Købes: Elektroniske og papirsøkort/guides m.v. - Kristiansand-Trondheim

Flemming Torp

Hej Norske sejlervenner.

Mine drømme går på at sejle op langs den Norske sydvestkyst denne
sommer...
Jeg har tidligere sejlet i Oslofjorden og nydt den smukke tur fra
Larvik til Kristiansand.
Nu kunne jeg tænke mig at opleve turen fra Kristiansand til Trondheim
- eller så langt, jeg kan nå ...

Derfor er jeg interesseret i tips og forslag til skriftligt materiale
eller information om den nævnte kyststrækning, der er tilgængelig på
nettet - f..eks. artikler, bøger, rejseforslag, sikre og smukke
ankerpladser, pilots, havnelods, turbeskrivelser, spændende og
informative hjemmesider, papirsøkort, elektroniske søkort i BSB-format
til PC, da jeg benytter TIKI-Navigator og har en NET 1 router på min
sejlbåd - en X-342, som er hjemmehørende i Helsingør.

Jeg har været specielt glad for mine to bøger af Arve
Johannesen:Kysten Vår og Havneguiden 2: Langesund til Lindesnes samt
Den Norske Los 2B Langesund-Jærens rev, men det er også det eneste
materiale, jeg har om sejlads i Norske farvande - udover mine Norske
Båtsportkart - Serie A til D - fra Oslo til Lindesnes. Findes der
f.eks. bøger i stil med Arve Johannesens glimrende bøger, men om
kysten fra Lindesnes til Bergen eller Trondheim?

Desværre er jeg ikke så bekendt med det Norske usenet-hieraki, men er
der - som i Danmark - newsgroups, der er dedikeret til køb og salg af
maritime ydelser imellem private, vil jeg være taknemmelig for at få
et link dertil, da jeg f.eks. er interesseret i at købe søkort og
diverse skriftlige materialer fra sejlere, som gerne vil sælge.

I første omgang vil jeg være glad for at modtage tips og links til
steder, hvor jeg kan få yderligere information om min sommerdrøm.
Men naturligvis modtager jeg også gerne konkrete forslag til
materiale, du synes jeg skal anskaffe.

Mange hilsener og på forhånd tak for hjælp
Flemming Torp - Gimle - X-342 - Helsingør

Harald Ljøen

On 02.01.2011 11:29, Flemming Torp wrote:
> [...]
> steder, hvor jeg kan få yderligere information om min sommerdrøm.
> Men naturligvis modtager jeg også gerne konkrete forslag til

Papirkart, elektroniske kart til bl aTiki og diverse litteratur finner
du f eks hos Nautisk Forlag:
http://www.nautisk.no/

Havneguiden finnes også på nett:
http://havneguiden.no/

Dessuten har vi Skandinavias beste båtforum der du med litt aktivitet
helt sikkert vil bli belønnet med all den informasjonen du trenger:
http://baatplassen.no/
Der ligger det også mye informasjon, bl a beskrivelse av uthavner i hele
landet. Du må være registrert medlem og pålogget for å lese dette, men
registrering er gratis.

Flemming Torp

On 2 Jan., 16:46, Harald Ljøen <hlj...@gmail.com> wrote:

> Papirkart, elektroniske kart til bl aTiki og diverse litteratur finner
> du f eks hos Nautisk Forlag:http://www.nautisk.no/

Tak for input.

Jeg havde kigget på diverse norske hjemmesider og konstateret, at jeg
skulle bruge 17 båtsportkart à ca. 500,- NOOK ... det er tæt på NOK
8.500,- ... Det synes jeg er (for) mange penge, så måske de kan købes
brugt af private norske sejlere?

> Havneguiden finnes også på nett:http://havneguiden.no/

Dem har jeg også set. De er meget nyttige og kan jeg ikke købe dem
"second hand", må jeg købe dem fra detajlhandel. Mon der er told på?
Da jeg købte Arvesens bøger via nettet fra Norsk boghandel blev der
pålagt told ... fordi Norge ikke er medlem af EU ... ;o) ...

> [...]
> Der ligger det også mye informasjon, bl a beskrivelse av uthavner i hele
> landet. Du må være registrert medlem og pålogget for å lese dette, men

Tak, det har jeg benyttet mig af og håber det kan give flere tips ...

Mange hilsener og Godt Nytår
Flemming Torp