Hvilket stormkjøkken?

John Hilt

Jeg vurderer å kjøpe et nytt kokeapparat for turbruk. Valget står mellom
Primus Omnifuel (billig, "flimsy") og MSR Whisperlite (dyrt, solid).
Noen erfaringer? Jeg satser på rødsprit til forvarming og lampeolje til
selve fyringen, og vil helst unngå gass.

Fra før har jeg en gammeldags Primus No 210 som er produsert av
Høvik Verk. Grei nok, men den bruker lang tid på å koke opp en liter
vann. Dessuten har dysen på brenneren lett for å sote til og bli tett.

Martin Thornquist

> [...]

> Noen erfaringer? Jeg satser på rødsprit til forvarming og lampeolje til
> selve fyringen, og vil helst unngå gass.

Nå er jeg ikke helt orientert i primusmarkedet for øyeblikket, men har
du vurdert Optimus Nova og MSR Dragonfly? Jeg har sistnevnte, og er godt
fornøyd med den. Visstnok lettere å justere effekt enn Whisperlite. Med
moderne primuser trenger man ikke rødsprit til forvarming, de har veke
slik at man kan forvarme med parafinen man fyrer med. Dette fungerer
fint med min Dragonfly.

Ellers har jeg fått meg en liten gassbrenner (Optimus Crux), og kommer
nok heretter til å bruke den til lettere oppgaver om sommeren, ettersom
den er liten og lett og ikke trenger forvarming. Dragonflyen får de
tyngre oppdragene og vinterbruken.

Martin
--
"An ideal world is left as an exercise to the reader."
-Paul Graham, On Lisp

John Hilt

On Tue, 05 Apr 2011 08:02:09 +0200 Martin Thornquist
wrote in news:no.fritid.friluftsliv

> [...]

>nok heretter til å bruke den til lettere oppgaver om sommeren, ettersom
>den er liten og lett og ikke trenger forvarming. Dragonflyen får de

Jeg endte opp med MSR Whisperlite og MSR ocket Rocket gassbrenner, med
en Primus Micron gasslampe i tillegg. Forhandleren ga meg et tilbud som
jeg ikke kunne si nei til. :-)