Re: Ny bok: Kampen om klimaet

1 view

Erik J. Helgesen

On Fri, 23 Nov 2007 14:40:01 +0100, "Onar Åm" <on...@netpower.no>
wrote:

> [...]
>Straffen er permanent innskrenking i folks rettigheter. Klimaendringer skal
>bekjempes med fattigdom og død. Men er dette en legitim dom? Holder
>bevisene i retten? Er straffen rettferdig? For å være føre var har tiltalte vært
>antatt skyldig inntil det motsatte er bevist. Menneskeheten har stått forsvarsløs
>mot anklagene. Denne boken retter opp på den grove ubalansen med et
>uhemmet forsvar for menneskeheten og den industrielle sivilisasjon.
>Aktoratets troverdighet plukkes fra hverandre og et humant alternativ til

Dette høres interessant ut. Selv om det ikke er snakk om noen
doktoravhandling, så er iallefall ambisjonsnivået ganske høyt.
Forfatteren håper at selv eksperter skal kunne lære noe av denne
boka. Det gjenstår å se om disse ekspertene finner noe i Onars bok
som er av større betydning enn det som framkommer i fagfellevurdert
forskning publisert i anerkjente vitenskaplige journaler.

--
Erik

Darkness cannot drive out darkness, only light can do that.
Hate cannot drive out hate, only love can do that.
-- Martin Luther King, Jr.
. . . . . . . . . . . . .
Let a man overcome anger by love, evil by good,
the greedy by liberality, the liar by truth.
-- Buddha

Pelle Thomsen

Erik J. Helgesen skrev:

> [...]
> som er av større betydning enn det som framkommer i fagfellevurdert
> forskning publisert i anerkjente vitenskaplige journaler.

Jeg har en ullen følelse av hva den benekter.

Onar Ĺm

"Erik J. Helgesen" <gamle...@hell.no> wrote in message

> [...]
>
> Dette høres interessant ut. Selv om det ikke er snakk om noen
> doktoravhandling, så er iallefall ambisjonsnivået ganske høyt.

Du har rett. Ambisjonsnivået er svært høyt. Dette er, så vidt jeg vet, første
gang noen har samlet så mange tråder i en og samme bok. Det er også første gang
noen setter ord på og systematiserer en følelse som har ulmet blant tusenvis av
utenforstående forskere verden over de siste årene: klimaforskningen gjennomgår
en faglig og etisk krise. Den herjes av dårlig forskning, tilbakeholdelse av
bevismateriale, bruk av forskningsresultater som er bevist å være
pseudovitenskap og inkompetanse -- mangel på tilstrekkelig utdannelse innen
nøkkelområder som statistikk og forutsigelse.

> Forfatteren håper at selv eksperter skal kunne lære noe av denne
> boka.

Ja, det er svært få mennesker som ikke vil ha noe å lære fra boken etter som jeg
samler tråder fra et stort antall forskjellige fagfelter. Det er ytterst få
eksperter som har dybdekunnskap på alle disse områdene.

Onar.

Harald Hanche-Olsen

+ "Onar Åm" <on...@netpower.no>:

> Du har rett. Ambisjonsnivået er svært høyt.

Hmm. Hvis du hadde hatt høye ambisjoner for boken, ville du utvilsomt
skrevet den på engelsk, slik at verdens klimaekspertise kunne lære fra
den, ikke sant?

--
* Harald Hanche-Olsen <URL:http://www.math.ntnu.no/~hanche/>
- It is undesirable to believe a proposition

Roald B. Larsen

On 27 Nov, 08:40, Harald Hanche-Olsen <han...@math.ntnu.no> wrote:

> Hmm. Hvis du hadde hatt høye ambisjoner for boken, ville du utvilsomt
> skrevet den på engelsk, slik at verdens klimaekspertise kunne lære fra
> den, ikke sant?

Han (FN-fienden Onar Åm) hadde nok en ullen følelse av at fagfolkene
kan gjendrive de mest outrerte påstandene hans med høyrehanda bak
ryggen...

--
rL

Message has been deleted

Jo Stein

On Tue, 27 Nov 2007 05:37:41 +0100, "Onar Åm" <on...@netpower.no> wrote
in news:<krGdnfZSHtW...@lyse.net>...

>Ja, det er svært få mennesker som ikke vil ha noe å lære fra boken etter som jeg
>samler tråder fra et stort antall forskjellige fagfelter. Det er ytterst få
>eksperter som har dybdekunnskap på alle disse områdene.

Unnskyld min uvitenhet, men vil norske bibliotek ta i mot denne boka
om de får den tilsendt av deg? Det er bra at vi har trykkefrihet i
landet, men noen forfattere bør nok beskyttes mot seg selv.

Det kan tenkes at jeg vil lese boka om jeg finner den på et bibliotek;
ikke for å lære om global oppvarming, for på biblioteker finner man
masse bra bøker om det temaet, men for å lære mer om Onar Åm.
--
jo
Om Giordano Bruno levde idag, hadde han skaffet seg Bredbånd

Øystein Hokstad

On 28 Nov, 05:31, Jo Stein <jst...@broadpark.no> wrote:

> Det kan tenkes at jeg vil lese boka om jeg finner den på et bibliotek;
> ikke for å lære om global oppvarming, for på biblioteker finner man
> masse bra bøker om det temaet, men for å lære mer om Onar Åm.

Du får en bra oppsummering her:
http://www.blogging.no/blog.php/want2c/post/18599

Øystein Hokstad

Dag Korsnes

Onar Åm wrote:

> Den norske versjonen er kladden. Så bruker jeg tilbakemeldingen til å forbedre
> boken og eventuelt fjerne feil før jeg oversetter til engelsk.
>

> Onar.

Da bør du skynde deg før boka di blir helt uaktuell. Om 5 år vil folk
riste på hodet av den. Var det mulig at opplyste folk for 5 år siden
ikke skjønte bedre? Eller hadde de spesielle motiver for å kjempe mot
sannheten? For pengene du tjener på boka kan du grave deg ei hule og
gjemme deg i.

torkill.bruland

Ingen legge nok noen brett på hva du måtte finne det for godt å velte
ut av deg av personrettet sjikane på et debattforum.

--
Torkill

Erik J. Helgesen

"torkill.bruland" <torkill...@gmail.com> wrote:

>Ingen legge nok noen brett på hva du måtte finne det for godt å velte
>ut av deg av personrettet sjikane på et debattforum.

Hvor er det blitt av deg, din gamle røver? Du var så aktiv på news for
en stund tilbake, men så forsvant du brått - uten å si hvor du ble av.
Kom tilbake, Torkill. Kom tilbake! Du er dypt savnet.