Mollyplugger: djevelens verk?

Jon Olav Vik

Jeg lærte nettopp (av borettslagets huseierbok) at gipsplatevegger faktisk
tåler å få tunge ting hengt på seg, bare man bruker riktige plugger. Så vi
handlet inn såkalte Molly-plugger (nevnt i en tråd her for noen uker
siden), som skal tåle oppimot hundre kilo, til montering av overskap.

<Skruebeskrivelse følger. De som kjenner Mollyskruer ut og inn får ha meg
unnskyldt -- og det fins sikkert egne fagord for sånne skruer som passer i
metallgjenger også :->
Mollyskruene har to deler: en vanlig skrue (til metallgjenger), samt en
plugg opprinnelig formet som en hul sylinder, med langsgående spalter som
ikke når helt ut i endene. Derved danner hver ende av sylinderen en hul
ring, og disse er gjenget. Når skruen skrus i sylinderen, trekkes altså
endene av sylinderen mot hverandre, og metallstripene mellom spaltene bøyes
utover og danner en rosett på baksiden av gipsplata.
</skruebeskrivelse>

Problem: Sylinderen har en "krage" (flat skive rundt skruehullet) med to
små tenner som formodentlig skal hindre den i å følge skruens rotasjon. Men
når jeg skrur, følger kragen med og bare eter seg innover i gipsplata. Jeg
er ikke i nærheten av å få rosetten til å ekspandere. Jeg prøvekjørte på et
løst stykke gips, og selv om jeg holdt kragen fast med hovtang klarte jeg
ikke å få rosetten mer en halvveis på plass før sporet til skrujernet gikk
i stykker.

Som et plaster på såret gikk det likedan da mannen i jernvarehandelen
skulle demonstrere for meg.

Så: hva i huleste gjør vi galt? Jeg har sjekket at gipsplata er passe
tjukk. Kanskje er skruen overdimensjonert til skapet vi skal ha opp, men
den selges tross alt for montering i gips. Gode gipstips mottas med stor
takk.

--
Jon Olav

Steinar Botten

"Jon Olav Vik" <jon-ol...@ibn.nlh.no> wrote in message

_Gipsplater_ er djevelens verk for den som har tenkt å henge opp noe....

Men skaff deg en monteringstang, f.eks. 30-4101 hos Clas Ohlson, til kr.
96.- (gammel pris)
Den ekspanderer rosetten ved å trekke skruen ut, og sparer mange påkallelser
av ovennevnte opphavsmann!

Steinar

Ole

De boltene du nevner er ubrukelige til gips, og alt annet også forsåvidt.
Bruk heller såkalte springbolter fra Thorsman !!
De er idelle til gips.
Man borer et hull som passer bolten, dytter den inn i hullet og dytter litt
ekstra på skruen.
Da legger endel av den indre bolten seg på tvers, og så er det bare å skru
til.

Ole

Jon Olav Vik <jon-ol...@ibn.nlh.no> skrev i
meldingsnyheter:Xns91067423F9978j...@128.39.3.166...

Jon Olav Vik

[Om ekspanderende Mollyplugger på gipsvegg]

* Steinar Botten

> _Gipsplater_ er djevelens verk for den som har tenkt å henge opp
> noe....

Dette er den gjengse oppfatning jeg har møtt hos mange. Men faktabladet fra
borettslaget hevdet med tyngde at det bare var et spørsmål om plugg. Og så
er det så mye annet hyggelig med gips: det brenner dårlig, demper lyd, kan
kappes med kniv (eh, vel...).

* "Ole" <la5...@chello.no>

Tips er notert -- mange takk!

--
Jon Olav

Frode Tenneboe

[...]

Jeg har aldri hatt problemer med slike gipsanker. Bruker du riktig størrelse
på pluggene (dobbel vs. enekl gips)?

Ellers synes jeg gips er bedre enn alternativene (spon) og har man rupanel bak gipsen er det heller ikke noe problem å få feste.

-Frode

--
^ Frode Tennebø | email: f...@edh.ericsson.se ^
| Ericsson Radar AS. N-1788 Halden | |

Jon Olav Vik

* Frode Tenneboe

> [...]
>: brenner dårlig, demper lyd, kan kappes med kniv (eh, vel...).
>
> Jeg har aldri hatt problemer med slike gipsanker.

Ah! My man!

> Bruker du riktig
> størrelse på pluggene (dobbel vs. enekl gips)?

Æh, vel... Jeg fant faktisk ut at veggen jeg egentlig jobbet med, hadde
doble plater og derfor skulle hatt et lengre ikke-ekspanderende stykke.
Imidlertid fikk verken jeg eller jernvarehandelmannen det til på en ettlags
plate heller (den var riktignok i et løst stykke -- muligens ville det vært
lettere å skru på en vegg som sto i ro).

Er det bare de små krokene på skiva rundt sylinderen som holder imot
rotasjonen når du skrur i Mollypluggene? Da kan man ikke legge mye makt bak
skruinga, men det er vel kanskje ikke meningen.

> Ellers synes jeg gips er bedre enn alternativene (spon) og har man
> rupanel bak gipsen er det heller ikke noe problem å få feste.

Jeg ser også fordelene med gips, det er derfor jeg så gjerne skulle fått
disse pluggene til å virke. Men når jernvarefolket ikke har peiling (f.eks.
vite hvor stor vekt hver type plugg tåler) er det ikke så mange å lære fra.
Hvor pleier man å ha peiling? Byggmakker? Kjøkkeninnredningsforhandlere?

--
Jon Olav

Line Halvorsen

> [...]

> ikke å få rosetten mer en halvveis på plass før sporet til skrujernet gikk

Ekspansjonsskruer har jeg aldri hatt problemer med å få inn i obos-veggen av
halvoppløst gips: bor et hull i gipsplaten, akkurat stort nok til at du får
lirket inn pluggen.
Sett inn pluggen (uten skruen i) og slå den helt inn med hammeren, slik at
de to mothakene sitter godt i veggen. Deretter skrur du inn skruen. Da skal
pluggen trekke seg sammen bak platen.

Dette løser kanskje ikke ditt problem, men det finnes også skruer til samme
bruk i plast. Det ble også nevnt et verktøy som trekker sammen pluggen i et
annet svar, og det er nok uansett løsningen hvis mitt forslag ikke funker.

Line.

Jon Haugsand

* Line Halvorsen

> [...]
> annet svar, og det er nok uansett løsningen hvis mitt forslag ikke funker.

Ditt forslag gir gjerne slitasjegikt i håndledd og ett og annet
ødelagt gipspunkt. Men det funker. Et verktøy for å dra ut skruen er
et must. Min erfaring er uansett at man bør bore hullet mindre enn
anbefalt; hva nå enn grunnen kan være, f.eks. at jeg ikke klarer å
holde boremaskinen stabil eller noe.

--
Jon Haugsand
Dept. of Informatics, Univ. of Oslo, Norway, mailto:jon...@ifi.uio.no

Frode Tennebø

On Thursday 23 August 2001 15:42 Jon Olav Vik wrote:

> Æh, vel... Jeg fant faktisk ut at veggen jeg egentlig jobbet med,
> hadde doble plater og derfor skulle hatt et lengre ikke-ekspanderende
> stykke.

Det er litt viktig kan du si...

> Imidlertid fikk verken jeg eller jernvarehandelmannen det til
> på en ettlags plate heller (den var riktignok i et løst stykke --
> muligens ville det vært lettere å skru på en vegg som sto i ro).

Det er det nok helt sikkert, men burde ikke være så veldig vanskelig å
få det til med en løs bit selv om jeg aldri har prøvd DET.

> Er det bare de små krokene på skiva rundt sylinderen som holder imot
> rotasjonen når du skrur i Mollypluggene? Da kan man ikke legge mye
> makt bak skruinga, men det er vel kanskje ikke meningen.

Skal ikke bruke makt. Borr et hull som er bra trangt (dvs. litt
motstand når du setter den i - det gjør ingen ting om det drysser litt
gips). Sett i pluggen - ett lett slag med en hammer kan være på sin
plass for å få festet hakene i gipsen. Deretter skal det bare være å
skru. Litt avhengig av plassering og antall pleier jeg å foretrekke å
skru manuelt fremfor drill. Så er det om å gjøre å ikke skru for mye.
Du skal mærke en viss økning i motstand - da stopper du. Med en
stillbar choke på drillen kan det hende du kan få den til å stoppe
autmatisk avhengig av følsomheten?

> [...]
> peiling (f.eks. vite hvor stor vekt hver type plugg tåler) er det ikke
> så mange å lære fra. Hvor pleier man å ha peiling? Byggmakker?

Hmm...snekkere? Hvis du finner en liten, lokal forhandler av ting og
tang har vedkommende ofte en litt større erfaringsbakgrunn enn en
tilfeldig kassabetjent.

Når det gjelder vekten du kan henge på den vil det variere med
gipstypen. Gyproc har en type du kan henge 70kg med èn type plugg. :)

-Frode

--
^ Frode Tennebø | email: fr...@tennebo.com | Frode@IRC ^
| with Standard.Disclaimer; use Standard.Disclaimer; |

Gunnar Orenæs

Jon Olav Vik skrev i meldingen ...

>Jeg lærte nettopp (av borettslagets huseierbok) at gipsplatevegger faktisk
>tåler å få tunge ting hengt på seg, bare man bruker riktige plugger. Så vi
>handlet inn såkalte Molly-

Har hatt samme problemet selv, men som en annen
påpeker:
Du må kjøpe en spesialtang som ekspanderer pluggen
før du begynner å skru.
Tangen er dyr, i hvert fall hos Byggmakker. 4-500 spenn.
Finnes sikkert kopier hos Claes Ohlson.
Eller finnes det andre plugger som funker.
Gips er ok, men man må benytte riktig dimensjonerte
plugger og dertil egnet verktøy.
Å skru inn Mollyplugger med en vanlig skrutrekker går
som regel til h.
Gunnar Orenes.

Øystein Ørnegård

Hei!

Jeg har gode erfaringer med disse pluggene (inntil man belaster dem for
mye - men det gjelder jo alle typer plugger).

Jeg fikk et tips om å bøye de 4 (?) bladene, som utgjør rosetten, litt ut,
slik at man er sikker på at den åpner seg riktig (det hender nemlig at de
bøyer seg feil vei.

Det er også viktig (som noen allerede har nevnt) at en ikke skrur for godt
til når en åpner rosetten (da knuser du hele gipsen). Skru til du føler god
motstand, skru skruen ut igjen og forsøk å dra og røsk litt iden. Sitter
den, så sitter den.

Jeg synes forresten å huske at man fikk kjøpt små plastpakker hvor
belastningsevnen var oppgitt...?

Øystein Ørnegård
Ctech a/s, Hollendergaten 10/12, 5017 BERGEN
Tlf: 55 36 47 35, Mob: 932 06 917, Fax: 55 36 47 31

"Frode Tennebø" <fr...@tennebo.com> skrev i melding

Jon Olav Vik

* Øystein Ørnegård

> Jeg synes forresten å huske at man fikk kjøpt små plastpakker hvor
> belastningsevnen var oppgitt...?

Ikke på de vi kjøpte. Det kan jo tyde på at jeg har fått en dårlig
etterligning...

--
Jon Olav

Jon Olav Vik

* Frode Tennebø

> Det er litt viktig kan du si...

Dét forstår jeg. 8-)

> Det er det nok helt sikkert, men burde ikke være så veldig vanskelig å
> få det til med en løs bit selv om jeg aldri har prøvd DET.

Det *burde* ikke være vanskelig, hvis pluggene skal funke på vegg. Men jeg
kommer altså ikke én omdreining rundt en gang -- mothakene bare skraper
rundt og borer seg inn i plata. Holder jeg pluggen fast med tang, ryker
skruesporet før skruen kommer langt nok til at pluggen ekspanderer
skikkelig.

> Med en
> stillbar choke på drillen kan det hende du kan få den til å stoppe
> autmatisk avhengig av følsomheten?

Akk, hadde jeg bare kommet langt nok til å få det problemet... (sluringen
på skrujernet mitt kan stilles, ja.)

--
Jon Olav

Jon Olav Vik

> [...]

> Har hatt samme problemet selv, men som en annen
> påpeker:
> Du må kjøpe en spesialtang som ekspanderer pluggen

Kan noen tegne og forklare litt for meg hvordan dette virker?

> Gips er ok, men man må benytte riktig dimensjonerte
> plugger og dertil egnet verktøy.
> Å skru inn Mollyplugger med en vanlig skrutrekker går
> som regel til h.

Men som flere her påpeker, "skal" det altså "bare" være å skru. (Når hullet
er boret og pluggen er i.)

--
Jon Olav

Lars Ottesen

"Jon Olav Vik" <jon-ol...@ibn.nlh.no> skrev i melding

Klippetiklipp problemer og forklaringer

>Gode gipstips mottas med stor
> takk.
>
> --
> Jon Olav

Jeg vet ikke hvor gode tipsene er, men jeg er også blant dem som har
høstet frustrasjoner og erfaringer med Mollyplugger. Fantes det en
klubb for oss, tror jeg den ville hatt et stort medlemspotensiale.

Til sakja: når du skal bore hull for Mollyplugg (heretter kalt MP, kan
også leses som More Problems) i en gipsplate, vet du som oftest ikke hva
som skjuler seg bak akkurat det punktet du velger. I følge loven om
tingenes iboende faenskap og at alt som kan gå galt gjør akkurat det, er
det selvfølgelig en stender bak gipsen der du borer et hull med 6 eller
8 mm diameter. Er du sløv nok oppdager du ikke dette før du har boret
noen centimeter inn. Det er ikke lett å få en mp til å ekspandere i et
slikt hull og en treskrue som passer i hullet blir gjerne noe
overdimensjonert i forhold til det du trenger for å henge opp
familieportrettet (hvis du ikke har stor familie da). Løsningen er å
først benytte et tynt bor for å sondere terrenget. Treffer du tre
velger du en passende treskru som er både enklere og billigere. Hvis
ikke lager du hullet større, finner fram en mp, og håper det beste.

Men det er rikelig med andre muligheter for at noe skjærer seg. Selv om
det statistisk sett er lav sannsynlighet, treffer du forbausende ofte en
av skruene gipsplatene er festet med når du skal bore hull. Eller du
borer et hull og alt virker ok til du skal få mp til å ekspandere.
Etterhvert viser det seg at du har boret hullet kloss inntil en stender
som hindre mp i å oppføre seg som du forventer, ikke får du pluggen ut
igjen heller for litt har den ekspandert - jo jeg har opplevd det og.

God arbeidslyst!

Hilsen Lars

Hvem var forresten denne Molly?

Jon Olav Vik

* Jon Olav Vik

> [...]
> plugg opprinnelig formet som en hul sylinder, med langsgående spalter
> som ikke når helt ut i endene. Derved danner hver ende av sylinderen en

*rødme* Det slår meg med ett at den ytterste enden av sylinderen neppe kan
være gjenget hvis det hele skal fungere...

For øvrig blir det nok snart tur til Clas Ohlson etter magisk mollyplugg-
tang, tenker jeg.

Takk til alle som har bidratt med erfaringer og råd.

--
Jon Olav

Gunnar Orenæs

Jon Olav Vik skrev i meldingen ...
>* Gunnar Orenæs

>Kan noen tegne og forklare litt for meg hvordan dette virker?

Litt vanskelig å tegne her, men så vidt jeg husker, settes
pluggen i på vanlig måte. Så settes tangen fast, og man
drar ut skruen så mothakene bender seg ut på
baksiden.
SÅ kan man skru.

>Men som flere her påpeker, "skal" det altså "bare" være å skru. (Når hullet
>er boret og pluggen er i.)

Feil. Det går kanskje med mindre dimensjoner, men på
litt større plugger, er mothakene, som altså skal *brekke ut*
på baksiden, så stive at man ikke klarer det med bare å
skru, da vrir alt seg rundt, og man har et større hull og
et problem.
Forøvrig finnes det plugger som skrues rett inn, og er
klar for bruk. Disse skal visstnok tåle like mye som en
mollyplugg.
Finnes også mye fine plastplugger.

Poenget når man skal henge opp noe i gips, er
å bruke rett dimensjon på pluggen, og bruke
pluggen på riktig måte.
Forhør deg i en *velassortert jernvarehandel* ??
Selv monterte jeg kjøkkenskapene på gipsvegg, og
med skapene fulle av glass, henger de ennå........
På 7de året.........
Gunnar Orenes

John Hilt

G'day all!

On Thu, 23 Aug 2001 22:13:31 +0200 Frode Tennebø wrote:

>Skal ikke bruke makt. Borr et hull som er bra trangt (dvs. litt
>motstand når du setter den i -

Presspasning er trikset, og skruen bør også stå i pluggen når du presser
den inn. Ellers kan det være at "paraplyen" blir klemt og ikke åpner seg
når skruen trekkes til.

--
_/_/_/

Reality.sys not found. Reboot universe? (Y/n)

John Hilt

G'day all!

On Sat, 25 Aug 2001 08:52:48 +0200 Øystein Ørnegård wrote:

>Jeg fikk et tips om å bøye de 4 (?) bladene, som utgjør rosetten, litt ut,
>slik at man er sikker på at den åpner seg riktig (det hender nemlig at de
>bøyer seg feil vei.

Bra tips.

>Det er også viktig (som noen allerede har nevnt) at en ikke skrur for godt
>til når en åpner rosetten (da knuser du hele gipsen).

Rait. Mollyplugger krever litt omtanke og fingerspitzgefühl, omtrent som
en kvinne ...

Jon Olav Vik

> [...]

> pluggen i på vanlig måte. Så settes tangen fast, og man
> drar ut skruen så mothakene bender seg ut på

A-haaa... Det høres vettugt ut.

> [...]
> på baksiden, så stive at man ikke klarer det med bare å
> skru, da vrir alt seg rundt, og man har et større hull og

I helga har jeg lært et par triks. Jeg trodde det var viktigst med friksjon
mellom pluggen og veggen, dvs. i piggene på skiva rundt hullet i pluggen,
og evt. mellom hullet i gipsen og pluggen. Men det viser seg at det er
viktigere at skruen glir lett mot pluggen:
1) Hos Jernia fantes mollyplugger med en plastskive som minsker friksjonen
mellom skruehodet og skiva på pluggen. Disse funket, vel å merke i en
mindre dimensjon enn jeg startet med.
2) Inspirert av ovenstående *oljet* jeg gjengene og skruehodet på pluggene
som var problemet i utgangspunktet. Og voilà! Jeg fikk til å montere en
slik skrue på en løs gipsbit. (Til slutt satt den virkelig godt fast. Men
da jeg fant ut dette, hadde jeg allerede montert skapet med skruene nevnt
under.)

> Forøvrig finnes det plugger som skrues rett inn, og er
> klar for bruk. Disse skal visstnok tåle like mye som en
> mollyplugg.

En barmhjertig nabo ga meg noen plugger som sitter godt. Som for de andre
typene er det gjenger til skruer i et hull midt i pluggen. Selve pluggen
har et "bor" i spissen (sørger for sin egen forboring), ganske tynn stamme,
og svært brede og skarpe gjenger med høy utveksling (få omdreininger pr.
lengdeenhet). Dog har jeg en følelse av at de ikke tåler fullt så mye som
de sværeste ekspansjonsankerne (som jeg har lært at mollyplugger også
kalles).

> Finnes også mye fine plastplugger.
>
> Poenget når man skal henge opp noe i gips, er
> å bruke rett dimensjon på pluggen, og bruke
> pluggen på riktig måte.

Forsøk på oppsummering av alt jeg har lært om ekspansjonsankere:

1. Plassering.
Finn stenderne og bruk treskruer hvis mulig. Sjekk med tynt bor om man har
truffet. Hvis man må skru i gips, unngå å skru like ved siden av stender
(ikke plass til å ekspandere).

2. Dimensjon.
Trippelsjekk tykkelsen av gipsplata: veggene som danner et hjørne kan ha
ulik tykkelse (enkel/dobbel plate). (Egen aha-opplevelse...) Bruk skrue
dimensjonert for den aktuelle tykkelsen.

3. Smøring.
Smør gjengene i pluggen samt undersiden av skruehodet.

4. Skrujern.
Ikke la deg lure av stjernesporet i skruen, bruk flatt skrujern (så stort
som mulig).

5. Følsomme hender.
De første par omdreiningene krever moderat hardt trykk for at ikke skiva
med piggene skal gli mot gipsen. Deretter minimerer man friksjon mellom
plugg og skrue ved å trykke bare akkurat nok til at skrujernet ikke glipper
ut av sporet.

> Forhør deg i en *velassortert jernvarehandel* ??

*grem* Nå har jeg vært innom den på Ås, den på Ski, hatt rundspørring hos
naboene og mobilisert newsekspertisen. Jernvarehandlene heromkring ligger
dårlig an i sammendraget. Hvis *velassorterte* jernvarehandler finnes, vil
jeg gjerne høre om dem...

> Selv monterte jeg kjøkkenskapene på gipsvegg, og
> med skapene fulle av glass, henger de ennå........
> På 7de året.........

Takk for oppmuntringen!

--
Jon Olav

Asbjørn Floden

Jon Olav Vik <jon-ol...@ibn.nlh.no> wrote:

[snip]

> [...]
>
>4. Skrujern.
>Ikke la deg lure av stjernesporet i skruen, bruk flatt skrujern (så stort

Eller bruk en god stjernetrekker. Bruker selv en løsning med separate
bits som fungerer utmerket. Så lenge jeg bruker riktig bit til riktig
skrue (både type og størrelse) har jeg ingen problemer med dette.
("Godt verktøy er halve jobben".)

> [...]
>dårlig an i sammendraget. Hvis *velassorterte* jernvarehandler finnes, vil

Velassortert jernvarehandel: Jern og Bygg på grønland/vaterland i
Oslo. Åpent fra 0700 til 1600 på hverdager. Brukes mye av
håndtverkere (så vidt jeg har registrert de gangene jeg har vært
innom), og har betjening med meget god kunnskap om hva som finnes av
løsninger for ulike problemer. Utvalget av jernvarer er for øvrig det
beste jeg har sett (Stensbak Megastore i Torggata blekner i forhold).

[snip]

af

Helle Moen

John Hilt wrote:

> G'day all!

> Bra tips.

> Rait. Mollyplugger krever litt omtanke og fingerspitzgefühl, omtrent som
> en kvinne ...

Er det muligens derfor jeg aldri har hatt problemer med å sku inn Mollyplugger?

Mvh
Helle

(Eller så er det kanskje fordi det aldri har slått meg at det
skal være noe vanskelig med dem, og dermed går det greit? Man må
frykte tingenes iboende djevelskap for at den skal manifestere seg?)

Rune Baeverrud

Spar penger:

Biltema har en slik tang for 29,90 kroner. Søk på "skrueanker" i katalogen.

Mvh

magne.so...@gmail.com

Hei Jon Olav.

Du kan også bruke gipsanker. Dette er en spiss hylse med gjenger som skrues inn i gipsen. Når hylsen sitter i veggen skrur du en skrue som passer til Gipsankeret. Hvis du for eksempel skal henge opp et veggfeste for TV kan du også lime veggfeste med monteringslim i tillegg til gipsankeret. Kanskje smør på flesk, men absolutt å anbefale hvis du er usikker på om mollyplug eller gipsanker tåler vekten. Det finnes også spesifikasjoner på hvor mange kg uttrekk slike plugger tåler. En mer omfattende metode er å ta hull i veggen, og legge inn x-finer bak gipsen som spikerslag. Velger du dette får jobben med å felle inn ny gips med sparkling, og maling etterpå. Mulighetene er mange. Hilsen Magne .

olava...@gmail.com

Holy bump :-P