"Giften oppstår ved brenning av alkohol, hvis temperaturen er stilt inn
for høyt. Dette er en stor feil som kan oppstå hos uerfarne
alkoholbrennere,"
Er dette vrøvl, eller er det vrøvl?
Det eneste jeg vet er at etanol koker ved 78,4 grader. Vet noen ved
hvilken temperatur etanol går over til å bli metanol?
--
Så vidt jeg har forstått går ikke etanol i disse prosessene over til
noe som helst. Destillering er utelukkende en prosess for å fjerne
ting, ikke endre kjemiske sammensetninger. Det er i all vesentlighet
mindre metanol i heimbrendt enn i kjøpevin og -øl. Det eneste
relevante med metanol i produksjon av brennevin er (1) hvilke
råstoffer du bruker, f.eks. inneholder fruktjus mer metanol enn
f.eks. sukkerråstoff, og (2) at metanolen har lavere kokepunkt og
derfor er det den som kommer først ut av apparatet. Derfor kaster man
gjerne den første desiliteren under brenningen.
Årsaken til at illegal sprit kan inneholde dødelige mengder metanol er
at man tilsetter metanol for at det skal se ut som om spriten er
sterkere enn den er. Hvordan dette henger sammen kan kanskje andre
forklare bedre.
Her er en god kilde: http://homedistiller.org/methanol.htm
--
Jon Haugsand
Bredo Stabells v. 15, 0853 OSLO, Norway, Pho: 22 95 21 52
mailto:jon...@ifi.uio.no, http://www.ifi.uio.no/~jonhaug/
>> "Giften oppstår ved brenning av alkohol, hvis temperaturen er stilt inn
>> for høyt. Dette er en stor feil som kan oppstå hos uerfarne
>> alkoholbrennere,"
>>
>> Er dette vrøvl, eller er det vrøvl?
Dette er både vrøvl og vrøvl. Metanol produseres vanligvis på en helt annen
måte,
og med en annen kjemisk prosess.
Det som _kan_ være opphavet til misforståelsen (for å si det pent) er at
vanlig
hjemmebrenning faktisk _kan_ produsere noe metanol om det finnes
fruktstoffer
i satsen, eksempelvis fikener, rosiner, appelsinskall eller ketsjup (som er
brukt av
mange for å dempe "hjembrentsmaken"). Problemet er at mengden av metanol
som kan framkomme i slik sammenheng er så mikrokopisk, at den i alle fall
ikke
kan skade noen, og særlig ikke dersom "produsenten" følger det gode rådet om
å kaste hodet og halen på destillatet.
De første alkoholene som kommer (før temperaturen når produksjonsnivå) er
fuselalkoholer. Kastes. Så kommer mengden av etanol. Beholdes. Mot slutten
vil temperaturen stige, og det kommer en ny "batch" med fuselalkoholer,
deriblant muligvis bitte litt metanol. Kastes.
Om dette rådet følges vil det bare være kvaliteten på råstoff, gjær og
destillasjons-
apparat som avgjør kvaliteten på sluttproduktet. Min "leverandør" bruker
bare
vingjær, av den grunn at denne produserer bare en mikroskopisk mengde av
fuseler, i motsetning til bakstegjær som danner en hærskare av dem.
Så: Metanol kan kjøpes, men ikke hjemmebrennes ved noe som helst uhell.
BjarteR
Det er kun tullprat for at folk skal bli skremt fra å lage tryllevann selv.
Men en annen ting., man trenger ikke 78,4 grader for å lage godt drikke, man
kan destilere på f.eks 38 grader hvis man tar tiden til hjelp og ikke
trenger så knallsterkt tryllevann.
/Per W.