Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Kalibervalg

92 views
Skip to first unread message

Pål Vedal

unread,
Oct 7, 1999, 3:00:00 AM10/7/99
to

Lurer på å investere i rifle med snillt kaliber, for bruk på fugl og
rådyr.

Er det mulig å kombinere et slikt kaliber på rype/orrfugl og rådyr?

Og i såfall, er .243 lovlig på rådyr? Blir fuggern altfor ødelagt?


--
Pål Vedal

Morten Vinje

unread,
Oct 7, 1999, 3:00:00 AM10/7/99
to
In article <37fcefc7....@news1.c2i.net>, pal....@c2i.net
says...

>
> Lurer på å investere i rifle med snillt kaliber, for bruk på fugl og
> rådyr.
>
> Er det mulig å kombinere et slikt kaliber på rype/orrfugl og rådyr?

Passer utmerket.

> Og i såfall, er .243 lovlig på rådyr? Blir fuggern altfor ødelagt?

.243 er tillat på rådyr, og gjør en god jobb på fugl. Pass bare
på at du bruker ammunisjon med full mantel når fuggern skal til
pers, og kanskje litt redusert ammunisjon - så skal du se at du
har en glimrende allrounder.

--
Morten
"En mann som ikke liker mennesker som er ham overlegen,
bør ikke ha makt over dem som er ham underlegen."

Jon Inge Bragstad

unread,
Oct 7, 1999, 3:00:00 AM10/7/99
to
On Thu, 07 Oct 1999 19:16:57 GMT, pal....@c2i.net (Pål Vedal) wrote:

>
>Lurer på å investere i rifle med snillt kaliber, for bruk på fugl og
>rådyr.
>
>Er det mulig å kombinere et slikt kaliber på rype/orrfugl og rådyr?
>

>Og i såfall, er .243 lovlig på rådyr? Blir fuggern altfor ødelagt?

kal .243 er fullt lovlig på rådyr (går helt ned til .222Rem) og et
svært habilt rådyrkaliber. Som jeg selv bruker.

Kulevalg er viktig for å unngå alt for store ødeleggelser med .243, og
jeg vil påstå at du har mest igjen for å lade sjøl om du skal ha et
slikt kaliber. Ja, utvalget av fabrikkammo har gått opp en del de
siste åra, men den er fortsatt dyr, og rimelig snever.

Selv bruker jeg de nest tyngste kulene man får til kalibret til rådyr.
Dette er Speer's 105gn SP. Det skal finnes 107gn Sierra, men de har
jeg ikke prøvd enda. Får bra presisjon (i mi rifle) med speer kulene,
men har ikke fått testa denne enda på dyr.

Har skutt en del "diverse" med kalibret til nå, bl.a gås, ravn, rev,
villsvin - alt er mulig... ;)

Jostein

unread,
Oct 8, 1999, 3:00:00 AM10/8/99
to

Pål Vedal <pal....@c2i.net> skrev i artikkelen
<37fcefc7....@news1.c2i.net>...


>
> Lurer på å investere i rifle med snillt kaliber, for bruk på fugl og
> rådyr.
>
> Er det mulig å kombinere et slikt kaliber på rype/orrfugl og rådyr?
>
> Og i såfall, er .243 lovlig på rådyr? Blir fuggern altfor ødelagt?
>
>

> --
> Pål Vedal

> Jeg lurer på om ikke forsvaret skal gå over til .223.
> Har aldri vært tilhenger av .308 nato selv om den er veldig lett
> tilgjengelig og billig.
> Men hvis du skyter ekstremt mye og trenger mye helmantel , så kan
> det jo være en tanke....
>
> mvh
> -Jostein


Jostein

unread,
Oct 8, 1999, 3:00:00 AM10/8/99
to

Kurt

unread,
Oct 8, 1999, 3:00:00 AM10/8/99
to
Hva med 6.5x55? Kan brukes til "alt". Lett å få tak i ammo. Fuingere både på
fugl og rådyr. Har skutt begge dele med det selv. Hjort og elg er det
utmerket til og. Rekrutt amunisjonen (med 100grains kule) fra Raufoss er
fint til å bruke på fugl.


-Kurt-


Pål Vedal <pal....@c2i.net> skrev i

meldingsnyheter:37fcefc7....@news1.c2i.net...

Pål Vedal

unread,
Oct 9, 1999, 3:00:00 AM10/9/99
to
On Thu, 7 Oct 1999 23:05:23 +0200, mvi...@online.no (Morten Vinje)
wrote:

>.243 er tillat på rådyr, og gjør en god jobb på fugl. Pass bare
>på at du bruker ammunisjon med full mantel når fuggern skal til
>pers, og kanskje litt redusert ammunisjon - så skal du se at du
>har en glimrende allrounder.

Jeg ser for meg at dette kaliberet oppnår svært høy kulehastighet, men
redusert anslagsenergi i forhold til feks 6,5/55.

Ut i fra det lille jeg vet/tror, vil vel dette bety svært rett
kulebane (lett prosjektil - høy hastighet), og mindre redusert
anslagsenergi selv om man øker avstanden. Stemmer dette?

Har noen innspill på trygg skyteavstand på rådyr med dette kaliberet
(og hva betyr ammunisjonen i forhold til dette)?

- Mange spørsmål fra en grønnskolling, men takknemlig for svar!

--
Pål Vedal

Jon Inge Bragstad

unread,
Oct 9, 1999, 3:00:00 AM10/9/99
to

Hvis du henter ned PCB fra nettet, så kan du eksperimentere med
forskjellige kulevekter/hastigheter og se resultatene på skjermen. Det
er gratis, og sponset av O.H Skevik ! ; )

Morten Vinje

unread,
Oct 10, 1999, 3:00:00 AM10/10/99
to
In article <37ff3a9...@news1.c2i.net>, pal....@c2i.net
says...

> On Thu, 7 Oct 1999 23:05:23 +0200, mvi...@online.no (Morten Vinje)
> wrote:
>
> >.243 er tillat på rådyr, og gjør en god jobb på fugl. Pass bare
> >på at du bruker ammunisjon med full mantel når fuggern skal til
> >pers, og kanskje litt redusert ammunisjon - så skal du se at du
> >har en glimrende allrounder.
>
> Jeg ser for meg at dette kaliberet oppnår svært høy kulehastighet, men
> redusert anslagsenergi i forhold til feks 6,5/55.
>
> Ut i fra det lille jeg vet/tror, vil vel dette bety svært rett
> kulebane (lett prosjektil - høy hastighet), og mindre redusert
> anslagsenergi selv om man øker avstanden. Stemmer dette?

Hastighetstapet avhenger veldig mye av prosjektilets
aerodynamiske koeffisisent, og noe av prosjektilets vekt. Dette
kaliberet har intet problem mhp dette på noe forsvarlig skytehold
overhodet. Og anslagsenergien til en 5.5x55 SKAN holder for elg,
dermed er du milevis i overkant hva mindre vilt angår - i alle
fall opp til og med rådyr. Men den har en forholdsvios flat
kulebane, ja.



> Har noen innspill på trygg skyteavstand på rådyr med dette kaliberet
> (og hva betyr ammunisjonen i forhold til dette)?

Tja - hvor god er du? I dette legger jeg skyteferdigheter og
kontroll på nervene i pressede (jakt)situasjoner. Som en
tommelfingerregel heter det at du som nybegynner ikke under noen
omstendighet bør skyte rådyr på mer enn 100 meter. (Noen ser nok
en mulighet til å slenge en blødme her; nei - jeg mener ikke at
det finnes rådyr som er 100 meter lange :-) )
For øvede jegere - max 150 meter - og da er du i ethvert tilfelle
innenfor, selv om du skulle velge å strekke holdet ytterligere.

> - Mange spørsmål fra en grønnskolling, men takknemlig for svar!

Bl a derfor finnes grupper som denne :-)

Du bør få tak i noen ballistiske tabeller over de vanligste
kalibre, og sammenlikne disse. Da får du en god oversikt hva
kaliberet du har tenkt på er i forhold til de andre. Slike
tabeller er å finne i en del våpenblader, og på nettet ett eller
annet sted.

I tillegg har du selvfølgelig PCB, som er nevnt et annet sted i
denne tråden.

Lykke til.

Nils Olav Brandstorp Bekken

unread,
Oct 11, 1999, 3:00:00 AM10/11/99
to
> Hvis du henter ned PCB fra nettet, så kan du eksperimentere med
> forskjellige kulevekter/hastigheter og se resultatene på skjermen. Det
> er gratis, og sponset av O.H Skevik ! ; )

kanskje noen har noen tips om hvor det kan hentes ned?

Nils.


Tore Wik

unread,
Oct 11, 1999, 3:00:00 AM10/11/99
to

Nils Olav Brandstorp Bekken <Nils.O...@hiof.no> wrote in message
news:3801E030...@hiof.no...

Den fant jeg med et kjapt søk:
http://www.stud.unit.no/~oddske/ballistics.html

mvh
Tore Wik

Pål Vedal

unread,
Oct 11, 1999, 3:00:00 AM10/11/99
to
On Mon, 11 Oct 1999 13:14:01 GMT, "Tore Wik" <tore...@winhlp.net>
wrote:

Glimrende - vil prøve!


--
Pål Vedal

Pål Vedal

unread,
Oct 11, 1999, 3:00:00 AM10/11/99
to
On Sun, 10 Oct 1999 19:11:54 +0200, mvi...@online.no (Morten Vinje)
wrote:

>In article <37ff3a9...@news1.c2i.net>, pal....@c2i.net
>says...
>> On Thu, 7 Oct 1999 23:05:23 +0200, mvi...@online.no (Morten Vinje)
>> wrote:
>>
>> Har noen innspill på trygg skyteavstand på rådyr med dette kaliberet
>> (og hva betyr ammunisjonen i forhold til dette)?
>
>Tja - hvor god er du? I dette legger jeg skyteferdigheter og
>kontroll på nervene i pressede (jakt)situasjoner. Som en
>tommelfingerregel heter det at du som nybegynner ikke under noen
>omstendighet bør skyte rådyr på mer enn 100 meter. (Noen ser nok
>en mulighet til å slenge en blødme her; nei - jeg mener ikke at
>det finnes rådyr som er 100 meter lange :-) )
>For øvede jegere - max 150 meter - og da er du i ethvert tilfelle
>innenfor, selv om du skulle velge å strekke holdet ytterligere.

Vel, jeg tenkte mer på om kalibret var kraftig nok på f.eks inntil
100m, men det skjønner jeg at det da er.

Skal teste PCB og søker mer informasjon. Har også fått lånt et våpen
for å prøveskyte - blir spennende.


--
Pål Vedal

Morten Vinje

unread,
Oct 11, 1999, 3:00:00 AM10/11/99
to
In article <38021101....@news1.c2i.net>, pal....@c2i.net
says...

<snip>

> Vel, jeg tenkte mer på om kalibret var kraftig nok på f.eks inntil
> 100m, men det skjønner jeg at det da er.
>
> Skal teste PCB og søker mer informasjon. Har også fått lånt et våpen
> for å prøveskyte - blir spennende.

Lykke til!

Tore Wik

unread,
Oct 12, 1999, 3:00:00 AM10/12/99
to

Morten Vinje <mvi...@online.no> wrote in message
news:MPG.126ae749c...@news.online.no...

>
> Hastighetstapet avhenger veldig mye av prosjektilets
> aerodynamiske koeffisisent, og noe av prosjektilets vekt. Dette
> kaliberet har intet problem mhp dette på noe forsvarlig skytehold
> overhodet. Og anslagsenergien til en 5.5x55 SKAN holder for elg,
> dermed er du milevis i overkant hva mindre vilt angår - i alle
> fall opp til og med rådyr. Men den har en forholdsvios flat
> kulebane, ja.

Regner med at du mener 6,5x55 mm SKAN:-) Hva er forskjellen på 6,5x55 og
6,5x55 SKAN? Jeg vet at hylsehalsen er 0,5 mm kortere, eller hva det er, men
i praktisk bruk? Hvilken bør jeg velge ut fra kriterier som f. eks.
Ammoutvalg?

mvh
Tore Wik

Morten Vinje

unread,
Oct 12, 1999, 3:00:00 AM10/12/99
to
In article <bDCM3.5825$cPf.20...@news.telia.no>,
tore...@winhlp.net says...

6.5x55 er den som brukes i Krag Jørgensen, og er ikke lenger så
kurant - den er også en god del svakere, og ingen grunn til å
benytte dersom du ikke skyter Krag. Faren er derimot at du kan
kamre en 6.5x55 SKAN i dette våpenet, og det er ikke alltid like
heldig...

6.5x55 SKAN er derfor selvfølgelig det rette valget - et vell av
ulik ammunisjon er også tilgjengelig både til bane-og
jaktskyting. DFS bruker denne patronen.

kjell pettersen

unread,
Oct 19, 1999, 3:00:00 AM10/19/99
to

Tore Wik skrev i meldingen ...

>
>Nils Olav Brandstorp Bekken <Nils.O...@hiof.no> wrote in message
>news:3801E030...@hiof.no...
>> > Hvis du henter ned PCB fra nettet, så kan du eksperimentere med
>> > forskjellige kulevekter/hastigheter og se resultatene på skjermen. Det
>> > er gratis, og sponset av O.H Skevik ! ; )
>>
>> kanskje noen har noen tips om hvor det kan hentes ned?
>
>Den fant jeg med et kjapt søk:
>http://www.stud.unit.no/~oddske/ballistics.html
>
>mvh
>Tore Wik
>
>
Prov denne isteden, og du får da en nyere versjon av PCB
http://www.stud.unit.no/~oddske/ballistikk.html

Kjell Pettersen

0 new messages