- Vi blir snille på sjøen

John Hilt

Bakgrunn:

- Vi blir snille på sjøen
</www.aftenbladet.no/lokalt/sommer/1242446/Vi_blir_snille_paa_sjoeen.html>

- Så fikk jeg en hov, av en mann jeg ikke kjente, men det føltes helt
naturlig. Vi var tross alt på sjøen. På veien hadde jeg sikkert fått
hoven tredd ned over ørene.

Leserinnlegg som respons:

Innsendt av Gaute Sande, 08.08.2010 15:43:35

Bilister tuter og knytter neven, og viser hverandre fingeren. De med
campingvogn og spikertelt havner i nabokrangel, og hyttefolk har også
alltid noe å irritere seg over.

Mens vi som seiler, eller tøffer avgårde i dorgefart, smiler og vinker
til hverandre. Blir det for trangt om plassen i en havn finner vi bare
en annen. Noen ganger fisker vi også, men helst ikke. Fordi sløying av
fisk er noe griseri.

Når flere båter er ankret opp i samme uthavn pleier jeg å sette ut
lettbåten, og ro over til nabobåten med noen pils. Så sitter vi der og
funderer, mens vi ofte snakker om strøm ombord. Slik campingfolket
snakker om toaletter og Porta-Potti.

Kanskje er det den friske sjøluften og bølgeskvulpen som gjør båtfolket
så mildt stemt, og harmoniske i sjelen. Hva vet jeg, en enkel bonde fra
Rennesøy.

Den eneste gangen jeg har blitt litt provosert ombord var da en byass
omtalte ei dame som "hu derane gamlå". Uten å vite at det var min
samboer han snakket om. Men jeg ble ikke sint, og lot som om jeg hadde
ost i ørene. Fordi vi blir snille på sjøen.