Fjerne teppe i trapp

news.broadpark.no

I den boligen jeg kjøpte for noen år siden nå er det lagt teppe i ei
trapp. Dette teppet begynner å bli veldig slitt og stygt, og jeg kunne
tenke meg å fjerne det for å legge nytt. Problemet er at det er limt fast
i trappa, og ser ut til å sitte skikkelig.

Er det noen som har noen tips til hva som kan fungere for å få det bort?
Var inne på tanken å bruke varmepistol. HAr ikke brukt slikt før, men jeg
kan tenke meg at dette kan bli litt i varmeste laget for teppet, er vel
mest beregnet på å fjerne maling etc.

MVh. John Erik Kristiansen

--
Using Opera's revolutionary e-mail client: http://www.opera.com/m2/

Rolf Egil Sølvik

On Mon, 05 Jul 2004 21:42:14 +0200, "news.broadpark.no" wrote:

> [...]
>tenke meg å fjerne det for å legge nytt. Problemet er at det er limt fast
>i trappa, og ser ut til å sitte skikkelig.

Hvis det er bare limet du må få bort og ikke deler av teppet (f.eks.
en skum-aktig del av undersiden) så kan en Limvask (Casco) muligens
være bra nok sammen med en skrape og/eller sparkelskje.

Brynjulf Blix

"news.broadpark.no" <johnerik.k...@broadpark.no> wrote in message

> [...]
> Var inne på tanken å bruke varmepistol. HAr ikke brukt slikt før, men jeg
> kan tenke meg at dette kan bli litt i varmeste laget for teppet, er vel

Teppeleggere har spesialverktøy for dette, nærmest som en barkespade. Drevne
folk bruker minutter på å fjerne heldekkende tepper, jeg hadde engang en som
fjernet hele teppet i stua (18m2) og la på det nye mens jeg var ute og
kjøpte avisen. Selv hadde jeg holdt på i flere dager med å fjerne teppet i
gangen....

Men det går med varmepistol også. Jeg fjernet et gjenstridig vinylbelegg fra
tre-trappa i vårt nåværende hus, og var innom alle metoder, kjemiske og
mekaniske. Varmepistol var best, Først river du av teppet så godt det lar
seg gjøre. Det som sitter igjen løsener du med varmepistol med flatt
munnstykke, sammen med metallsparkel med trehåndtak. Bruk tykke, fôrete
arbeidshansker, ellers blir det fort for varmt på hendene...

Blix

Brynjulf Blix

Gunnar Orenæs

"Rolf Egil Sølvik" <rolf...@c2i.net> wrote in message

> [...]

:-)
Dette vet jeg alt om.............
Det du må gjøre, er å skjære strimler, med en skarp Stanley-kniv, og rive
av bit for bit, så store biter som du klarer.
Hvis det ligger gummi igjen etter dette, er det bare å finne en passende
skrape og en del tålmodighet. Et stemjern funker som regel bra.
Så er forhåpentlig gummien eller resten av teppet borte...
Skal du ha trappen tilbake til treverk, er det bare å begynne å slipe
med en dertil egnet Black & Decker.
Skal du legge nytt teppe, ring en teppelegger.
mvh
Gunnar

Jens Kr. Kirkebø

On Mon, 5 Jul 2004 23:33:41 +0200, "Gunnar Orenæs"
<g.or...@online.no> wrote:

> [...]
>skrape og en del tålmodighet. Et stemjern funker som regel bra.
>Så er forhåpentlig gummien eller resten av teppet borte...

Jeg skrapte et helt gulv rent for teppegummi-rester og lim. Det finnes
spesielle tohånds-skraper for dette som virker meget bra. De ser
nesten ut som et flatt brekkjern. Bare å legge nedpå og skyve framover
så skrelles det meste lett av. Vel, lett er kanskje en overdrivelse,
jeg klarte kanskje 4kvm i timen om jeg jobbet skikkelig.

Tore Wik

"Jens Kr. Kirkebø" <j...@scm.no> skrev i melding

> [...]
> så skrelles det meste lett av. Vel, lett er kanskje en overdrivelse,
> jeg klarte kanskje 4kvm i timen om jeg jobbet skikkelig.

Hva med en barkespade, slipt skikkelig skarp. Kanskje ikke så lett å bruke i
trapp, men på et flatt gulv gjør den at man kan stå oppreist og jobbe.

mvh
Tore Wik

John Hilt

On Mon, 05 Jul 2004 21:42:14 +0200 news.broadpark.no
wrote in news:no.fritid.bolig

>Er det noen som har noen tips til hva som kan fungere for å få det bort?
>Var inne på tanken å bruke varmepistol.

Dersom tepper er belagt med skum kan bruk av varmepistol
være direkte helsefarlig. Skummet avgir cyanid og kjemikalier
som er 20 ganger giftigere allerede ved 150 - 200 grader.

<http://www.arbeidstilsynet.no/publikasjoner/arbeidervern/art3.html>

- Norsk arbeidsliv uvitande om giftig varmearbeid
Av Jens Z. Meyer, informasjonsrådgiver i Arbeidstilsynet
_____________________________________

--
_/_/_/ -=jh=-

Gunnar Orenæs

"Tore Wik" <torewi...@online.no> wrote in message

> Hva med en barkespade, slipt skikkelig skarp. Kanskje ikke så lett å bruke
> trapp, men på et flatt gulv gjør den at man kan stå oppreist og jobbe.

Poenget er at man ikke vet på forhånd hvor godt det sitter.
Noen ganger er det så jævlig at man må bruke hammer og hoggjern. Tro meg.
Andre ganger går det lett, man flenger av teppet og tar resten med en
barkespade,
eller en elektrisk stripper. Jeg har sett tepper som rett og slett ikke lar
seg fjerne,
så mye lim er det brukt.
Noen tepper sitter løst, andre ikke. Man vet ikke før man begynner, og det
finnes
ikke noe fasitsvar som passer i alle situasjoner.
Gunnar

Tore Wik

"Gunnar Orenæs" <g.or...@online.no> skrev i melding

> [...]
> finnes
> ikke noe fasitsvar som passer i alle situasjoner.

Det er nok det beste svaret så langt:-)

mvh
Tore Wik

Tristan Effing

"Gunnar Orenæs" <g.or...@online.no> wrote:

Det er litt merkelig at det er så vanlig å lime tepper i Norge, når
man vet hvor problematisk det er å bli kvitt dem. Jeg har sett en del
på britiske oppussingsprogrammer, bl.a. CHANGING ROOMS, og selv om
minst 80% av rommene som pusses opp har vegg-til-vegg-teppe, har jeg
ennå til gode å se et som var limt.

Hvis du skal ha nytt teppe i trappen ville jeg vurdert å ikke lime,
men feste teppet med stenger innerst i trinnet.

Gunnar Orenæs

"Tristan Effing" <tri...@effoff.net> wrote in message

> [...]
>
> Hvis du skal ha nytt teppe i trappen ville jeg vurdert å ikke lime,
> men feste teppet med stenger innerst i trinnet.

Hvis det ikke er limt, hva er da alternativet ?
Det kan strekkes på filt og pigglister. En god måte, men kostnadene blir
omtrent det dobbelte.................
Man kan legge teppet løst, bare bruke dobbeltsidig tape langs vegger.
Da kommer man opp i følgende problem:
Teppet kan da muligens begynne å bulke etter noen år.
Da skjer det morsomme at kunden klager på bulker.
Grunnen til at så mange tepper blir limt, i Norge, er rett og slett
at da vet teppeleggeren at teppet aldri bulker, det kryper ikke,
det ligger slik det skal. Skjøtene holder. Null klager.
Derfor. Er det noe konsumenter i Norge kan, så er det å klage, derfor limes
teppene så vi vet at det ikke kommer reklamasjoner.
Stenger i trappa er greit nok, men det er så dyrt at *vanlige* kunder kvier
seg.
Slike trappestenger koster fort 300 kroner pr. meter, og om det er en
svingtrapp,
må teppet syes slik at det svinger riktig nedover trappen.
Knalldyrt.........
Gunnar

John Erik Kristiansen

Takker for alle tips! HAr ikke begynt å se på det så veldig mye ennå, men
det er nok like rundt hjørnet. Blir nok en del bruk at rå kraft. Siden jeg
skal ha nytt teppe på etterpå, så gjør det jo ikke så mye om skummet
sitter igjen.

John Erik Kristiansen

On Mon, 05 Jul 2004 21:42:14 +0200, news.broadpark.no

Gunnar Orenæs

"John Erik Kristiansen" <johnerik.k...@broadpark.no> wrote in message

> [...]
> det er nok like rundt hjørnet. Blir nok en del bruk at rå kraft. Siden jeg
> skal ha nytt teppe på etterpå, så gjør det jo ikke så mye om skummet
?
Du bør skrape vekk skummet. Det er ganske lett. Hvis du ikke gjør det,
kan det være at det blir for mykt, eller at teppet vil bulke seg etter
hvert.
Fjern skummet, limet som er igjen, spiller ingen rolle.
Gunnar