Kikkert

Johan Floean

Hei, jeg vurderer å kjøpe meg en ny kikkert til reisebruk, ikke for stor
og ikke så liten at det går ut over kvaliteten. Er det noen som har gode
tips/erfaring som kan deles med meg (og andre som leser dette)?
(Er usikker på om dette er riktig gruppe og er derfor krysspostet -
foreslår oppfølging på no.fritid.diverse)

--
Johan

Sverre Stølen

"Johan Floean" <jfl...@c2i.net> wrote in message

Det er helst 8x20 man velger til dette. (Forstørrelse=8, lysåpning
diameter=20 mm.) Det er ikke en nattkikkert, men i dagslys skulle
den være omtrent like god som en tung 8x50 e.l. når en ser bort
fra størrelsen av billedfeltet. Selv bruker jeg en 10x25. Det kreves
litt trening for å utnytte den større forstørrelsen, og f.eks. i en
gyngende båt er den ganske håpløs. En økning i forstørrelse fra
8 til 10 gir en forbausende stor forskjell i opplevd forstørrelse og
følsomhet for bevegelse.

Kjøp et kjent merke. Det er ofte tilbud på slike kikkerter. Det er
liten forskjell mellom dyre og billige kikkerter når det gjelder
oppløsningen i sentrum av feltet. Forskjellene ligger vesentlig i
oppløsning og fokus utenfor sentrum, samt i mekanikken.

--
Sverre
http://home.online.no/~ptrptr/

Knut Sømme

For ikke å snakke om 20x60.. Jeg har en russisk militærkikkert med
denne forstørrelsen & den er imponerende på veldig lange avstander.
Krever godt støtte, men jeg har kontrollen på alle som passerer
utenfor..

knut

Sverre Stølen

"Knut Sømme" <bfso...@online.no> wrote in message

Skulle gjerne hatt en sånn, selger du den? I solskinn er det mye
flimmer over bakken og det begrenser ofte hva en kan se med ti
ganger forstørrelse, så da er ikke en tjue ganger vesentlig bedre
enn en ti ganger. Og det er ikke en nattkikkert. Men ellers, bevares!
--
Sverre

Knut Sømme

Dessverre, ikke til salgs. For tung å drasse rundt men veldig grei til
å 'spionere på turgåere'..

Ta deg en tur til St.Petersburg og gå på et marked du bør kunne finne
en der.

knut

Corax

Har en Nikon 8x20 som jeg kjøpte i '91 mens jeg var i militærtjeneste. Den
er like god idag. Husker ikke modellnavnet, men regner med at den er utgått
uansett. Nærmeste jeg finner hos www.kikkert.no er Nikon 8x21 CF Sprint IV.
Data og utseende er veldigt likt min gamle...

Direkte Link :

http://www.kikkert.no/default.asp?VS=detalj&refs=LISTE&utnr=0&ID=111035&SOKG=&sql=

mvh
Pål Martin

Johan Floean

Hvilket merke er det på denne russiske kikkerten?

og: Er merke er likegyldig, forutsatt at prisen er lik? Og tror dere
at det er det sammnheng mellom pris og kvalitet?

--
Johan

Knut Sømme

Johan Floean wrote:

> [...]
>
> og: Er merke er likegyldig, forutsatt at prisen er lik? Og tror dere
> at det er det sammnheng mellom pris og kvalitet?

Eh.. skal vi se. Der står 'TENTO' på den.

20x60 tilsvarer 62 m/1000 m

Her fant jeg sannelig et bilde også på en polsk side. (#3 ovenfra)
http://eska.canpol.pl/sprzet.htm

knut

John Hilt

On Wed, 10 Nov 2004 10:53:02 +0100 Johan Floean
wrote in news:no.fritid.diverse

>Hei, jeg vurderer å kjøpe meg en ny kikkert til reisebruk, ikke for stor
>og ikke så liten at det går ut over kvaliteten.

Jeg har en Adlerblick 7 x 50 med 7 graders synsvinkel og 123m
synsfelt på 1000m. Er meget godt fornøyd.

Alternativet var en Zeiss 7 x 50, som jeg syntes gjenga farger feil og
var for blå i optikken. Små og billige reisekikkerter på 8 x 21 virker
nærmest ubrukelige til sammenlikning.

--

-= jh =-

kevinga...@gmail.com

Få kreditt på 48 timer
Du nekter å bli mottatt av banken fordi kreditten din ikke oppfyller sine standarder. Drøm om din egen virksomhet, ditt hjem, betal en forklarlig gjeld trenger penger, jeg er her til din disposisjon.
Jeg er en person som tilbyr lån i utlandet. Med en kapital som vil bli brukt til å gi kortsiktige og langsiktige lån på mellom € 10.000 og € 5.000.000 til alle seriøse personer, er renten 3% over tilbakebetalingstiden i henhold til de faktiske behovene. , vennligst ikke nøl med å gi oss det beløpet du trenger og din tilbakebetalingstid.

Kontakt meg på: kevinga...@gmail.com