Reparatøren forberedte meg på at jeg ville bare få igjen for delene (1500,-)
og ikke arbeidet (1000,-), så jeg er ikke overrasket. Jeg gidder ikke mase
med dette og aksepterer vel ganske lett denne refunderingen. Det som får meg
til å tvile, er at reparatøren sa at det var en periode nå, hvor motorene
var dårlige og holdt helt ned i 2 år.
Det jeg lurer på er:
Er det å forvente at en så dyr vaskemaskin har en motor som bare holder 4 år
med helt normalt bruk (stort sett som single)?
- Merete Simonsen -
- krysspostet -
- sett fut selv -
Teknologene kan vel svare på om det er normalt at disse kullstiftene blir
utslitt etter 4 år.
Hvis det er tilfelle må man finne ut om dette er noe en skulle forvente at
du fikk opplyst da du kjøpte maskina.
Hvis ikke foreligger det vel en kjøperettslig mangel når motoren er satt
sammen av deler som slites fortere enn det som er vanlig.
Dernest må man spørre seg om du kunne ha skiftet dette ut selv (slik at
arbeidstimer ikke er en nødvendig utgift).
Konklusjonen blir vel at man kan undres på om de spekulerer i at det er et
for lite beløp til at det havner i retten, men som forbruker har du jo langt
sterkere virkemidler du kan ty til.
NRKs Forbrukerinspektørene (nrk.no/fbi) er sikkert mer enn gjerne
behjelpelig med å advare andre mot denne produsenten - kan hende det hjelper
å true med å gå til et slikt skritt?
--
Irene Grøneng
> Det jeg lurer på er:
> Er det å forvente at en så dyr vaskemaskin har en motor som bare holder 4
år
> med helt normalt bruk (stort sett som single)?
Vi kjøpte en AEG-maskin i 1997. Der gikk motoren etter kort tid. Det ble
reklamasjon da det viste seg at det var en serie med dårlige motorer.
Så - i fjor - var børstene utslitt - de ble byttet og som deg så måtte jeg
selv betale for dem samt arbeidet.
I sommer gikk motoren atter sund, denne gangen var noe brent i den og den
ble byttet - igjen som reklamasjon da det var 5 års garanti på selve
motoren. Arbeidet måtte vi dekke.
Maskina vår er ikke noen dyr maskin, den brukes veldig mye (3 unger i
alderen 4-8 år) + 2 voksne. At motoren går i stykker etter 4 år er likevel
ikke å forvente etter min mening, at børstene blir utslitt kan en vel regne
med kanskje... prisen var likevel veldig høy synes jeg. Å feilsøke etter
utslitte børster er plankekjøring for reparatørene, det er noe av det første
de bør se etter. Å skifte børster er også en enkel operasjon.
Min motor kostet under 2000 kroner så jeg på fakturagrunnlaget. Prisen for å
bytte motoren var 350 kroner. Hva stiftene kostet husker jeg ikke, men det
kostet under 1000 kroner tilsammen inkl. arbeidet.
<-emo->
>Er det å forvente at en så dyr vaskemaskin har en motor som bare holder 4 år
>med helt normalt bruk (stort sett som single)?
Nei. Vi kjøpte en Zanussi-maskin i 1983, og den trengte en reparasjon
på pumpa etter ca. 15 år, men motoren går ennå helt fint. Børster i en
vaskemaskin-motor skal IKKE være utslitt så fort, hvis du ikke kjører
maskina flere ganger om dagen, hver dag.. :-)
--
ES
Åjada, jeg har nok reparert verre ting enn som så. Men min kommentar gikk
mer på at arbeidspengene var urimelig høye for dette. Det tar ikke mer enn
en time å gjøre dette om du er proff reparatør.
> For noen år tilbake gjorde en foretaksom tenåring lydbåndopptak av
> faren som reparerte vaskemaskin i kjelleren. Kassetten ble en
> bestselger i Sverige og ble blant annet spilt på et diskotek, husker
> jeg. Det var en virkningsfull demonstrasjon av nordlandske
> kraftuttrykk.
Joda, jeg har den liggende på PC'en min også og spiller den innimellom for å
få meg en god latter.. Den er meget bra!
<-emo->
> Hvis det er tilfelle må man finne ut om dette er noe en skulle forvente at
> du fikk opplyst da du kjøpte maskina.
Nei, det fikk jeg ikke. Ikke i bruksanvisninga heller. Bruksanvisninga sier
derimot at F6 skal lyse ved motorfeil - hvilket den ikke gjorde. Reparatøren
har bare skrevet "defekt motor".
> Hvis ikke foreligger det vel en kjøperettslig mangel når motoren er satt
> sammen av deler som slites fortere enn det som er vanlig.
Jeg synes også det. Hadde jeg brukt vaskemaskinen mye, hadde jeg måttet
forvente slik slitasje, men det har jeg ikke.
> Dernest må man spørre seg om du kunne ha skiftet dette ut selv (slik at
> arbeidstimer ikke er en nødvendig utgift).
Tja. Jeg hadde ikke funnet feilen selv. Dersom stiftene ble byttet, hadde
hele motoren røket om et halvt år-år sa reparatøren, derfor byttet han hele
motoren.
> Konklusjonen blir vel at man kan undres på om de spekulerer i at det er et
> for lite beløp til at det havner i retten, men som forbruker har du jo
langt
> sterkere virkemidler du kan ty til.
Ja, det kan virke sånn. En ting er at de tydeligvis skjuler en dårlig årgang
med motorer, en annen ting at de lurer meg til å tro at de yter goodwill når
de egentlig ikke gjør det.
> NRKs Forbrukerinspektørene (nrk.no/fbi) er sikkert mer enn gjerne
> behjelpelig med å advare andre mot denne produsenten - kan hende det
hjelper
> å true med å gå til et slikt skritt?
Ja, det kan vel hende. Jeg vurderte å ringe forbrukerrådet i sta. Men jeg
sitter mitt i en eksamenssituasjon (litt fattig og vil gjerne få tilbake det
jeg har krav på...) og orker ikke krangle for mye.
- Merete Simonsen -
[...]
> Å skifte børster er også en enkel operasjon.
Ja, når du endelig kommer så langt at du kan ta i dem. Har du prøvd
å reparere en gjennomsnitts vaskemaskin?
For noen år tilbake gjorde en foretaksom tenåring lydbåndopptak av
faren som reparerte vaskemaskin i kjelleren. Kassetten ble en
bestselger i Sverige og ble blant annet spilt på et diskotek, husker
jeg. Det var en virkningsfull demonstrasjon av nordlandske
kraftuttrykk.
--
Odd Skjæveland o...@hamso.no
Vi har også en Zanussi, og den bare går og går og går selv om den har
rundet 10 år. Og den gangen jeg trodde jeg hadde ødelagt den (pumpa
hadde gått tett med salt i forbindelse emd tøyfarging) var det en smal
sak å fikse det selv (tappe ut vann manuelt via dreneringsslangen, legge
maskinen over på siden, fjerne to klips, få ut salt og grønnfarge fra
pumpehuset, montere pumpehuset igjen, håpe på at man hadde fått til å
tette skikkelig).
--
Karl Erik Birkeland, MDNV
>Vaskemaskinen min fikk besøk av doktoren for litt siden. Den er 4 år og
Nei. Men Asko vet at de fleste kunder gir opp når de får dette
standardsvaret, og at resten vil bruke tre år på å få saken behandlet
i Forbrukertvistutvalget. Det koster ikke ASKO noe å få den
betalingsutsettelsen.
OV
--
----------------------------------------------------------------------
Advokat Ola Viken, Risløkkveien 28, 0580 Oslo
Tlf.: 22 64 11 06 - Fax: 22 64 04 46 - E-post: adv.ol...@c2i.net
..hjemme hos min mor pleide de å holde 15-20 år med 125% normal
familievasking. 2 voksne pluss 3 små, normalfamilien har 2 små?
> Nei. Men Asko vet at de fleste kunder gir opp når de får dette
> standardsvaret, og at resten vil bruke tre år på å få saken behandlet
> i Forbrukertvistutvalget. Det koster ikke ASKO noe å få den
> betalingsutsettelsen.
..så selv om du som provosert kunde og entusiastisk fagmann
ruller igang mølla, så mener du at en sak mot Asko ikke vil
betale reparasjonen og at kjøpslovens 5 års reklamasjonsrett er en
illusjon?
> OV
>
> --
> ----------------------------------------------------------------------
> Advokat Ola Viken, Risløkkveien 28, 0580 Oslo
> Tlf.: 22 64 11 06 - Fax: 22 64 04 46 - E-post: adv.ol...@c2i.net
--
..med vennlig hilsen = with Kind Regards from Arnt... ;-)
Scenarios always come in sets of three:
best case, worst case, and just in case.
Nei, men det skader ikke Merete å skrive et klart brev til Asko, hvor
hun høflig og diplomatisk skriver at hun kommer til å lage et helvete
og dårlig reklame med aviser og ditt og datt dersom de lager noe mer
bråk om dette. Betal hele greia ellers.
--
Jon Haugsand
Dept. of Informatics, Univ. of Oslo, Norway, mailto:jon...@ifi.uio.no
http://www.ifi.uio.no/~jonhaug/, Phone: +47 22 95 21 52
> Nei. Men Asko vet at de fleste kunder gir opp når de får dette
> standardsvaret, og at resten vil bruke tre år på å få saken behandlet
> i Forbrukertvistutvalget. Det koster ikke ASKO noe å få den
> betalingsutsettelsen.
Takker alle for innspill. Svarbrev - hvor jeg ikke aksepterer deres tilbud
og presisering av loven og "sånt" - skal skrives og sendes i dag.
- Merete Simonsen -
>..hjemme hos min mor pleide de å holde 15-20 år med 125% normal
>familievasking. 2 voksne pluss 3 små, normalfamilien har 2 små?
I følge
http://www.ssb.no/emner/02/01/20/hushold/tab-2000-07-06-01.html
er 63% av husholdningene uten barn (aleneboende eller par uten barn.)
Ser man på husholdningens størrelse uten å skille mellom barn og
voksne, blir gjennomsnittet 2,16 personer.
Ser man på familietype har 40,7% av alle ektepar ingen hjemmeboende
barn, 22,4% av ektepar og samboere ett barn, 26,5% to barn og 14,5%
tre eller flere barn.
Fruktbarhetstallet var 1,85 i 1999 og lå på ca. det samme hele
nittitallet.
--
Jarle
..konklusjonen blir nok at normalhusholdningen ikke er
mye til familie...
>> >Det jeg lurer på er:
>> >Er det å forvente at en så dyr vaskemaskin har en motor som bare holder 4 år
>> >med helt normalt bruk (stort sett som single)?
>
>..hjemme hos min mor pleide de å holde 15-20 år med 125% normal
>familievasking. 2 voksne pluss 3 små, normalfamilien har 2 små?
>
>> Nei. Men Asko vet at de fleste kunder gir opp når de får dette
>> standardsvaret, og at resten vil bruke tre år på å få saken behandlet
>> i Forbrukertvistutvalget. Det koster ikke ASKO noe å få den
>> betalingsutsettelsen.
>
>..så selv om du som provosert kunde og entusiastisk fagmann
>ruller igang mølla, så mener du at en sak mot Asko ikke vil
>betale reparasjonen og at kjøpslovens 5 års reklamasjonsrett er en
>illusjon?
Nei, jeg mener vel egentlig det motsatte; det er all mulig grunn til å
tro at saken vil føre frem, og at kunden får rett. (Dette
slitasjedeltullet til Asko har jeg hørt før, og det virker ikke noe
mer imponerende denne gangen. Jeg har inntrykk av at Asko tror at
enhver del som beveger seg skal måtte byttes ut for kundens regning
fordi friksjon alltid skaper noe slitasje. De nekter å ta til seg at
selv ting som går rundt skal ha en rimelig levetid; og at dersom de
bruker unormalt dårlige komponenter, så må kunden få vite om dette før
kjøpet. (Dessuten skryter Asko i brosjyrene sine av hvor fabelaktig
gode kulelager mm de bruker og at maskinene deres skal holde i 10-20
år.) At børster og kullstifter skal være utslitt etter fire år er jo
rett og slett for dumt.) Hvis man har tid til å vente, bør saken
bringes inn for Forbrukertvistutvalget. Det er betydelig raskere å
bringe saken inn for forliksrådet og domstolene, men da løper man jo
en større risiko hva gjelder saksomkostninger.
>* Ola Viken
>> Nei. Men Asko vet at de fleste kunder gir opp når de får dette
>> standardsvaret, og at resten vil bruke tre år på å få saken behandlet
>> i Forbrukertvistutvalget. Det koster ikke ASKO noe å få den
>> betalingsutsettelsen.
>
>Nei, men det skader ikke Merete å skrive et klart brev til Asko, hvor
>hun høflig og diplomatisk skriver at hun kommer til å lage et helvete
>og dårlig reklame med aviser og ditt og datt dersom de lager noe mer
>bråk om dette. Betal hele greia ellers.
Min erfaring er at å skrive til Asko er som å skrive til veggen.
Skulle jeg skrive et brev tid, ville jeg fortelle dem at jeg _ikke_
vil bringe saken inn for Forbrukertvistutvalget, men derimot inn for
domstolene. I domstolene må Asko betale motpartens saksomkostninger
når de taper, det må de ikke gjøre i Forbrukertvistutvalget.
Jeg har skrevet et brev med henvisning til kjøpsloven, normal bruk og ingen
betingelser ved kjøp. Der krever jeg å få betalt hele summen, ellers "ser
jeg meg dessverre nødt til å gå videre med saken". Om det blir
forbrukerrådet eller hva vet jeg ikke ennå. Rettsystemet gidder jeg egentlig
ikke teste for 1000kr.
Takk for erfaring med Asko - så vet jeg litt hva jeg har i vente...
- Merete Simonsen -
Og i dag fikk jeg svarbrevet. De visste ikke at vaskemaskinen var lite brukt
og syntes at jeg skulle ha informert om dette på et tidligere tidspunkt. Så
de har betalt meg hele summen uten noe mer mukkel :-)
Ekstraglede: Litt mer positiv til å bare ha AEG hvitevarer på det nye
kjøkkenet.
- Merete Simonsen -
No vart dæm skræmt, ja ;-)
Grattis! :-)))
Irene
> No vart dæm skræmt, ja ;-)
Tja, det var jo litt av hensikten min også - fordi jeg ikke orket å gå "noe
videre" med det... Men det beste med det er å vite at en har rettigheter og
bruke disse når andre gjør feil. Å vite at man er ikke prisgitt andres
ærlighet alltid, men har litt i knotten selv også :-)
Og det skal flere av dere på gruppen her ha takk for. Dere har hjulpet meg i
flere situasjoner - hjulpet meg til å forstå at jeg ikke må si ja og ha og
være fornøyd.
> Grattis! :-)))
Takker og bukker :-)
- Merete Simonsen -
>"Merete Simonsen" <tu...@ball.com> wrote ...
>> Jeg har skrevet et brev med henvisning til kjøpsloven, normal bruk og
>ingen
>> betingelser ved kjøp. Der krever jeg å få betalt hele summen, ellers "ser
>> jeg meg dessverre nødt til å gå videre med saken". Om det blir
>> forbrukerrådet eller hva vet jeg ikke ennå. Rettsystemet gidder jeg
>egentlig
>> ikke teste for 1000kr.
>
>Og i dag fikk jeg svarbrevet. De visste ikke at vaskemaskinen var lite brukt
>og syntes at jeg skulle ha informert om dette på et tidligere tidspunkt. Så
>de har betalt meg hele summen uten noe mer mukkel :-)
Gratulerer. Det er håp for hvitevareleverandører også.