Støpe belegningsstein selv?

Erlend Moen

Jeg har lekt med tanken om å støpe belegningsstein selv. Enten i form av
heller eller "brostein". Å kjøpe slike er temmelig kostbart, men kan en
støpe det selv, blir det jo betraktelig billigere. Har noen her gjort noe
lignende?

<-emo->

Jon Braathen

Erlend Moen <erl...@disys.no> wrote in message

Naboen til foreldrene mine har støpt hellene selv,
han har laget tre forskjellige farger og lagt det i mønster.

Han holdt på i hele vinter med å støpe i garasjen....
min mening er at det ikke er lønnsomt.

- jb

Erlend Moen

Jon Braathen <jo...@online.no> wrote in message

> Han holdt på i hele vinter med å støpe i garasjen....
> min mening er at det ikke er lønnsomt.

Lønnsomt sett i forhold til tidsforbruket er det kanskje ikke, men
materialforbruket vil jo være en god del billigere. Hvis en f.eks. blander i
forholdet 1:3 får en av en sekk ca. 120 liter betong til en kostpris på
under hundrelappen.

En vanlig hagehelle måler 40 x 40 x 5 cm. Det betyr at 120l betong gir 15
heller (2,4 m2 / 6,70 pr. helle eller 42 kr./m2). Det rimeligste jeg har
sett slike heller til har vært 23 kroner (tilbud på Obs!). Vanlig pris er
rundt 30. Ta utgangspunkt i snittet på 26,50. 15 heller koster en da 397
kroner (165 kr/m2). Du sparer altså 123 kroner kvadraten.

Har en f.eks. 25 m2 som skal belegges, sparer en rundt 3075 kroner. Å lage
formen er ikke store jobben, dessuten kan en jo lage "dyrere" varianter ved
å tilsette fargestoffer, tilsette singel, lage egne mønster osv.

Det som imidlertid er viktig ble jeg fortalt av en på Norcem er å vibrere
massen skikkelig for å få den så fast som mulig. Dessuten bruke lite vann.

<-emo->

Whiskey

Jeg var inne på tanken selv, men fant ut at jeg ville jobbe ille mye gratis
:-( Det endte med at jeg la "mønsterbetong". Dette fungerer slik at man
legger opp en ca 10 cm forskaling, fyller i betong som det da trykkes
mønster og farge i. Jeg valgte litt blåaktig bruddskiferlignende mønster.
Det ble skikkelig stilig. Kan anbefales. Firmaet jeg brukte var Betongdesign
på Trondheimsveien i Oslo. Alt var gjor i lpet av et par dager. Ble også
lovt at dette er frostsikker, noe som kan stemme siden det ikke har sprekt
ennå ;-))

MVH
TEV

Hanne N

Erlend Moen skrev i meldingen <7h8dt7$74m$1...@troll.powertech.no>...

> [...]
>heller eller "brostein". Å kjøpe slike er temmelig kostbart, men kan en
>støpe det selv, blir det jo betraktelig billigere. Har noen her gjort noe

Det har vi, eller kallen da rettere sagt!
Han snekret former og støpte både kantstener og heller.
I hellene brukte han armering.
De ble kjempefine og er fortsatt like fine etter mange år.
Det er litt arbeid med det, men en sparer seg endel penger !
Er du interessert i flere detaljer, så mail!

Hanne

po...@pcs247.no

Hei hvor mye å spare er det på å gjøre det selv og får du like bra resultat som f.eks belegningssteinen til http://miljostein-norge.no ? Mye jobb men klarer du å få samme kvaliteten som ferdig produsert stein?