japansk viftelønn/blodlønn??

Marie Myklebust

Hei

Ja nå har jeg tatt sjansen og gått til innkjøp av en japansk viftelønn. Er
litt i villrede fordi i utgangspunktet står den listet i farvekatalogen til
Dragland som en H5-6 plante. Det står videre at den kan bli 1-1,5 meter høy.
I går tusket jeg til meg den siste de hadde hos et gartneri i Bodø. Der var
den listet som H3 og høyde 2-3 meter...!?! Den hadde også navnet japansk
blodlønn......Det er definitivt samme plante fordi den har samme latinske
navn.
Han selgeren sa at jeg måtte flytte den inn om vinteren. Men om den er H5-6
så skal jeg vel ikke trenge det. Vil gjerne plante den i "bakken", ikke i en
tuslete potte....

Er det noen andre her som har erfaring med denne prydbusken??

mvh
Marie

Per Olav

["Marie Myklebust" <rad...@sensewave.com> ]

|Er det noen andre her som har erfaring med denne prydbusken??

Vi bor på Romerike i det sentrale Østlandsområdet. (H6-7.)
For noen år tilbake kjøpte vi to. De vokste relativt sakte og stoppet til slutt
å vokse før de hadde nådd standard høyde. Til slutt skrantet de og døde. Vi
gjorde alle de "riktige" tingene for at de skulle overleve, men uten resultat.

På den andre siden står den noen flotte eksemplarer i en hage i sentrum av
kommunen vår. De er plantet slik at de står i le og får betydelig tilskuddsvarme
fra en levegg av stein. Det er mulig at det er dette som gir dem den flotte
veksten.
--
Per Olav
http://www.norwolf.no

Marie Myklebust

"Per Olav" <per...@online.no> wrote in message

Så flott at du svarte:) begynte å bli riktig bekymra her....

jeg har plantet min i et hjørne mot sør. den har fått levegg mot nord og
vest. mot øst står huset vårt, slik at det gir delvis ly. begge leveggene er
av stein. den ser ut til å trives foreløpig. med 2 lange grener når den kom
i hus, har den nå satt flere små sideskudd etter planting i forrige uke.
vet du hva standard høyde er? eller for å spørre på en annen måte - hvor høy
ble deres lønn? dekket dere den til på vinteren?

vel, uansett utfall må vel dette ansees som en prøve. lønna har fått den
absolutt beste plassen i hele hagen min, og om den ikke overlever så har jeg
ihvertfall prøvd:) har forresten en alpegullregn som jeg i min uforstand
plantet mot øst og der har den stått og surmult i to år. nå er den flyttet
på sørsia og vokser som bare juling (i den forstand et tre kan vokse slik:)

er ikke sommeren herlig? for første gang på flere år har vi fått andre
vindretninger enn nordøst i Lofoten. at bjørka blomstret før månedsskiftet
er jo helt utrolig. håper dette varer leeenge

:)marie

Per Olav

["Marie Myklebust" <rad...@sensewave.com> ]

|"Per Olav" <per...@online.no>

Hei Marie. Sender deg en mail. Er mailadressen din riktig?

ida.ka...@gmail.com

Hei Marie!

Hvordan gikk egentlig prosjekt viftelønn/blodlønn ute i Lofoten? Jeg ønsker meg ei sånn i hagen i Bodø, men lurer fælt på om det er penger ut vinduet.. Kan fu hjelpe meg??

ida.ka...@gmail.com

Kan DU hjelpe meg, skulle det selvsagt stå 😉