Partner 351 motorsag

Arne Midtbø

Det kommer ikke kjedeolje fram til sverdet på motorsaga mi - Partner 351.
Det står i brukerveiledningen at den har et automatisk smøresystem. Hva
innebærer det? Er det slik at det er en kanal fra oljetanken og fram til
kjeden med en oljepumpe i mellom? Eller skal det renne av seg selv?

I dag skiftet jeg kjede og lette etter om det var noe hull noe sted som
kanskje var tettet av spon eller noe sånt, men jeg fant ikke noe. Hvordan
virker egentlig kjedesmøringen?
Jeg skulle så gjerne beskjært noen morelle-, plommer- og epletrær som
har stått for mange år, før de nå skal taes hånd om.

--
Arne Midtbø
http://www.midtboe.net Blogg: http://www.arnemidtbo.blogs.no

No animals were harmed in the writing and/or production of this document.
-Except those which were eaten.

Erlend Moen

"Arne Midtbø" <arnem...@hotmail.com> skrev i melding

> I dag skiftet jeg kjede og lette etter om det var noe hull noe sted som
> kanskje var tettet av spon eller noe sånt, men jeg fant ikke noe. Hvordan
> virker egentlig kjedesmøringen?

Sjekk sverdet også. Det er et par hull som skal føre oljen inn i
kjedesporet. Dette kan tettes til av støv og skitt. Ta også ei treflis og
rens hele sporet i sverdet - det fylles med dritt og lort her også. Jeg
opplevde det samme på min gamle Partner-sag, og løsningen var å rense
sverdet.

--
<-emo->

Arne Midtbø

Sporet i sverdet ser bra ut. Hullene i sverdet er åpne.

Erlend Moen

"Arne Midtbø" <arnem...@hotmail.com> skrev i melding

> Sporet i sverdet ser bra ut. Hullene i sverdet er åpne.

Da _tipper_ jeg at det er skitt i røret eller hullet der olja skal ut.
Det er ikke noen oljepumpe så vidt jeg husker, tror det er sentrifugalkrafta
når kjedet går rundt som skal suge ut olje.

--
<-emo->

Arne Midtbø

OK, da kan det være at alt er i orden nå for jeg har reingjort
skikkelig. Det er greit å vite hvordan systemet fungerer. jeg ante ikke
at det var sentrifugalkrafta som skaper sug.
Takk for opplysningen, greit å vite.

Helge Selstř

Arne Midtbø <arnem...@hotmail.com> skrev Fri, 20 Jan 2006 21:49:00
+0100:

>OK, da kan det være at alt er i orden nå for jeg har reingjort
>skikkelig. Det er greit å vite hvordan systemet fungerer. jeg ante ikke
>at det var sentrifugalkrafta som skaper sug.
>Takk for opplysningen, greit å vite.

Du har husket å fylle kjedeolje på tanken?
Det går med omtrent en fylling på ett tre, hvis du regner med kapping
av grener og kapping av stokker til passende lengder.
--
Helge Selstø

Arne Midtbø

On Fri, 20 Jan 2006 23:49:40 +0100, Helge Selstø
<helges.ne...@chello.no> wrote:

>Arne Midtbø <arnem...@hotmail.com> skrev Fri, 20 Jan 2006 21:49:00
>+0100:

>Du har husket å fylle kjedeolje på tanken?

Jajaja. Hos meg har det stort sett gått temmelig nøyaktig én tank olje
på én tank bensin.

Helge Selstř

Arne Midtbø <arnem...@hotmail.com> skrev Sat, 21 Jan 2006 00:16:49
+0100:

>Jajaja. Hos meg har det stort sett gått temmelig nøyaktig én tank olje
>på én tank bensin.

Det stemmer med Huskvernaen også ja. Da er nok rusket Erlend nevnte
mest sannsynlig. Det går an å forsøke å kjøre den litt med turtall
uten å sage for å se om det hjelper også. Husk også at hvis det er for
kaldt, så blir oljen treg.
--
Helge Selstø

Alf Christophersen

On Fri, 20 Jan 2006 17:54:05 +0100, Arne Midtbø
<arnem...@hotmail.com> wrote:

>Jeg skulle så gjerne beskjært noen morelle-, plommer- og epletrær som
>har stått for mange år, før de nå skal taes hånd om.

Dette bør du ikke bruke motorsag til. Annet enn ved rotbeskjæring.

Skal trærne tas vare på, men grener fjernes må du bruke langt mer
skånsom grensag og saks/grensaks. Motorsaga fliser opp endeveden og
det går sopp og bakterier i såret og etter få år har du oppnådd det
samme som om du med en gang hadde foretatt en rotbeskjæring med saga.

stes...@gmail.com

Fant du ut hva som var problemet med at sagkjedeoljen ikke kom frem til sagkjede?