Mållova viktigere enn pasienter

Thomas Skogestad

Fra NRK Hordaland:

Haukeland Universitetssykehus må skifta navn til Haukeland
Universitetssjukehus.

Nynorsk skal vera tenestemålet i Helse Vest, og difor skal skilt, konvoluttar
og brevpapir vera på nynorsk.

Kulturdepartementet har bestemt at helseføretaka må følgja mållova og at
heile Helse Vest skal bruka nynorsk som tenestemål. Det betyr at Haukeland
Universitetssykehus skal bli til Haukeland Universitetssjukehus. Eit utal med
skilt på sjukehuset må dermed endrast. Og det vil kosta mellom 20 og 25
millionar kroner.

- Dette er veldig omfattande. Det er ikkje berre å byta ut eit par skilt
utanfor inngangsdøra, seier informasjonsdirektør i Helse Bergen, Mona Høgli.

- Det økonomiske argumentet er irrelevant, ein må følgja lover og reglar og
kalkulera med det i budsjettet, seier informasjonsrådgjevar i Norsk Språkråd,
Jon Grepstad.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_hordaland/4131700.html

Samme nyhet for de som ikke kan lese nynorsk:
http://www.aftenposten.no/forbruker/helse/article881212.ece

Men sykehuset sier...

Det blir ikkje aktuelt å bruke pengar på å byte om til skilt med nynorsk
tekst. Helse Bergen skal halde seg til pålegga frå Kulturdepartementet så
langt råd er, men det er ikkje rett å endre skilta no.

http://www.helse-bergen.no/nyheter/ikkje_millionar_skiltbyte.htm

--
Thomas Skogestad
ikke i tvil: røykeloven har ført til bedre arbeidsmiljø og helse for

Jardar Eggesbø Abrahamsen

Det er jo ikkje like vanleg å klaga over namneskifte når dei endrar namnet
berre for å vera kule. Mesta, til dømes. Og Avinor.

Jardar

Brumle Måseegg

"Jardar Eggesbø Abrahamsen" <jardarab+n...@pvv.ntnu.no> skrev i
melding news:slrnclo4vp.hvb.ja...@hagbart.nvg.ntnu.no...

> Det er jo ikkje like vanleg å klaga over namneskifte når dei endrar namnet
> berre for å vera kule. Mesta, til dømes. Og Avinor.

Selvsagt ikke. Det er ikke ofte et navneskifte kommer på 25-30 millioner.

Dessuten er det lenge siden landsmålsfolket hadde noe slags politisk
flertall her i landet. Så det er faktisk flere som erger seg over fjøslatin
enn som ergrer seg over norsk.

Hans Georg Schaathun

On Thu, 30 Sep 2004 14:36:21 GMT, Brumle Måseegg
<itt...@fugleberget.no> wrote:
:
: "Jardar Eggesbø Abrahamsen" <jardarab+n...@pvv.ntnu.no> skrev i

Og av de to kategoriene faller «Avinor» i...

--
:-- Hans Georg http://www.ii.uib.no/~georg/

`This Universe never did make sense; I suspect that it was built
on government contract.' (Heinlein)

Brumle Måseegg

"Hans Georg Schaathun" <ge...@ii.uib.no> skrev i melding

> [...]
fjøslatin
> : enn som ergrer seg over norsk.
>
> Og av de to kategoriene faller «Avinor» i...

Ordet er jo laget her i landet så.....

Thomas Skogestad

* Jardar Eggesbø Abrahamsen

| Det er jo ikkje like vanleg å klaga over namneskifte når dei endrar namnet
| berre for å vera kule. Mesta, til dømes. Og Avinor.

Skulle nesten tro du var homøopat.

--
Thomas Skogestad
What's the difference between George W. Bush and John Kerry?
http://www.netfunny.com/rhf/jokes/04/Sep/diff.html

John Hilt

On Thu, 30 Sep 2004 14:36:21 GMT Brumle Måseegg
wrote in news:no.fag.spraak.strid

>Dessuten er det lenge siden landsmålsfolket hadde noe slags politisk
>flertall her i landet. Så det er faktisk flere som erger seg over fjøslatin
>enn som ergrer seg over norsk.

Jeg registrerer at under vanstyret til den religiøse fundamentalisten
Valgerd blir det forsøkt pisket liv i den daue kjepphesten Målsakji.

- KrF, hvis ønsketenking er viktigst.

--

-= jh =-

John Hilt

On Thu, 30 Sep 2004 13:18:46 +0200 Thomas Skogestad
wrote in news:no.fag.spraak.strid

>Kulturdepartementet har bestemt at helseføretaka må følgja mållova og at
>heile Helse Vest skal bruka nynorsk som tenestemål.

Cheezus, hva er galt med det språket som flertallet anser for å være
norsk? Hvor ble det av demokratiet? Det finnes også lover som styrer
tilbudet av helsetjenester, uten at dement-departementet synes å bry seg
særlig om manglende tilbud i den sektoren.

Når mennesker må lide og dø for at nynorsk tilhørighet skal beholde
sin status som en fullverdig og prioritert funksjonshemming synes jeg at
det har gått for langt.

--

-= jh =-

Hans-Christian Holm

"Thomas Skogestad" <thomas_s...@operamail.com> skrev i melding

> [...]

> - Dette er veldig omfattande. Det er ikkje berre å byta ut eit par skilt
> utanfor inngangsdøra, seier informasjonsdirektør i Helse Bergen, Mona

Lurer på hvor mye omlegginga til nynorsk hadde kosta om det allerede hadde
hett "Haukeland univerisitetssjukehus", som også ville vært korrekt bokmål?

Hans-Christian

Brumle Måseegg

"Hans-Christian Holm" <hchrholm...@online.no> skrev i melding

> Lurer på hvor mye omlegginga til nynorsk hadde kosta om det allerede hadde
> hett "Haukeland univerisitetssjukehus", som også ville vært korrekt
bokmål?

Ikke så mye billigere, det som koster er for eksepel å bytte ut alle
"Herrer" med "Karar"

"Ivar S. Ertesvåg"

Brumle Måseegg:

Meiner du i fullt alvor at dette sjukehuset er utstyrt med "Herrer"- og
"Damer"-skilt på alle dodører? Dei fleste andre slike dører i offentlege
bygg her i landet er skilta med internasjonalt forståelege symbolskilt.

Meiner du sjukehuset vil få store utlegg fordi dei må trykke nye brevark
også?

Brumle Måseegg

"Ivar S. Ertesvåg" <ivar.s....@ntnu.no> skrev i melding

> Meiner du i fullt alvor at dette sjukehuset er utstyrt med "Herrer"- og
> "Damer"-skilt på alle dodører? Dei fleste andre slike dører i offentlege
> bygg her i landet er skilta med internasjonalt forståelege symbolskilt.

Jeg har aldri vært på Haukeland sykehus, og håper at jeg slipper å komme
dit. Jeg kun baserer meg på sykehusledelsens anslag om at det vil koste 25
mill koner å skifte ut skiltene med nynorsk skilt. Jeg mener dette er
sløseri enten det nå er skilter på WC eller behov for et skilt på
operasjonsstuen med tekst "Ein må ikkje byrja skjæra i sjuklingen før han
søv"

Selv sogner jeg til Aker sykehus hvor det nok ville være en fordel om de i
alle fall sorterte nummerskiltene på dørene slik at de kom i noenlunde
rekkefølge. Når blodtrykket på de besøkende på Hjerte-poliklinikken der
muligens er høyt har dette mer sammenheng med at klinikken ikke i det hele
tatt verken med hjerte eller hjarte

Knut J

Haukeland sykehus bør forslå å kutte i behandling tilbudet for eksempel
kreftesyke barn eller ligende for å finansiere navn foradringer. Jeg
tror ikke språkrådet tør pålegge haukeland om å kutte i tilbudet til
kreftesyke barn.

Hans Georg Schaathun

On Fri, 22 Oct 2004 19:22:00 +0200, Knut J
<knu...@online.no> wrote:
[...]

Nei, men det gjør jo språkrådet ikke. Det er sykehuset som må gå til
Stortinget og klage dersom de ikke får nok penger til å løse de lovpålagte
oppgaver. Der er nok penger. Stortinget kan like godt skjære ned på
bevilgningene til opera eller til pressestøtte som på kreftsyke barn.

Thomas Skogestad

"Helse Bergen er i sommer blitt p�lagt � endre navn p� hjerteavdelinga til
hjarteavdelinga. I brevet fra Spr�kr�det f�r sykehuset ogs� kritikk for �
velge nynorske ord som er mest mulig lik bokm�l."

"Fordi det er et flertall av nynorskkommuner i Hordaland m� sykehuset skrive
brevene sine p� nynorsk."

M� bytte navn
Hjerteavdelinga er ikke nynorsk nok.
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/M-bytte-navn-2548670.html
AV:Rune St�l�s
Publisert: 06.aug. 2011 (21:25) Oppdatert: 06.aug. 2011 (21:27)

Forskrift om m�lvedtak i kommunar og fylkeskommunar

12. Hordaland fylke

Bokm�l: -
Nynorsk: 30
N�ytral: 3 [Ask�y, Bergen, Odda]

http://www.lovdata.no/for/sf/ku/tu-20070401-0378-012.html

Navnebyte kostar millionar
Haukeland Universitetssykehus m� skifta navn til Haukeland
Universitetssjukehus.
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_hordaland/4131700.html
Publisert 30.09.2004 09:21.

--