Re: Fuglelisten?

Thomas Skogestad

* Harald Ljøen

| Litt off tåpikk: Hva er opphavet til ordet "knehøne"?
| Og mens jeg er igang, hva er opphavet til det nærliggende, men likevel
| så forskjellige ordet "lårhøne"?

Ut fra Hans Ross: Norsk Ordbog. Tillæg til «Norsk Ordbog» af Ivar Aasen
(1895/1971) synes disse å bety det samme. Oppslagsordet for "kne-høna" sier
"f. svag karakterløs Person. Se høna."

(Men, boken er i fraktur, og det er mange forkortelser som gjør det vanskelig
å lese ut fra sammenhengen hva det står. (Men ordet er tydeligvis intet
sportsuttrykk i NO.))

/Høna/ sier (vel for det første ser det ut som gøna, for her har h-en
plutselig fått en annen utforming enn de fleste andre oppslagsord på H)
(nesten) «,,gøna f.'' A. 2) cunnus.», deretter følger en videre "definisjon"
som jeg ikke synes er helt enkel å tyde, men det står både "Laarhøna" og
"Knehøna" uten nærmere forklaring, dog med noe jeg antar er geografisk
utbredelse i parentes. Etter lårhøna står det, vel, tja, "Øst og Snd",
etter knehøna står det "Østerd." (Lårhøne er ikke et oppslagsord.)

Vel, cunnus betyr tydeligvis det det kan virke som. Men hvorfor er ordet satt
i antikva? Men øst er antagelig ikke Østlandet, før det står "Østl." i
oppslaget for "høneblind".

Var det like enkelt å lese gotiske skrifter dengang slikt var vanlig som det
i dag er lett å lese dagens antikva...riske skrifter?

Hvorfor gikk gotiske skrifter ut av bruk?

En liten oversikt:

Stortingsforhandlinger

1898: gotisk
1898/99[1]: "vanlig"

Norsk Lovtidend

1900: Gotisk skrift, med unntak av traktattekster på fremmedspråk. (F.eks.
er engelsk, fransk og spansk gjengitt med "vanlig" skrift i parallell-
oppstillingene, mens den norske teksten er gotisk.)

1905: alt er gotisk, med unntak av traktater på fremmede språk -- men alle
"Traktatdokumenter vedrørende opløsningen af unionen mellem Norge og Sverige"
er i "vanlig skrift", også den norske teksten.

1906: alt i vanlig skrift

Norsk Retstidende (Rt.)

1908: alt i fraktur (med unntak av tall, fantes det ikke gotiske tall?)
1909: alt i vanlig skrift

--

Norsk Ordbog
http://www.nb.no/utlevering/contentview.jsf?sesamid=197022ebc3cb2157b533266c80e40427

s. 357
http://www.nb.no/utlevering/contentview.jsf?sesamid=197022ebc3cb2157b533266c80e40427&struct=DIVP376
http://www.nb.no/utlevering/betjent?sesamid=197022ebc3cb2157b533266c80e40427&resourcelevel=medium&div=DIVP376
(Det er bedre å holde seg til en trykt utgave, for dette er nesten ikke lesbart.)

[1] Overgangsbestemmelse til grunnlovsbestemmelse av 1./11. juni 1898:

«Første ordentlige Storthing efter denne Grundlovsbestemmelses Vedtagelse
sammentræder den 1ste Søgnedag eftr den 10de Oktober samme Aar.»

(Her slapp jeg å bry meg om fraktur fordi jeg skrev av "Norges Grunnlov
1814--1921" utgitt ifølge Stortingets beslutning av 8. april 1921, som kjøpte
for småpenger på Berg Lions bokmarked[*] i november 2004.)

Ved grunnlovsbestemmelse i 1907 gikk man tilbake til å samles om vinteren
(første hverdag etter 10. januar)

Noen spesielle år vedrørende Stortingets samling:

1859: første høstsesjon (vedtatt i 1857, varte inntil årlige Storting ble
innført i 1871)
1871: første årlige Storting (vedatt i 1869)
1898: høstsesjoner (første søgnedag etter 10. oktober)

1959: høstsesjoner -- i 1959 var det et nytt Storting både i januar og i
oktober! (endringen fant sted et år ut i valgperioden 1958--1961)

Endringen skyldtes overgang til kalenderår for budsjetterminen. Innst. S. nr.
2 (1959) Innstilling fra utenriks- og konstitusjonskomitéen om forslag til
endringer i Grunnlovens §§ 54, 68 og 75 Vedlegg I (s. 12) inneholder en
historisk oversikt over budsjett-terminene. Vedlegg VII (s. 40--41) er
"Overgang til ny budsjett-termin" skrevet av Frede Castberg. På s. 41 skriver
han om hvorvidt det å forkorte en lovlig valgt representants verv ville
stride mot konstitusjonens ånd og prinsipper jf § 112 sammenholdt med § 97.
"Dette resonnement er ikke holdbart.", uansett hvorvidt man tillegger § 112
full rettslig vekt som direktiv for Stortinget, så kan ikke dette påberopes
som vern for et offentlig ombud.

1958: 102. ordentlige Storting (Stortingstidende 1958 s. 1 begynner med liste
over representanter og vararepresentanter i stortingsperioden 1959--1961, på
s. 9 står det "År 1958 den 11. januar kl 11 samledes Norges 102. ordentlige
Storting i Stortingsbygningen i Oslo.") Oppløst av Kongen 10. januar 1959 jf
Forhandlinger i Stortinget 1958 s. 3380. Tok ferie juni--september: siste
møtedag før ferien var 20. juni 1958 (før det ønskes god ferie opplyses det
at "Stortingets presidentskap har, som tidligere meddelt, tidligere besluttet
at høstsesjonen tar til mandag den. 29. september 1958 kl. 13.", høstsesjonen
tok til da. (Begge på s. 2437; det står at "Stortinget gjenopptok sine
forhandlinger". Ble ikke oppløst e.l. av Kongen ifb. med ferien)

1959: 103. ordentlige Storting (i Stortingstidende 1959 s. 1 står det "År
1959, mandag 12. januar kl. 13 samledes Norges 103. ordentlige Storting i
Stortingsbygningen i Oslo.", oppløst av Kongen 27. juni 1959, jf
Stortingstidende s. 2608.)

1959--1960: 104. ordentlige Storting (i Stortingstidende 1959--60 s. 1 står
det "År 1959 torsdag den 1. oktober[fotnote: I henhold til grunnlovs-
forandring av 10. februar 1959.] kl. 13 trådte det 104. ordentlige Storting
sammen.", oppløst av Kongen 30. september 1960 (s. 3681))

1960--1961: 105. ordentlige Storting (i Stortingstidende 1960--61 s. 1 står
det "År 1960, lørdag den 1. oktober kl. 10 trådte det 105. ordentlige
Storting sammen.", oppløst av Kongen 16. juni 1961.)

[*] Lionsklubb Berg avholder sitt årlige bokmarked i november hvert år
http://www.lions.no/website.aspx?displayid=67616

Bokmarkedet avholdes årlig på Vestre Aker skole, Ullevålsalleen 37, Ullevål
Hageby [litt av Døden på Oslo S ble filmet her]

Lørdag 1. til søndag 9. november 2008
Åpningstider: lørdager kl 10-18
søndager kl 13-18
mand-torsd. kl 17-20
fredag kl 17-19

http://www.lions.no/website.aspx?displayid=68365
http://oslo-berg.lions.no/

--
Thomas Skogestad
;(

Thomas Skogestad

* Thomas Skogestad

| Stortingsforhandlinger
|
| 1898: gotisk
| 1898/99[1]: "vanlig"

Hm. Også dette var midt i en valgperiode.

| Norsk Lovtidend

Opplegget med at traktattekster på fremmedspråk gjengis på antikva har vært i
bruk så langt tilbake jeg kunne sjekke, til 1887.

Norges statskalender: antikva så langt tilbake jeg kunne sjekke, til 1886.

(Jeg beklager hvis det er grotesk, men finnes det et uttrykk som dekker alt
av moderne skrift som ikke ligner på skrift fra 1800-tallet?)

<insert rant om at det sikkert er de samme som ødela ODIN som ødela Norges
statskalender på nett.>

--
Thomas Skogestad
What's the origin of the question mark? (12-Jun-2007)