Tankestrek

Øyvind Segrov

Noen som har et godt innspill på hvordan tankestreker skal plasseres når
de kommer på enden av en linje? Skal de ned på neste linje?

(Og finnes egentlig tankestrek på en pc? Jeg har prøvd alle mulige
tenklige tastekombinasjoner.)

--
Hilsen Øyvind

Jon Fredrik Stuestøl

"Øyvind Segrov" <seg...@segrov.nu> wrote in message

Avhengig av operativsystem og slikt, men i de aller fleste programmer vil du
få frem en tankestrek ved å holde Alt-tasten inne og slå 0150 på det
numeriske tastaturet. Jeg pleier å flytte tankestreken til neste linje ved å
legge en «unbreakable space» etter tankestreken, før neste ord.

--
Jon Fredrik Stuestøl

Arve Bersvendsen

Øyvind Segrov wrote in news:1fv7ild.nxlu1u1oa271eN%seg...@segrov.nu:

> Noen som har et godt innspill på hvordan tankestreker skal
> plasseres når de kommer på enden av en linje? Skal de ned på neste
> linje?

Her har jeg ingen håndfaste bevis for at "slik skal det være", men jeg
tror jeg i størst mulig grad vil flytte både ordet foran og bak
tankestreken ned på en ny linje. Er ikke det praktisk, tror jeg jeg
ville flyttet selve tankestreken ned. Å ha den hengende på enden av
en linje gjør at den lettere vil kunne forveksles med bindestrek.

> (Og finnes egentlig tankestrek på en pc? Jeg har prøvd alle mulige
> tenklige tastekombinasjoner.)

Alt+150 og Alt+151 for hhv. kort og lang tankestrek på Windowspcer.

--
Arve
http://www.virtuelvis.com/

Rolf Marvin Bře Lindgren

[Øyvind Segrov]

| Noen som har et godt innspill på hvordan tankestreker skal plasseres
| når de kommer på enden av en linje? Skal de ned på neste linje?

la den stå på slutten av linja. det er en grunn til at den ikke ser ut
som en bindestrek.

--
Rolf Lindgren http://www.roffe.com/no.fag.typografi/
ro...@tag.uio.no

Karl Ove Hufthammer

seg...@segrov.nu (Øyvind Segrov) skreiv i innlegget

> Noen som har et godt innspill på hvordan tankestreker skal
> plasseres når de kommer på enden av en linje? Skal de ned på
> neste linje?

Eg brukar følgjande tommelfingereglar:

- Tekst med tankestrek på begge sider skal *ikkje*
brytast mellom teksten og tankestrekane.
- Tekst med tankestrek berre på venstre side skal (om
nødvendig) brytast *etter* tankestreken.

Tankestreken skal altso *ikkje* komma på ny linja, men
stå på slutten av ei linja.

--
Karl Ove Hufthammer

Øyvind Segrov

Karl Ove Hufthammer <ka...@huftis.org> wrote:

> seg...@segrov.nu (Øyvind Segrov) skreiv i innlegget

> Eg brukar følgjande tommelfingereglar:
>
> - Tekst med tankestrek på begge sider skal *ikkje*
> brytast mellom teksten og tankestrekane.

Denne er vi nok enige i.

> - Tekst med tankestrek berre på venstre side skal (om
> nødvendig) brytast *etter* tankestreken.
>
> Tankestreken skal altso *ikkje* komma på ny linja, men
> stå på slutten av ei linja.

Mitt spørsmål her blir da: Hvorfor?

Har prøvd å finne noen autoriteter på dette i Norge, men det er
vanskelig. Her er det to mot to (og selv har jeg en preferanse på å ha
tankestreken først på linja). Men det er vanskelig å vite. Selv
Språkrådet svikter oss...

http://www.sprakrad.no/tanke.htm

På engelsk finnes det mange fine, flotte "stylemanuals" som er gode å
bruke. Noe slikt skulle jeg gjerne likt å ha en Norsk utgave av.

--
Hilsen Øyvind

Jarle Petterson

> Karl Ove Hufthammer <ka...@huftis.org> wrote:

<snip>

> [...]
> vanskelig. Her er det to mot to (og selv har jeg en preferanse på å ha
> tankestreken først på linja). Men det er vanskelig å vite. Selv

<snip>

I mangel av teoretisk ballast, kan jeg ikke gi mitt besyv på annet grunnlag
enn det intuitive, som forteller meg at en innledende strek, såfremt den
ikke er uanstendig lang, er en sitatstrek. Sånn apropos bemerkningene om at
den er lett å forveksle med bindestreker. Tankestreker er dessforuten, og
ulikt bindestreken, ledsaget av et mellomrom mellom seg og linjens siste
bokstav. Følgelig ser jeg ingen verdens problemer med å plassere dem sist på
linjene.

Men så er jeg heller ikke typograf.

De beste hilsener
Jarle Petterson

Morten Aune

Øyvind Segrov skrev:

| (Og finnes egentlig tankestrek på en pc? Jeg har prøvd alle mulige
| tenklige tastekombinasjoner.)

Kan bare veldig raskt nevne at om du bruker MS Word kan du lettvint bruke
CTRL + «-» (minus) på det numeriske tastaturet. Går kjappere enn ALT + 0150
(uansett vil Word i de fleste tilfeller vil konvertere bindestrek omgitt av
mellomrom til tankestrek automatisk).

--
Hilsen
Morten Aune