Respekt for folks tro.

Gordon Spangelid

Jeg blir så lei meg når jeg leser folk som bruker masse energi på å
rakke ned på oppriktige religiøse mennesker med en nesten barnslig tro
på noe større en dem selv. Jeg kan ikke begripe at noen synes det sin
livs oppgave å rive ned disse menneskenes beskyttelsesverk mot livets
jævelskap. Vanlige folk har trodd bedt tryglet høyere makter for fred,
trøst, mat, barn osv så lenge det har funnets mennesker på kloden. Hva
er alternativet?

Sangteksten Du måste finnas fra Musikalen Kristina från Duvemåla som er
skrevet av Björn Ulvaeus er en god illustrasjon på at religion faktisk
kan han ha en viktig funksjon i et menneskets liv. Sangen handler i alle
fall om en Svensk jente som utvandrer til Amerika for litt over 100 år
siden, de første årene der borte er preget av sult og elendighet.
Kristina lengter hjem og føler at alt i livet går i mot henne, hun
prøver derfor å ta et oppgjør med gud.

Du fördrev mig, Gud
från mitt hemland slets jag bort
Här är jag en flykting och en främling
och det ödet finner jag mig i

Men Du tog mitt barn
och Du tar mig från min man
Jag kan inte längre se en mening
Vad är det Du vill, vad ska jag tro...

Tanken är svindlande, framför mig gapar en avgrund
Hela mitt väsen gör uppror och vill säga nej
Frågan är väckt och nu darrar min själ inför svaret
att Du inte finns till, fast jag trodde på Dig

Vem skulle hjälpa mig uthärda livet här ute
Vem skulle ge mig den kraften som jag måste få
Vem skulle trösta mig, jag är så liten på jorden
Om Du inte fanns Gud, ja vad gjorde jag då

Nej, Du måste finnas, du måste, jag lever mitt liv genom dig
Utan Dig är jag en spillra på ett mörkt och stormigt hav
Du måste finnas, Du måste, hur kan du då överge mig
Jag vore ingenstans
Jag vore ingenting om Du inte fanns

Aldrig förut har jag haft det i tal eller tanke
Det lilla ordet som skrämmer och plågar mig så
Ordet är - om - om jag bett...om min bön var förgäves
Om du inte fanns till, vad ska jag göra då

Vem skulle känna min ånger och sedan förlåta
Friden i själen, ja, vem skulle skämka mig den
Vem skulle så ta emot mig till slut efter döden
Om Du inte fanns till...vem tog hand om mig sen

[...]

Jeg synes det er uanstendig å bekjempe hennes tro andres tro.

Gordon

Arild Madsen

Gordon Spangelid wrote:

> [...]
> jævelskap. Vanlige folk har trodd bedt tryglet høyere makter for fred,
> trøst, mat, barn osv så lenge det har funnets mennesker på kloden. Hva

Kan du konkretisere hva du snakker om, er det diskusjonene her på njus
så mener jeg at det er naturlig at folk må tåle motbør i et
diskusjonsforum. hvis de ikke tåler motargumenter mot sitt syn på livet
så går man aldri inn i et diskusjonsforum. Her blir det ikke tråkket på
noen tær, her blir de valset ned.

> Sangteksten Du måste finnas fra Musikalen Kristina från Duvemåla som er

<Klipp>
Fristende å svare med teksten til THE GALAXY SONG av Monty Python. :o)

Arild Madsen

Gordon Spangelid

Arild Madsen wrote:

> [...]
> diskusjonsforum. hvis de ikke tåler motargumenter mot sitt syn på livet
> så går man aldri inn i et diskusjonsforum. Her blir det ikke tråkket på

Her er det ikke snakk om motbør, da jeg ikke har gjort annet enn å lese disse

trådene. Jeg konstaterer bare at folk som er religiøse blir stemplet som
dumme, eller får andre adjektiver slengt etter seg. Eksempel Det er flaut å
være kristen, du
må være dum som tror på en 2000 år gammel historie mm. Jeg er ikke spesielt
religiøs, men jeg respekterer folk som tror og jeg kan ikke se noe galt i
det. Jeg synes derimot at all diskusjon om religionens innhold og måten
religionen brukes misbrukes er på er helt greit men personlige angrep på
religiøse som stempler dem som mindre begavede eller noe annet er å skyte
debatten over mål.

Gordon
.

Gordon Spangelid

Gordon Spangelid wrote:

Det er grunn til å legge til at folk som er religøse som prøver å fremstille seg
som bedre mennesker enn deg og meg er minst like respektløse.

Gordon

Kolbjørn S. Brønnick

Gordon Spangelid <sto...@stv.uio.no> wrote in

KLIPP

> [...]
> må være dum som tror på en 2000 år gammel historie mm. Jeg er ikke
> spesielt religiøs, men jeg respekterer folk som tror og jeg kan ikke

Jeg ser heller ikke det å hetse kristne er spesielt høyverdig, men man må
få lov til å skrive at man synes kristendom er noe stort tull og at det
er komplett uforståelig for en at intelligente mennesker kan tro på det
en selv oppfatter som tull. Da vil selvsagt enkelte kristne ta seg nær av
dette, noe jeg har opplevd selv at de har gjort. Like fullt synes jeg det
må være en grei sak å skrive slikt. Kristne er jo forpliktet til å
misjonere, så da synes jeg de må akseptere divergerende oppfatninger om
det de tror på.

> [...]
> personlige angrep på religiøse som stempler dem som mindre begavede
> eller noe annet er å skyte debatten over mål.

Nå ser jeg for meg at hele debattpaneler blir skutt som levende
kanonkuler over noen svære fotballmål. For å gjøre dette
forestillingsbildet ekstra givende, har jeg reintrodusert Ståle Lønning
som debattleder. Håper han lander hardt.

Ellers, når du velger å skrive et slikt innlegg på dette tidspunktet så
antar jeg at du har tenkt over hvordan du kommer til å takle reaksjonene
fra Arild Karlsen?

Med vennlig hilsen
Kolbjørn

Kim G. S. OEyhus

In article <3D77C437...@stv.uio.no>,

> [...]
>på noe større en dem selv.

Jeg blir så lei meg når jeg leser folk som bruker masse energi på å

rakke ned på kompetente folk som baserer sine uttalelser på grundige
undersøkelser.

Kim0

Kim G. S. OEyhus

In article <3D783C2E...@stv.uio.no>,

> [...]
>blir stemplet som dumme, eller får andre adjektiver slengt etter
>seg. Eksempel Det er flaut å være kristen, du må være dum som tror på

Javisst. Er det noe galt i det da? Undersøkelser viser faktisk at
religiøse gjennomsnittlig er mindre intelligente enn ureligiøse
mennesker. Jeg har omtrent 70 referanser til undersøkelser om dette
emnet.

>Jeg er ikke spesielt religiøs, men jeg respekterer folk som tror og
>jeg kan ikke se noe galt i det.

Jeg kan se 2 gale ting i det:

1. Tro i seg selv er galt, fordi tro nesten alltid er feil. Det er bedre
å vite enn å tro, fordi viten mye oftere enn tro, er rett.

2. Troende folk respekterer ikke folk som ikke tror. Så hvorfor i all
verden skal da troende respekteres av oss?

> [...]
>religionen brukes misbrukes er på er helt greit men personlige angrep
>på religiøse som stempler dem som mindre begavede eller noe annet er

Å kritisere religion fordi religion fordummer folk, er da et verdig
mål i seg selv.

Kim0

Dreamtide

Å tro er noe alle gjør, men noen bestemmer seg for å holde fast på den samme
troen hele tiden. Det er naturlig, fordi mennesker får veldig lett vaner, og
vi føler en slags trygghet for dem.
Og hvis dette funker for noen er jo det greit. Men om store deler av den
troen går ut på å omvende andre, fryse ut andre, terrorisere andre, så synes
jeg folk burde tåle at andre behandler dem på samme måte f.eks.
kristendommen har gjort i løpet av årene.
For meg så funker det best å være i evig forandring. Om livsynet begynner å
fryse til, får man fort veldig bastante meninger, og får vansker med å se
saker fra flere vinkler.
Selv vitenskapen er også en tro på samme måte, og kan virke akkurat like
latterlig som kristendom!
Hjernen har en fantastisk evne til å overbevise seg selv til sin tro! Derfor
funker det meste, selv de mest selvmotsigelige teorier og religioner, som
man lett kan se her...

"Gordon Spangelid" <sto...@stv.uio.no> wrote in message

Gry Gambert

From: Gordon Spangelid sto...@stv.uio.no

>Jeg konstaterer bare at folk som er religiøse
>blir stemplet som dumme,

Nåja? Jeg er ikke troende, men religiøs. Jeg
er ikke blitt stemplet som dum (enda ;-)

>eller får andre adjektiver slengt etter seg.
>Eksempel Det er flaut å være kristen,

Har du spurt vedkommende om hvordan han
kan vite at det er flaut å være kristen? Har han egenerfaring for at det er
slik, eller er det en tom påstand?

Hvis det bare er en tom påstand kan du jo
vise det, klart og tydelig, så mister påstanden
sin evt. slagkraft ;-)

>du må være dum som tror på en 2000 år
>gammel historie mm.

Ikke akkurat en høflig uttalelse, men ikke
noe å ta veldig på vei over heller, imho.

>Jeg er ikke spesielt religiøs, men jeg respekterer
>folk som tror

Der syns jeg personlig det er på plass med noen
distinksjoner:
1) Jeg respekterer troende som er ærlige, vennlige,
rimelige, som setter kjærlighet for det som lever
foran tro.

2) Jeg respekterer ikke troende som herser med
ikke-troende, vil tvinge på dem troens konvensjoner
og institusjoner, vil tvinge ikke-troende til å betale
for troens konvensjoner og institusjoner, osv.

>og jeg kan ikke se noe galt i det.

Det kommer vel alt an på? President Carter
forlot sin lokale kirke i sin tid, fordi troen der
ikke tillot afroamerikanere å bli medlemmer.
Jeg har stor respekt for den handlingen til
den troende Jimmy Carter, og ingen respekt
for de troende i kirken hans.

>Jeg synes derimot at all diskusjon om religionens
>innhold og måten religionen brukes misbrukes er
>på er helt greit

Enig - ikke bare greit men sunnt :-)

>men personlige angrep på religiøse som stempler
>dem som mindre begavede eller noe annet er å
>skyte debatten over mål.

Jeg er enig i at personangrep ikke har noe i saklig
debatt å gjøre.

Det hender imidlertid i debatt at folk både sier og
gjør veldig dumme ting, og det må man få påpeke:

Det er ikke hverken stempling eller personangrep å
vise at en person oppfører seg dumt, uærlig,
uakseptabelt.

Gry

Jan-Fredrik Braseth

k...@pvv.ntnu.no (Kim G. S. OEyhus) writes:

> [...]
> religiøse gjennomsnittlig er mindre intelligente enn ureligiøse
> mennesker. Jeg har omtrent 70 referanser til undersøkelser om dette

Noen som ligger på nett? Isåfall post gjerne her :) (evt send mail)

--
Jan-Fredrik Braseth www.ifi.uio.no/~janfbr/
2B|!2B

Svein Hovland

On Fri, 06 Sep 2002 12:32:06 GMT, "Dreamtide" <magf...@online.no>
wrote:

<KLIPP>

> [...]
>saker fra flere vinkler.
>Selv vitenskapen er også en tro på samme måte, og kan virke akkurat like

Påstår du at vitenskap er en tro?

>Hjernen har en fantastisk evne til å overbevise seg selv til sin tro! Derfor
>funker det meste, selv de mest selvmotsigelige teorier og religioner, som
>man lett kan se her...

Hva mener du med at "Hjernen har en fantastisk evne til å overbevise
seg selv til sin tro"?

-X-

Rolf Marvin Bře Lindgren

[Dreamtide]

| Hjernen har en fantastisk evne til å overbevise seg selv til sin tro!

snakk for deg sjøl!

eller mer seriøst - hjernen din verken tror eller tenker, det er det du
som gjør.

--
Rolf Lindgren
cand.psychol

Gordon Spangelid

"Kim G. S. OEyhus" wrote:

> Jeg kan se 2 gale ting i det:
>
> 1. Tro i seg selv er galt, fordi tro nesten alltid er feil. Det er bedre
> å vite enn å tro, fordi viten mye oftere enn tro, er rett.

Er det galt å finne trøst i tro i for å overleve som Kristina?

> 2. Troende folk respekterer ikke folk som ikke tror. Så hvorfor i all
> verden skal da troende respekteres av oss?

Det er bare en påstand for å spore av debatten.

> Å kritisere religion fordi religion fordummer folk, er da et verdig
> mål i seg selv.

Det er ikke noe galt i å kritisere religion men å rakke ned på religiøse er
det.

Gordon

Dreamtide

Min hjerne, mitt sinn og mange andres (kanskje?) har en slags tilbøyelighet
til å tilpasse seg omtrent hva det skulle være av tro eller livsyn, til selv
de minste ting.
Det kommer jo an på om man vil tro.
Men man kan ikke vite noe sikkert her i verden. Det viser kanskje hvor
kaotisk verden er, og hvor lite sansene våre klarer å oppfatte av den. Altså
hvor lett det er å forandre sitt eget livsyn, sin virkelighet.
F.eks:
Om man virkelig vil tro at romvesner eller gud står bak problemene vi har,
så vil man se bevisene på dette.
Og om man tror at hjernen funker sånn som dette så vil det vise seg at den
funker sånn. ;)
Jeg sier ingenting som er sant, det er bare ganske sant for meg. Sant nok.
Veit ikke med alle andre.

"Rolf Marvin Bøe Lindgren" <ro...@aqualene.uio.no> wrote in message

Dreamtide

"Svein Hovland" <Nospam-...@online.no-Nospam> wrote in message

> On Fri, 06 Sep 2002 12:32:06 GMT, "Dreamtide" <magf...@online.no>
> wrote:
>

> <KLIPP>

> Påstår du at vitenskap er en tro?

Ja. Vitenskap intereserer meg mye. Synes foresten det er skummelt hvordan
ting blir brukt som "leketøy" så snart det er oppfunnet, for senere å
oppdage bivirkningene. Men vitenskap er observasjon. Man setter opp et
scenarie og måler og skriver opp hva som skjer, og skaper en konklusjon, en
teori utifra dette. Det er alltid unntak, og det er alltid faktorer som
påvirker utfallet dramatisk.
Vitenskapen synes for meg å avvise alt som ikke kan observeres med
vitenskaplige midler, og dette virker på meg som et alt for innsnevret
verdenssyn. En slags streng religion, som veldig mange tror fanatisk på.
Likevel viktig. ;)

Derfor

> Hva mener du med at "Hjernen har en fantastisk evne til å overbevise
> seg selv til sin tro"?
>
> -X-

Se den andre posten.

Rolf Marvin Bře Lindgren

[Dreamtide]

> [...]
| vitenskaplige midler, og dette virker på meg som et alt for innsnevret
| verdenssyn. En slags streng religion, som veldig mange tror fanatisk

hva oppnår du med dette vrøvlet ditt? status? anerkjennelse? damer
(eller hva du nå foretrekker)?

--
Rolf Lindgren http://www.roffe.com/
cand.psychol ftp://rtfm.mit.edu/pub/usenet/sci.psychology

Dreamtide

Dette var jammen noe av det mest morsomme jeg har lest i dag!
Takk, denne posten skal jeg ta vare på og more meg med når jeg trenger det.

Jeg skriver av mange grunner, blandt annet i håp om seriøse svar.

"Rolf Marvin Bøe Lindgren" <ro...@aqualene.uio.no> wrote in message

Dreamtide

P.S. Men morsomme svar går også bra!

"Dreamtide" <magf...@online.no> wrote in message

Kim G. S. OEyhus

In article <xyuit1j...@niu.ifi.uio.no>,

Jan-Fredrik Braseth <jan...@niu.ifi.uio.no> wrote:

>Noen som ligger på nett? Isåfall post gjerne her :) (evt send mail)

Greit. Atter en gang for nye interesserte lesere:
Kim0

It is a fact that intelligence is negatively correlated with religious
belief. IQ is a measure of intelligence where 100 corresponds with the
average human. Some IQ tests are better than others, but do not confuse
the test with IQ itself. Here is some small justification for Scott's
belief:

Paraphrased and summarized from The Effect of Intelligence on
Religious Faith, Burnham P. Beckwith, _Free Inquiry_, Spring
1986:

1. Thomas Howells, 1927
Study of 461 students showed religiously conversative students "are,
in general, relatively inferior in intellectual ability."

2. Hilding Carlsojn, 1933
Study of 215 students showed that "there is a tendency for the more
intelligent undergraduate to be sympathetic toward ... atheism."

3. Abraham Franzblau, 1934
Confirming Howells and Carlson, tested 354 Jewish children, 10-16.
Negative correlation between religiosity and Terman intelligence test.

4. Thomas Symington, 1935
Tested 400 young people in colleges and church groups. He reported,
"there is a constant positive relation in all the groups between
liberal religious thinking and mental ability...There is also a
constant positive relation between liberal scores and intelligence..."

5. Vernon Jones, 1938
Tested 381 stydents, concluding "a slight tendency for intelligence
and liberal attitudes to go together."

6. A. R. Gilliland, 1940
At variance with all other studies, found "little or no relationship
between intelligence and attitude toward god."

7. Donald Gragg, 1942
Reported an inverse correlation between 100 ACE freshman test scores
and Thurstone "reality of god" scores.

8. Brown and Love, 1951
At U. of Denver, tested 613 male and female students. Mean test scores
of non-believers = 119, believers = 100. Percentile NBs = 80, BBs = 50.
Their findings "strongly corroborate those of Howells."

9. Michael Argyle, 1958
Concluded that "although intelligent children grasp religious concepts
earlier, they are also the first to doubt the truth of religion, and
intelligent students are much less likely to accept orthodox beliefs."

10. Jeffrey Hadden, 1963
Found no correlation between intelligence and grades. This was an
anomalous finding, since GPA corresponds closely with intelligence.
Other factors may have influenced the results at the U. of Wisconsin.

11. Young, Dustin and Holtzman, 1966
Average religiosity decreased as GPA rose.

12. James Trent, 1967
Polled 1400 college seniors. Found little difference, but
high-ability students in his sample group were over-represented.

13. C. Plant and E. Minium, 1967
The more intelligent students were less religious, both before entering
college and after 2 years of college.

14. Robert Wuthnow, 1978
Of 532 students, 37% of christians, 58% of apostates, and 53 percent of
non-religious scored above average on SATs.

15. Hastings and Hoge, 1967, 1974
Polled 200 college students and found no significant correlations.

16. Norman Poythress, 1975
Mean SATs for strongly antireligious (1148), moderately anti-
religious (1119), slightly antireligious (1108), and religious (1022).

17. Wiebe and Fleck, 1980
Studied 158 male and female Canadian university students. The reported
"nonreligious S's tended to be strongly intelligent" and "more
intelligent than religious S's.

Student Body Comparisons-

1. Rose Goldsen, Student belief in a divine god, percentages 1952.
Harvard 30; UCLA 32; Dartmouth 35; Yale 36; Cornell 42; Wayne 43;
Weslyan 43; Michigan 45; Fisk 60; Texas 62; N. Carolina 68.

2. National Review Study, 1970 Students Belief in Spirit or Divine God.
Percentages:
Reed 15; Brandeis 25; Sarah Lawrence 28; Williams 36; Stanford 41;
Boston U. 41; Yale 42; Howard 47; Indiana 57; Davidson 59; S. Carolina 65;
Marquette 77.

3. Caplovitz and Sherrow, 1977
Apostasy rates rose continuously from 5% in "low" ranked schools to 17%
in "high" ranked schools.

Niemi, Ross, and Alexander, 1978
In elite schools, organized religion was judged important by only 26%,
compared with 44% of all students.

Studies of Very-High-IQ groups.

1. Terman, 1959
Studied group with IQ > 140. Of men, 10% held strong religious belief,
of women 18%. 62% of men and 57% if women claimed "little religious
inclination" while 28% men and 23% of women claimed it was "not at all
important."

2. Warren and Heist, 1960
Found no differences among National Merit Scholars. Results may have
been effected by the fact that NM scholars are not selected on the
basis of intelligence or grades alone, but also on "leadership"
and such like.

3. Southern and Plant, 1968
42 male and 30 female members of Mensa. Mensa members were much less
religious in belief than the typical American college alumnis or adult.

1. William S. Ament, 1927
C. C. Little, president U. of Michigan, checked persons listed in _Who's
Who in America_: "Unitarians, Episcopalians, Congregationalists,
Universalists, and Presbyterians are ... far more numerous in _Who's
Who_ than would be expercted on the basis of the population which they
form. Baptists, Methodists, and Catholics are distinctly less numberous."

Ament confirmed Little's conclusion. He noted that Unitarians, the
least religious, were more than 40 times as numerous in _W'sW_ as in the
U.S. population.

2. Lehman and Witty, 1931
Identified 1189 scientists found in both _Who's Who_ (1927) and
_American Men of Science_ (1927). Only 25% in _AM of S_ and 50% of
those listed in _W'sW_ reported their religious denomination despite the
specific requests to do so, "religious denomination (if any)." Well
over 90% of the general population claims religious affiliation. The
figure of 25% suggest far less religiosity among scientists.

Unitarians were 81.4 times as numerous among eminent scientists as
non-Unitarians.

3. Kelley and Fisk, 1951
Found a negative (-.39) correlation between the strength of religious
values and research competence. [How these were measured I have no idea.]

4. Ann Roe, 1953
Interviewed 64 "eminent scientists, nearly all members of the
prestigious National Academy of Sciences or the American Philosophical
Society. She reported that, while nearly all of them had religious
parents and had attended Sunday school, 'now only three of these men are
seriously active in church. A few others attend upon occasion, or even
give some financial support to a church which they do not attend... All
the otheres have long since dismissed religion as any guide to them, and
the church plays no part in their lives...A few are militantly
atheistic, but most are just not interested.'"

5. Francis Bello, 1954
Questionaired or interviewed 107 young (<= 40) nonindustrial scientists
judged by senior colleagues to be outstanding. 87 responded. 45%
claimed to be "agnostic or atheistic" and an additional 22% claimed no
religious affiliation. For 20 most eminent, "the proportion who are now
a-religious is considerably higher than in the entire survey group."

6. Jack Chambers, 1964
Questionaired 740 US psychologists and chemists. He reported, "the
highly creative men [jft- assume no women included] ... significantly
more often show either no preference for a particular religion or little
or no interest in religion." Found that the most eminent psychologists
showed 40% no preference, 16% for the most eminent chemists.

7. Vaughan, Smith, and Sjoberg, 1965

Polled 850 US physicists, zoologists, chemical engineers, and geologists
listed in _American Men of Science_ (1955) on church membership,
and attendance patterns, and belief in afterlife. 642 replies.

38.5% did not believe in afterlife, 31.8% did. Belief in immortality was
less common among major university staff than among those employed by
business, government, or minor universities. The contemporaneous Gallup
poll showed 2/3 of US population believed in afterlife, so scientists
were far less religious than typical adult.

Kim G. S. OEyhus

In article <3D78B39F...@stv.uio.no>,

Gordon Spangelid <sto...@stv.uio.no> wrote:

>Er det galt å finne trøst i tro i for å overleve som Kristina?

Javisst, som nevnt over, i Nr.1.

>Det er bare en påstand for å spore av debatten.

Så, å påpeke at ureligiøse kritiserer religiøse, er en del av debatten,
men å påpeke at religiøse kritiserer ureligiøse er en avsporing av debatten,
i følge deg.

Dobbeltmoral, urettferdig, hyklerisk. Du har nettop vist at du ikke
respekterer ikke-troende.

>Det er ikke noe galt i å kritisere religion men å rakke ned på religiøse er
>det.

Religiøse kan faktisk velge å slutte å være religiøse. Når folk
oppfører seg dumpt p.g.a. religion, er det til sjuende og sist folkene
selv som har skyld, fordi de kan slutte å være dumme på grunn av sin
religion.

Jeg har selv vært religiøs, og sluttet med slike dumheter.

Kim0

Kim G. S. OEyhus

In article <C85e9.14780$0p1.2...@news2.ulv.nextra.no>,

Dreamtide <magf...@online.no> wrote:

>Ja. Vitenskap intereserer meg mye. ... Men vitenskap er observasjon.

Så, du hevder altså at vitenskap, akkurat som annen tro, består av
observasjoner. Altså at når romteleskop observerer stjernene, er dette
sammenlignbart med kristendommen, fordi de kristne observerer Gud og
Jesus?

> [...]
>teori utifra dette. Det er alltid unntak, og det er alltid faktorer som

Og det er altså dette som gjør vitenskapen til et tro, akkurat som
hinduisme eller muhammedanisme?

> [...]
>vitenskaplige midler, og dette virker på meg som et alt for innsnevret
>verdenssyn. En slags streng religion, som veldig mange tror fanatisk på.

Så, man må altså observere ting for å kunne tro fanatisk.

Kim0

Rolf Marvin Bře Lindgren

[Kim G. S. OEyhus]

| Så, man må altså observere ting for å kunne tro fanatisk.

det er da ikke noen kontroversiell påstand. det diskusjonen dreier seg
om er vel hva som må observeres?

Dreamtide

Jeg skrev om hva grunnlaget for vitenskapen var, ikke religioner generelt.
Poenget er at man ser det man vil se, og det er på grunn av hjernens evne
til å tilpasse seg.

"Kim G. S. OEyhus" <k...@pvv.ntnu.no> wrote in message

Rolf Marvin Bře Lindgren

[Dreamtide]

| Jeg skrev om hva grunnlaget for vitenskapen var, ikke religioner
| generelt. Poenget er at man ser det man vil se, og det er på grunn av
| hjernens evne til å tilpasse seg.

jeg traff endel folk som likte å snakke sånn på Blindern. posører kalte
vi dem. de syntes det var kult å høres høytflyvende, dype og
spirituelle ut. dessverre ante de ikke hva de snakket om. men de så
ut til å ha det bra, og de var ofte kule å ha med på festene.

Unni Løkken

"Rolf Marvin Bøe Lindgren" <ro...@aqualene.uio.no> wrote in message

Rolf du høres ut som en slik kuul fyr;) Ikke sant???:))
--
Livet kan være en uutholdelig pøl, men du verden hvor rikt det er hvis en
kan reise seg fra pølen å se stort på det. En kan ikke vente noe av livet da

Kim G. S. OEyhus

In article <Cf7e9.18613$sR2.3...@news4.ulv.nextra.no>,

> [...]
>Poenget er at man ser det man vil se, og det er på grunn av hjernens evne

Så, det du svarte hadde altså intet å gjøre med det du svarte på.

Altså, du skrev at vitenskapen er en tro, og at vitenskapen baserer
seg på observasjoner.

Nå, er det en ting som preger religiøs tro, er det nettopp at slik tro
IKKE baserer seg på observasjoner.

Og nettopp derfor er vitenskap ikke noen religiøs tro.

Du derimot, roter med konseptene.

Kim0

Kim G. S. OEyhus

In article <I28e9.18641$sR2.3...@news4.ulv.nextra.no>,

Unni Løkken <usi...@online.no> wrote:

>Rolf du høres ut som en slik kuul fyr;) Ikke sant???:))

Ikke sant.

Kim0

Dreamtide

Selv om et livsyn er motsatt av et annet, vil det ikke si at det ene ikke
gjelder?

Unni Løkken

"Kim G. S. OEyhus" <k...@pvv.ntnu.no> wrote in message

Enten betyr det at det ikke er sant at Rolf er en kul fyr, eller at han var
kul på festene, for han gikk jo der sammen med posørene?

Gordon Spangelid

"Kim G. S. OEyhus" wrote:

> Javisst, som nevnt over, i Nr.1.

Det handler jo om trøst i en vanskelig fase i livet. Les sangteksten fra det
første innlegget mitt en gang til. Kristina bruker tro som et redskap for å
komme igjennom krisen. Hva er galt i det?

Gordon

Rolf Marvin Bře Lindgren

[Unni Løkken]

| Rolf du høres ut som en slik kuul fyr;) Ikke sant???:))

jeg var slett ikke kul. jeg satt gjerne i et hjørne, kjederøkende og
-drikkende, mens jeg lot en posør underholde meg med fantasiene sine (av
en eller annen forunderlig grunn trodde de gjerne de hadde funnet en
sjelevenn i meg) og jeg innvendig ristet på hodet og lurte på om denne
fyren virkelig fantes eller om jeg satt og drømte.

Rolf Marvin Bře Lindgren

[Gordon Spangelid]

| Det handler jo om trøst i en vanskelig fase i livet. Les sangteksten
| fra det første innlegget mitt en gang til. Kristina bruker tro som et
| redskap for å komme igjennom krisen. Hva er galt i det?

kriser bør først og fremst møtes av virkeligheten.

Gordon Spangelid

"Rolf Marvin Bøe Lindgren" wrote:

> [Gordon Spangelid]

> kriser bør først og fremst møtes av virkeligheten.

Gjør hun ikke det da? At hun ber til gud for å finne trøst og styrke for å
klare dette kan da umulig være galt?

Gordon

Unni Løkken

> [...]
> sjelevenn i meg) og jeg innvendig ristet på hodet og lurte på om denne
> fyren virkelig fantes eller om jeg satt og drømte.

Søren plystre at jeg ikke var på de festene:(((. Det var nettopp slike folk
som satt i hjørnene, kjederøkende og mystisk kloke og vurderende som
tiltrakk meg da jeg trodde at de kloke var de med evnen til å observere.
Noe måtte det være, for hadde du aldri hatt sans for posørene, hadde du vel
heller ikke giddet å gå på de festene?
Fra det ene til det andre. Jeg har lagt merke til stand up komikere på TV,
og vært på et komishow i Oslo.
Gud noe så vannvittig kjedelig. Det handlet om tissen, og flaue
politikervitser. Alle har vi tiss gitt, og etter showet måtte jeg se etter
da jeg kom hjem:)), og kunne ikke forstå hva påenget og moroa var:(((
Fra spøk til revolveren sa mannen. De tamme greiene på TV og i avisene er
skrale saker da ingen tør å ironisere med saker virkelig farlige for den
offentlige orden. Et lyspunkt var faktisk Trond Kirkevåg som ironiserte med
Toppen Bekks Herskapelig med showet Motbydelig fra en nedrivingsgård i Oslo.
Da lo jeg så jeg skreik:))

Unni Løkken

"Unni Løkken" <usi...@online.no> wrote in message

> [...]
> tiltrakk meg da jeg trodde at de kloke var de med evnen til å observere.
> Noe måtte det være, for hadde du aldri hatt sans for posørene, hadde du
Har vist varpa tråden her, men det var ikke meningen. Diktet innlagt av
Spangelid var tankevekkende, og jeg med mitt innlegg forsøker å komme inn på
humoren. Den så jeg i den katolske kirken i England. Liv humor og latter
samt dans var sosialt akseptert.

Arild Madsen

Dreamtide wrote:
> [...]
> vitenskaplige midler, og dette virker på meg som et alt for innsnevret
> verdenssyn. En slags streng religion, som veldig mange tror fanatisk på.

Hva er det du sikter til som ikke lar seg måle med vitenskapelige
midler?
Ble litt nyskjerrig.

Arild Madsen

Arild Madsen

Jeg tolket det mere som en virkelighetsflukt, bort fra en verden hvor
alt ser ut til å gå galt.
Vi har vell alle hatt våre perioder der vi ønsker å forsvinne fra
virkeligheten og først komme tilbake når vi føler oss trygge.
Om det er galt å gjøre det eller ikke vil jeg ikke prøve å svare på
siden det er så mange andre her som kan svare så mye bedre enn meg på
det feltet

Arild Madsen
-----
En manns virkelighet kan være en annen manns fantasi.
-----

Rolf Marvin Bře Lindgren

[Unni Løkken]

| Noe måtte det være, for hadde du aldri hatt sans for posørene, hadde du vel
| heller ikke giddet å gå på de festene?

jeg fant etterhvert måter å bli kvitt dem på.

--
Rolf Lindgren http://research.dnv.com/hci/
cand.psychol ``The real problem is not whether machines think,

Kim G. S. OEyhus

In article <3D79181F...@stv.uio.no>,

Slikt vet Rolf bedre enn deg.

Diktet du kom med fremstiller det som om hennes eneste grunn til å
leve er at Gud vil det. Du mener altså at det er bedre å leve et
forferdelig trist liv i den tro at Gud vil det, framfor å finne de
virkelige gledene i livet.

Og siden du nå dro fram et dikt, hva om jeg drar fram noe som ikke er
dikting, men fakta? F.eks. de religiøst sinnsforvirrede som er
innlagt? Eller hva med alle de kristne som har dødsangst fordi de
frykter at de skal komme til helvete og pines i all evighet? Teller
ikke slikt for deg?

Kim0

Kim G. S. OEyhus

In article <Ss8e9.14817$0p1.2...@news2.ulv.nextra.no>,

> [...]
>
>Enten betyr det at det ikke er sant at Rolf er en kul fyr, eller at han var
>kul på festene, for han gikk jo der sammen med posørene?

Det er ikke sant at Rolf høres ut som en slik kuul fyr.

Kim0

Kim G. S. OEyhus

In article <fs8e9.18657$sR2.3...@news4.ulv.nextra.no>,

Dreamtide <magf...@online.no> wrote:
>Selv om et livsyn er motsatt av et annet, vil det ikke si at det ene ikke
>gjelder?

Litt logikk:
Av 2 motstridende syn, kan høyst 1 være riktig.

Og for å svare på det du brude spurt om, og kanskje du trodde du spurte om,
nemlig spørsmålet om hvorfor vitenskap ikke er en tro, så er svaret at
religiøs tro kjennetegnes ved blind tro, mens vitenskap kjennetegnes ved
observasjoner.

Blind tro og observasjoner er moststridende.

Kim0

Gordon Spangelid

"Kim G. S. OEyhus" wrote:

> [...]
> leve er at Gud vil det. Du mener altså at det er bedre å leve et
> forferdelig trist liv i den tro at Gud vil det, framfor å finne de

Herre gud er du helt på jordet, ikke tillegg meg meninger jeg ikke har. For det
første utlukker ikke det det å finne de virkelige gledene i livet å bruke tro
som noe som gir livet styrke. Folk har så lenge vi kjenner til brukt tro som en
viktig del av livet. Jeg spør igjen hvorfor skal vi ikke respektere folk som
bruker tro på denne måten?

Gordon

Arild Karlsen

"Kolbjørn S. Brønnick" wrote:
>Ellers, når du velger å skrive et slikt innlegg på dette tidspunktet så
>antar jeg at du har tenkt over hvordan du kommer til å takle reaksjonene
>fra Arild Karlsen?

Jeg antar at Gordon Spangelid er på fisketur for advokat Elden. Jeg
holder derfor på å forberede et svar på hans innlegg. (Det kommer i
løpet av kvelden). I mitt svar må jeg tenke nøye igjennom de juridiske
implikasjonene. Raringen har jo klart å få med seg det korrupte
Oslo-politiet i sitt personangrep mot meg. Det betyr at jeg "på dette
tidspunktet" vil vise en viss forsiktighet før jeg svarer han....

--
Arild Karlsen
http://home.no.net/gladmann/index.htm

Unni Løkken

"Arild Karlsen" <ak1...@alfanett.no> wrote in message
KLIPP

> [...]
> Oslo-politiet i sitt personangrep mot meg. Det betyr at jeg "på dette
> tidspunktet" vil vise en viss forsiktighet før jeg svarer han....

At det går an å komme lenger bort fra temaet. Hva har dette med det
Spangelid tok opp vedrørende respekt for tro? Nå har du Karlsen gjentatt deg
selv så mange ganger med samme tema så jeg undrer meg på om du simpelt hen
lider av noia, eller så er du en stor posør som gjør alt for å få
oppmerksomhet som å ro seg bort fra sakens relevans:)

Jo-Inge Holen

> [...]
Derfor
> funker det meste, selv de mest selvmotsigelige teorier og religioner, som

Hvis du ser deg litt om vil du se at en del ting ikke endrer seg selv om du
slutter å tro på dem. bøker detter ikke opp hvis du slutter å tro på
tyngdekraften, barn blir ikke mette hvis de slutter å tro de trenger mat for
å overleve, fly detter ikke ned om passasjerene slutter å tro at de kan fly.

Våre teorier om virkeligheten er ikke virkeligheten selv, men noen teorier
er bedre en andre.

Jo-Inge

Arild Karlsen

On Fri, 6 Sep 2002 09:50:20 +0000 (UTC), k...@pvv.ntnu.no (Kim G. S.
OEyhus) wrote:

> [...]

> verden skal da troende respekteres av oss?

>Å kritisere religion fordi religion fordummer folk, er da et verdig

Vi har ikke alltid vært enige når vi krangler sammen på news, men jeg
gir meg over for ditt innlegg. Det er slike innlegg vi trenger!

Arild Karlsen

Gordon Spangelid wrote:
> [...]

>religiøse som stempler dem som mindre begavede eller noe annet er å skyte

Alle vet at jeg mener det er flaut å være kristen. Nå vet alle at du
ser på dette som et personlig angrep. Du begriper visst ikke
forskjellen på et personlig angrep og en generell mening.

At du på en feig måte henviser til et av mine mest kjente slagord, og
later som om du ikke knytter det til meg, finner jeg fornøyelig. Er
det Elden som har fått deg til å bli så indirekte? Har du fått kjeft
av advokaten for dine personangrep mot Arve Kirkevik og meg? Fant
Elden noen formildende omstendigheter ved at du stjal en annens
identitet og lurte oss alle til å tro at det var Robert Linde som
angrep oss?

Hva mener du med at du ikke er spesielt religiøs? Er du kvartkristen
(tror bare på satan), halvkristen (tror bare på satan og Gud) eller
nesten helkristen (tror på satan, Gud, Jesus og Den Hellige Ånd, men
ikke på engler og demoner)?

Vi er jo etterhvert blitt vant til shnøvlingen din, men er fetthodet
ditt så korka at du tror det heter "å skyte debatten over mål"?

Kolbjørn S. Brønnick

"Unni Løkken" <usi...@online.no> wrote in

KLIPP

> At det går an å komme lenger bort fra temaet. Hva har dette med det
> Spangelid tok opp vedrørende respekt for tro?

Tenk deg om. Jeg må si at jeg ristet på hodet da jeg leste Spangelids
innlegg. Maken til stort og fristende, men desverre pinlig dårlig kamuflert
åte er det lenge siden jeg har sett.

Kolbjørn

Ųyvind, Oslo

no.samfunn.politikk.diverse ????????????????????

Arve Kirkevik

Gordon Spangelid:

>Jeg konstaterer bare at folk som er religiøse blir stemplet som
>dumme, eller får andre adjektiver slengt etter seg. Eksempel Det er flaut å
>være kristen, du må være dum som tror på en 2000 år gammel historie mm.

Hvorfor prøver du å fremstille deg som så jævla tolerant, når dette egentlig
er et dårlig skjult angrep på Arild Karlsen? Tror du andre er like dumme som
deg selv, siden du innbiller deg at det ennå er noen som _ikke_ har fått med
seg at "Det er flaut å være kristen!" er hans fremste varemerke?

Det er helt opplagt at du prøver å skape et inntrykk av deg selv som
"etiker" frem mot rettssaken mot Karlsen, og at din rumpevenn på UiO har
rådet deg til dette. Hvordan _tror_ du han _føler_ seg når du står hardt i
med en _feminin_ politiadjutant samtidig? Etter alle de gangene du har kost
deg med holocaust-eksperten din, må han føle seg dypt sveket når du _ligger_
deg til en offentlig påtale med en jødehater i politiet.

FY FAEN!

>men personlige angrep på religiøse som stempler dem som
>mindre begavede eller noe annet er å skyte debatten over mål.

Er du skapkristen, siden du tror det er deg det handler om?

Gordon Spangelid

"Kolbjørn S. Brønnick" wrote:

> Tenk deg om. Jeg må si at jeg ristet på hodet da jeg leste Spangelids
> innlegg. Maken til stort og fristende, men desverre pinlig dårlig kamuflert
> åte er det lenge siden jeg har sett.

Noen ganger synes jeg noen av dere maler fanden på veggen. Klart det var et
angrep på folk som rakker ned på troende det var verken kamuflert eller noe
annet. Mange ikke religiøse er opptatt av å angripe de som tror og ikke troens
innhold. At jeg tilfeldigvis kom til å nevne det ene sitatet som ikke akkurat
er ukjent, er at det illustrerer så himla godt hva jeg synes er ufint. Jeg
synes det er en stygg måte å bekjempe religiøse på. Har jeg ikke lov til å
stille spørsmål om dette? Eller er alt jeg skriver nødt til å bli en nye 1000
innleggs tråd om mitt forhold til tre sykelig Gordon Spangelid opptatte
herremenn. Greit at du vil sikkert kritisere meg for at jeg har dratt inn 6 ord
forfattet av en av disse tre sykelige Gordon Spangelid opptatte herremennene,
det var sikkert dumt, men jeg tenkte ikke og beklager det om noen følte seg
støtt. I likhet med andre er jeg opptatt av forskjellige ting. Jeg er opptatt
av å forklare mekanismene i den pågående og ureversible prosessen som vil
avkristne Norge. Jeg er faktisk betalt for å gjøre det. Det meste av debatten
er saklig, men noe er vulgært og respektløst og jeg vil gjerne forklare hva som
er motivet. Du som er psykolog burde klart å holde deg til saken og ikke spore
av og yppe til mer dritt preik om min person. Jeg hadde håpet at noen kunne
hjelpe meg å forstå hvorfor noen er mer opptatt av å ta mannen istedenfor
ballen for å bruke fotball språket.

Gordon
2 - 2

Arve Kirkevik

Gordon Spangelid:

>Herre gud er du helt på jordet,

Har du ikke respekt for folks tro, siden du deler "Herregud" i to på denne
skamløse måten?

>ikke tillegg meg meninger jeg ikke har.

Siden du er den verste lystløgneren på no.* noensinne, har man ikke annet
valg. Tillegger man deg menininger du påstår at du ikke har, er det langt
større sannsynlighet for å treffe på det du virkelig mener.

>For det
>første utlukker

"Utlukker"?

>Folk har så lenge vi kjenner til brukt tro som en viktig del av livet.

Ja, og Oslo-politiets tro på deg er et av mange eksempler på hvor galt dét
bærer av sted.

>Jeg spør igjen hvorfor skal vi ikke respektere folk som
>bruker tro på denne måten?

Kutt ut dette nå. Simuleringen din er avslørt for lenge siden. Er du redd
for at rette vedkommende skal informeres om at du fikk ditt hovedfag i
historie på humanitært grunnlag?

Du har aldri respektert folks tro, du klarer det i beste fall når de er på
god avstand, men dette innlegget viser at du forakter dem mer enn noen andre
hvis de kommer deg nær:

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
From: Gordon Spangelid <gordon.s...@stv.uio.no.spam>
Subject: Re: Forslag til charter for no.alt.pludring
Date: 1999/06/02
Newsgroups: no.alt.frustrasjoner

"Lars Bjønnes" wrote:

> Har du prøvd å ha kontor på ved siden av et platestudio? Heh? HEH? :)
> Den ene dagen leikarring, den andre indisk folkemusikk, den tredje
> listepop. *FNARGH*

Prøv å del lokaler med en kristen fundamentalsk sekt. Det har jeg prøvd i 9
mnd
plutselig hørte jeg noen rare høye lyder hulllllllllodullllllaaaaaaaaaaaaaaa
labballlløfaenatiska bølastiskt osv osv mao tungetale. Tro meg hadde du
klaget
på platestudioet da hadde jeg tilbudt meg å bytte kontor på dagen. De to
første gangen jeg opplevde var det urkomisk men etter det var fristelsen
stor
til å ringe psykriatisk legevakt.

Obfrust Jeg har ikke news på jobben.

Gordon
++++++++++++++++++++
++++++++++++++++++++

Jeg har ingen spesiell kommentar til at du mener religiøse hører hjemme i
psykiatrien, men dette setter din "respekt" for de troende i perspektiv. Du
er en jævla hykler, og har aldri vært noe annet. De gangene du noe
ubehjelpelig har prøvd å fremstå som et edelt og tolerant menneske, har det
utelukkende dreid seg om bedritne og gjennomsiktige triks for å rakke ned på
andre.

Gordon Spangelid

¸.-·کککک¨¨ک`·.¸
¸ک¸,.¸ ¸,..¸ ک¸
(¸ (_, )¸/ک¸;;;;;;;;;;;;;;ک·-.,¸
¨ک\,¸.´| ¸--- ¸ ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;¸
(_¸.·¸ک;;;;;;;¸;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;-,¸
ک¸;;;;;;; `¸ ;;;;;;;;;;;;;;¸¸¸.··-··ککککک·-.¸
ک¸.·ککک ¸;;;;;;;;ک¸·ک ·¸ ک·¸
ک¸ ک¸';;;¸,¸ک ک¸ ک¸
ک, ک¸;;;;;| | |
ک¸ \¯¯ک¸ | ¸ک¸
ک¸ ک¸ ¸-ک¸¸¸,,..---······ککککککک¨¨¨¯·¸
¸ک ,¸ ¸ک·····کک¨¨···:::::::::::::::··ک¨¸ک
ک· ¸` ک¸ ¸ ¯;¸ ´ ¸-·¨ ¸ ¯¸ ´ ¸ک
¯¯ ک¸ `¨کک¨ ¯¸ ¨کک¨ ک¸
ک·¸ ·ک¸--¯ ک·.¸ ·ک¸-·-·¸¨ ک¸
'¸ ¯ \¸ ک¸
¸.ک__,..–..¸-·ک__,..–.,,_\¸
(;;;;;;;;ک;;;;;¸\¯\¸;;;;;;;;;)کک
¯¨ک¨¨¨¨¨ککک''''¯ ¯¯¨ک¨¨¯¨

Arve Kirkevik

Gordon Spangelid:

> [...]

>om min person. Jeg hadde håpet at noen kunne hjelpe meg å forstå
>hvorfor noen er mer opptatt av å ta mannen istedenfor ballen for å bruke

Du mener du nesten klarte å overgå deg selv i sykelig orddeling, for å
redde stumpene av din dysleksi-identitet?

Olve Steinset

On Fri, 06 Sep 2002 05:23:24 GMT, Gordon Spangelid <sto...@stv.uio.no>
wrote:

>Jeg er ikke spesielt
>religiøs, men jeg respekterer folk som tror og jeg kan ikke se noe galt i
>det.

Kvifor angegrip du utsegne frå Arild Karlsen: "Det er flaut å vere kristen",
når du til dei grader synleggjer at han har rett?

Det er vanskeleg å tru anna enn at du synes det er flaut å vere kristen,
Gordon - sjølv om du ikkje vil karakterisere deg sjølv som spesiell. Ikkje
berre har du gøymt deg attom dei loslitne foldeskjørta etter mor di, du har
i tillegg freista å framstå med ein annan identitet, der du hora og drakk -
dersom du ikkje synes denne åtferda di er flau - ja, så er du i tillegg
umåteleg dum.

Har du mottatt ein "henleggelse" i det siste, som eit teikn på religiøs
openbaring?

--
Venleg helsing
Olve Steinset

Gordon Spangelid

Gordon Spangelid

Gordon Spangelid

Arve Kirkevik

On Sat, 07 Sep 2002 17:13:13 GMT, Gordon Spangelid <sto...@stv.uio.no>
wrote:

> ¸.-·کککک¨¨ک`·.¸

Hvis det er noen som lurer pه hva Spangelid holder pه med, sه ta en titt
her:

++++++++++++++
From: Gordon Spangelid <sto...@stv.uio.no>
Newsgroups:
no.samfunn.religion,no.fag.psykologi.generell,no.alt.frustrasjoner,no.samfunn.politikk.diverse
Subject: cancel <3D7A340F...@stv.uio.no>
Date: Sat, 07 Sep 2002 17:13:22 GMT

This message was cancelled from within Mozilla.
+++++++++++++++

Dette var hans andre i lّpet av ett minutt.

Gordon Spangelid

Arve Kirkevik

++++++++++++++
From: Gordon Spangelid <sto...@stv.uio.no>

no.samfunn.religion,no.fag.psykologi.generell,no.samfunn.politikk.diverse,no.alt.frustrasjoner
Subject: cancel <3D7A3579...@stv.uio.no>
Control: cancel <3D7A3579...@stv.uio.no>

Date: Sat, 07 Sep 2002 17:19:37 GMT

Gordon Spangelid

Arve Kirkevik

+++++++++++++++++

From: Gordon Spangelid <sto...@stv.uio.no>

no.samfunn.religion,no.fag.psykologi.generell,no.alt.frustrasjoner,no.samfunn.politikk.diverse
Subject: cancel <3D7A35A0...@stv.uio.no>
Control: cancel <3D7A35A0...@stv.uio.no>

Date: Sat, 07 Sep 2002 17:20:04 GMT

This message was cancelled from within Mozilla.

+++++++++++++++

Gordon Spangelid

Unni Løkken

"Kolbjørn S. Brønnick" <bron...@start.no> wrote in message
Hva slags åte Brønnick? Ja nå begynner jeg oppriktig å lure på deg også. Jeg
var nær et sammenbrudd i vår, men ble faktisk fysisk dårlig, og den
historien har jeg fortalt, og også overfår det utskjelte Oslopolitiet har
jeg holdt meg til sannheten og ble trodd av dette. De to gangene jeg har
vært i kontakt med politiet i mitt liv, har disse oppført seg meget
ordentlig overfor meg. Den ene gangen var da en av mine to datateknikere,
(den utenlandske) la ut en e-mail fra mailboksen min uten min tillatelse.
Jeg lurer på om du hadde sagt til politiet at jeg sendte selvmordsmeldinger
til Agder Distriktshøyskole som politiet hevdet først. De fikk se alle
filene mine uoppfordret,og jeg bad myndighetene gjøre noe med postingen
"Brutalt". De så ingen mailer til Agder Distrikthøyskole, og jeg skrev deg
og en mail du aldri svarte på om det samme. Hvor kom dette fra, og nå går
jeg ut offisielt fordi jeg er kok forbanna på noiapraten til Arild Karlsen
med fler. Dette gjelder bl. annet Oslopolitiet som har en forbanna sur jobb
å gjøre, og noen ganger blir uskyldige rammet. Jeg har blittt det den ene
gangen jeg var i kontakt med politiet, som gjorde en grundig etterforsking
hvor de selv konkluderte med at jeg var uskyldig før jeg tenkte på å ta
advokat.

Og jeg spør uten å bli trukket inn i den Spangelidgreia. Hvordan kan et dikt
og en opppfordring til respekt for religion være åte for noe som helst? Det
er og blir hvordan en tolker den greia, og er dere så forbanna redd for
skjulte hensikter, kan dere bare la være og svare, men til det er fristelsen
for stor om jeg kjenner dere rett.

Arve Kirkevik

On Sat, 07 Sep 2002 17:23:19 GMT, Gordon Spangelid <sto...@stv.uio.no>
wrote:

> ¸.-·کککک¨¨ک`·.¸

Cancel nr. 6 fra Spangelid i lّpet av 11 minutter fّlger:

+++++++++++++++

From: Gordon Spangelid <sto...@stv.uio.no>
Newsgroups:
no.samfunn.religion,no.fag.psykologi.generell,no.alt.frustrasjoner,no.samfunn.politikk.diverse

Subject: cancel <3D7A366D...@stv.uio.no>
Control: cancel <3D7A366D...@stv.uio.no>

Date: Sat, 07 Sep 2002 17:23:30 GMT

This message was cancelled from within Mozilla.

+++++++++++++++++++

Gordon Spangelid

Arve Kirkevik

On Sat, 07 Sep 2002 17:12:35 GMT, Gordon Spangelid <sto...@stv.uio.no>
wrote:

> ¸.-·کککک¨¨ک`·.¸

Er dette ditt nye surrogat for drapstrusler? Skal si du har falmet.

Gordon Spangelid

Arve Kirkevik

On Sat, 07 Sep 2002 17:25:31 GMT, Gordon Spangelid <sto...@stv.uio.no>
wrote:

> ¸.-·کککک¨¨ک`·.¸

Elden mه vوre pه Karlsens side, nهr han gir det sه dهrlige rهd...

Cancel nr. 7:

++++++++++++++++++++++

From: Gordon Spangelid <sto...@stv.uio.no>
Newsgroups:
no.samfunn.religion,no.fag.psykologi.generell,no.samfunn.politikk.diverse,no.alt.frustrasjoner

Subject: cancel <3D7A36F1...@stv.uio.no>
Control: cancel <3D7A36F1...@stv.uio.no>

Date: Sat, 07 Sep 2002 17:25:43 GMT

This message was cancelled from within Mozilla.

+++++++++++++++++++++++

Olve Steinset

On Sat, 07 Sep 2002 17:08:41 GMT, Gordon Spangelid <sto...@stv.uio.no>
wrote:

>Noen ganger synes jeg noen av dere maler fanden på veggen. Klart det var et
>angrep på folk som rakker ned på troende det var verken kamuflert eller noe
>annet.

Tull, Gordon! Du klarte på ein meisterleg dum måte å komme med eit dobbelt
nedrig angrep i det tåpelege utsagnet ditt. Fyrst freistar du å late som om
du er ein forsvarar for "troende", for så å fornekte di eiga tru. Det vert
omlag som fråhaldsmannen som vektlegg at han ikkje er totalfråhaldsmann -
slikt er meir enn flaut.

Arve Kirkevik

On Sat, 07 Sep 2002 17:27:03 GMT, Gordon Spangelid <sto...@stv.uio.no>
wrote:

> ¸.-·کککک¨¨ک`·.¸

Jeg skjّnner at det er en spesiell grunn til at du mه vise en _rumpe_ هtte
ganger pه sه kort tid. Gleder du deg til neste mّte med Tor Henning?

++++++++++++++++++

From: Gordon Spangelid <sto...@stv.uio.no>
Newsgroups:
no.samfunn.religion,no.fag.psykologi.generell,no.alt.frustrasjoner,no.samfunn.politikk.diverse

Subject: cancel <3D7A374D...@stv.uio.no>
Control: cancel <3D7A374D...@stv.uio.no>

Date: Sat, 07 Sep 2002 17:27:13 GMT

Arvid Nordskog

> [...]
> er og blir hvordan en tolker den greia, og er dere så forbanna redd for
> skjulte hensikter, kan dere bare la være og svare, men til det er

Når man er på dypt vann kan det lønne seg å holde munn!

Arve Kirkevik

On Sat, 07 Sep 2002 17:21:01 GMT, Gordon Spangelid <sto...@stv.uio.no>
wrote:

> ¸.-·کککک¨¨ک`·.¸

Det er Knut O Haug som har lوrt deg dette, ikke sant?

++++++++++++++++++++++++++++++++

From: Gordon Spangelid <sto...@stv.uio.no>

no.samfunn.religion,no.fag.psykologi.generell,no.alt.frustrasjoner,no.samfunn.politikk.diverse,no.general,no.alt.diskusjoner
Subject: cancel <3D7A35E3...@stv.uio.no>
Control: cancel <3D7A35E3...@stv.uio.no>

Date: Sat, 07 Sep 2002 17:21:16 GMT

This message was cancelled from within Mozilla.

+++++++++++++++++++++++++++++++

Gordon Spangelid

Arne Olav Augdal

Arve Kirkevik skrev et eller annet:

Kan du være så snill å gi f... i å kryssposte dette til frustegruppa,
Arve? Jeg har pokker ikke lyst til å la killfilinnholdet mitt få
selskap av deg, men ser ingen annen råd hvis denne helvetes
krysspostingen fortsetter.
Det helt jævlige er jo at du kyssposter, de som svarer deg barberer i
gruppefeltet, hvoretter du igjen legger til naf i ditt svar. Dermed
blir det eneste jeg ser dine svar.

--
Rollerghost, njusersidens vaktmester

Njusersiden: http://home.no.net/arneolav/njusprakt
Oppdatert 05.09.02

Arve Kirkevik

On Sat, 07 Sep 2002 17:30:35 GMT, Gordon Spangelid <sto...@stv.uio.no>
wrote:

> ¸.-·کککک¨¨ک`·.¸

Det kan virke som jeg svarer pه samme innlegg hver gang, men dette er altsه
Gordons niende likelydende posting som han umiddelbart kansellerer. Det vi
kan vوre sikre pه, er at Morten طen ikke vil kritisere ham. Spangelid er
hans hellige ku.

++++++++++++++++++

From: Gordon Spangelid <sto...@stv.uio.no>
Newsgroups:
no.samfunn.religion,no.fag.psykologi.generell,no.alt.frustrasjoner,no.samfunn.politikk.diverse

Subject: cancel <3D7A3821...@stv.uio.no>
Control: cancel <3D7A3821...@stv.uio.no>

Date: Sat, 07 Sep 2002 17:30:42 GMT

Olve Steinset

On Sat, 07 Sep 2002 17:29:23 GMT, "Unni Løkken" <usi...@online.no> wrote:

> [...]
>Jeg lurer på om du hadde sagt til politiet at jeg sendte selvmordsmeldinger
>til Agder Distriktshøyskole som politiet hevdet først.

Eg lurer mest av alt på om du har gløymt at du fortalte meg at "din venn
Per" var deg sjølv, Unni - det tenar deg på ingen måte å halde fram med
denne lygna.

Arve Kirkevik

On Sat, 07 Sep 2002 17:28:56 GMT, Gordon Spangelid <sto...@stv.uio.no>
wrote:

> ¸.-·کککک¨¨ک`·.¸

Nه kommer jeg snart ut av tellingen...

+++++++++++++++++
From: Gordon Spangelid <sto...@stv.uio.no>
Newsgroups:

Subject: cancel <3D7A37BE...@stv.uio.no>
Control: cancel <3D7A37BE...@stv.uio.no>

Date: Sat, 07 Sep 2002 17:29:10 GMT

Arve Kirkevik

Arne Olav Augdal:

> [...]
>Det helt jævlige er jo at du kyssposter, de som svarer deg barberer i
>gruppefeltet, hvoretter du igjen legger til naf i ditt svar. Dermed

Nei, nå må du gi deg. Jeg svarer på Gordon Spangelids innlegg, men han
kansllerer dem med en gang. _Det_ er årsaken til at du ikke ser det jeg
svarer på.

Unni Løkken

"Arve Kirkevik" <ar...@jgaa.com> wrote in message
> Gordon Spangelid:

Toillpeis og ferbainna torsk!

Gordon Spangelid

Kirkevik hva med å kjøre skinnheis dersom du har så lite å gjøre.

FJOTT!!

Gordon

Gordon Spangelid

"(Arve Kirkelik)" wrote:

> Nei, nå må du gi deg. Jeg svarer på Gordon Spangelids innlegg, men han
> kansllerer dem med en gang. _Det_ er årsaken til at du ikke ser det jeg
> svarer på.

Du lyver

Gordon

Gordon Spangelid

Arild Karlsen

Dette innlegget kan få Lynet til å gnistre.

Unni Løkken

> [...]
Dævern Steike vere mæg. Teikninga likt æ mæn æ syns no du e ein Ferbaina
toillpeis og torsk:) Dett inn i hoins torskhau, og ferbainna toillfjott som
kain ryk og reis tel hoinmarka du kjem i frå, mæn ein teng ska du no ha,
Teikninga ligna mæg, og dæ fortæll om din smak;)

Unni Løkken

> Jeg skjønner at det er en spesiell grunn til at du må vise en _rumpe_ åtte
> ganger på så kort tid. Gleder du deg til neste møte med Tor Henning?

Toillfjott, og ferbainna feskhau!

Arne Olav Augdal

Arve Kirkevik skrev:

>Nei, nå må du gi deg. Jeg svarer på Gordon Spangelids innlegg, men han
>kansllerer dem med en gang. _Det_ er årsaken til at du ikke ser det jeg
>svarer på.

Finnes det da en logisk årsak til at det krysspostees til naf? Ut over
det at det er fordømt frustrerende for meg som naf-abonnent da.

Kolbjørn S. Brønnick

> [...]

> person. Jeg hadde håpet at noen kunne hjelpe meg å forstå hvorfor
> noen er mer opptatt av å ta mannen istedenfor ballen for å bruke

Innlegget ditt var rettet spesifikt mot en "hangup" du utmerket godt vet at
Karlsen har og du bortimot siterte Karlsen. Jeg synes det er en litt
merksnodig tilfeldighet at du valgte akkurat dette temaet å poste om på
no.fag.psykologi.generell, når du nå valgte en retur til denne gruppen.

Du retter selv oppmerksomhet mot din person ved å gjøre slikt. At Unni
Løkken ikke skjønner hva som skjer her, bør ikke få deg til å tro at særlig
mange andre biter på. Greit nok at temaet i seg selv er kurant nok, men at
det var temaet i seg selv som var ditt anliggende her, det tror jeg ikke et
sekund på. Samme hvor mye du bruser med fjærene, overbeviser du meg ikke om
noe annet.

Kolbjørn

Gordon Spangelid

Arve Kirkevik

On Sat, 07 Sep 2002 17:39:13 GMT, Gordon Spangelid <sto...@stv.uio.no>
wrote:

>Kirkevik hva med å kjøre skinnheis dersom du har så lite å gjøre.
>
>FJOTT!!
>
>Gordon

Ser man dét! Klarte du å skrive noe, også? Vel, du simulerer fortsatt. FÅ PÅ
PLASS DE NØDVENDIGE KOMMA, JÆVLA FALSKSPILLER.

Cancel nr. 10:

+++++++++++++++++
From: Gordon Spangelid <sto...@stv.uio.no>
Newsgroups:

Subject: cancel <3D7A3A27...@stv.uio.no>
Control: cancel <3D7A3A27...@stv.uio.no>

Date: Sat, 07 Sep 2002 17:39:33 GMT

This message was cancelled from within Mozilla.

++++++++++++++++++++

Arve Kirkevik

On Sat, 07 Sep 2002 17:51:19 GMT, Gordon Spangelid <sto...@stv.uio.no>
wrote:

Og her ser dere nok et eksempel på det jeg sa over. Han kansellerer
innleggene sine straks etter posting, slik at det ser ut som jeg svarer på
noe som har stått i en annen gruppe.

Kansellering nr. 13 følger.

++++++++++++
From: Gordon Spangelid <sto...@stv.uio.no>
Newsgroups:
no.samfunn.religion,no.fag.psykologi.generell,no.alt.frustrasjoner,no.samfunn.politikk.diverse

Subject: cancel <3D7A3CFD...@stv.uio.no>
Control: cancel <3D7A3CFD...@stv.uio.no>

Date: Sat, 07 Sep 2002 17:51:27 GMT

Olve Steinset

On Sat, 07 Sep 2002 19:55:51 +0200, Arne Olav Augdal <arne...@augdal.net>
wrote:

>Finnes det da en logisk årsak til at det krysspostees til naf? Ut over
>det at det er fordømt frustrerende for meg som naf-abonnent da.

Det er då svært frustrerande at Gordon Spangelid driv med blotting av sin
mest allsidig nytta kroppsdel på news.

Gordon Spangelid

\ | /
\\ \ | | / //
\\\ \\ // ///
\\\ ####### ///
\\## ##//
-- ## ## --
* ##KAPOW!!## --
//## ##\\
// ### ### \\
/// ####### \\\
/// // \\ \\\
// / | | \ \\
/ | \

Anders Larsen

Arne Olav Augdal wrote:

> Finnes det da en logisk årsak til at det krysspostees til naf? Ut over
> det at det er fordømt frustrerende for meg som naf-abonnent da.

Idioten har vel fått det for seg at når det ikke hjelper å slenge dritt
ut lenger, skal man "vende om" å plutselig leke netcop. Irriterende er
det. Men her filtrerer man bort alt uspiselig kjøtt likevel, så det blir
ikke så allverdens av støy man må igjennom.

Anders Å. Larsen

If you absolutely have to mail me, remove "nospam" in the adress
field to get a valid adress.

Kolbjørn S. Brønnick

> [...]

> aldri svarte på om det samme. Hvor kom dette fra, og nå går jeg ut
> offisielt fordi jeg er kok forbanna på noiapraten til Arild Karlsen

Du bør kutte ut disse løgnene dine. Du kostet meg verdifull arbeidstid
ved å tvinge meg til å sjekke opp saken og kontakte politiet etter at du
etter all sannsynlighet sendte forfalskede meldinger der en som kalte
seg "Per" hevdet at han "fant" deg på gulvet. Du skal øyeblikkelig
dokumentere at denne "Per" eksisterer og at han sendte meldingen fra din
maskin. Hvis ikke er du en løgner.

Etter at du lurte oss alle på denne skammelige måten har du frekkehet
nok til å antyde at jeg skulle ha noen interesse av å lyve om deg til
politiet. Skam deg!

Etter den episoden har jeg ikke svart på, og kommer aldri til å svare på
dine "mailer" mer. Jeg tok ansvar for ditt ve og vel ved å ta deg
alvorlig, selv om det vel var temmelig klar at det hele var et dårlig
regissert stunt for å sette en støkk i Olve Steinset. Nå tar jeg deg
ikke alvorlig mer. Det fortjener du ikke.

Kolbjørn

Anders Larsen

Vet du Olve, det er faktisk mer irriterende at uansett hvem som
begynner, så skal den ene alltid synke lavere.

Svar på den du.

Unni Løkken

"Olve Steinset" <ol...@online.no> wrote in message
> On Sat, 07 Sep 2002 17:08:41 GMT, Gordon Spangelid <sto...@stv.uio.no>
> wrote:

KLIPP.
Ditt forbaskede troll. Du er og blir det. Du er et av de menneskene som
overhodet ikke eier kreativ fantasi, og empati vet du pokker ikke hva er da
du simpelt hen ikke er intelligent nok. Du er et middelmåtig avskum som har
kommet frem på karriærestigen fra der du kommer fra. Ikke en tanke hos deg
er kreativ, men du fremgår som konfliktsløser, og den eneste gleden du har i
livet fordi du kanskje ikke får nok sex hos kjerringa di, (Kanskje
sekretæren, hvis hun hæler), er at du eventuelt i fylla kan spille vilt
fremmede mennesker ut mot hverandre på news, og ikke kommer du med
intelligente innlegg faglig heller. Du er og blir utrolig primitiv sammen
med guttungen Kirkevik som du utnytter på news og den veldresserte bikkja
til Arild Karlsen og noia-co er du tydeligvis. At jeg i det hele tatt gidder
å svare deg, men jeg greier ikke å la være da det var en lettelse å få det
ut av meg. Der ble jeg kvitt en indre konflikt gitt:)
Og hvis du tenker på å anmelde meg for sjikane er du hjertlig velkommen
fordi den grusomme Oslosnuten kommer så likevel til å henlegge hele greia da
de er opptatt med å fange skappedofile. Heia Bøgde-Norge:)))

Arve Kirkevik

On Sat, 07 Sep 2002 17:46:15 GMT, Gordon Spangelid <sto...@stv.uio.no>
wrote:

> ¸.-·کککک¨¨ک`·.¸

Jeg sa at forrige cancel var nr. 10. Det var feil, det var nr. 11, sه denne
blir nr. 12.

Dette er nok Gordons mهte ه fه ut sine fantasier om ه kansellere jّder pه.

++++++++++++
From: Gordon Spangelid <sto...@stv.uio.no>
Newsgroups:

Subject: cancel <3D7A3BCD...@stv.uio.no>
Control: cancel <3D7A3BCD...@stv.uio.no>

Date: Sat, 07 Sep 2002 17:46:24 GMT

Arve Kirkevik

On Sat, 07 Sep 2002 18:00:29 GMT, Gordon Spangelid <sto...@stv.uio.no>
wrote:

> \ | /

Jeg har ikke problemer med å skjønne symbolikken i dette...
Kanskje tråden burde omdøpes til "Respekt for liksom-dyslektikerens
manglende impulskontroll"?

Cancel nr. 15:

++++++++++++++

From: Gordon Spangelid <sto...@stv.uio.no>
Newsgroups:
no.samfunn.religion,no.fag.psykologi.generell,no.alt.frustrasjoner,no.samfunn.politikk.diverse

Subject: cancel <3D7A3F24...@stv.uio.no>
Control: cancel <3D7A3F24...@stv.uio.no>

Date: Sat, 07 Sep 2002 18:00:37 GMT

This message was cancelled from within Mozilla.

--
"Sålenge den fete, late og dumme liksom-dyslektikeren
herjer fritt og uhemmet og sparker opp alt støvet som

It is loading more messages.