Merkelige snegler!

Hageeier

Her forleden kom jeg plutselig over 4 snegler samtidig i hagen. De var
lyse, svært lyse, uten hus, og relativt digre: fra 4 til 10 cm. Dette
er ikke skogssnegle, for den er svart. Disse var hvite... Jeg tok
ingne sjanser og stappet faenskapet ned i en kopp og helte på salt.
Men et nærliggende spørsmål trenger seg på: Er dette Iberia-snegler?
jeg har ikke sett dem i Vestby ennå. Og hvis det virkelig er det: hva
er det mest effektive for total utryddelse? Jeg vil IKKE ha tilstander
som på Vestlandet hvor det ikke er mulig å gå en meter uten å tråkke
på et titalls slimete kryp.

Espen Olsen

Hageeier <John....@gmail.com> fant det opportunt å publisere følgende
tekst på det verdensomspennende internettet news:1177313250.001616.21090
@y80g2000hsf.googlegroups.com:

> Her forleden kom jeg plutselig over 4 snegler samtidig i hagen. De var
> lyse, svært lyse, uten hus, og relativt digre: fra 4 til 10 cm. Dette
> er ikke skogssnegle, for den er svart. Disse var hvite...

Iberiasnegl er lyst brune, forholdsvis tykke i forhold til lengden og ikke
fullt så lange som svart skogsnegl. Jeg mener å ha sett noen lange, tynne
nesten hvite snegl, men det er ikke Iberiasnegl. Lengden du nevner høres
ut som Iberiaversjonen......

Hageeier

Nå har jeg sjekket det jeg har funnet av referanser. Dette er åpenbart
en snegleart fra familien Arionidae. Men gitt den fargen de har
(absolutt helt hvite med brun bunn) så viser det seg at de faktisk
ikke eksisterer. Nei, det er ikke åkersnegle. Kanskje det er svart
skogsnegle som har mutert etter å ha blitt badet i klor? Eller
Iberiasnegle som har mutert etter blanding med svart skogsnegle?
Jeg tror jeg fortsetter med drepingen. Finner stadig nye innenfor et
begrenset område.

Sverre Stølen

"Hageeier" <John....@gmail.com> wrote in message

Det er vel de sneglene vi har hatt i alle år rundt Kragerø. De er gulhvite,
nærmest gjennomsiktige og på størrelse med svart skogsneil. Men nå
er jo klimaet blitt varmere ...

Jeg har lagt merke til noe tilsvarende her i Trondheim. De seinere år er
det blitt stadig mer av de små sneilene med gule hus, lett synlig særlig
når de ofte klatrer opp på strå o.l. og endog husvegger. I alle år har de
vært vanlige i fjordstrøkene på Møre.
--
Sverre

Alf Christophersen

Ant. ordinær hvit skogsnegl.
Har i hvertfall vært vanlig på Sørlandet i alle år, men er ikke så
vanlig som sort skogsnegl.

Hageeier

On 16 Jun, 01:19, Alf Christophersen
<alf.christopher...@medisin.uio.no> wrote:

Jeg har avkreftet Iberia-mistanken, da jeg i et hagesenter syd i Follo
for et par dager siden så et virkelig levende eksemplar av Iberia-
sneglen komme slimende over plassen. Iberia-sneglen er absolutt brun
og ikke hvit; det var helt garantert ikke albino iberia-snegler i
hagen min. Men nå er det likevel på tide å kjøpe et eller annet
biologisk krigsmateriale, da jeg har handlet en del på dette senteret
og siden den sneglen jeg så neppe er alene.

Knut

Ja, Iberia-sneglen er karakteristisk brun. Mengde av dem på Tjøme,
heldigvis har jeg så langt ikke observert noen her i Askim. Noen som har
sett den i Østfold?

--
Home page:
http://heidelberg.no

Free Heidelberg Mail:
http://heidelberg.zzn.com

Alf Christophersen

On Mon, 18 Jun 2007 10:09:24 -0000, Hageeier <John....@gmail.com>
wrote:

> [...]
>biologisk krigsmateriale, da jeg har handlet en del på dette senteret
>og siden den sneglen jeg så neppe er alene.

Albino (hvit) skogsnegle er helt ufarlig for plantene dine.

roxy...@gmail.com

Jeg har hatt gul , hvite snegler i hagen i flere år på Gulskogen , Drammen men nå ser jeg de ikke lenger ! De levde sammen md Iberia/,brun snegl og la egg på samme sted og de har ingenting md den norske hvit, gule og svarte sneglene å gjøre ! Er det noen som har gule, hvite Iberia sniler i sin fauna ???? Mvh nysgjerrig og påståelig