Etnisk hva_for-noe?

HKH

"HK" <hkarlsen@> skrev i melding >

> Vel. Jo, jeg skrev vel at "etnisitet ikke har med gener å gjøre", mens
> jeg burde skrevet "etnisitet har ikke nødvendigvis noe med gener å
> gjøre". Og jeg burde formulert det annerledes, selv i et svar til
> Sigvald, for det ville klargjort om Sigvald eller C. Lund mener at
> etnisitet nødvendigvis har noe med gener og rase å gjøre.

Den senere tid har gruppens egen opplevelse av "annerledeshet" blitt tillagt
større vekt i antropologien.

Hva med jøder om en skulle legge vekt på gonotyper. Få grupper av mennesker
har klart å beholde opplevelsen av å utgjøre en "etnisk" gruppe som er
annerledes i større grad enn de, samtidig som innblandingen fra andre
folkegrupper har vært "enorm".

Fenotypisk skiller europeiske jøder seg neppe heller ut fra andre europeere
på samme måte som en del av de andre grupperingene som tilhører semittene.
En kan ikke si at den eller den er jøde ut fra fenotypiske trekk, på samme
måte sopm en kan si det om de fleste arabere. Jødene taler også ulike språk.

Hva gjenstår? De har for eksempel noe felles historie, i noen grad felles
religion (fins også sekulære jøder) og kultur. Viktigst er sannsynligvis
opplevelsen av felles tilhørighet. Jødeforfølgelsen har sannsynligvis
styrket denne opplevelsen av annerledeshet og felles tilhørighet til det
jødiske.

Om vi skal snakke om en gruppe "etnisk norske" må en slik jeg ser det
nødvendigvis vektlegge opplevelsen av felles tilhørighet sterkt.

De som opplever som gruppe å bli "utstøtt" vil ikke oppleve at de tilhører
det norske, og vil etter alle solmerker føle sterkere tilhørigtilhørighet
til sin egen "etniske gruppe".

Om formålet er å bygge en sterk norsk nasjon ( ikke stat) bør et norsk
syttende_mai_tog ha plass til både samiske og indiske folkedrakter. La alle
som bor her føle seg norske. I USA har de tydeligvis klart dette på en langt
bedre måte enn i Europa.

Vi bør i likhet med slik noen hevder at USA har gjort, styrke lovverket slik
at det bekytter grupper mot trakkasering.

HKH

Bjarte Runderheim

"HKH" <dul...@peri.skop> skrev i melding

> [...]
> sannsynligvis opplevelsen av felles tilhørighet. Jødeforfølgelsen
> har sannsynligvis styrket denne opplevelsen av annerledeshet og

Etnisitet er leksikalsk definert som gruppe av mennesker som
er forent på bakgrunn av nasjon eller rase.

Der er åpenbart _flere_ måter å gruppere mennesker.
F.eks. "jøder" kan grupperes som en _religiøs_ gruppe.
Alle mennesker som tilhører den jødiske religion vil falle innenfor,
uavhengig av språk og nasjonal tilhørighet.

Jødene kan også grupperes etter nasjonalitet. I så fall vil jødene i
Israel ikke tilhøre samme gruppe som jødene i Norge.
Genetisk er det kanskje tvilsomt om det finnes noen gruppe
som kan kalles "den jødiske rase".

Jeg vil derfor ikke synes det er en god idé å snakke om en
"etnisk" jøde, generelt. En afrikansk jøde kan vanskelig plasseres
i samme etniske gruppe som en russisk eller norsk, fordi de verken
har språk eller rase som forenende faktor.

> Om vi skal snakke om en gruppe "etnisk norske" må en slik jeg ser
> det nødvendigvis vektlegge opplevelsen av felles tilhørighet
> sterkt.

- og denne felles tilhørigheten vil først og fremst utgjøres av
felles
språk og felles kulturbakgrunn.

> De som opplever som gruppe å bli "utstøtt" vil ikke oppleve at de
> tilhører det norske, og vil etter alle solmerker føle sterkere
> tilhørigtilhørighet til sin egen "etniske gruppe".

Åpenbart. Men vi skal heller ikke se bort fra at etniske nordmenn,
selv i 4. og 5. generasjon, finnes i f.eks. USA, med rester av norsk
språk, felespill og lusekofter.
Integrasjon er et mangslungent uhyre.

> [...]
> folkedrakter. La alle som bor her føle seg norske. I USA har de
> tydeligvis klart dette på en langt bedre måte enn i Europa.

Helt enig.
I våre 17.mai-tog bør det være plass for alle etniske grupper, og de
bør få
lov til å bære sine etniske klesdrakter og annet.
Minstekravet må være at de bruker det norske flagget,
eller i alle fall ikke et annet nasjonalflagg.

Samene skal selvsagt kunne gå i 17.mai-tog i sine samiske drakter,
men det samiske flagget skal tilhøre "deres egen" nasjonaldag, og
ikke 17.mai.

BjarteR