Nattkikkert

Jan M Wasskog

Hei!
Hvordan fungerer lysforsterkningsbriller og kikkerter?

Sverre Stølen

"Jan M Wasskog" <jan...@yahoo.no> wrote in message

> Hei!
> Hvordan fungerer lysforsterkningsbriller og kikkerter?

Man bruker normalt et billedforsterkerrør. Det er vakuum inne i røret,
og innsiden av frontvinduet er dekket med et belegg som fungerer som
fotokatode. Objektet avbildes på dette vinduet og fotokatoden gir fra
seg elektroner avhengig av lysmengden. Disse elektronene akselereres i
et elektrisk felt (noen hundre volt) til en mikrokanalplate. Den er
full av tynne (~10 µm), gjennomgående kanaler. Over platen ligger
flere tusen volt. Elektronene går inn i disse kanalene. Når et
elektron treffer kanalveggen (med stor hastighet pga.det elektriske
feltet), slår det løs flere elektroner. Disse fortsetter nedover
kanalen og slår løs nye elektroner osv. Når de kommer ut av kanalene
akselerees de i feltet til et fosfor på bakvinduet. (Det er flere
prinsipper ute og går, men jeg tror dette er det vanligste i
kommersielle innretninger.)

I tillegg kommer glassoptikk foran fotokatoden og bak fosforet.
--
Sverre
http://home.online.no/~ptrptr/

John Hilt

On Fri, 12 Nov 2004 12:32:13 +0100 Jan M Wasskog
wrote in news:no.fritid.diverse

>Hvordan fungerer lysforsterkningsbriller og kikkerter?

På to måter:

http://science.howstuffworks.com/nightvision.htm

--

-= jh =-

Sverre Stølen

"John Hilt" <n...@c2i.net> wrote in message

Det er nok mer enn to, det er flere generasjoner av lysforsterkere
for synlig lys til det nære infrøde. Den jeg beskrev, med mikrokanal-
plate, er ikke siste generasjon, hvilken avhenger av klassifiseringen.

Nå tenker du kanskje på (1) forsterking av synlig lys (+ nære ir) og
(2) forsterkere/omvandlere for termisk stråling fra omgivelsene
(følsomme for bølgelengder over 3-4 µm eller rundt 10 µm). Jeg har
problem med å kalle de siste "lysforsterkere", selv om noen dyr,
som klapperslanger og andre crotaler, kan "se" (som noe i retning
bilder) i dette bølgelengdeområdet, dog ikke med øynene. Disse
varmekameraene brukes vesentlig til å oppdage varme ting,
mennesker, dyr og kjøretøy, mest til militære formål, overvåkning
og redningstjeneste. Forøvrig også til inspeksjon av elektriske
anlegg, varme- eller luft-lekasjer i hus og til en viss grad også til
medisinske formål.

Varmekameraene må ikke forveksles med "lys"-forsterkere eller
-omvandlere for det _nære_ infrarøde, brukt spesielt av militære
sammen med infrarøde lyskastere.

--
Sverre

kevinga...@gmail.com

Få kreditt på 48 timer
Du nekter å bli mottatt av banken fordi kreditten din ikke oppfyller sine standarder. Drøm om din egen virksomhet, ditt hjem, betal en forklarlig gjeld trenger penger, jeg er her til din disposisjon.
Jeg er en person som tilbyr lån i utlandet. Med en kapital som vil bli brukt til å gi kortsiktige og langsiktige lån på mellom € 10.000 og € 5.000.000 til alle seriøse personer, er renten 3% over tilbakebetalingstiden i henhold til de faktiske behovene. , vennligst ikke nøl med å gi oss det beløpet du trenger og din tilbakebetalingstid.

Kontakt meg på: kevinga...@gmail.com