Dåp i flertall

Thomas Skogestad

Hva er flertallsformen av dåp?

Bokmålsordboken sier ikke noe.

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=d%E5p&bokmaal=+&ordbok=bokmaal

--
Thomas Skogestad

Einar Ryeng

Thomas Skogestad <barryg...@gmail.com> writes:

> Hva er flertallsformen av dåp?

Det ser ikke ut til at bokmål har en flertallsform av
"dåp". Riksmålsordboken sier:

Bøyningsformer: en ; (i pl. sedvanlig dåpshandlinger ; )

Det burde fungere bra i bokmål også. Ellers er det sikkert dem som
mener at man kan skrive dåp -en -er -ene, ekvivalent til nynorsk, som
faktisk har flertall av ordet. Og folk går tross alt i barnedåper.

--
Einar Ryeng

Thomas Skogestad

I all verden. Hvordan har det seg at jeg fortsetter å poste til denne
gruppen? Forrige gang oppdaget jeg i det minste og rettet opp gruppen.

* Einar Ryeng

| Det ser ikke ut til at bokmål har en flertallsform av
| "dåp". Riksmålsordboken sier:
|
| Bøyningsformer: en ; (i pl. sedvanlig dåpshandlinger ; )

Hm. Syns jeg ikke har gått i så mange dåpshandlinger.

--
Thomas Skogestad