Nybegynner med seilbåt

Jørn Søderholm

Tilgi meg for å poste her uten lang tids forutgående lurking.

Jeg har solgt motorbåten min, og fått "mor" med på ideen om å gå over til
seilbåt.
Ingen av oss har erfaring med seiling, men vi tenker "hvor vanskelig kan det
være"?
Finnes det noe svar på det spørsmålet?
Vi ser etter en båt i størrelsen 22-25 fot, for å få en viss grad av
bo-fasiliteter under dekk?
Noen som kan si noe om hva vi bør se etter? Tips om merker / modeller som er
spesielt egnet eller uegnet for nybegynnere?
"Må" man gå på kurs (jeg vil heller bruke pengene på båt...), eller kan man
lære seilingens kunst på fjorden?
Tips om urler til nettsteder med nybegynnerinfo om seiling?

--
Jørn Søderholm
Hjemmet er det sted hvor de store er små,

Thomas Bjørseth

On Thu, 02 May 2002 21:29:04 GMT, "Jørn Søderholm" <jor...@online.no>
wrote:

> [...]
>seilbåt.
>Ingen av oss har erfaring med seiling, men vi tenker "hvor vanskelig kan det

Å begynne å seile er ikke så vanskelig. Å mestre det til perfeksjon er
umulig. ;-)

Det er en deltager på denne gruppa som sa at han kjøpte seilbåt, gikk
for motor 200-300 fra land og stoppet motoren. Deretter var det bare å
prøve seg fram til han skjønte hva som skjedde og han seilte.

>Vi ser etter en båt i størrelsen 22-25 fot, for å få en viss grad av
>bo-fasiliteter under dekk?

Hvis det kun er deg og madammen kan dere kikke på en Columbie 66 (~22
fot). Det er en av de romsligste båtene i den klassen, og den har
separat toalettrom. Ellers er Maxi 68 en klassiker og ganske lik en
Columbie 66. M68 koster gjerne litt mer enn en C66, men det får du også
igjen når du selger. Begge modellene er i overkant av 20 år gamle, og
prisnivået er ganske stabilt. Du kan faktisk ha en båt i flere år og
allikevel få mer for den enn det du ga selv hvis du er flink med
vedlikeholdet.

Du finner litt info om noen forskjellige typer og modeller her:

Maxi 68 <URL:http://www.qvalinova.se/maxisidorna/maxi_68/index.html>
Maxi 77 <URL:http://www.qvalinova.se/maxisidorna/maxi_77/index.html>
Columbie 66 <URL:http://www.udkik.dk/yyshow.jsp?id=COLUMBIE66>
Albin Vega <URL:http://home7.swipnet.se/~w-76130/>
Albin Viggen <URL:http://www.fi.uib.no/~carlsen/Bsiting/viggen.html>
Marieholm IF <URL:http://www.solopublications.com/sailmarieif.htm>
Marieholm 26 <URL:http://www.solopublications.com/sailmarie26.htm>
Junker 22 <URL:http://www.friche.dk/junker22/>

> [...]
>spesielt egnet eller uegnet for nybegynnere?
>"Må" man gå på kurs (jeg vil heller bruke pengene på båt...), eller kan man

Det helt grunnleggende om seiling kan du lære ved å prøve og feile eller
ved å lese deg frem til teorien.

>Tips om urler til nettsteder med nybegynnerinfo om seiling?

Du kan jo se hva du finner her:

Seilmagasinets linker <URL:http://www.seilmagasinet.no/linker.html>
Sportalens seilsider <URL:http://www.sportalen.no/seil.htm>
Seilas sine linker <URL:http://www.havna.com/index.phtml?linker=2>

Thomas B
--
Thomas Bjørseth
Mail: tho...@bjorseth.no

Jørn Søderholm

> Hvis det kun er deg og madammen

Vi har også et mannskap bestående av to matroser på snart 4 og snart 8. Det
(spesielt minstemann) er en grunn til at vi tenker oss om en ekstra gang, og
spør oss om det er smart å gå på seilbåt nå.

Willy

> [...]
man
> lære seilingens kunst på fjorden?
> Tips om urler til nettsteder med nybegynnerinfo om seiling?

Jeg var i samme situasjon som deg for noen år tilbake. Var vant med
motorbåt, men var lysten på å seile. Så lenge du har respekt for sjøen og de
kreftene som påvirker en seilbåt tror jeg det går bra bare å forsøke. Det er
selvsagt lurt å kjøpe noen bøker så du har litt oversikt over funksjonen til
de ulike tingene ombord, men jeg tror ikke du kan lære dette på et kurs
uansett. Jeg kjøpe den gang en Alo-Mikkel 26, kjørte ut midtfjords og heiste
seil. Utrolig fin følelse å oppdage at båten kunne bevege seg uten motor og
at jeg selv uten å ha seilt noe før kunne få båten til å gå dit jeg ville!
På forhånd hadde jeg gått med båten fra Østlandet til Bergen, men mest for
motor. Sørg for at det nesten ikke er vind de første gangene, og prøv deg
frem gradvis. Ta det med ro, og ta ikke med ungene før dere er så trygge at
dere unngår de mest stressede situasjonene. Kjenner du noen med
seilkunnskaper er det jo flott å få dem med!

Men skal det fungere å bruke prøve seg frem metoden er det ekstremt viktig
at man tar det rolig og har respekt for at man er nybegynner.

Hva båter gjelder er jo maxi 66 og 77 kjennte og kjære nybegynnerbåter som
holder seg godt i pris slik at du kan byttet opp når den dagen kommer. Vær
obs. på at man lett kjøper problemer hvis man får tak i en 20 år gammel
saltvannskjølt motor. Har du råd bør du se etter en der motor er byttet, har
du ikke ville jeg kjøpt påhengsmotor på en slik båt. Men dette er bare min
mening!

Lykke til i alle fall!!! Jeg tror ikke du vil angre....jeg solgte min Alo
pga. studier, men angrer nå og skal ha seilbåt igjen!

Martin Thornquist

[ Jørn Søderholm ]

> Jeg har solgt motorbåten min, og fått "mor" med på ideen om å gå
> over til seilbåt. Ingen av oss har erfaring med seiling, men vi
> tenker "hvor vanskelig kan det være"?

<snip>

I tillegg til det de andre har skrevet, har jeg noen kommentarer:

Du trenger strengt tatt ikke kurs, det grunnleggende er ganske enkelt
i en båt på den størrelsen. Hvis du har en passe dose respekt for
sjøen og venter litt med å sette seil i sterk vind, er det ikke så
store krefter i sving at det er veldig vanskelig å holde kontroll.

Imidlertid savner jeg jolleerfaring, nå når jeg har seilt en stund og
begynner å få lyst til å presse grensene litt mer av og til. Jeg ser
for meg at det er mye lettere å få føling med hva som virker i en
liten jolle enn en større båt. Men det er vel heller ikke en erfaring
man får gjennom et vanlig nybegynnerkurs.

Når dere er fire med barna ville jeg sett etter en båt nærmere 25 enn
22 fot. Tenk på at det kommer regnværsdager på ferieturer, da er det
greit å ikke måtte sitte oppå hverandre under dekk. Noen båter har
fine cockpittelt som gjør om cockpiten til et greit oppholdsrom selv i
regnvær, det kan være noe å se etter.

Hvis barna ikke blir lett sjøsyke (hvis de har syntes det er greit å
være med i motorbåten bør det vel gå bra) og takler litt krenging,
tror jeg det går greit. Men det er viktig å ta det med ro og følge
vinden -- man kan nok ikke ha like strikt tidsplan med seilbåt som med
motorbåt (uten at jeg har vært på ferietur med motorbåt).

Martin
--
"An ideal world is left as an exercise to the reader."
-Paul Graham, On Lisp

Lasse Sørensen

Hei

Nå vet jeg ikke hvilket budsjett du har for båtkjøpet, men det at du også
skal ha to barn ombord forandrer en del av forutsetningene. Særlig hvis dere
tenker å bo ombord. Barn trenger også plass, og det er ikke alltid fint vær.
Om man er 4 voksne eller 2 voksne og 2 barn tror jeg går omtrent ut på ett
hvis man tenker plass, bortsett fra event. lengden på køyene.

Jeg gikk også fra motorbåt til seilbåt, og jeg tror det er en fordel å ha en
båt med en skikkelig motor. Det er når det blåser opp og du skal mot
vinden at den uerfarne seiler og mannskap er avhengig av motordrift. Med for
liten motor får du da omtrent ikke fart, og turen hjem kan bli uendelig lang
og slitsom både for barn og voksne.

Som flere her har sagt er det ikke vanskelig å lære seg det grunnleggende
ved seiling. Jeg gjorde også som flere andre her, heiste seil og ventet
spent på hva som skjedde. Noe av det jeg tok litt for lett på i begynnelsen
var reving. Mangelen på kapteines interesse og kunnskaper om reving har nok
desverre skremt deler av mannskapet litt mye :-) Nå rever jeg heller for mye
enn for lite når vi skal ut å seile.

Når det gjelder god litteratur for nybegynnere er utvalget begrenset, men
Nautisk Forlag er nok stedet å begynne ( www.nautsik.no )

Lasse

Rolf Nilsen

> Ingen av oss har erfaring med seiling, men vi tenker "hvor vanskelig kan det
> være"?

Det er en flott holdning, ta med deg den videre. Da kan du komme langt!
Det går helt fint å lære seg å seile på egen hånd. Men det
vil nok være smart å stikke innom nermeste bibliotek og låne noe
bøker, slik at du ihvertfall vet litt om hva som skjer.

> Finnes det noe svar på det spørsmålet?
> Vi ser etter en båt i størrelsen 22-25 fot, for å få en viss grad av
> bo-fasiliteter under dekk?

Så en katamaran på 29 fot, for 100.000 på finn.no i dag..
Har du barn, så er en katamaran glimrende med tanke på oppholdsplass
og sikkerhet.

Men det er mulig det er litt for stort og dyrt for ditt budsjett..

http://www.finn.no/finn/boat/object?id=3325074&sid=421251010501797&pos=0&rub=7

(Husk på at båtplass bør skaffes før du anskaffer båt)

Rolf

PS: Jeg har ikke kjennskap eller økonomiske interesser i den katamaranen linken

leder til.

Thomas Bjørseth

On Fri, 03 May 2002 04:07:21 GMT, "Jørn Søderholm" <jor...@online.no>
wrote:

> [...]

Med barn ombord er det som Martin Thornquist sier greit å se seg om
etter en båt rundt 25 for og oppover. Når barna krangler, mor er sur og
far står ute og banner mens han styrer i regnværet er det greit om
ihvertfall mor og barn kan separeres under dekk så der ikke går
hverandre på nervene.

Man må vel også opp i rundt 26-27 for før man ser noe særlig til båter
med separat toalettrom (med unntak av den nevnte Columbie 22). Når barna
ligger og sover i forpiggen og mor må på do er det greit om hun slipper
å sitte og trykke mellom barna som sover...

Når det gjelder seilingen er det like greit å lære seg litt om
Bernoulli-prinsippet først som sist. Tenk flyvinge og se for deg
fasongen på seilet, så skjønner du hva det er. ;-)

En ting som er veldig viktig (og som ikke kan kjøpes for penger) er at
både mor og barna trives ombord. Hvis du ikke får de med deg er de
gjerne mot deg, og da kan du se langt etter koselige famileferier langs
Norges kyst.

Dag Solbakken

"Thomas Bjørseth" <tho...@bjorseth.no> skrev i melding

Det

Ikke ombestem deg! På en seilbåt er det alltid ting å finne på for barn.
Selv har vi to gutter på 6 og 13 som i alle år har trivdes ombord. Sett
ungene til en eller annen oppgave, slik at de føler at de er med på å "drive
båten fremover". Barn er også flinke til å aktivisere seg selv. I en
hurtiggående båt vil de stort sett måtte konsentrere seg om å holde seg
fast.

> [...]
> far står ute og banner mens han styrer i regnværet er det greit om
> ihvertfall mor og barn kan separeres under dekk så der ikke går

En annen viktig ting er at "mor" også lærer å seile. Altfor mange lar det
bli med at gubben er skipper og kan all manøvrering ombord. Der er en
viktig sikkerhetsfaktor at to ombord kan seile, starte/stoppe motor, reagere
riktig i en mann-over-bord-situasjon osv. Flere seilklubber, (bl.a. kan
Røyken S.F. være aktuell om du holde til i Oslofjorden) arrangerer rene
"damekurs". Noen synes muligens det er litt teit, men det viser seg at
mange damer trives bedre, og lærer bedre, om de ikke har et
besserwisser-kaptein-mannfolk over skulderen til å fortelle hvilken tamp de
skal dra i.

Hvis det er to som kan ta ansvar blir det også lettere å "stagge" ungene
ombord, da foreldrene kan gå vakter, både til rors og med ungene.

> [...]
> ligger og sover i forpiggen og mor må på do er det greit om hun slipper
> å sitte og trykke mellom barna som sover...

Så lenge ungene sover er det vel greit å sitte og trykke, - men jeg ser
poenget. Selv seiler vi en 30 fots Comfort fra 1979, som i dag ligger i
pris rundt 200.000 - 220.000. Der er det rom nok til at alle trives, uten
at båten er steindyr. Men vi ønsker oss, som de fleste andre, alltid 6 fot
mer :-)

Dag Solbakken
dsol...@online.no

Jørn Søderholm

<snip>

> [...]
avhengig av motordrift. Med for liten motor får du da omtrent ikke fart, og
turen hjem kan bli uendelig lang og slitsom både for barn og voksne.

Ser den. Da er det litt sørgelig at det ser ut som de fleste seilbåter i min
prisklasse (fikk 80 000 for motorbåten, og det er de pengene jeg har) har
max 9,9 hk påhenger på hekken. Jeg antar det blir litt puslete hvis du
skal skyve en 24-foter mot vinden fra eks Hvaler til Son (hjemmehavna)..?

Jeg har snust litt på et par Maxi 68 med innenbordsmotor. Er det et bedre
alternativ, eller går det like bra med påhenger? Seilbåtdrevet på
innenbordsmotoren går naturlig nok gjennom skroget. Jeg har en følelse av at
denne gjennomføringen kan være et potensielt problem.

Jørn

Jørn Søderholm

> (...) og fått "mor" med på ideen om å gå over til seilbåt.

hmm... når jeg tenker meg om var det kanskje like mye _hun_ som fikk _meg_
med på ideen. Det må vel være et godt tegn :-)

Jørn

Jon Andre Aronsen

"Jørn Søderholm" <jor...@online.no> skrev i melding

> [...]
man
> lære seilingens kunst på fjorden?
> Tips om urler til nettsteder med nybegynnerinfo om seiling?

Etter å ha saumfart tilbudene i inn- og utland fant jeg ut at en Maxi 77
ville være passende for meg og barna.
Stiv og trygg, masseprodusert, tåler vind, plass til 5 å sove...portapotti
og en stor cocpit.
Rådførte meg med andre seilere om andre alternativer på seilbåt men Maxi ble
mest anbefalt.
Så jeg tok turen til Sverige og handlet en velholdt 1975 mod med nye
seil,rullesystem og utenbordsmotor (Du får kjøpt mange påhengere for prisen
på en innenbords).
Det eneste som kom ekstra var norsk moms på båten. Gunstig svensk kronekurs
forsvarte import.
Dog fikk jeg noen transportskader så båten er til reperasjon.....(men deler
finns!)
Jeg har valgt å gå på seilkurs etter å ha sett en nybegynnerkompis holde på
å tulle med seilene halve sommeren :-)
Men nå er somrene noe kortere her nord så.....
Lykke til
med hilsen
Jon Aronsen
Kirkenes

Lasse Sørensen

"Jon Andre Aronsen" <jon.a...@c2i.net> skrev i melding
www.boat4you.dk finnes det ikke mindre enn 15 maxi 77 til salgs. De
fleste er Danske

Jørn Søderholm

> Det eneste som kom ekstra var norsk moms på båten. Gunstig svensk
kronekurs
> forsvarte import.

Hva var prisen ( i sverige), og hva ble regningen til slutt på? Hvis du vil
dele den informasjonen med oss, altså :-)

> Lykke til
> med hilsen
> Jon Aronsen
> Kirkenes

Takk i like måte
Jørn
Son (eks Berlevåg...)

Jørn Søderholm

Jeg lurer litt på det med barnas kår ombord i en seilbåt vs motorbåt. Har de
de bedre eller "verre", gitt at båtene er omtrent like store? Hva er
egentlig forskjell på barnas tilværelse ombord i de to båttypene.
Grunnen til at jeg spør er at syvåringen (snart åtte) min er skeptisk til å
skifte ut motorbåten med en seilbåt. Først og fremst pga størrelsen
innvendig, virker det som.
Jeg tror (og prøver å si til gutten) at de kan bevege seg friere omkring på
dekk enn i motorbåt pga det lave overbygget. Og at han kan få styre selv.

Er dette relevant?

Jørn S

Hjalmar Blindheim

Når en er på tur hjem fra en helgetur,, og været er ikke helt det
beste vil 4 åringen, 8 åringen og "mor" forsvinne under dekk, og la
"far" sitte igjen på dekk for å bli skvettet vann på.

Båten stamper i motvind med en 9,9 hester som har en "litt" for kort
stamme,, som gjør at farten har droppet til 2,5 knop.

Da vil en tenke tilbake på den gangen familien hadde motorbåt ,, og
kunne sitte samlet rundt bordet og se ut.... (motorbåter har
vinduer!!), og med varmeapparatet på "halv guffe" kunne det faktisk
bli koselig selv for "far"...

Hold familien samlet.... kjør motorbåt.
Hilsen Hjalmar
62.34.937 N
06.06.251 E

Jon Andre Aronsen

> Hva var prisen ( i sverige), og hva ble regningen til slutt på? Hvis du
vil
> dele den informasjonen med oss, altså :-)

Det du må betale moms på er det som heter fakturaverdi.
Selgeren skriver en fakturaerklæring som sier at båten kostet feks 45.000.-
SEK.....
(så lenge verdien er under 48.000 NOK så kan private selgere skrive
fakturaerklæring. Over dette må et firma skrive)
I tillegg må du få et opprinnelsesbevis som er en erklæring/bevis på at
seilbåten er produsert i et EU/EØS/mm (ikke USA). Da slipper du 5% avgift.
Transporten...tja hvis du kan så seiler du den hjem, evt setter den på en
fraktebåt.
Jeg tok landeveistransport og det virker som om det er det dyreste
alternativet...men pass på totalhøyden...:-(

> Jørn
> Son (eks Berlevåg...)

Berlevågværinga bør holde sæ te sjarken :-))

med hilsen
Jon
Kirkenes

Jørn Søderholm

> Vi ser etter en båt i størrelsen 22-25 fot, for å få en viss grad av
> bo-fasiliteter under dekk?

Vi har tatt et skritt opp, og foreløpig kommet til at Albin Vega kan være en
passende båt.
Kommentarer?

Jørn

Lars Dalen

On 06.05.02 05:46, in article D0nB8.11128$ph2.3...@news4.ulv.nextra.no,
"Jørn Søderholm" <jor...@online.no> wrote:

Topp familiebåt. Ikke akkurat skarpseiler, og krever litt spesiell teknikk
ved bakking, men ellers utrolig mye bra båt for pengene. Romslig og den
lange kjølen gjør det udramatisk å hilse på "mor-norge"Forpiggen er stor nok
til oppholdssalong.
En båt som kan alt fra turer til middagsbukta til jordomseiling.

Sjekk:

http://home.no.net/veganor/
http://home.swipnet.se/~w-76130/
http://www.dromresan.com/bat/vega27.shtml

Lars

(fornøyd vega-eier)

Espen Skripeland

"Jørn Søderholm" wrote:

> [...]
> lære seilingens kunst på fjorden?
> Tips om urler til nettsteder med nybegynnerinfo om seiling?

Hei!

Det er fordeler med både motorbåter og seilbåter.

Hvis du vil kjøpe seilbåt, trenger du ikke gå på kurs. Å seile, er både logisk
og enkelt. Jeg kjøpte selve en seilbåt på ca 30fot for ca 100k. Jeg var ute 2
turer med kjøper, og kikket litt slik. Så kjørte jeg bare ut et stykke for
motor, og satte seil. Begynte med fokka, og når det gikk greit, var det opp med
storseilet. Så kikket jeg litt på båtene til andre seilere osv, og så hvordan de
gjorde ting - og fikk en del tips der. Så ble det øvet mer og mer på kryssing
osv.

Ting du ikke nødvendigvis lærer av deg selv, er skikkelig trimming av seil og
rigg.
Navn på alle delene som har med seil, rigg osv er også greit å kunne. Det er
ikke så kult å referere alt til den "dingsen" som er der.

Jeg kan anbefale Ivar Dedekams bok, Illistrerte seil- & Riggtrim
ISBN 82-91443-04-1
Den har tegnet og forklart alt du trenger å vite, og sikkert litt til.

Den klart største bakdelen med seilbåt er at alt tar så lang tid. Skal man
forflytte seg fra A til B og har ikke så mye tid - er det greit med en motorbåt.

For motor går ikke min seilbåt mer enn 4-5 knop. Motorbåten gikk 30 knop.....
Men på den andre siden, så bruker jeg ikke mer enn en tank diesel pr sesong med
seilbåten. Så det sparer jeg flere tusen på i året.

En annen bakdel med seilbåt er at du ikke kan kjøre alle stedene med den pga
dybden. Ellers vil jeg anbefale å montere en autopilot, hvis du skal på tur. Man
blir ikke akkurat snill av å sitte ute i regn og vind, når man bare skal fra A
til B og det er langt :)

Grunnen til at jeg kjøpte seilbåt, var for å kunne reise på tur. Gjerne en
lengre tur. Fant ut at det var mye å lære, og at båten måtte ha mer, og bedre
utstyr. Etter en del pussing og fiksing, og installasjon av nytt utstyr får jeg
sikkert det dobbelte hvis jeg skal selge den. Seilbåtene holder seg gjerne også
bra i verdi, i forhold til motorbåter.

Det beste er hvis du kjenner noen som har seilbåt, og blir med de på en tur. Da
vil du fort finne ut om det er noe du kan tenke deg selv.

John Hilt

G'day all!

On Sat, 04 May 2002 07:35:04 GMT Jørn Søderholm wrote:

>Seilbåtdrevet på
>innenbordsmotoren går naturlig nok gjennom skroget. Jeg har en følelse av at
>denne gjennomføringen kan være et potensielt problem.

Dette går greit nok om belgen skiftes etter boka hvert 7. år.

Men for mange er det litt rart å tenke på at om belgen ryker så får en et
hull i båten på størrelse med ei bøtte. Det er heller ingen liten operasjon
å skifte belg.

--

_/_/_/ -= jh =- www.taglinesgalore.com/

- Den vor Herre giver et embede fratar han ogsaa forstanden.

Tanja Dahl

Hei folkens,
Jag kjøpte Happy 27 , 27 fot seilbåt ; tilsvarende maxi 77. Innbordsmotor virker ikke. Jeg tenkte å kjøpe utenbords motor. Folk sier at det blir enklere å styre. Kan dere anbefaler meg, hva slags motor kan passe best? hvor mye hk kan passe?