Lengde på carving ski

rune

Jeg står og skal kjøpe meg mine første carving ski.
Har kjørt en del slalom , men altså aldri carving. Har utsett meg en
rossignol ski (cut 10.5) som har fått meget gode anbefalinger.

Mitt spørsmål går på lengden: Skal jeg velge 1.77 eller 1.84 lange ski
(eller kortere ?) ?

Er det viktig med nye bindinger , eller kan mine gode (6-7 år) gamle
bindinger brukes?

Jeg er 1.80 og veier 75 kg. Jeg kjører oftest stille og fredelig med ikke
alt for krappe svinger, men innimelom skal det selvfølgelig trøkkes til.
Alene eller med likesinnede kjører jeg mest i røde/svarte løyper, men kjører
også med kjerring og unger i grønne og blå løyper.

Venlig Hilsen Rune Årseth

rune(krøllalfa)aarseth.dk

PS : Jeg stiller spørsmålet her fordi min lokale forhandler ikke har
specielt greie på tingene ( jeg bor i danmark).

Knut Kleiven

On Fri, 29 Dec 2000 11:34:35 +0100, "rune" <rune@_REMOVE_.city.dk>
wrote:

> [...]
>Alene eller med likesinnede kjører jeg mest i røde/svarte løyper, men kjører
>også med kjerring og unger i grønne og blå løyper.

Eg har Rossingnol ToonCarve 10.4 som vel nesten er same skia. Eg er
189 og har 184 ski. Men eg nyttar den mykje i puddersnø og knappe
svingar, så kanskje det er noko kort til ditt bruk.

Dessutan nyttar eg skina som telemarksi, så då gjeld vel litt andre
"reglar" ?!

Kkl

--
Knut Kleiven
knut.kleiven@<remove>ulsteinverft.com

Mathias Johansen

rune <rune@_REMOVE_.city.dk> wrote in message

> [...]
kjører
> også med kjerring og unger i grønne og blå løyper.

Jeg har meget gode erfaringer med korte ski, har aldri prøvd akkurat de
skia, men ville gått for 177cm (Er samme størelse selv) Synes jeg får mye
mer kontroll over litt kortere carvingski. Bindingene ville jeg byttet ut
hvis jeg hadde syntes at det hadde vært vært det.

Mathias

Simon Foldager

Du bør overveje at købe en ski på ca. 165-175 cm. for at få det maksimale ud
af dem. Desuden bør du købe et par nye bindinger, hvis økonomien er til det,
da skruerne ikke skal sidde det samme sted hvis du køber nye bindinger om et
par år vil det svække skien.

God fornøjelse med dine nye ski

Simon Foldager

Mathias Johansen <johanse...@hotmail.com> skrev i en