Hvordan bli kvitt plagsomme skjærer?

Morten Leikvoll

Har noen et tips hvordan en kan bli kvitt plagsomme å bråkete skjærer? De
vekker oss kl 5-6 om morgenen fra naboen sitt høye tre som er rett utenfor
soverommet :(
De stjeler også kattemat som vi setter ut til kattene våre. Maten står på
trappa og vi må nesten overvåke kattene mens de spiser.
Det er en flokk på 5-6 skjærer som plager oss. Å skyte dem er ikke så
praktisk pga naboer. Finnes det noen gode feller som tar disse smartingene?
Gift er vel ikke særlig lurt da alle fugler og dyr kan få dette i seg.

Mvh
Morten Leikvoll

Thomas

"Morten Leikvoll" <mlei...@online.nospam> wrote in message

> [...]
> De stjeler også kattemat som vi setter ut til kattene våre. Maten står på
> trappa og vi må nesten overvåke kattene mens de spiser.

Hmm....
Fritt tilgjengelig mat "levert" hver dag... Kan ikke skjønne hvorfor
skjærene
liker seg i området.....
Vi mater kattene våre under et bord slik at skjærene ikke ser maten.

> [...]
smartingene?
> Gift er vel ikke særlig lurt da alle fugler og dyr kan få dette i seg.

En hund fungerer bra. Lært til å bjeffe på fremede dyr i hagen. Fjerner
effektivt fugler,
monser på frierføtter og eventuelle tittere...

Mvh.
Thomas

Annette

"Morten Leikvoll" <mlei...@online.nospam> skrev i melding

Slutt å mate kattene ute.

Erik Prestmo

Annette <a-h...@online.no> skrev i

Skyt kattene dine. Så lenge det ikke finnes katter *ute* om natten, som
hisser opp skjærene noe for jævlig, så hører du ingen ting.....

Dessuten er det meget uhøflig, for å si det pent, å ha katter gående ute for
å drite i naboens blomsterbed og grave opp og grave ned etter seg.

Det burde minst ha vært krav om nabovarsel og underskrift fra naboen for å
få ha lov til å ha katte, det er alt for mange katter i landet, som går for
lut og kaldt vann, og som i gjennomsnitt tar en småfugl for natta....

Felle? Joda, ei oppstæsjet mårfelle gjør susen, mot kattene......

Skjærer skyter man med luftgevær, ALLE skyter da luftgevær på blink i hagen!

Marie Myklebust

"Morten Leikvoll" <mlei...@online.nospam> skrev i melding

Rive reiret ned fra treet, hugg alle høye trær i området (?), mat kattene
dine inne, (under stoler/bord funker ikke, siden skjæra er en smart fugl i
slekt med kråka)
Ellers så er vel fugleskvalder en bestandel som hører med til tilstanden
'sommer'.....:)
vaffal for moi...
savner skjærene litt, de "forsvant" fra nærområdet vårt etter at ungene
fløy....lurer på hvor det blir av dem resten av sommeren..?

-marie

Helge Selstø

On Thu, 01 Aug 2002 19:17:49 GMT, "Marie Myklebust" <pu...@frisurf.no>
wrote:

>savner skjærene litt, de "forsvant" fra nærområdet vårt etter at ungene
>fløy....lurer på hvor det blir av dem resten av sommeren..?

Her (i Oslo) ble skjærene stort sett jaget av trosten, som hadde reir
hos naboen.......og nå spiser trosten opp alle eplene mine !!!! Jeg
tror jeg ønsker skjærene tilbake jeg. Og naboenes katter ble jaget
over alle hauger av både trost og skjære !!! :-)
--
Helge S

Marie Myklebust

"Helge Selstø" <helge.nos...@chello.99spam99.no> skrev i melding

her er trosten også fløyet. når jeg tenker meg om så tror jeg kanskje de er
dratt på skauen for å spise blåbær...
det er nå liksom litt trist nå fuglene trekker unna husene...selv om
nattesøvnen blir roligere:)

-marie

Ellen Brox

Få tak i kråka på naboeiendommen vår! De går til angrep på sjurereiret
på vår eiendom, og deretter de ungene som kommer av eggene de ikke har
fått tak i. Og sjura hopper rundt oss og gråter og klager sin nød. Vi er
nok bedre venner med sjura enn med kråka, ja! Bare trosten klarer å jage
kråka, en hissig rakker! (den på den andre naboeiendommen... snakker om
nabokrangel! Ikke rart småfulgene trekker seg litt tilbake!)

Ellen

Morten Leikvoll

Nå er dette ute-katter da. Klart de får komme inn å spise, men det blir ofte
upraktisk når man skal mate dem tidlig på morgenen når man går på jobb.
Blir kanskje nødt til å investere i en katteluke ja..
Forøvrig blir de foret ganske skjult, men skjærer er noen smartinger. De har
lært hvor maten er og når den kommer. De ser vel at kattene stormer dit.

Morten Leikvoll

"Erik Prestmo" <hfan...@online.no> wrote in message
> Vi trenger råd for å bli kvitt skjærene, ikke kattene...Kanskje du burde
lese innlegget litt bedre før du lirer av deg noe så idiotisk en gang til?
Og ALLE skyter ikke på blink i hagen med luftgevær, det finnes faktisk
regler mot det. Hvis vi skulle være så uheldige og bomme og treffe
mennesker/gjenstander, hva skal man da si? "Alle andre gjør det jo, så slutt
å stå i veien for oss?"

Helge Selstø

On Thu, 01 Aug 2002 20:04:09 GMT, "Marie Myklebust" <pu...@frisurf.no>
wrote:

>her er trosten også fløyet. når jeg tenker meg om så tror jeg kanskje de er

>dratt på skauen for å spise blåbær...
>det er nå liksom litt trist nå fuglene trekker unna husene...selv om
>nattesøvnen blir roligere:)

Ikke til skogs, den har fløyet hit, sitter for øyeblikket 8 stk i et
epletre og spiser av sommerfrukten :( og 5-6 på plenen og spiser
mark, men de skal vel ha desserten sin snart tenker jeg !!! :)

--
Helge S

Annette

> [...]
> upraktisk når man skal mate dem tidlig på morgenen når man går på jobb.
> Blir kanskje nødt til å investere i en katteluke ja..

Foreldrene mine ordnet det ved å sette katteluke i garasjeveggen, og mate
katten der. Hun var både ute- og innekatt, men det ble så mye mas med
mating på kjøkkenet. Det var en ekstremt verbal katt. Dessuten reiste de
en god del, og mating i garasjen gjorde det mye lettere for naboen å passe
på henne.

> Forøvrig blir de foret ganske skjult, men skjærer er noen smartinger. De
har
> lært hvor maten er og når den kommer. De ser vel at kattene stormer dit.

Jeg tror de lukter maten, jeg. Dessuten er jeg sikker på at de kan det der
med tid.

Annette som moret seg i går over katten sin som lå på plenen og sov mens
skjærene hadde konkurranse for å se hvem som turde gå nærmest. Vinneren var
omtrent en meter fra før den ble skremt bort.

Alf Christophersen

On Fri, 02 Aug 2002 08:03:04 GMT, "Morten Leikvoll"
<mlei...@online.nospam> wrote:

>Nå er dette ute-katter da. Klart de får komme inn å spise, men det blir ofte
>upraktisk når man skal mate dem tidlig på morgenen når man går på jobb.
>Blir kanskje nødt til å investere i en katteluke ja..

Mest sannsynlig vil skjærene også bruke katteluka :-( Og ikke tro at
katter tør drepe skjærer mer enn en gang. Skjærene er virkelig infame
hvis en av dem blir drept. Hevngjerrighet er et mildt ord.

En av våre katter angret for livet. Selv parring fikk den glede av. Da
kom skjærene og røsket hannkatten i halen (ble dog observert kun en
gang, men vil tippe på at slike coitus interruptus skjedde flere
ganger.
Litt av et syn for øvrig :-)

For øvrig, kutt ut tørrfor. Det er kun dyr skjæremat har jeg funnet
ut. Kjøper et merke våtfor som kattene spiser umiddelbart og intet
overlates til noen som helst skjærer. Mens derimot tørrforet spiser de
mindre av ad gangen og dermed spiser skjærene resten. det blir heller
dyrt i lengden.
Glory koster ca. 9 kr boksen, mens tørrforet jo nå koster over 30 (vel
og merke Lurifaks koster vel mindre, men er nesten ikke å oppdrive
lenger :-( Det er det eneste tørrforet jeg har sett at kattene har
spist umiddelbart, mens Friskis og de andre mer vanlige vil kattene
nesten ikke spise :-( ) Å gi dem bare brød er ikke lurt i lengden.

PS. Sørg for å sjekke at det er deklarert taurin på tørrforet. Tørrfor
lages ikke av kjøtt eller fisk, men av korn og det inneholder intet
taurin som er viktig for hjertefunksjonen og hos katter som skal føde
kattunger vil fosteret bli misdannet eller evt. bli resorbert helt
hvis mora har taurinmangel. Det finnes mange artikler på PubMed om
emnet og med til dels meget dystre bilder av katter, kattehjerter og
fostre som har vært utsatt for taurinmangel :-( (Taurinmangel var en
tid et alvorlig problem i USA hvis katteeiere var fanatiske
vegetarianere og nektet katten animalsk føde. De kattene ble vanligvis
ikke særlig gamle :-(
Det nye er at hunder som ikke får nok protein i seg også får
taurinmangelsyndromer.

Alf Christophersen

On Fri, 02 Aug 2002 23:16:47 GMT, alf.chris...@basalmed.uio.no
(Alf Christophersen) wrote:
> [...]
>kom skjærene og røsket hannkatten i halen (ble dog observert kun en
>gang, men vil tippe på at slike coitus interruptus skjedde flere

Hadde det vært så vel :-) Det falt ut en 'ikke' der. Og det minnes meg
at det var vel helst hankatten som skjærene mest var ute etter da den
ene en dag kløp hankatten i halen så den spratt himmelhøyt og glemte
helt stundens alvor for godt den dagen :-)

Marie Myklebust

"Alf Christophersen" <alf.chris...@basalmed.uio.no> skrev i melding

> [...]
> overlates til noen som helst skjærer. Mens derimot tørrforet spiser de
> mindre av ad gangen og dermed spiser skjærene resten. det blir heller

du bør ikke ta katten "av" tørrfor. Med bare våtfor kan gi katten utrivelig
løs mage! dessuten er tørrfor viktig for å holde tannstein borte. Et godt
tørrfor er viktig for katten.

> [...]
> spist umiddelbart, mens Friskis og de andre mer vanlige vil kattene
> nesten ikke spise :-( ) Å gi dem bare brød er ikke lurt i lengden.

min oppfordring er å gi katten et tørrfor som katten nytter bedre enn
friskies. et annerkjent tørrfor merke vil inneholde det katten trenger for å
leve et godt og langt liv. vil ikke reklamere for noe spesielt, nevner:
royal canin, specific, hills, m.fl. selv om disse merkene er dyrere i
innkjøp enn friskies så varer de lengre fordi katten nyttegjør seg foret
bedre enn med friskies (mye avføring av dette)

> [...]
> ikke særlig gamle :-(
> Det nye er at hunder som ikke får nok protein i seg også får

x-postet til no.alt.katter

mvh
marie

Keera Ann Fox

> [...]

> løs mage! dessuten er tørrfor viktig for å holde tannstein borte. Et godt

Enig. Men problemet er å holde fuglene vekke.

Og er akkurat så billig som den virker. Jeg prøvde en sånn og det virket
som mye fett i den. Katten nektet å spise det. Jeg skrapte ut resten i
do og oppdaget da en svær klump fett i bunnen av boksen. Ikke rart
katten nektet å spise det fôret!

Bifalles.

--
***** Keera in Norway *****
* Think big. Shrink to fit. *

Alf Christophersen

On Sat, 03 Aug 2002 16:58:04 GMT, "Marie Myklebust" <pu...@frisurf.no>
wrote:

> [...]

>innkjøp enn friskies så varer de lengre fordi katten nyttegjør seg foret
>bedre enn med friskies (mye avføring av dette)

Primærnæringne for mine katter er nok mus og av og til en fugl eller
to (det er i bøttevis og spann av dem rundt husene, spesielt trost og
stær som konkurrerer alvorlig i matfatet mitt (rips, moreller ikke
minst etc. etc.)

Alf Christophersen

On Sat, 03 Aug 2002 17:29:03 GMT, thinkbigs...@yahoo.com (Keera
Ann Fox) wrote:

> [...]
>som mye fett i den. Katten nektet å spise det. Jeg skrapte ut resten i
>do og oppdaget da en svær klump fett i bunnen av boksen. Ikke rart

Hva slags rasekatt er det du har?? Mine katter klorer meg nesten opp i
iver etter å få tak i innholdet. Spesielt nettopp kraften og fettet er
de ville etter (men det er altså snakk om to langhårete europeere som
ferdes til daglig rundt på eiendommen og fanger mus etc. (Årsaken til
at jeg har dem). Når jeg ikke er hjemme bruker naboene dem til å bli
kvitt spiselig husholdningsavfall som f.eks. fiskerester etc. så de
blir feitere og feitere for hver gang jeg er hjemme har jeg inntrykk
av.) (Fordelen ved å bo på landet, langt fra by)

Erik Prestmo

> [...]
> regler mot det. Hvis vi skulle være så uheldige og bomme og treffe
> mennesker/gjenstander, hva skal man da si? "Alle andre gjør det jo, så

Well men det du ikke har fått med deg er at det er *kattene* som er årsaken
til at skjærene bråker!

Skjære er en *naturlig forekommende dyreart* her i landet, og som sådan
krever den respekt og beskyttelse mot rabiate katteeiere som er ute etter å
skyve fra seg ansvar og skyld for ubehag skapt av en kunstig avlet og
utplassert dyrestamme.

Skjærene er tilpasset klima og overlever her oppe under isen på egen hånd,
kattene har ikke snøballs sjanse....

Det er for mange katter, gjør noe med det!

Når det gjelder skyting med luftgevær i hagen har du like lite peiling på
det og.

Skyting er noe man må lære seg, før man kan gi seg til å "skolere" andre.

ErikP

Ståle Sæthern

Jeg har lagt merke til dette i andre fora også: når katter kommer inn i
diskusjonen, så stiger temperaturen veldig..... (men normal høflighet kan
vel fortsatt være greit?).

-Det er ikke tillatt å jakte skjærer med luftgevær. Men hagle er OK, Kommer
litt an på naboene. :-)

Hvis skjærene skal begrenses, så fungerer en rottefelle bra. Må monteres
slik at ikke andre dyr kan komme i den. På en stolpe, eller en veranda?
(Dette er sikkert heller ikke tillatt, men det virker)

"Erik Prestmo" <hfan...@online.no> skrev i melding

Alf Christophersen

On 6 Aug 2002 19:20:05 -0700, An...@ttv.no (Anja) wrote:

>Selvfølgelig skyter man jo på blink. Men det er VELDIG ulovlig å skyte
>slik at man treffer noe annet enn blinken, og skyter du noe levende
>med luftegevær så risikerer du både bot og straff (fengsel,
>inndragelse av våpen, miste retten til å jakte/inneha våpen for en
>viss tid (vanligvis mellom 2-5 år)er bare noe av det du risikerer),

Hm. Så luftgeværskyttere som skyter på duer i Oslo kan man trygt
anmelde for dyreplageri ?? :-)

Det er forskjell faktisk også på luftgevær :-) Noen er kraftige nok
til å drepe fugler og blir brukt til det, så vidt jeg vet til og med i
Oslo om natta i perioder.
(Leste en artikkel om dette i avisen for noen år siden, et intervju
med en nattlig, lydløs duemorder som pga. faren for andre konsekvenser
hvis man bommet med et rifleskudd brukte et kraftig luftgevær. Som
liten skjøt jeg selv trost med et kraftig luftgevær og det var ingen
forskjell i overlevelsestid mellom det og rifle som jeg av og til fikk
låne. Fuglen var stein død med hodet gjennomhullet også med
luftgeværkula (dog ikke tvers gjennom, men hjernen knust), men det var
jo vanskeligere å finne blykula etterpå.

Alf Christophersen

On Wed, 07 Aug 2002 22:15:31 GMT, "Erik Prestmo" <hfan...@online.no>
wrote:

>EGENTLIG er det ikke noe galt med kattene, det er EIERNE som er problemet.

Innendørskatter burde det være totalforbud mot pga. dyreplageri !!

Erik Prestmo

Alf Christophersen <alf.chris...@basalmed.uio.no> skrev i

Eierne Alf, eierne, dyreplagere hele gjengen....... Kastrasjon for å fjerne
genematerialet??

Erik Prestmo

Alf Christophersen <alf.chris...@basalmed.uio.no> skrev i

Som regel har ikke de som er veldig opptatt av "dyrenes rettigheter" så
veldig god greie på noen form for våpen.

I yngre dager skjøt jeg mye fugl med luftgevær (heldigvis er det noe som
heter foreldelsesfrist!!).

Jeg hadde en Diana 16, omtrent det svakeste luftgevær som noensinne er
laget, med glatt løp uten rifling. Skjøt en gang en svartbak, en diger måke,
på ca 25 meters hold (OK det var et heldig treff....).

Dyret falt rett sammen, uten så mye som å flakse med ei fjær.

I dag ville jeg selvsagt ha brukt et skikkelig jaktvåpen! Om jeg dreiv noen
form for jakt da.....

Geir Harris Hedemark

"Erik Prestmo" <hfan...@online.no> writes:
> [...]

> laget, med glatt løp uten rifling. Skjøt en gang en svartbak, en diger måke,
> på ca 25 meters hold (OK det var et heldig treff....).

Dersom du ikke hadde vært så forbannet opptatt av din egen navle hadde
du skjønt at grunnen til at vi har regler for hvilke kaliber som kan
brukes på hvilket vilt ikke de heldige treffene, men de treffene som
er dårlige. Selv de skal avlive viltet så fort som mulig.

Geir

Geir Harris Hedemark

> [...]

Dersom du ikke hadde vært så forbannet opptatt av din egen navle hadde

du skjønt at grunnen til at vi har regler for hvilke kaliber som kan

brukes på hvilket vilt ikke er de heldige treffene, men de treffene

Erik Prestmo

Du må lære deg å LESE Geir!

Det blir vanskelig å forklare slikt til en 12 åring - for 42 år siden!

Umulig å gjøre gjort ugjort også!

Men dødere enn død blir de jo ikke, og raskere død enn DEN svartbaken, er
det IKKE mulig å bli!

Men så er jeg (snarere VAR) vel en djevelsk god skytter kanskje, hvem vet?

Også skal du ikke se bort fra at den småborgerlige, snusfornuftige
skråsikkerheten som ser ut til å herske i slike spørsmål, bygger på noe HELT
annet enn det du forespeiler...

Luftgevær er faktisk mye brukt til kontroll av skadedyr det. Sjekk litt
etter selv.

ep

Geir Harris Hedemark <ge...@dod.no> skrev i

Geir Harris Hedemark

> [...]
> Også skal du ikke se bort fra at den småborgerlige, snusfornuftige
> skråsikkerheten som ser ut til å herske i slike spørsmål, bygger på noe HELT

Hva da?

Geir

ritaisa...@gmail.com

Heia.
Har bod i et koselig hus i to år nå, i et litt eldre bygge felt.
La fort merke til at det er et aktivt fugle liv rundt oss her.
I gaten bak oss er et lite små bruk med hest, sau, lama pluss høns og hund.

Men gården ligger ca. 3-400 meter fra oss.

Vårt STORE problem er skjærene.
De er mange og har party fra tidlig om morgenen her.

Jeg hadde fine hvite rotting hage møbler på terrassen.
Dessverre veldig dyre:(

De er hakket sønder og sammen, hver natt henter de seg mange nye hvite deler av møblene.
Fordi om jeg legger mange pledd over de om natten.

Jeg er glad i å pynte ute, så har lys blomster skjell pluss div på terrassen.
Ikke en ting for stå i fred.
Om morgen er te lysa vekk blomster hakket i stykker.
Te lys holdere knust, siden de prøver å fly vekk med de.
Men mister de ned i hagen, pga vekten.

Men aller verst er møblene mine
(Lenge til jeg for kjøpt meg slike igjen)

Hva kan man Gjøre, finnes det gift til skjærer en kan legge ut litt i høyden i fine glass skåler som de tydeligvis elsker.
Å skyte de kan jeg ikke, siden jeg er en dame alene.

Men dette problemet er blitt et mareritt.
Mvh Rita.

nes...@gmail.com

Ja om noen har noe tips om hva vi kan gjøre ,vi har en carport for 6 biler ,der har skjærene begynt å oppholde seg oppe i taket å der sitter de om natta å driter på bilene våre ,nå har vi hengt opp sølfolie og noen har hengt opp cd-plater ,har noen andre ideer tar vi mot med takk