonevoks innvendig,
eller med epoxy-grunning og bunnstoff utvendig.

Dag-Erling Smørgrav

John Hilt <n...@c2i.not> writes:
> Andre forsøker å dekke over skader. Men så kommer det ultimate; en
> selger som forlanger at kjøper skal garantere båten fri for skader.

Nei, han forlanger at kjøper skal *bekrefte* i kontrakten at båten ved
kjøpstidspunktet er fri for skader, for å gardere seg for eventuelle
reklamasjoner. Det synes jeg er helt rimelig. Det tilsvarer de vanlige
"slik den fremstår"-klausulene i bil- og boligkjøpskontrakter.

DES
--
Dag-Erling Smørgrav - d...@des.no