Klorin i drikkevann?

Thomas Hansen

Campingsesongen er i full gang for mange. Alger og annet dritt trives
godt i vanntankene i båter/campingvogner/bobiler. Mange vannverk
klorer drikkevannet for å hindre uhumskheter. Kan man helle Klorin i
drikkevannet i tanker, uten at det har uheldige helsemessige
konsekvenser? Og i så fall; hvor mye Klorin kan man tilsette pr. 50
liter vann?
--
Pax Et Bonum
Thomas Hansen

Jon Haugsand

* Thomas Hansen

Det finnes egne rensesystemer for privatbruk. Sjekk www via
søkemotor.

--
Jon Haugsand
Dept. of Informatics, Univ. of Oslo, Norway, mailto:jon...@ifi.uio.no

Message has been deleted

Per W.

"Thomas Hansen" <thomas_beg...@hotmail.com> skrev i melding

Ja, du kan helle det i vannet, men jeg vet ikke hvor mye. Men du får jo også
klor i pulverform som er ment for å rense brønner osv. mulig det ville vært
bedre. Hør med Teknisk Vannservice i Oslo.

/Per W.

Message has been deleted

Per W.

> Dersom det er mulig å bruke vanlig Klorin, er det det jeg foretrekker
> fordi det er så lett å få tak i. Ikke gi meg andre forslag. Spørsmålet
> dreier seg kun om vanlig flytende Klorin på blå plastflaske (Vanlig
> type, ikke med furunål.). Altså Klorin fra Lilleborg og intet annet
> enn Klorin. Se her:
> http://www.lilleborg.no/eway/default.aspx?pid=232&trg=MainPage_6464&MainPage_6464=7479:28605::1:7643:1:::0:0
> Dersom jeg kan bruke Klorin, hvor mye bør/kan jeg da tilsette pr. 50
> liter vann?

Siden du virker lite lysten på å finne beste løsning så synes jeg du bare
skal prøve deg frem. Begynn med 50% og hvis du ikke føler ubehag av dette så
er det sikkert greit. Når det gjelder rensing av brønn så mener jeg det ble
nevnt at en kopp med konsentrert klor som brukes til slikt tilsvarer
vannvittig (tankbil) mye klor på blå flaske, så hvis du ikke vil prøve med
prøve og feile metoden så start med 0,5 DL, lukt så på vannet og sammenlign
lukten med vann fra Oslo. Men du trenger jo ikke bestandig å ha klor, du kan
jo desinfisere med klor en gang i blandt.

/Per W.

Message has been deleted

Jon Tore Lie

> Det var da forbasket hvor vanskelig dette skulle være da! Jeg er IKKE
> intressert i å drive eksperimentering. I så fall hadde jeg ikke brydd
> meg med å spørre her.
>
> Spørsmålene mine er:
>
> 1. Kan jeg tilsette vanlig flytende Klorin i blå plastflasker fra
> Lilleborg i drikkevann?
>
> 2. I så fall ja; hvor mye Klorin i blå plastflaske fra Lilleborg
> kan/bør jeg tilsette pr. 50 liter vann?

> --
> Pax Et Bonum
> Thomas Hansen

Dette var oppe i bladet hytteliv en gang, husker ikke når.
Noen ville kurere brønn- eller hyttesyke som var et fint ord for sprutræv.
Svaret fra Thoresen(?) var at man bruker en dråpe klorin i en bøtte vann,
dersom man er redd for at dyreekskrementer har forurenset brønnen.
Så bruker man en kork i hele brønnen.
Så til 50 liter blir det vel 5 dråper?

Message has been deleted

Tobias Brox

[Thomas Hansen]> Dersom jeg kan bruke Klorin, hvor mye bør/kan jeg da tilsette pr. 50
> liter vann?

Lilleborg har så vidt jeg vet et 800-nummer hvor man kan ringe og
stille slike spørsmål, pleier å stå på alle produktene deres?

Ellers mener jeg det samme som mange andre her; at det nok er tryggere
å vurdere klorprodukter som er spesielt beregnet for drikkevann. Så
vidt jeg vet, er et av kravene til drikkevannsklor at alt fordamper
dersom man koker vannet eller lar det stå og lufte seg over natta; jeg
tror klorin inneholder salter som blir værende igjen i vannet.

Klorin er tross alt ikke det samme som klor, men et vaskemiddel. Når
det er sagt, én dråpe for ti liter vann har antageligvis ikke dødelig
effekt ;-)

Beklager at jeg heller ikke kan gi fullgodt svar på spørsmålene dine.

--
Tobias Brox, 69°42'N, 18°57'E

Tobias Brox

Per W.

"Jon Tore Lie" <jo...@online.no> skrev i melding

Men det er da brønn og ikke ett borehull? På ett borehull kan man ha oppi
maaaaaaaaaaaaange liter med klor og så la vannet renne til klorlukten nesten
er borte.

/Per W.

Per W.

"Tobias Brox" <tob...@stud.cs.uit.no> skrev i melding

> [...]
> dersom man koker vannet eller lar det stå og lufte seg over natta; jeg
> tror klorin inneholder salter som blir værende igjen i vannet.

Det artige er jo at han heller vil stole på råd her enn å ringe til noen som
driver med slikt og kan gi ett fullgodt svar.

/Per W.

Sturle Fladmark

Tobias Brox <tob...@stud.cs.uit.no> wrote:

> [...]
>
> Klorin er tross alt ikke det samme som klor, men et vaskemiddel. Når
> det er sagt, én dråpe for ti liter vann har antageligvis ikke dødelig

Ikke dødelig og ingen annen effekt heller.

Generelt er klor på vei ut av bruk som vannrensemiddel da en rekke
parasitter har blitt helt resistente.

Klorin er uansett beregnet på rengjøring og inneholder vaskeaktive
stoffer (natriummetasilikat) som ikke er beregnet på spising. (Sterkt
basisk - etsende).

Det han burde gjøre er å skaffe Micropur vanndesinfeksjonsmiddel som er
beregnet for å rense drikkevann. Det finnes i forskjellige styrker
- tabletter beregnet 1 tablett - 1 liter vann (100 stk/pakke)
til pulver 1 dosepulver - 100 liter vann (20 stk/pakke)

Kanskje det finnes andre styrker også. Micropur er basert på et
sølvsalt.

Et godt apotek burde ha dette på lager (det var en vits - da jeg jobbet
på apotek hadde vi et utvalg av forskjellige vannrensemidler på lager,
slike apotek har politikerne avskaffet, men de burde kunne ordne det på
bestilling).

--
Sturle Fladmark

Karl Erik Birkeland

Thomas Hansen skrev:

> 1. Kan jeg tilsette vanlig flytende Klorin i blå plastflasker fra
> Lilleborg i drikkevann?

Jeg vil ikke anbefale det. Det desinfiserende virkestoffet i Klorin er
natriumhypokloritt, som brukes i mange vannverk. Problemet er at Klorin
også inneholder andre stoffer. HMS-databladet spesifiserer at produktet
også inneholder natriumhydroksid (lut). Det kan også være flere stoffer
i produktet som ikke nødvendigvis er lure å tilsette til drikkevannet.

> 2. I så fall ja; hvor mye Klorin i blå plastflaske fra Lilleborg

> kan/bør jeg tilsette pr. 50 liter vann?

Dette er vanskelig å svare på. Normalt ønsker man å oppnå minst 0,02
mg/l fritt klor etter 1/2 times kontakttid når klor benyttes til
desinfeksjon. Men flere faktorer spiller inn her:

- Hvor mye organiske stoffer er det i råvannet? Slike stoffer reagerer
med klor og danner klorerings-biprodukter som kan gi dårlig smak på
vannet ("klorsmak"), til dels kan disse være helseskadelige derom
konsentrasjonene er høye nok. Dessuten vil organisk materiale i
råvannet binde opp klor slik at dette ikke er tilgjengelig for å da
desinfiserende effekt.

- Hva er klor-konsentrasjonen i løsningen din? HMS-databladet
spesifiserer at Klorin inneholder 1-5 % natriumhypokloritt. Ved lagring
omdannes dette til andre klorforbindelser med dårligere
desinfeksjonseffekt (husker ikke detaljene i dette i farten).

Folkehelseinstituttet skal forøvrig ha gitt en anbefaling om at brønner
kan desinfiseres ved å tilsette Klorin:

"Brønner hvor man ikke er sikker på vannkvaliteten kan renses med bruk
av vanlig husholdningsklorin.

Slik klorin inneholder ca 40 gram klor per liter, og en forurenset brønn
kan renses ved å tilsette ca en flaske klorin per kubikkmeter vann. For
å forenkle tilblanding kan husholdningsklor først fortynnes i ti liter
vann. Hvis det er mulig, må det røres rundt i brønnen for å fordele klor
i alle deler. Etter et par timers henstand pumpes brønnen tom (og hvis
tilsiget gjør at den ikke kan pumpes tom, så må det pumpes ut minst to
ganger så mye vann som brønnen inneholdt ved start.)"

(http://vol.no/nyhet.asp?F=F&N=17812)

Her er det altså snakk om å desinfisere selve brønnen, ikke vannet i seg
selv.

--
Karl Erik Birkeland, MDNV

http://home.no/blazius/ http://cafepress.com/mektigevenner/

Trond Svendsen

> [...]

>helsemessige
> konsekvenser? Og i så fall; hvor mye Klorin kan man tilsette pr. 50 liter

Nå spørs det vel i første omgang om hvem det er som skal drikke dette
vannet.
Når det gjelder din uttalelse om "uheldige helsemessige konsekvenser", så
regner jeg med at det "uheldige" du sikter til er dersom de som drikker
overlever?

--
Trond

Geir Harris Hedemark

Thomas Hansen <thomas_beg...@hotmail.com> writes:
> Det var da forbasket hvor vanskelig dette skulle være da! Jeg er IKKE
> intressert i å drive eksperimentering. I så fall hadde jeg ikke brydd
> meg med å spørre her.

Dette avsnittet gir ikke mening.

Geir

Roy Øyan

Jeg ville vel heller satse på å regjøre skikkelig nå på starten av
feriesesongen, så er det neppe noe problem senere. Det er ihvertfall
slik jeg gjør det og har ikke opplevd problemer hittil (50L tank i CV).

Resemidler finner du hos campingutsalget, men klorin er et greit middel
for rensing, husk bare å skylle godt etterpå.

Bjørn Larsen

"Thomas Hansen" <thomas_beg...@hotmail.com> skrev i melding
> On Wed, 2 May 2007 14:10:22 +0200, "Per W." <pe...@tiscali.no> wrote:

Det virker for meg som du er en av den typen som APSULUTT IKKE fortjener å
få hjelp av lesere på news-gruppene.
Enten er du d.... eller så vil du bare provosere.
Ring Lilleborg.
Bjørn

Bjørn Larsen

> Jeg har sendt Lilleborg en mail, uten å få svar. Derfor spurte jeg
> her. Jeg kan ikke begripe hvorfor jeg skulle være dum i dine øyne av
> den grunn? At jeg kanskje blir litt irritert på å få svar på svar på
> spørsmål jeg ikke har stilt er vel ikke så rart? Eller? Hva er så
> provoserende ved det?

Jeg har lært at man skal takke de som forsøker å hjelpe, ikke forbanne de.
Her er mange på nettet som vil hjelpe, uten å fordre noe igjen.
Om du ikke liker svarene får du overse de, ikke svare som en bortsjemt
drittunge som ikke får viljen sin.

Jon Tore Lie

"Bjørn Larsen" <lar...@start.no> skrev i melding

Kan være enig med tråstarter her.
Det er irriterende og få tusen gode forklaringer på ting man IKKE har spurt
om når problemet i utgangspunktet er ganske enkelt.
Dropper ofte debatter på news pga dette.
Selvsagt er det fint med utdypende forklaringer, og folk gjør jo ikke det
for å være ekkel.
Men å holde seg til saken er ikke alltid så lett, det vet jeg av egen
erfaring.

Message has been deleted

Erik Naggum

* Jon Tore Lie @2007-05-05 12:05Z

> Kan være enig med tråstarter her.

Trådstarter er et kjent troll.

> Det er irriterende og få tusen gode forklaringer på ting man IKKE har
> spurt om når problemet i utgangspunktet er ganske enkelt.

Hvis problemet i utgangspunktet var ganske enkelt, ville man ikke hatt
noe behov for å spørre levende mennesker om noe som helst. Da hadde den
rike tilgangen på informasjon på dette nymotens verktøyet, Internet tror
jeg det heter, allerede løst problemet gjennom enda en nymotens
oppfinnelse, Google eller noe sånt, eller man kunne ha benyttet den
alltid like velfungerende måten å få korrekt, god informasjon: Nærmeste
folkebibliotek. Når en derfor spør om noe på Usenet, er det fordi en
/tror/ problemet er ganske enkelt, men faktisk ikke klarer å løse det
fordi /et eller annet faktisk ikke er slik man tror det er/. Dersom en
ikke er var for at absolutt hva som helst av det man tror er slik eller
slik, kan være ganske anderledes, er man rett og slett for dum til å
fungere i et informasjonssamfunn og bør flytte til et lutfattig
utviklingsland hvor det å tro på ting som ikke stemmer er nasjonalkulturen.

> Dropper ofte debatter på news pga dette.

Du er altså ikke forberedt på at feilen i dine antagelser kan ligge hvor
som helst, og sannsynligvis der du minst venter det. Jeg synes du skulle
droppe flere debatter på news på grunn av detet.

> Men å holde seg til saken er ikke alltid så lett, det vet jeg av egen
> erfaring.

Folk som kan og vil hjelpe, ser svært ofte hva problemet /faktisk/ er,
og blir temmelig frustrert over at en idiot som Thomas Hansen, som har
gjort svært så tydelig at han er et tilbakestående troll som vet bedre
enn alle andre /spesielt/ når han ber om «hjelp», insisterer på at
problemet er nettopp det de ikke får løst. Det er omtrent som å få en
full mann til å begripe at nøkkelen faktisk passer i låsen der han bor,
låsen virker som den skal, osv, men han trykket på feil etageknapp i
heisen. Politiet forteller om utallige tilfeller av voldelige full menn
som har begått denne feilen, og ikke rent få utrykninger fra låsesmeder
i helgene ender opp med å få en full mann til å finne riktig etage, selv
om noen ofte medfører bytte at ødelagt lås når den fulle idioten
insisterer hardt nok på at han vet hva problemet er.

«Det er bedre å vite hvordan tingene er, enn å tro at de er slik de ser
ut til å være» (dette ordtaket hang innrammet på min fars kontor da jeg
såvidt hadde begynt å lese, og var mitt første møte med epistemologi i
praksis). Jeg blir fremdeles frustrert over de som insisterer på tro at
tingene er slik de ser ut til å være og ikke /vil/ vite hvordan de
faktisk er.

I dette konkrete tilfellet var Thomas «troll» Hansens spørsmål egentlig
«Jeg har bestemt meg for å helle Klorin i drikkevannet fordi jeg har
hørt at de bruker klor for å rense drikkevannet i store renseanlegg. Er
Faktisk kan man utelate første setning og alltid svare «ja» i Thomas
<troll» Hansens tilfelle.

Erik Naggum
«I'm from the Internet. I'm here to help.»
--
Member of AAAS ACM AMS APS ASA ASL EMS IEEE IMS MAA NMF NYAS PSA
Probability is not about the odds. It is about the belief in the

signature.asc

Bjørn Larsen

> On Sat, 5 May 2007 12:22:49 +0200, "Bjørn Larsen" <lar...@start.no>

cut

Du skrev:

[...]

Det kan virke som om det er sant det Naggum skriver, at du er et stort
troll, og må jeg få legge til, et kverulerende, bortskjemt og egoistisk
eksemplar av arten.
Bjørn

Message has been deleted

jeppepe...@gmail.com

kl. 13:02:45 UTC+2 onsdag 2. mai 2007 skrev Thomas Hansen følgende:
> [...]
> drikkevannet i tanker, uten at det har uheldige helsemessige
> konsekvenser? Og i så fall; hvor mye Klorin kan man tilsette pr. 50

Som båteier har jeg over flere år bare tømt vannet i tankene om høsten og fyllt opp nytt om våren. Har aldri hatt problem med dette. Klor er også en konkurrent til jod som er en viktig faktor for at skjoldbruskkjertelen og stoffskiftet skal virke ok. Klor sies å være giftigere enn bly og er i samme gruppe som brom i flammehemmere som er i møbelstoff og gardiner. Er meget betenkt på det å ha det i drikkevannet, særlig da vi ikke har alternativer.

hau...@yahoo.no

Hei

1 liter husholdingsklorin på 1000 liter vann. Then you do the matt.