Den Norske Opera gjennom 50 år

Thomas Skogestad

Den norske opera har fått ny logo. Eller?

Den ser jo helt lik ut den gamle, hvis den gamle er den som f.eks. kan sees
her:

http://www.trafo.no/arena/amiramaria/13573
(jeg antar at det er bilde fra inne i teaterpassasjen)

Her er logoen på webside fra august i fjor:
http://www.nmh.no/bylyder/konsertserien_bylyder/34127/no
http://www.nmh.no/bilder/34110/Opera-3linjer-copy.jpg/no?size=small
interessant, her en den nokså stor:
http://www.nmh.no/bilder/34110/Opera-3linjer-copy.jpg/no

(Man kan også se logoen på http://www.operaen.no/, men den er så liten at det
knapt er mulig å se hvordan bokstavene er bygget opp.)

som er nokså lik den nye:

Operaen lanserer sin nye profil
http://www.dinamo.no/page/index.php?section=1&struct=1&structinstance=1466&template=7

Nytt navn - ny logo
http://www.aftenposten.no/kul_und/article1993655.ece

Men det er kanskje ikke ny logo, men ny "profil". Det nye er vel at både
opera og ballett er med, og de fremheves alt ettersom hva slags forestilling
det er som markedsføres, det er føyd til en svart skråstrek (som sannelig
skal symbolisere mye) -- og man har "visket" litt i den gamle logoteksten,
slik at noen av bokstavene er "åpne". Dette er ifølge Ellen Horn «genialt» (i
det minste «tilnærmet»).

Det som slo meg når jeg så den "nye" logoen og som jeg ikke hadde tenkt over
før er at opera-logoen -- og da i særdeleshet den gamle, umodifiserte -- er
splitter lik bokstavene på forsiden av firebindsverket "Det Norske Storting
gjennom 150 år" fra 1964 (Gyldendal).

Forsiden til Det Norske Storting gjennom 150 år:
http://www.pvv.org/~thomassk/bilder/storting.150.liten.jpg
http://www.pvv.org/~thomassk/bilder/storting.150.stor.jpg

Altaå, alle bokstaver som finnes på bokforsiden og Operaens (gamle) logo er
så godt som /identiske/. (Bortsett fra r-en, hvor Operaens skråstrek har en
svak bølge.) På kolofonsiden står det "Typografi og omslag ved Karl Johan
Foss". Søk på ham gir ett treff i Atekst: en NTB-melding fra november i fjor
om at han fylte 80 år. Det står at han arbeidet hos Fabritius, Gyldendal og
Emil Moestue AS, men ikke noe om hvorvidt han formgivet Operaens logo.

Så jeg lurer på om samme person laget forsiden til "Det norske storting
gjennom 150 år" og Den norske operas logo, eller er det kanskje en gammel
skrifttype som er tatt i bruk begge steder? (Eller har noen plagiert noen?)

(Ifølge Store norske leksikon ble Den norske opera etablert i 1957 som et
aksjeselskap med staten, Oslo kommune og Norsk Operafond som aksjonærer. Så
operaen er 50 år. Første forestilling på hovedscenen fant sted 16. februar
1959 med operaen Lavlandet av Eugen d'Albert. Operafondet har ikke Guggel
hørt om.)

--
Thomas Skogestad
Den er elsket og hatet. Men hvor har du sett den?