Plommetreet bærer ikke frukter

Per Kvalvik

Vi har plantet et plommetre som enda ikke bærer frukter. Det skal nå være ca
9 år gammelt og burde (etter hva selgeren fortalte) allerede ha gitt oss
plommer i 2 år.

Før stod plommetreet i en leirerik jord, tidlig i år ble det flyttet til en
mørkere jordtype. Det er blitt ca 180cm høyt og har mange blader, men ingen
blomster/plommer!!

Hva er det vi gjør galt tro? Plommetreet heter Opal.

- Per

p...@kvalvik.no
www.kvalvik.no

Bjørn Helge Johannesen

Er ikke dette det vanlige med blomster og bier da?

Enkelte plommearter må bestøves, gjerne fra en annen sort,
og jeg vet at noen planter "slåpetorn" i nærheten av sitt plomme-
tre. Slåpetorn (tror jeg det var) er et "vilt" plommetre, med noen
knøttsmå blå plommer (som er kjempesure). Men trærne har
fine hvite blomster, og pigger...

Naboen vår hadde samme problem, han hadde TO (like)
plommetrær. Og fikk ikke en plomme i løpet av 15 år.
Da sagde han dem ned. Artig ved...

Blomstrer plommetreet ditt, eller er det helt grønt?

Hilsen Bjørn H.

Per Kvalvik skrev i meldingen ...

Alf Christophersen

"Bjørn Helge Johannesen" <bjo...@online.no> wrote:

>Naboen vår hadde samme problem, han hadde TO (like)
>plommetrær. Og fikk ikke en plomme i løpet av 15 år.
>Da sagde han dem ned. Artig ved...

Skjebnen hvis man samtidig vil spare penger og lar være å investere i en
hagebok. Hadde han lest det minste om plomemtrær, ville han ha sikkert
funnet ut at man trenger to forskjellige sorter som blomstrer på samme
tid for å få plommer. (Det samme gjelder epler og en del morell og
kirsebærsorter.)
---------------------------------
All text is my opinion.
Alf Christophersen, UiO
Tel. +47 22 85 13 27, Fax: 22 85 15 32

Per Kvalvik

Hei Bjørn Helge!

Nei det blomstrer ikke og da hjelper det vel heller ikke med bier?!!!

Håper på flere synspunkter!!

Hjelper det hvis jeg tar et digitalbilde av treet og legger det ut på nett?
Ikke det at jeg tror det kommer plommer da :-) , men kanskje noen får
ideer??

- Per

p...@kvalvik.no
www.kvalvik.no

Bjørn Helge Johannesen skrev i meldingen ...

> [...]
>fine hvite blomster, og pigger...
>

>Naboen vår hadde samme problem, han hadde TO (like)
>plommetrær. Og fikk ikke en plomme i løpet av 15 år.

Per Kvalvik

Hei Alf

Det var gartneren jeg kjøpte treet fra som sa at jeg ikke behøvde flere trær
for å få plommer på denne typen (Opal), han er kjent for å kunne sitt fag,
men det kan jo hende at det var jeg som misforstod??

Jeg beklager at jeg sa at det ikke bar frukter, det jeg mente var at det
ikke fikk blomster (som igjen medfører ... osv)

Håper på flere svar!

- Per

p...@kvalvik.no
www.kvalvik.no

Alf Christophersen skrev i meldingen <37ac2a4...@nntp.uio.no>...

Alf Christophersen

"Per Kvalvik" <p...@kvalvik.no> wrote:

>Jeg beklager at jeg sa at det ikke bar frukter, det jeg mente var at det
>ikke fikk blomster (som igjen medfører ... osv)

En del plommetrær bærer lite blomster 2. hvert år. Enten plommer i
bøtter og spann og litt til eller intet. Hvis man ønsker jevn bæring må
man tynne frukten, tildels kraftig for at treet skal ha krefter til å
sette blomsterknopper til neste vår. Har ingen erfaring med opal, men
Victoria er i hvertfall slik, selv om det i fjor og i forfjor bar enormt
mye to år på rad. Blomstringen tegnet godt i år også, men da kom snøen
:-( Som også er en miljøfaktor å regne, selv på det blide Sørland. I
fjor kom sneen senere, 18. mai, så da var plommene ferdige med
blomstringen, men morellene fikk da en smekk. :-(

For øvrig, hvor gammelt er treet. Et Reine Claude D'Oullins jeg plantet
for ca. 10 år siden er også en svak blomstrer. Men det vil nok hjelpe om
jeg rettet grenene mer nedover antar. Men det var det med å få tatt seg
tid på rette tidspunkt.

Magne Ove Furuseth

Opal trenger ikke hjelp av andre plommesorter for å bli bestøvet, den greier
det selv. Et ni år gammelt tre som bare er 180 cm høres lite ut.
Opalen min er syv år og det er minst 4m høyt, og treet har gitt plommer i
flere år.

Prøv å gjødsle ved roten tidlig om våren (april), lag 3 til 4 hull 30\40cm
dype med spett og fyll i med fullgjødsel.
Så skal du se at etter et par år så blir det fine plommer på treet.

rogerkar...@gmail.com

Leirholdig jord er uheldig. Sørg for god drenering og bland inn litt ny god jord og litt gjødsel på våren. Må beskjæres riktig og til rett tid på sesongen. Lykke til :)