dypt spørsmål

Robert Nyberg

Hvorfor kan ikke torsken leve i ferskvann?

RN

Johan Poppe

Robert Nyberg skrev:

>Hvorfor kan ikke torsken leve i ferskvann?

Rett og slett fordi den får for lite salt der. Saltvannsfisk er
tilpasset et miljø der problemet er å _kvitte_ seg med salt. De
drikker lite, og skiller ut urin med høyt saltinnhold. Ferskvannsfisk
drikker mye, og tar opp salt gjennom gjellene, for å skaffe seg
næringsstoffer de tross alt trenger.

Ferskvannsfisk i saltvann får et motsatt problem: De mister vann til
omgivelsen gjennom osmose, og "tørster" i hjel.

Laks og andre fisker som kan gå fra ferskvann til saltvann klarer å
omstille nyrefunksjonen. Men "rene" ferskvanns- og saltvannsfisker
klarer ikke det.

Broderen fikk forresten torsk i ferskvann en gang. Vannet han fisket i
lå lavt, og fisken hadde antagelig forvillet seg inn der på springflo.
Den var nokså tynn og slunken.

--
Riktig sitering gjør meldingene dine lettere å lese:
< url: http://home.online.no/~vidaandr/news/OBSquoting.html >

Thor Phersen

Litt som hammerhai og hvithai. En hammerhai kan overleve i ferskvann, men en
hvithai vil dø etter får timer..

Og laks og ørret kan jo leve i både ferskvann og saltvann.

"Johan Poppe" <jup...@online.no> wrote in message

Frode Tangen

Så en gang en reportasje på TV om et vann i nordnorge hvor man kunne fange
både ferskvanns og saltvannsfisk. Viste seg at det var forskjellige skift
med forskjellig saltinnhold!
"Robert Nyberg" <nyb...@forumanier.zzn.com> skrev i melding

Lars-Erik Østerud

Frode Tangen skrev:

> Så en gang en reportasje på TV om et vann i nordnorge hvor man kunne fange
> både ferskvanns og saltvannsfisk. Viste seg at det var forskjellige skift
> med forskjellig saltinnhold!

Flere sånne. Mjøsa er vel en, Eikern en annen, vet ikke med
Tyrifjorden, antar kanskje at Hornidalsvannet er med også.
--
Lars-Erik - http://www.osterud.name - ICQ 7297605

Helge Moiseth

On Thu, 10 Apr 2008 22:52:40 +0200, Lars-Erik Østerud <.@.> wrote:

>Flere sånne. Mjøsa er vel en, Eikern en annen, vet ikke med
>Tyrifjorden, antar kanskje at Hornidalsvannet er med også.

Du finner neppe saltvannsfisk som torsk, hyse og lange i Mjøsa!
--
Helge Moiseth

Lars-Erik Østerud

Helge Moiseth skrev:

> Du finner neppe saltvannsfisk som torsk, hyse og lange i Mjøsa!

Men du finner saltvann :-)

Innsjøer som ligge med bunnen under havnivå
har av og til saltvann i lavere skikt.

Ikke vet jeg helt hvorfor, men jeg antar det
enten er "gammelt vann" eller at det siger inn
gjennom grunnen eller noe...

Sikkert noen som kan dette mye bedre :-)

Kjell T Svindland

Lars-Erik Østerud <.@.> wrote:

> [...]
> enten er "gammelt vann" eller at det siger inn
> gjennom grunnen eller noe...
>
> Sikkert noen som kan dette mye bedre :-)

Landet var presset med av isen under siste istid, og marin grense
(høyeste havnivå) ved Mjøsa tilsvarer Hauersetertrinnet, den sletta som
Gardermoen ligger på. Denne grusavsetningen er et delta som lå i
havflata den gang det ble avsatt, og før dette blokkerte åpningen mellom
Mjøsa og havet, var Mjøsa en del av havet. Mener jeg å huske fra mine
geologistudier.

Så ja, det er gammelt havvann som gjør bunnvannet salt. Teoretisk bør
kanskje saltvann kunne trenge inn gjennom grunnen i innsjøer svært nær
kysten i svært tørre områder, men vanligvis er det omvendt: Ferskt
grunnvann fortsetter gjerne litt utover utenforkysten. Regnvann,
smeltevann og annet ferskvann på land over havnivå har høyere potensiell
energi enn havvannet i og under havnivå, dermed trenger ferskt vann ned
og utover, elns.

--
Kjell T Svindland
69°41'N, 18°45'E