Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Hilti vs. andre merker

246 views
Skip to first unread message

Håvard

unread,
Sep 27, 2005, 2:59:02 PM9/27/05
to

Ser at Hiltis borhammere har en høyere pris enn mange andre
("amatør")merker. Mulig man betaler noe for merke + serviceavtaler
el.l., men hva med kvaliteten?

Er det noen med faktisk erfaring (ikke gjetting/synsing/stolthet over
egne verktøyvalg) som kan si noe om Hiltis kvalitet i forhold til
andre merker når det gjelder borhammere i 7kg-klassen (SDS max)
(tenker spesifikt på Hilti TE56 ATC)? Er Hilti faktisk strået kvassere
når det kommer til et stykke, eller virker maskinene fra de andre
merkene i samme vektklasse like bra og har samme holdbarhet?

(Master, Bosh, DeWalt, Milwakee, Makita, ....)


______
Håvard

Odd

unread,
Sep 27, 2005, 3:23:42 PM9/27/05
to

"Håvard" <-@-.-> skrev i melding
news:vp4jj1hf1vacrd1a1...@4ax.com...

>
> Ser at Hiltis borhammere har en høyere pris enn mange andre
> ("amatør")merker. Mulig man betaler noe for merke + serviceavtaler
> el.l., men hva med kvaliteten?
>
> Er det noen med faktisk erfaring (ikke gjetting/synsing/stolthet over
> egne verktøyvalg) som kan si noe om Hiltis kvalitet i forhold til
> andre merker når det gjelder borhammere i 7kg-klassen (SDS max)
> (tenker spesifikt på Hilti TE56 ATC)? Er Hilti faktisk strået kvassere
> når det kommer til et stykke, eller virker maskinene fra de andre
> merkene i samme vektklasse like bra og har samme holdbarhet?

Hilti er jo proffverktøy som de fleste i anleggsbransjen benytter, bruker
selv flere maskiner daglig...fra liten til stor hiltipiggmaskin, mye mere
effektiv, solid og oppbyggd. Ofte blir verktøy slengt hit og dit på både
betong/asfalt.....da må man ha noe solid ;-) TE 56 er jo såkalt
kombihammer.......bor og piggmaskin. Koster nok endel sikkert...

-Odd


Jens Kr. Kirkebø

unread,
Sep 27, 2005, 4:31:22 PM9/27/05
to

Jeg lånte en Hilti, en eldre TE76, den gikk faktisk i stykker og deler
var ikke lengre å oppdrive. Kjøpte etter det en Bosch GBH 7-46DE (7kg)
som jeg er fantastisk fornøyd med. Den kostet omtrent halvparten av
det en ny Hilti kostet og har fungert meget bra. Jeg har brukt den
_mye_, bl.a slitt ut 3 stk. 25mm bor på boring i granitt...

Kan ihvertfall anbefale Boschen.

Vidar F

unread,
Sep 28, 2005, 11:29:33 AM9/28/05
to
Først koster maskinen vesentlig mer enn alle andre merker og når maskinen
blir noen år gammel koster det skjorta å få den reparert fordi den f.eks må
sendes inn til Motek som er importør i norge. Jeg jobber til daglig med
reparasjon av elektroverktøy og har plukket frahverandre masse Hilti, f.eks
9" vinkelsliper fra Hilti er egentlig en Bosch maskin og delenumrene inni
"hiltien" har Bosch originalnummer....
Hilti er nok vel og bra men jeg hadde ikke valgt det merket hvis kostnader
hadde vært viktig.
(hadde selvfølgelig aldri kjøpt Master heller)
"Jens Kr. Kirkebø" <j...@scm.no> skrev i melding
news:0rajj1ltqanpffnci...@4ax.com...

Håvard

unread,
Sep 28, 2005, 4:04:10 PM9/28/05
to
"Vidar F" <vida...@online.no> wrote:

>Først koster maskinen vesentlig mer enn alle andre merker ...

Nå var pris IKKE et tema i mitt spørsmål.

>Jeg jobber til daglig med
>reparasjon av elektroverktøy og har plukket frahverandre masse Hilti, f.eks
>9" vinkelsliper fra Hilti er egentlig en Bosch maskin og delenumrene inni
>"hiltien" har Bosch originalnummer....

>Hilti er nok vel og bra men jeg hadde ikke valgt det merket hvis kostnader
>hadde vært viktig.

Mulig jeg tar feil, men jeg ser at mange profesjonelle bruker Hilti,
og er derfor interessert i å vite grunnen til dette.
Jeg vil tro at det er helt uakseptabelt for et entrepenørfirma å
benytte utstyr som de har trøbbel med og som stadig må repareres.
Grunnen kan derfor være at Hilti faktisk leverer temmelig
driftsikkert utstyr og/eller at servicen på disse maskinene er så god
(fordi de har betalt i dyre dommer) at dersom en maskin bryter sammen
så får de ny på stedet.

Jeg har minimal erfaring med samtlige merker, og kan ikke gi noen
velbegrunnet score. Jeg har imidlertid så vidt prøvde både Hilti,
DeWalt og Master, og kan ikke fri meg for at Hiltimaskinen virket
utrolig tight og solid i mekansimen, men dessverre temmelig dyr.

>(hadde selvfølgelig aldri kjøpt Master heller)

Fordi?

______
Håvard

Vidar F

unread,
Sep 29, 2005, 10:55:02 AM9/29/05
to

"Håvard" <-@-.-> skrev i melding
news:1uslj11j9o67tbscc...@4ax.com...

> "Vidar F" <vida...@online.no> wrote:
>
>>Først koster maskinen vesentlig mer enn alle andre merker ...
>
> Nå var pris IKKE et tema i mitt spørsmål.
>

Beklager.. mange er opptatt av det..

>>Jeg jobber til daglig med
>>reparasjon av elektroverktøy og har plukket frahverandre masse Hilti,
>>f.eks
>>9" vinkelsliper fra Hilti er egentlig en Bosch maskin og delenumrene inni
>>"hiltien" har Bosch originalnummer....
>
>
>
>>Hilti er nok vel og bra men jeg hadde ikke valgt det merket hvis kostnader
>>hadde vært viktig.
>
> Mulig jeg tar feil, men jeg ser at mange profesjonelle bruker Hilti,
> og er derfor interessert i å vite grunnen til dette.
> Jeg vil tro at det er helt uakseptabelt for et entrepenørfirma å
> benytte utstyr som de har trøbbel med og som stadig må repareres.
> Grunnen kan derfor være at Hilti faktisk leverer temmelig
> driftsikkert utstyr og/eller at servicen på disse maskinene er så god
> (fordi de har betalt i dyre dommer) at dersom en maskin bryter sammen

> så får de ny på stedet..

De får selvfølgelig ikke erstattet maskinen, de får en lånemaskin så lenge
den andre er på verksted, forutsatt at det er tegnet serviceavtale.


>
> Jeg har minimal erfaring med samtlige merker, og kan ikke gi noen
> velbegrunnet score. Jeg har imidlertid så vidt prøvde både Hilti,
> DeWalt og Master, og kan ikke fri meg for at Hiltimaskinen virket
> utrolig tight og solid i mekansimen, men dessverre temmelig dyr.
>

Et tips: Den nyeste Hiltien(tror det er TE76) har fuktighetssensor som
kortslutter strømtilførselen ved for høy fuktighet eller hvis kullbørstene
nærmer seg utslitt. Mesta (veivesenet) syntes ikke det er noe grei løsning
at de må (tørke) Hiltien over varmeapparatet i bilen hvis det er for fuktig
i luften.

karsten...@edb.com

unread,
Sep 29, 2005, 9:40:44 PM9/29/05
to

Vel - ulikt verktøy har jo ulike egenskaper. Det virker som om ulike
produsenter har ulike ekspertiser. Fra det jeg har vært borti, har jeg
merket meg

SDS Max hammer fra Hilti eller Bosh er bra. Har en SDS Plus drill fra Dewalt
som jeg ikke er spes fornøyd med. Har en SDS Plus hammer fra Hilti også, men
den begynner også å merke kjøret - er nok litt slitt i hammerdelene.

På batteridriller og annet batteriutstyr er det Panasonic, Festool og Metabo
som styrer teten. Muligens AEG/Milwaukee eller Hilti eller en sjelden gang
Maktia. Ikke Dewalt eller Bosch.

På stikksager er Bosch greitt, mens Festool nok er det beste på markedet.

På gjerdingssager er jo Makita suverent best, men Dewalt har jo også gode
tradisjoner. Liker også godt sagene fra Electra Beckum/Metabo som har
induksjonsmotorer.

På vinkelslipere er Hilti og Metabo det beste jeg har sett. Metabo har
dessuten et clutchsystem på sliperne som gjør at de ikke brenner når du står
fast i betongveggen. Bosh er også greitt.

På støvsugere er Festool suverent.

Liker også laserne til Hilti godt. Har brukt en den selvnivellerende
rotasjonslaseren og det er rått verktøy. Kjøpte nettopp avstandsmåleren PD30
- det er presise greier som bare kan sammenliknes med Leica sine største
modeller.

Wurth/Master OEM'er mye utstyr fra andre leverandører. Stikksagene og
vinkelsliperne deres er Bosch. Wurth pakker dem i Systainers som er geniale
måter å stable verktøy på. Dette er samme koffertleverandør som Festool
bruker.

Må vel si at Hilti (Motek), Festool (Motek) og Panasonic (Grønvold
Maskinservice) er favorittene, men de koster jo skjorta.

Men kjære dere. Det beste jeg har opplevd de siste par årene var å oppleve
lyskasterne fra Holte Industri jeg lånte etpar måneder. De har noen
Natriumpærer som er helt sinnsyke - en Azar (eller var det Mars) lyskaster
på 250W lyste opp MYE bedre enn 4 stk vanlige 500W halogenlamper. Har jeg ca
2000kr i lomma en dag, er Holte Industri de første jeg ringer.

Jens Kr. Kirkebø

unread,
Sep 30, 2005, 3:10:43 AM9/30/05
to
On Fri, 30 Sep 2005 01:40:44 GMT, karsten...@edb.com wrote:

>SDS Max hammer fra Hilti eller Bosh er bra. Har en SDS Plus drill fra Dewalt
>som jeg ikke er spes fornøyd med. Har en SDS Plus hammer fra Hilti også, men
>den begynner også å merke kjøret - er nok litt slitt i hammerdelene.

Har em Bosch 7kg, kjemperfornøy med den ihvertfall ja.

>På batteridriller og annet batteriutstyr er det Panasonic, Festool og Metabo
>som styrer teten. Muligens AEG/Milwaukee eller Hilti eller en sjelden gang
>Maktia. Ikke Dewalt eller Bosch.

Hmm, hva er galt med (blå) Bosch her ? Har en 12V Bosch med
slagdrillfunksjon til litt over 3000,-. Den virker utrolig bra på meg
og _mye_ kraftigere enn alt annet 12V jeg har prøvd som f.eks min
gamle DeWalt. Bakdelen er at den er ganske tung men det er nok pga.
slagdrillfunksjonen som jeg forøvrig ikke fant på noen andre,
billigere typer.

Bosch er også den første produsenten jeg har sett som nå tilbyr 36V
utgaver med Li-Ion batterier.

>På stikksager er Bosch greitt, mens Festool nok er det beste på markedet.

Skal bestille en blå Bosch stikksag i dag så det er jo greit å vite.

>På gjerdingssager er jo Makita suverent best, men Dewalt har jo også gode
>tradisjoner. Liker også godt sagene fra Electra Beckum/Metabo som har
>induksjonsmotorer.

Har en DeWalt DW700 som har fungert helt supert. Utrolig mye mer
nøyaktig enn alle billigsagene.

>På vinkelslipere er Hilti og Metabo det beste jeg har sett. Metabo har
>dessuten et clutchsystem på sliperne som gjør at de ikke brenner når du står
>fast i betongveggen. Bosh er også greitt.

Har 2400W Bosch som er totalt overlegen den gamle Biltema-saken :)
Demping i begge hendler og soft-start er tingen.

>På støvsugere er Festool suverent.

Bruker Miele her men neppe til samme bruk :)

>Liker også laserne til Hilti godt. Har brukt en den selvnivellerende
>rotasjonslaseren og det er rått verktøy. Kjøpte nettopp avstandsmåleren PD30
>- det er presise greier som bare kan sammenliknes med Leica sine største
>modeller.

Ooh, lyst på! Men dyrt...

>Må vel si at Hilti (Motek), Festool (Motek) og Panasonic (Grønvold
>Maskinservice) er favorittene, men de koster jo skjorta.

Jepp. Den lille Panasonic-skrutrekkeren koster jo faktisk nesten
1500,-. Kjøper blå Bosch selv da jeg får det til innkjøpspris + 5%
elns.

>Men kjære dere. Det beste jeg har opplevd de siste par årene var å oppleve
>lyskasterne fra Holte Industri jeg lånte etpar måneder. De har noen
>Natriumpærer som er helt sinnsyke - en Azar (eller var det Mars) lyskaster
>på 250W lyste opp MYE bedre enn 4 stk vanlige 500W halogenlamper. Har jeg ca
>2000kr i lomma en dag, er Holte Industri de første jeg ringer.

Hmm, her bruker jeg en vanlig 1500W halogenlape på stativ. Men det
råeste er vel HID-lyskasterne, av de typene som brukes på
idrettsanlegg osv. :)

0 new messages