Overskriftsfont til Junicode

Tor-Einar Jarnbjo

Hei!

Jeg trengte en gratisfont med godt utvalg av tegn til automatisk
genererrte PDF-dokumenter og valget av Junicode var egentlig ganske
enkelt. Skrifttypen ser pen ut, er lettlest og dekker utover ISO-8859-1
også resten av tegnene jeg trenger, fortrinnsvis fra øst-europeiske
språk. Overskriftene hadde jeg egentlig tenkt å sette med Junicode-Bold,
men nå har jeg lagt merke til at den varianten ikke bestandig ser like
bra ut. Særlig "fi"-kombinasjonen virker veldig trang med litt uheldig
overlapping mellom buen på f-en og prikken over i-en.

Har noen et forslag til en annen, fortrinnsvis gratis og kanskje
sans-serif-font, som passer bra sammen med Junicode? Jeg bruker sikkert
ikke riktige fagutrykk nå, men Junicode virker ganske lett, elegant og
gammelmodig og jeg sliter litt med å finne en sans-serif-font som passer
stilmessig.

Tor-Einar

Karl Ove Hufthammer

Tor-Einar Jarnbjo:

> [...]
> bra ut. Særlig "fi"-kombinasjonen virker veldig trang med litt uheldig
> overlapping mellom buen på f-en og prikken over i-en.

Junicode har då alle dei vanlige ligaturane, og dette inkluderer
fi-ligaturen i Junicode bold, som ser heilt grei ut. At ting ikkje
ser bra ut viss du ikkje brukar ligaturar, er jo berre naturlig,
og vil vera eit problem med mange skrifter.

--
Karl Ove Hufthammer

Tor-Einar Jarnbjo

Karl Ove Hufthammer schrieb:

> [...]
> ser bra ut viss du ikkje brukar ligaturar, er jo berre naturlig,
> og vil vera eit problem med mange skrifter.

Det har du selvsagt rett i og jeg hadde kanskje litt for store
forventninger til iText, som vi bruker til å generere PDF-dokumenter
med. Hvis jeg bytter ut "fi" med tegnkoden for fi-ligaturen (\ufb01), så
ser det bra ut, men når jeg tenker meg om, så virker da ratt ikke klipp
og lim hvis jeg kopierer tekst fra PDF-dokumentet til en editor som ikke
støtter Unicode.

Tor-Einar

Karl Ove Hufthammer

Tor-Einar Jarnbjo:

> [...]
> ser det bra ut, men når jeg tenker meg om, så virker da ratt ikke klipp
> og lim hvis jeg kopierer tekst fra PDF-dokumentet til en editor som ikke

Det kan stemma (men kan òg avhenga av PDF-lesaren). Rett måte å gjera ting
på, er å bruka fi-glyffen men koda dette som teiknparet fi. Det gjer
tydeligvis ikkje iText.

--
Karl Ove Hufthammer