Re: Kveldens historieslepp

John Hilt

On Sun, 12 Sep 2010 15:03:05 +0200 Pelle Thomsen
wrote in news:no.alt.pludring

>Jeg tenkte jo også at det må ha vært tidligere.
>Bl.a. var det jo en relativt stor andel nederlendere som bodde
>i Bergen på 15-1600 tallet.
>Mener å huske at Bergen var norges største by med ca 7000 innbyggere
>rundt 1500.

Familien Hilt kom egentlig fra Sør-Tyskland, og skulle til Nord-Amerika.
Men de blåste i land i Bergen, og spredde seg derfra.

Min oldefar seilskuteskipperen var for eksempel en brautende og
egenrådig bergenser, som kjørte baugspydet på skuta tvers gjennom
et sjøhus ved Karmsundet/Smedasundet, med ordene:

- Eg styrer min skute som eg vil!

Han var da blitt advart om at han måtte reve seilene, men ignorerte
dette. Da jeg selv seilte alene over åpent hav for første gang hørte jeg
heller ikke på advarsler, og min mor sa:

- Dette har du etter din far. Ingen på min side av familien ville ha
funnet på noe slikt. Men turene over Skagerrak har alltid gått bra.
Litt sjøgang og sjøsprøyt gjør ikke meg nervøs.

Det som er litt skummelt er alle tømmerstokkene som flyter i sjøen, samt
passering av Listafjorden og Siragrunnen når det blåser opp. Et av kun
tre områder i Norge som i sjøkartet er merket med "Farlige bølger".

--

Med vyrdsam helsing John Hilt.

Pelle Thomsen

Den 14.09.10 20.11, skrev John Hilt:

> Men turene over Skagerrak har alltid gått bra.
> Litt sjøgang og sjøsprøyt gjør ikke meg nervøs.

ikke meg heller, selv om jeg ikke har noen seilskute-
skipper-gener. Nå har imidlertid mine barn fått noen
sailing-master-gener de kan skryte av.
:-)

> Det som er litt skummelt er alle tømmerstokkene som flyter i sjøen, samt
> passering av Listafjorden og Siragrunnen når det blåser opp. Et av kun
> tre områder i Norge som i sjøkartet er merket med "Farlige bølger".

Lønner seg ikke å seile langs land nei.

John Hilt

On Wed, 15 Sep 2010 17:29:34 +0200 Pelle Thomsen
wrote in news:no.alt.pludring

>Lønner seg ikke å seile langs land nei.

Det har jeg merket. Men min eneste grunnstøting foregikk heldigvis i en
fart på kun 1,5 knop, og den eneste skaden var at en skrue som holdt et
skott på plass røyk tvert av. Pussig hvordan skroget fjærer og gir
etter, selv på svært solide svenske seilbåter. Men heller det enn at
båten mister kjølen, slik det har skjedd med seilbåter bygget av
innlandsbønder i Bayern. (Bavaria.)