vinkelparentesar for grafemtranskripsjon

Jardar Eggesbø Abrahamsen

Fonem vert transkriberte mellom /skråstrek/, fonetisk skrift finn me
mellom [hakeparentesar], morfem mellom {krøllparentesar} og grafem mellom
<vinkelparentesar>.

Men kva slags vinkelparentesar er vanlege? I Bußmanns _Lexikon der
Sprachwissenschaft_ er det brukt vanlege større-/mindre enn-teikn, og det
same er brukt i Kristoffersen et al. _Språk: en grunnbok_. I Dudens
rettkskrivingsordbok er det brukt ein låg variant av noko med større
vinkel.

Her er tre måtar, kva for nokre kjenner folk att?

http://www.esperanto.no/~jardar/parentes.pdf

Jardar
--
Eit fyseleg, humsk, hyrleg, smakeleg, forskamma og høvla ty
med fatteleg mange bønhøyrlege lemper.

Jardar Eggesbø Abrahamsen

I artikkel <slrng2it42...@hagbart.nvg.ntnu.no>
skreiv Jardar Eggesbø Abrahamsen <jar...@nvg.ntnu.fjern-dette.no.invalid>:

> I Dudens
> rettkskrivingsordbok er det brukt ein låg variant av noko med større
> vinkel.

Men til annan bruk, nemleg opphavsspråk. Må nemnast.

Jardar

Trond Engen

Jardar Eggesbø Abrahamsen skreiv:

> [...]
> vinkel.
>
> Her er tre måtar, kva for nokre kjenner folk att?

Jeg ser ingen grunn til å gjøre det vanskeligere enn større enn og
mindre enn. Det er ikke forvekslingsfare, så det er blir et reint
estetisk spørsmål, og da er jeg ikke sikker på om svaret er det samme
for alle skrifttyper.

Men jeg kjenner jo stort sett språkvitenskapen gjennom usenet og er ikke
den rette til å svare. Jeg fant dette på et tysk universitet
(<http://www.staff.uni-marburg.de/~bauer/SS06/4%20notation-conventions.pdf>):

> [...]
> be indicated, but the precise realization is not important) – slashes
> refer to the functional aspect of speech sounds.
> Example: The existence of minimal pairs such as cat/pat shows that
> /k/ and /p/ are two distinct phonemes in English.
> Allomorphs (the realizations of morphemes) are also put in slashes.
> Example: The regular English plural ending of words like fish and
> loss is realized as /-IZ/.
>
> {…} In morphology, braces indicate morphemes.
> Example: English uses the morpheme { -s } to form regular plurals.

På sci.lang i dag leste jeg at OED bruker (...) for en brei eller
omtrentlig fonemisk transkripsjon med rom for dialektvariasjon, men jeg
har ikke sjekka det sjøl.

Jeg har også sett et forslag om å bruke |...| til andre og mer
språkspesifikke lydskriftsystemer enn IPA.

(Det er nok ikke til hjelp for deg, men det kan sikkert være nyttig for
noen.)

--
Trond Engen
- (i parentes)

Knut Skrindo

In article <Pq6dneI1Pr2...@telenor.com>,
Trond Engen <tron...@engen.priv.no> wrote:

> [...]
> mindre enn. Det er ikke forvekslingsfare, så det er blir et reint
> estetisk spørsmål, og da er jeg ikke sikker på om svaret er det samme

Hvorfor ikke bruke vinkelparenteser fra matematikken? \langle og \rangle
i LaTeX.

--
Knut Skrindo

Harald Hanche-Olsen

+ Knut Skrindo <knu...@math.uio.no>:

> Hvorfor ikke bruke vinkelparenteser fra matematikken? \langle og
> \rangle i LaTeX.

Det var vel det som var det tredje forslaget i pdf-en som Jardar la ut?
Jeg synes også det er det beste forslaget. Tegnene <> har helt feil
proporsjoner brukt som parenteser etter min smak.

--
* Harald Hanche-Olsen <URL:http://www.math.ntnu.no/~hanche/>
- It is undesirable to believe a proposition

Knut Skrindo

In article <pcozlqt...@shuttle.math.ntnu.no>,
Harald Hanche-Olsen <han...@math.ntnu.no> wrote:

> Det var vel det som var det tredje forslaget i pdf-en som Jardar la ut?
> Jeg synes også det er det beste forslaget. Tegnene <> har helt feil
> proporsjoner brukt som parenteser etter min smak.

Ja, du har rett, sløvhet herfra. Men da er ihvertfall vi enige.

--
Knut Skrindo

Trond Engen

Hei.

Harald Hanche-Olsen skreiv:

> Det var vel det som var det tredje forslaget i pdf-en som Jardar la ut?
> Jeg synes også det er det beste forslaget. Tegnene <> har helt feil
> proporsjoner brukt som parenteser etter min smak.

Kanskje. Jeg er enig i at <> er for lave, men jeg syns vinkelparentesene
skiller seg for lite fra vanlige parenteser når de blir så åpne som i
pdf-en til Jardar. Men som sagt kan jeg være miljøskadd.

--
<'tron: 'eN:.n>

Karl Ove Hufthammer

Harald Hanche-Olsen:

> Det var vel det som var det tredje forslaget i pdf-en som Jardar la ut?
> Jeg synes også det er det beste forslaget.

Eg òg synest dei ser best ut (i denne samanhengen). Men det er sjølvsagt
berre synsing frå mi side.

--
Karl Ove Hufthammer

Harald Hanche-Olsen

+ Trond Engen <tron...@engen.priv.no>:

> jeg syns vinkelparentesene skiller seg for lite fra vanlige parenteser
> når de blir så åpne som i pdf-en til Jardar.

Vi som bruker begge deler i matematikk har i hvert fall ingen problemer
med å skille dem fra hverandre, så langt jeg vet.