Mystere 5.0 Katamaran

Kyrre Baker

Vi har litt problemer med riggingen av en eldre Mystere 5.0 (Mystere
S) katamaran. Det eneste vi har seilet tidligere har vært større
monoskrog med noen forskjeller vi ikke helt klarer å finne ut av og
håper noen kan hjelpe litt.

Masten står på en fot som lar masten rotere. Nå stopper den jo av seg
selv etter som vi har stag/liner ned til skroget, men den roterer
likevel ca. 45 grader "mot vinden" når vi seiler. Bommen er jo
hengslet så den kan gå uavhengig av masten så vi er litt usikre i
hvilken grad masten _skal_ rotere/vri seg?

Ved festet bommen/masten er det en bøyle som er formet som en "A"; noe
som får oss til å tro den skal festes i bommen for å begrense vinkelen
mellom bommen og masten. Er dette tilfelle? Og hvordan skal denne
festes? Over- eller under bommen (begge deler er mulig)?

Andre båter vi har seilet har hatt en mast som ikke roterer og jeg er
ikke i stand til å finne noe særlig informasjon om båten og rigging av
denne på nettet.

Harald Ljøen

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg på annen måte enn å henvise til et par
forum der jeg vet det sitter mye ekspertise:
http://baatplassen.no/
http://www.cruisersforum.com/

I likhet med de fleste andre grupper på Usenet er dessverre også denne i
ferd med å dø av mangel på aktivitet...

Kyrre Baker

On Jul 4, 3:26 pm, Harald Ljøen <hlj...@gmail.com> wrote:

> I likhet med de fleste andre grupper på Usenet er dessverre også denne i
> ferd med å dø av mangel på aktivitet...

Jeg vet. Synd. Men takk for pekere.

Rolf

> [...]
> hengslet så den kan gå uavhengig av masten så vi er litt usikre i
> hvilken grad masten _skal_ rotere/vri seg?

Masten skal rotere. Det gir en renere inngang til seilet og bedre
ytelse. Flerskrogsbåter har hatt roterende master siden 50 tallet.
Nyere båter har fått rene vingemaster som gir en ytterligere
forbedring i ytelse (når den er trimmet riktig) sammenlignet med den
dråpeformede masten som står på en Mystere.

> [...]
> mellom bommen og masten. Er dette tilfelle? Og hvordan skal denne
> festes? Over- eller under bommen (begge deler er mulig)?

Rotasjonsarmen festes vanligvis med en line. Det er mange måter å
rigge dette på, med og uten utveksling. Føring av trimmeline ut til
trapes osv. Jeg tipper du finner en cleat på bommen og et arrangement
for å føre en line fra armen og bort til denne. Det burde egentlig gi
seg selv hvordan dette rigges så lenge du ikke har montert bommen opp-
ned.

> Andre båter vi har seilet har hatt en mast som ikke roterer og jeg er
> ikke i stand til å finne noe særlig informasjon om båten og rigging av
> denne på nettet.

Det er massevis av kompetanse på strandkatamaraner i Norge og på
internett. Prøv deg på forumene på:
flerskrog.org
catsailor.com

Anbefaler catsailor.com som det største forumet. Legg ut bilder av hva
du lurer på og skriv på engelsk på hovedforumet der og du kommer
garantert i kontakt med seilere som har samme båt som deg.

Du sier ikke hvor du holder til, men det er oppegående miljø på
Sollerudstranda i Oslo. Det er lignende båter som din spredd utover
det ganske land.

Før du seiler for mye med båten. Sjekk at masten er vanntett (at den
ikke fylles med vann når du velter båten over på siden) og at dere
greier å rette opp båten igjen alene med en retteline. Er ikke masten
vanntett, så fiks det med epoxy eller silikon! Det er et veldig viktig
sikkerhetskrav. En strandkatamaran som ligger opp-ned med en mast full
av vann krever hjelp av en kraftig båt med kompetent mannskap for å få
opp igjen.

Kyrre Baker

On Jul 9, 9:43 am, Rolf <rolf.nil...@gmail.com> wrote:

> [...]
> for å føre en line fra armen og bort til denne. Det burde egentlig gi
> seg selv hvordan dette rigges så lenge du ikke har montert bommen opp-

Jeg har vel kommet frem til omtrent dette ved lesing på nettet. Det
går en line fra rotasjonsarmen og til en cleat og det "ga seg selv"
som du skriver.

> Du sier ikke hvor du holder til, men det er oppegående miljø på
> Sollerudstranda i Oslo. Det er lignende båter som din spredd utover
> det ganske land.

Jeg bor i Sverige så den norske hjelpen jeg får med meg er via nettet.
Men jeg takker for tipset og kjører innom Sollerudstranda og tar en
titt når jeg er i Oslo-området neste gang.

> [...]
> sikkerhetskrav. En strandkatamaran som ligger opp-ned med en mast full
> av vann krever hjelp av en kraftig båt med kompetent mannskap for å få

Etter mange videoer på Youtube og en del lesing om saken har vi/jeg
brukt "noen timer" på å legge katamaranen på siden for så å rette den
med retteline. Masten flyter godt selv etter to- tre timer med slik
testing. Jeg klarer å rette den når det er vindstille, men med mye
vind er det fremdeles litt knotete. Men det kommer seg. En retteline
er festet på hver side av skroget på undersiden av "bjelkene" som går
på tvers, og den er festet slik at den lar seg "dra ut" ett stykke på
midten så vi får "overheng" når vi skal rette båten.

Takk for svar- og gode tips.

Rolf

On 13 Jul, 12:21, Kyrre Baker <kyrre.ba...@gmail.com> wrote:

> Jeg bor i Sverige så den norske hjelpen jeg får med meg er via nettet.
> Men jeg takker for tipset og kjører innom Sollerudstranda og tar en
> titt når jeg er i Oslo-området neste gang.

Det er miljø flere steder i Sverige og F18 og regattaer. Sjekk de
svenske Formula 18 sidene.

> [...]
> med retteline. Masten flyter godt selv etter to- tre timer med slik
> testing. Jeg klarer å rette den når det er vindstille, men med mye

I mye vind trenger du knapt bruke rettelinen. Vi kunne rette vår
Tornado, som er større enn din båt, uten rettelinen i mye vind.
Frigjør storseilskjøte og løygang, gjerne nedhal også. Gå ut på baugen
slik at båten legger seg med baugen ca 45 grader på vinden. Så er det
bare å gå tilbake til midtbjelken og nappe lett i dolphin strikeren.
Nesten som vannstart med seilbrett. Hold godt fast i dolphin strikeren
så ikke båten velter den andre veien når den kommer opp. Evt. 'gå
ombord' på båten mens den retter seg slik at du står/sitter på skroget
når den har kommet seg opp :-)

Boken "Catamaran racing for the 90s" av Rick White er OK. Du finner
den på store.catsailor.com.