Re: Valg av nytt 3 sesong 2-mannstelt

Einar Ryeng

Hei.

andreas...@gmail.com writes:
> Teltet bør være lett (2,5-3 kg), rimelig (maks kr 2500,-) og
> plassbesparende. Teltet skal brukes vår, sommer og høst i den norske
> fjellheimen.
>
> Jeg har sett på følgende telt:
>
> 1. Vango Tempest 200 (Utenlandsk nettbutikk)
> 2. Eureka Autumn Wind 2D (Utenlansk nettbutikk/Sportsnett.no)
> 3. Helsport Nordmarka (XXL.no)
> 4. Helsport Skjervøy 2+ (XXL.no)
>
> Noen som eventuelt har erfaringer med noen av disse teltene?

Jeg har et Helsport Nordmarka 3 (ikke "camp", som er Helsportsk for
"med fortelt"). Jeg betalte 1300,- for det på XXL for tre år siden og
jeg gjetter at det er av de beste billigteltene du får tak i i Norge
ihvertfall. Nordmarka er forøvrig et navn XXL har fått sydd på dette
teltet. Obs selger (solgte) også dette teltet under et annet navn, og
til en lavere pris enn XXL, men det visste jeg ikke før lenge etter at
jeg hadde kjøpt det.

Løsningene er ca det samme som i andre helsport-telt, og forskjellen
er stort sett stoffet som er brukt i duken. Duken er ikke rip-stop,
så det er nok lurt å ha med lappesett for å få fikset eventuelle
rifter med en gang. Bortsett fra det er den grei nok, gulvet blir
fuktig om man slår det opp i myra, men det gjelder de aller fleste
telt. Det er ganske lavt under taket, men det gjør vel også teltet
mer vindstabilt, og det blir mindre stoff og dermed lavere vekt.

Alt i alt har jeg ingen problemer med å anbefale teltet, men nå har
jeg ennå ikke laget hull i det, så jeg vet ikke hvor mye duken tåler
dersom den begynner å rives opp.

--
Einar Ryeng

Message has been deleted

Einar Ryeng

Andreas <andreas...@gmail.com> writes:

> Takk for tilbakemelding! Ikke mange som bruker denne gruppen!

Bruker og bruker, det er nok en del som leser den, men som ikke følte
at de hadde noe nyttig å komme med. Ellers er dessverre den
ikke-tekniske biten av norsk usenet ganske død for tiden.

Ble det forresten telt på deg?

--
Einar Ryeng

Andreas

On 3 Apr, 12:08, Einar Ryeng <ein...@pvv.ntnu.no> wrote:

Blir til at jeg invisterer i et dyrere telt fra Helsport. Tenkte på
det nye Rondane Light teltet til Helsport.

Martin Thornquist

[ Andreas ]

> Blir til at jeg invisterer i et dyrere telt fra Helsport. Tenkte på
> det nye Rondane Light teltet til Helsport.

Godt valg. :-)

For meg er det Helsport og Hilleberg som er aktuelle produsenter. Det
finnes sikkert mange andre bra telt, men jeg liker ikke den
dominerende metoden med å sette opp innerteltet først og så spenne
ytterteltet over.

Martin
--
"An ideal world is left as an exercise to the reader."
-Paul Graham, On Lisp