Prøvde meg med dette spørsmålet på no.alt.mat siden det tross alt skal
fortæres det jeg driver og lager i stand, men en snill sjel der mente at
jeg kanskje burde spørre her i stedet for :)
Jeg skal nemlig tilsette små mengder eteriske oljer til en oppskrift
(planteekstrakter og krydder) og lurte på om det er mulig å si omtrent hvor
mange dråper som går på én milliliter? Eller er en dråpe ikke det samme som
en dråpe? Oljene har jeg på flasker med samme type "dråpe-munnstykke" som
er på mange medisinflasker og der er det jo vanlig å angi doser med så og
så mange dråper.
Tor-Einar
I min tid som kjemistudent med titreringslab lærte vi at det går ca.
20 dråper på en ml. Men dette avhenger av viskositeten og
overflatespenningen for væsken. I vårt tilfelle var det vannløsninger
av ymse stoffer (mao. i praksis vann).
--
Størker Moe
Email Storker(DOT)Moe(AT)chemeng(DOT)ntnu(DOT)no
WWW http://www.chemeng.ntnu.no/~stmoe/
> I min tid som kjemistudent med titreringslab lærte vi at det går ca.
> 20 dråper på en ml. Men dette avhenger av viskositeten og
> overflatespenningen for væsken. I vårt tilfelle var det vannløsninger
> av ymse stoffer (mao. i praksis vann).
Men jeg ligger ikke så veldig langt unna hvis jeg regner 20 dråper på en
ml? Eteriske oljer virker i hvert fall ganske tyntflytende (heller som vann
enn som vanlige vegetabilske oljer), men overflatespenningen kan jeg ikke
si så mye om...
Tor-Einar
Det er ihvertfall det beste anslaget jeg kan komme på. Men du kan jo
finne fram en dråpeteller og en god porsjon tålmodighet og telle opp
100 dråper i et lite målebeger elns...
--
Størker "måling ER bedre enn kvalifisert gjetning" Moe
> Det er ihvertfall det beste anslaget jeg kan komme på. Men du kan jo
> finne fram en dråpeteller og en god porsjon tålmodighet og telle opp
> 100 dråper i et lite målebeger elns...
Jo... Jeg prøvde meg fram litt akkurat nå og fant ut at én dråpe ikke bare
er nok, det er nemlig alt for mye. Det var nok å skru opp flaskene for at
det skulle lukte en blanding av apotek, tannlege, "kjemirommet-på-skolen-
etter-et-mislykket-forsøk" og kompostbinge i hele leiligheten her.
Jeg burde kanskje ikke vært så dum å tro at det skulle være lettere å smake
til urtedrammen med å bruke oljer i stedet for å la krydderkvastene trekke
på sprit :-/
Tor-Einar
Da du bruke gammelt trick: Fortynningsserie. En dråpe olje i en
halv dl sprit, en dråpe sprit med olje i drammeflaska. Klassisk
metode for å lage veldig svake løsninger. Kan gjentas til du har
fortynnet deg ned forbi Avogadros tall (noen som husker Jacques
Benveniste på slutten av 80-tallet? se f.eks. URL: http://www.the-
scientist.com/yr1988/sep/dixona_p1_880905.html eller
http://www.csicop.org/si/9801/sheaffer.html)
På den annen side er det ikke sikkert alle aromakomponentene er
tilstede i samme blandingsforhold i oljen som i krydderkvastene,
slik at det uansett er en fordel å bruke "ekte" krydderkvaster.
Jfr. smaksforskjellen på frisk og tørket basilikum. Og ulike
smakskomponenter kan ekstraheres i ulikt tempo fra krydderne.
Og dessuten er det jo litt hyggelig å gå og kikke på flaska, og
smake en dråpe i ny & ne for å finne ut når drammen har fått
akkurat passe smak...
--
Størker Moe
> Jo... Jeg prøvde meg fram litt akkurat nå og fant ut at én dråpe ikke
> bare er nok, det er nemlig alt for mye. Det var nok å skru opp
> flaskene for at det skulle lukte en blanding av apotek, tannlege,
> "kjemirommet-på-skolen- etter-et-mislykket-forsøk" og kompostbinge i
> hele leiligheten her.
Bare amatører trenger eteriske oljer for slikt :-)
> Jeg burde kanskje ikke vært så dum å tro at det skulle være lettere å
> smake til urtedrammen med å bruke oljer i stedet for å la
> krydderkvastene trekke på sprit :-/
Sprit skal lages på skikkelige råvarer, ikke essens. Men uansett, trikset
er å bare fortynne et par ganger. Lag et konsentrat på x antall dråper
per 100ml, tynn deretter ut feks 10ml av dette til det smaker/lukter OK.
--
Eirik M
Tiden dreper alt
> Og dessuten er det jo litt hyggelig å gå og kikke på flaska, og
> smake en dråpe i ny & ne for å finne ut når drammen har fått
> akkurat passe smak...
Og før drammen ble ferdig var flaska tom og så må vi begynne på nytt? :)
Har du forresten tips til hvordan det er lettest å løse anisolje? De andre oljene jeg har
løser seg helt greit i 40% alkohol, men bare for et par dråper anisolje må jeg røre 10-15
minutter.
Tor-Einar
> Har du forresten tips til hvordan det er lettest å løse anisolje? De andre oljene jeg har
> løser seg helt greit i 40% alkohol, men bare for et par dråper anisolje må jeg røre 10-15
> minutter.
Hvis jeg ikke husker helt feil naa du nok ha litt mer enn 40% sprit for at
det skal loese seg. Hvis du kjenner til f.eks. Pernod eller Ouzo, som
bl.a. er anis, blakkes den ved tilsetning av vann (man benytter gjerne
noen isbiter i Pernod, saa vips blir den grumsete og ugjennomsiktbar).
Proev med litt 50%.
-Tom Chr.
UW
> "Størker Moe" <storke...@chemengDOTntnuDOTno.invalid> wrote
> in news:Xns92DB57A...@129.241.190.95:
>
>> Og dessuten er det jo litt hyggelig å gå og kikke på flaska, og
>> smake en dråpe i ny & ne for å finne ut når drammen har fått
>> akkurat passe smak...
>
> Og før drammen ble ferdig var flaska tom og så må vi begynne på
> nytt? :)
Man lager en to-tre flasker i slengen, da vet du...
> Har du forresten tips til hvordan det er lettest å løse
> anisolje? De andre oljene jeg har løser seg helt greit i 40%
> alkohol, men bare for et par dråper anisolje må jeg røre 10-15
> minutter.
Sterkere sprit. Anisolje er bare såvidt løselig i 40%.