Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Ørret, en ufisk?

10 views
Skip to first unread message

John Hilt

unread,
Sep 26, 2010, 11:29:36 AM9/26/10
to

For noen dager siden fikk jeg en brunørret på litt over et halvt kilo.
Fin fisk tenkte jeg, og sløyde den. Men fisken var helt hvit i kjøttet,
og smakte slik en råtten myr lukter.

En lokal fisker forklarte meg da at årsaken er et store deler av
elvebunnen er myr der elva er breiest, og ikke steinrøys, som i de smale
partiene.

Men all ørret spiser jo insekter, og det er de som gir rødfargen og
smaken av rødfisk. Orsak, men no skjønar eg ikkje ... %-I

--

Oddvar Demmo

unread,
Feb 24, 2011, 7:38:16 AM2/24/11
to
Den 26.09.10 17.29, skrev John Hilt:

Det er lenge siden dette ble postet men trafikken her er ikke større enn på
Nordpolen :-)

Han mener vel at myrsmaken kommer av at den subber i myra,
på samme måte som at saltvannsfisk som subber nede i leira smaker leire,
f.eks. den ekle hysa.
Mangel på rødfarge, er ikke det mangel på marfloe ?
Oddvar

John Hilt

unread,
Mar 1, 2011, 10:15:06 PM3/1/11
to
On Thu, 24 Feb 2011 13:38:16 +0100 Oddvar Demmo <:_*sdemmo*_:@online.no>
wrote in news:no.alt.mat

>> Men all ørret spiser jo insekter, og det er de som gir rødfargen og
>> smaken av rødfisk. Orsak, men no skjønar eg ikkje ... %-I

>Han mener vel at myrsmaken kommer av at den subber i myra,


>på samme måte som at saltvannsfisk som subber nede i leira smaker leire,
>f.eks. den ekle hysa.

Jeg fisker en del i Figgjoelva, og der har brun-ørreten myrsmak kun i
slutten av laksesesongen. Laksen og sjø-ørreten smaker derimot alltid
meget bra.

--

0 new messages